Stereo en HT set van Joost, van actieve naar passieve luidsprekers

Gestart door JoWa, december 23, 2020, 17:39:04

Vorige topic - Volgende topic

JoWa

Citaat van: Hannibal_ op april 20, 2025, 12:18:13Nu dacht ik in eerste instantie dat je die vrouwen geschilderd had  :blink:

Best knap!

Maar is platen hoes, begrijp ik nu...  ???

Leuk dat er nog meer mensen harmony's blijven gebruiken

Die vrouwen, da's één vrouw: hoes van het album van Beth Gibbons  :)

De Harmony doet het nog altijd prima.
Programmeren is makkelijk en omzetten van de luidsprekers naar de DSM voor volume was fluitje van een cent.
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Audio-GD Master 10MK2 - Spendor D7 - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / Hifiman Ayra Stealth / B&O Beoplay HX

Mijn showcase

denoontje

Citaat van: Spijkie op april 13, 2025, 07:59:21Heerlijk zo'n werelds klinkende set. Ondertussen kun je mooi je eigen vergelijking in kabels doen want je hebt er nogal wat zo te lezen.

Van Linn heb ik geen idee wat voor stroomkabels maar ik meende overal te lezen dat hun eigen kabels het heel goed doen en niet al te duur zijn.

Feli met de speakers!!!

Ik ben ook teruggstapt naar de officiele linn netkabels en heb de linn k400 eraan hangen als speakerkabels.

Laatste was eerst cardas netkabels , eerste lavardins.
Speelde bij mij fijner en op aanraden van bb&g.

JoWa

Dank je, ik ben er dik tevreden mee.

Ik heb gister de Nordost netkabels vervangen door Supra Lorad Silver. Deze zitten beide rechtstreeks in de wcd in de goot, de DSM gaat dus niet meer via het Oehlbach netfilter.
Resultaat: beter in balans. Het kleine beetje lift in het hoog is weg.
Morgen eens kijken of het door de Supra's komen of door de plaatsing zonder filter door de Shiva's terug te plaatsen rechtstreeks op de wcds in de goot. 

Degene die verliest gaan de AQ Monsoons vervangen. Die zijn me toch te stug.
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Audio-GD Master 10MK2 - Spendor D7 - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / Hifiman Ayra Stealth / B&O Beoplay HX

Mijn showcase

Xander32

Lekker aan het hobbyen  :thumbs-up:

Betreft de lift van het hoog; dat kan idd ook door het netfilter komen. Sommige filters beïnvloeden ook de tonaliteit.

Dan is het fijn dat je er zelf e.e.a. hebt liggen aan kabels zodat je eenvoudig kan wisselen. Hier net zo; de aanschaf van kabels is soms best pittig, maar bij verkoop tweedehands krijg je er steevast maar een fractie van terug. Daarom bewaar ik ze de laatste jaren maar, ze komen vaak wel weer een keer van pas.

Citaat van: JoWa op april 22, 2025, 23:19:18Dank je, ik ben er dik tevreden mee.

Ik heb gister de Nordost netkabels vervangen door Supra Lorad Silver. Deze zitten beide rechtstreeks in de wcd in de goot, de DSM gaat dus niet meer via het Oehlbach netfilter.
Resultaat: beter in balans. Het kleine beetje lift in het hoog is weg.
Morgen eens kijken of het door de Supra's komen of door de plaatsing zonder filter door de Shiva's terug te plaatsen rechtstreeks op de wcds in de goot. 

Degene die verliest gaan de AQ Monsoons vervangen. Die zijn me toch te stug.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

JoWa

Ondertussen al weer maanden tevreden met de set met de Supra's als netkabels voor de Linn componenten.

Vanavond is me wel iets apart opgevallen in het afspelen van muziek via Qobuz op de Linn of via LMS: via LMS zijn de kanalen omgedraaid.  :eh:
Zelfde muziek afgespeeld via m'n telefoon op een koptelefoon en daar was l/r via qobuz en iPeng wel goed.

Het zit dus in Squeezelite of de HDMI-kabel tussen de NUC en de DSM.
Ondertussen in C-3PO maar even 'flip channels' aangevinkt voor de Squeezelite player om links weer links en rechts weer rechts te krijgen.
Morgen bij daglicht maar eend checken of het in de HDMI-kabel zit.

Dat het me niet eerder op is gevallen...

Mijn showcase

Xander32

Idd een bijzondere constatering, maar ik kan het mij voorstellen dat het pas gaat opvallen wanneer je naar een andere bron schakelt 🙂
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

JoWa

De HDMI-kabel zit te netjes vast achter meubel en 'flip channels' lost het probleem op voor versturen van muziek via Squeezelite naar de Linn DSM. Dus lekker zo laten.

Wel weer aan de slag gegaan met de UPnP-plugin in LMS.
Nu dus ook de mogelijkheid om vanuit LMS via ethernet muziek naar de DSM te sturen. Lekker nerden  :D

Nog wel even kijken of ik ook ook dsf/dff kan versturen naar de DSM.
De DSM kan het wel vanuit LMS ophalen, maar zoeken via de Linn-app is een crime in een local server.

Mijn showcase

JoWa

Helaas de uPnP plugin geeft niet de mogelijkheid om dsf/dff door te zetten naar de DSM.
De dsf/dff files worden nu door de DSD_Player plugin via sox omgezet naar uncompressed flac (1764 kHz/24 bit 8,5 Mbps).
Klinkt via die weg ook lekker.

Gebruikgemak van iPeng om door de files op de server te grazen gaat boven de mogelijkheid om dsf/dff files af te spelen.

Wil ik wel dsf/dff afspelen, pijnig mezelf wel via de Linn app die hiervoor minder geschikt is.

Mijn showcase

JoWa

Nu Innuendo van Queen aan het beluisteren.  :headbanging:

Mijn showcase

JoWa

Zo in het laatste kwartaal van 2025 toch nog twee updates.

De eerste is een bluetooth dongle van Sennheiser, de BTD 700, om een betere codec te hebben tussen m'n iphone en m'n AnandaBT.
De toevoeging doet echt veel. AptX klinkt veel beter dan de standaard codec van de iphone.

De tweede aanwinst is kabel gerelateerd. De huidige interlinks tussen de vv/ev en de cd/vv zijn vervangen door Grimm Audio TPR interlinks. Voor het geld gewoon een nobrainer.

Mijn showcase

SpaceJS

Citaat van: JoWa op november 14, 2025, 23:57:23Zo in het laatste kwartaal van 2025 toch nog twee updates.

De eerste is een bluetooth dongle van Sennheiser, de BTD 700, om een betere codec te hebben tussen m'n iphone en m'n AnandaBT.
De toevoeging doet echt veel. AptX klinkt veel beter dan de standaard codec van de iphone.

De tweede aanwinst is kabel gerelateerd. De huidige interlinks tussen de vv/ev en de cd/vv zijn vervangen door Grimm Audio TPR interlinks. Voor het geld gewoon een nobrainer.

Vraag, waarom gebruik je geen streamer die je bedient via je telefoon? Zo´n bluetooth verbinding is namelijk helemaal niet zo best en je telefoon en de verbinding zijn onderheving aan allerlei invloeden zoals bijvoorbeeld energie besparing.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

JoWa

Waarom zou ik vast willen zitten met een kabel aan m'n streamer?

Ik heb naast de Ananda BT nog een Arya Stealth. Die laatste klinkt beter dan de Ananda BT, maar toch pak ik vaker de Ananda BT omdat dit veel meer gemak geeft.

Het geluid via de dongle aan m'n telefoon naar de Ananda BT brengt zeer veel.
Verder nog niet meegemaakt dat de BT verbinding problemen geeft tussen de iphone en de Ananda BT.
Geluid is constant van prima kwaliteit, dus waar je vandaan haalt dat een telefoon een drama (even overdrijven) is als streamer, graag meer info en bewijs.

Mijn showcase

SpaceJS

Citaat van: JoWa op november 15, 2025, 13:35:10Waarom zou ik vast willen zitten met een kabel aan m'n streamer?

Ik heb naast de Ananda BT nog een Arya Stealth. Die laatste klinkt beter dan de Ananda BT, maar toch pak ik vaker de Ananda BT omdat dit veel meer gemak geeft.

Het geluid via de dongle aan m'n telefoon naar de Ananda BT brengt zeer veel.
Verder nog niet meegemaakt dat de BT verbinding problemen geeft tussen de iphone en de Ananda BT.
Geluid is constant van prima kwaliteit, dus waar je vandaan haalt dat een telefoon een drama (even overdrijven) is als streamer, graag meer info en bewijs.

sorry heb dat ding even opgezocht, ik had niet in de gaten dat het om een koptelefoon ging. Dacht dat je het over een dongle aan je dac had.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

JoWa

Kan ook.
Alle devices welk de dongle kunnen herkennen en als zender kunnen gebruiken, kan je dus ook gebruiken als BT zender met deze dongle.

Hij kan de hogere AptX versies aan, dus hogere bitrates, waaronder AptX Lossless. Alleen je BT receiver moet dat kunnen handlen.
Mijn Ananda BT kan tot AptX HD aan, dus krijg ik een AptX classic verbinding.

Ik ga hem ook nog een keer in m'n NUC doen en daar een Squeezelite player enablen naar de BTD 700.
Kan ik iPeng gebruiken op m'n telefoon om muziek te streamen vanaf de NUC via de BTD naar de Ananda BT.

Mijn showcase

JoWa

Ondertussen een kleine maand verder en de Grimm Audio TPR IC's zijn een prima aanwinst.
Geen highlights op welke frequentie dan ook, in mijn oren, gewoon hele goede kabels.

Binnenkort maar eens de snakepit kleiner maken en wat ik niet meer nodig heb gaan verkopen.

Mijn showcase

JoWa

Druk bezig met het opruimen van de snakepit.
Verkoop gaat goed.
Ik was verrast hoeveel kabels ik nog had liggen.
De meeste kabels van Nordost en aardig wat van Audioquest zo goed als verkocht.

Eind dit jaar/begin volgend jaar gaan we verhuizen naar een nieuwbouw woning (yep,alweer :) ).
Gelijk een directe groep aan laten leggen naar de plek waar de set komt.
Na de verhuizing starten met de huidige bekabeling, alleen de luidsprekerkabels worden dan wat anders.
De nieuwe woonkamer geeft meer ruimte in de lengte en breedte.

Ondertussen bezig met tussen de oren van m'n vrouw te krijgen dat we in de nieuwe woning wel wat tegen galm moeten doen, want alles is in basis beton: muren, vloer en plafond.
Eens kijken wat ik kan doen aan ruimte-aanpassingen zonder dat het gelijk zicht wordt als ruimte-aanpassingen.

Mijn showcase

SpaceJS

Een kleed en gordijnen samen met serieus meubelair kan al heel wat doen.

JoWa

Vanavond weer eens lekker aan het 'spelen' met LMS.

De Sennheiser BTD-700 bluetooth dongle heb ik in de NUC gestoken en in Linux een nieuwe Squeezelite player enabled met de BTD-700 als output. 
Wel de plughw gekozen als output, de hw versie vind de Ananda-bt koptelefoon niet fijn.
Omdat er al een Squeezelite player draait die de hdmi-poort als output heeft, een ander fake MAC-adres gekoppeld aan de nieuwe player zodat ze beide draaien op de NUC.

Daarna in de C-3PO plug-in van LMS de transcoding gecheckt en het output formaat op WAV (PCM) gezet.

CPU gebruik van de squeezelite player is bij afspelen van muziek 1,4%, Sox/DSDPlayer pakt daarnaast zo'n 5,4% bij omzetten flac/dsf naar Wav.

Nu dus lekker relaxt muziek aan het luisteren via de Ananda-BT koptelefoon.

Mijn showcase

Xander32

Jouw laatste zin, waarschijnlijk ook de voornaamste, die begrijp ik, de passage ervoor is deels abracadabra voor me 😅

Spijkie

Citaat van: Xander32 op februari 26, 2026, 06:06:21Jouw laatste zin, waarschijnlijk ook de voornaamste, die begrijp ik, de passage ervoor is deels abracadabra voor me 😅

Gelukkig , ik dacht dat ik de enige zou zijn hier
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

JoWa

Citaat van: Spijkie op februari 26, 2026, 07:39:24Gelukkig , ik dacht dat ik de enige zou zijn hier

:D
Simpel gezegt:
Ik heb een virtuele Squeezebox opgetuigd die de muziek doorstuurt naar m'n koptelefoon.

Wat dat betreft is zo'n linux NUC heerlijk.
Lekker prutsen met software en er komt nog muziek uit ook.

Mijn showcase

JoWa

Zo, 'time flies' zeggen ze. Dus na een drie maanden maar weer eens een update.

De set deed alles eigenlijk niets fout, maar het mocht wel wat 'gekruider' qua sound.
Een complete Linn set is mooi, maar wel wat saai.

Dus toen de versterker van Rens te koop kwam, lang getwijfeld en vervolgens de knoop doorgehakt en afgelopen vrijdag opgehaald.

Wat een apparaat, past qua diepte net in de kast, hoogte gaat nog, extra pootjes er onder voor ruimte boven de schanieren en hij mag alleen aan als de kast wat open staat, want klasse A (met een hoofdletter: 2 x 500 W @ 4 Ohm  :crazy: )
Het verschil in grootte met de Linn versterker is echt gigantisch, van slimline naar diep, breed en hoog (en warm).
De Marantz CD-speler is alvast de doos in gegaan, was geen ruimte meer voor.
Dan maar cd's afspelen via de Sony UDP.

De Linn Akurate 2200/1 is dus vervangen.
En dat doet wat met het geluid, de Spendor D7's vinden meer vermogen gewoon lekker  :thumbs-up:
Het geluid is zeker niet meer saai, het is voor mijn gevoel opgebloeid. Het 'leeft' meer.

Of het nu komt door de klasse A of door de Non Negative Feedback design of door de combi, maar het geluid is en verfijnd, heeft ballen in het laag, en het is op alle volumes gewoon mooier volgens mijn oren.
Het heeft wel wat weg van de Densen B300XS welk ik heb gehad, is ook een Non Negative Feedback design.

In de volgende woning komt er een ander meubel waarin ik maatregelen ga nemen om dit apparaat te kunnen koelen.
Voor nu alleen spelen met geopende kast en daarna uit.

Continu verbruik is laag, ongeveer 50 Watt. Valt me niet tegen.

Nu weer verder met luisteren.

Mijn showcase

Xander32

Wat een gave update Joost 👍🏻. Ook wel bijzonder; ik had niet verwacht dat je ooit nog van de Linn af ging 🙂 Veel muziekplezier gewenst 🎶

JoWa

Dit is ook wel een ietwat onverwachte upgrade voor mij. Maar hij bevalt wel.

De Linn Akurate DSM/3 is er nog steeds en bevalt prima.
Ik kan er alles op aansluiten, heeft vier HDMI 2.0 ingangen, een mm/mc phono ingang en nog een aux ingang, naast alle streaming functies.

Mijn showcase

JoWa

Vanavond ook alle Activities in de Harmony ab en hub aangepast.
Volume van de Linn is nu fixed op 80, aanbevolen waarde door Linn zelf.
De Master 10 mag nu volume regelen voor alle activities  :)

Mijn showcase