Stereo en HT set van Joost, van actieve naar passieve luidsprekers

Gestart door JoWa, december 23, 2020, 17:39:04

Vorige topic - Volgende topic

denoontje

Experimenteer eens met de standaard netkabel van linn (vast nog wel ergens aan te komen) Ik heb de vele malen duurdere destijds van mijn akurate set afgehaald ;-)
Op aanraden van garmt (bb&g).

Linn speelt nu eenmaal goed met linn (silver) bekabeling.

JoWa

Zal eens kijken of ik die kan vinden.
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Audio-GD Master 10MK2 - Spendor D7 - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / Hifiman Ayra Stealth / B&O Beoplay HX

Mijn showcase

JoWa

Net terug van een bezoek aan Audio Expert in 's-Hertogenbosch.

Gezien hun portfolio aan merken, wilde ik daar eens gaan luisteren.
Na ontvangst door Marcel en hem vertelt wat ik zoek, kwamen we uit om een setje Totem Bison 2 te beluisteren.
Een aantal types, waaronder de Kef R5 Meta, vielen al af door hun BR configuratie welk wel wat ruimte achter ze nodig hebben.

De Totems werden naar de luisterruimte gesjouwd.
Daar stond nog een setje Spendor D7 aangesloten.
Mooie luidsprekers om te zien en Marcel vertelde dat deze ook een optie waren en goed aansluiten bij mijn eisen/wensen.

Dus die eerst maar eens beluisteren. De set bestond uit een Primare versterker en een Grim Roon streamer.

OK. Dit bevalt gelijk goed. Mooi gedetailleerd hoog, fijn midden en erg mooi aansluiten midlaag en laag.
Van alles van mijn eigen lijst gespeeld via Roon, waaronder Tori Amos, Wende, Dire Straits, Jessie Ware, Radiohead, Pink Floyd, enz.
Heel mooi homogeen geluid en behoorlijk 3D. Niets scherp in het hoog en het laag doet mooi mee.
Ritmisch ook goed. 

Daarna de Totems. Deze lusten iets meer vermogen, dus volume omhoog.
Ik vond ze nog lief klinken, Marcel vond ze wat zachter dan de Spendors.
Het hoog, midden en midlaag heel erg mooi. Niets scherp, ritmisch en meer 3D dan de Spendors.
Het laag was voor mij weer meer van wat ik nu ook heb.
Op bepaalde frequenties toch wat meer nadruk. Net of er op die frequenties een highlight zit.
Wel sterk minder dan bij de Dynaudio's thuis, maar het is er wel.
Had ik de Spendors niet gehoord, dan waren de Totems een zeer grote kanshebber.

Marcel had nog wat moois staan in de vorm van een set, geen setje, GoldenEar Triton 66.
Deze aangesloten en dat is een heel ander geluid.
Ze waren nog niet ingespeeld, maar ik was al wel onder de indruk.
Ze vragen niet om aandacht, dus ook een mooie optie.
Alleen in het hoog ging het voor mij mis.
Daar werd op bepaalde frequenties ook een highlight gezet.
Het is absoluut niet scherp, maar gewoon niet zo mooi egaal doorlopend als bij de Spendors.

Knop doorgehakt. Je kan het al raden, komende vrijdag staan hier een setje Spendor D7's te spelen  :pompom:

Ik kon ze gelijk meenemen, maar omdat de dozen in opslag liggen haal ik ze liever in doos komende vrijdag op.

De Spendors zijn een set inruilers, dus al helemaal ingespeeld en ik kon ze kopen voor een hele mooie prijs.

Marcel bedankt voor de service en de rust bij het luisteren.
Geen verkoper die om de vijf minuten komt vragen wat ik er van vind. Top.
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Audio-GD Master 10MK2 - Spendor D7 - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / Hifiman Ayra Stealth / B&O Beoplay HX

Mijn showcase

Xander32

Gefeliciteerd met deze fantastische speakers  :clapping:
Dat is opeens snel gegaan zeg!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Lumin U2  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

JoWa

Klopt, soms moet je gelijk doorpakken.
De twijfel was weg, ik heb vandaag de tijd, dus maar een ritje naar het zuiden gemaakt.

De Dynaudio's gaan in de verkoop.

Mijn showcase

Xander32

Tip; vrijdag op tijd vertrekken en heb geen haast; op deze vrijdag voor het paasweekend zal 't druk zijn op de weg.

Citaat van: JoWa op april 12, 2025, 15:20:20Klopt, soms moet je gelijk doorpakken.
De twijfel was weg, ik heb vandaag de tijd, dus maar een ritje naar het zuiden gemaakt.

De Dynaudio's gaan in de verkoop.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Lumin U2  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

JoWa

De snakepit maar eens ingedoken en twee sets luidsprekerkabel gevonden:
- VDH F.T. The Inspiration Hybrid,
- OCOS DC Series No 8

Eens kijken wat dit doet op de Spendors.
Anders even langs de Gamma   :tounge2:

Voor tussen vv en ev nog een setje VDH 3T The Rock Hybrid of een setje Nordost Heimdall V1 of de Freye V1 overzetten van de cd -> vv.

Keuzes, keuzes.

Oja, wat op de Linns zetten?:
1. Basic powercables,
2. Supra Lorad Silver,
3. Nordost Shiva,
4. AQ Monsoon,
5. AQ  NRG X, Y

Nog meer keuzes.

Mijn showcase

Spijkie

Citaat van: JoWa op april 12, 2025, 15:08:54Net terug van een bezoek aan Audio Expert in 's-Hertogenbosch.

Gezien hun portfolio aan merken, wilde ik daar eens gaan luisteren.
Na ontvangst door Marcel en hem vertelt wat ik zoek, kwamen we uit om een setje Totem Bison 2 te beluisteren.
Een aantal types, waaronder de Kef R5 Meta, vielen al af door hun BR configuratie welk wel wat ruimte achter ze nodig hebben.

De Totems werden naar de luisterruimte gesjouwd.
Daar stond nog een setje Spendor D7 aangesloten.
Mooie luidsprekers om te zien en Marcel vertelde dat deze ook een optie waren en goed aansluiten bij mijn eisen/wensen.

Dus die eerst maar eens beluisteren. De set bestond uit een Primare versterker en een Grim Roon streamer.

OK. Dit bevalt gelijk goed. Mooi gedetailleerd hoog, fijn midden en erg mooi aansluiten midlaag en laag.
Van alles van mijn eigen lijst gespeeld via Roon, waaronder Tori Amos, Wende, Dire Straits, Jessie Ware, Radiohead, Pink Floyd, enz.
Heel mooi homogeen geluid en behoorlijk 3D. Niets scherp in het hoog en het laag doet mooi mee.
Ritmisch ook goed. 

Daarna de Totems. Deze lusten iets meer vermogen, dus volume omhoog.
Ik vond ze nog lief klinken, Marcel vond ze wat zachter dan de Spendors.
Het hoog, midden en midlaag heel erg mooi. Niets scherp, ritmisch en meer 3D dan de Spendors.
Het laag was voor mij weer meer van wat ik nu ook heb.
Op bepaalde frequenties toch wat meer nadruk. Net of er op die frequenties een highlight zit.
Wel sterk minder dan bij de Dynaudio's thuis, maar het is er wel.
Had ik de Spendors niet gehoord, dan waren de Totems een zeer grote kanshebber.

Marcel had nog wat moois staan in de vorm van een set, geen setje, GoldenEar Triton 66.
Deze aangesloten en dat is een heel ander geluid.
Ze waren nog niet ingespeeld, maar ik was al wel onder de indruk.
Ze vragen niet om aandacht, dus ook een mooie optie.
Alleen in het hoog ging het voor mij mis.
Daar werd op bepaalde frequenties ook een highlight gezet.
Het is absoluut niet scherp, maar gewoon niet zo mooi egaal doorlopend als bij de Spendors.

Knop doorgehakt. Je kan het al raden, komende vrijdag staan hier een setje Spendor D7's te spelen  :pompom:

Ik kon ze gelijk meenemen, maar omdat de dozen in opslag liggen haal ik ze liever in doos komende vrijdag op.

De Spendors zijn een set inruilers, dus al helemaal ingespeeld en ik kon ze kopen voor een hele mooie prijs.

Marcel bedankt voor de service en de rust bij het luisteren.
Geen verkoper die om de vijf minuten komt vragen wat ik er van vind. Top.

Ook een mooi merk waar je maar weinig van hoort , heel veel luisterplezier gewenst
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

JoWa

Thanks.

Ondertussen ben ik een zo goed als alleen Britse set aan het opbouwen:
- Linn voor- en eindversterker,
- Spendor luidsprekers.

De platen-, sacd- en ubd-speler zijn nog van Japanse merken. Die mogen blijven.

De kabels zijn een combi van US en EU gerelateerde merken.

Oja, de Oehlbach is Duits en de koptelefoons Chinees en Deens.

OK, gewoon een wereldset  :D

Mijn showcase

Spijkie

Heerlijk zo'n werelds klinkende set. Ondertussen kun je mooi je eigen vergelijking in kabels doen want je hebt er nogal wat zo te lezen.

Van Linn heb ik geen idee wat voor stroomkabels maar ik meende overal te lezen dat hun eigen kabels het heel goed doen en niet al te duur zijn.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

chansig

Citaat van: JoWa op april 12, 2025, 21:17:50Thanks.

Ondertussen ben ik een zo goed als alleen Britse set aan het opbouwen:
- Linn voor- en eindversterker,
- Spendor luidsprekers.

De platen-, sacd- en ubd-speler zijn nog van Japanse merken. Die mogen blijven.

De kabels zijn een combi van US en EU gerelateerde merken.

Oja, de Oehlbach is Duits en de koptelefoons Chinees en Deens.

OK, gewoon een wereldset  :D

Veel plezier in ieder geval.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Hannibal_

Gaaf, je nieuwe luidsprekers!

Zien er ook mooi uit.

Geniet ervan man!
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Edition/P8,
Mytek Brooklyn DAC+/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 ME, MiniDSP Flex Digital, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos Connect+RL 60.2.

JoWa

Vanochtend vroeg de luidsprekers opgehaald.
Was snel gedaan, want ze stonden al klaar.
Het centrum uitkomen in 's Hertogenbosch was weer een puzzel, want de normale route was afgesloten.
Dan maar via het plein naast de kerk.

Thuis gelijk uitgeladen, de Dynaudio's afgekoppeld en weg gezet, en de Spendor's op hun plek gezet.

Kabels aangesloten en alles weer aangezet.
En er komt muziek uit.  :pompom:

Vanmiddag lekker laten spelen en vanavond de tijd nemen om te luisteren.
De C2200 heeft een tijd uitgestaan, dus moet ook weer even opwarmen.

Eerste indruk is dat het hoog wat meer aanwezig is in vergelijking met de Dyns en het laag in deze ruimte goed is. Je mist niks, voelt ook druk, de boem is weg.
En daar ging het om.

O ja, de DSM/3 doet nu ook gewoon DSD afspelen wat coax uit niet kon.

Wat foto's. De C2200 gaat nog de kast in.
Nu nog de Logitech omprogrammeren.

Mijn showcase

FS249

Hi Joost. In een ander topic kwam aan de orde om van passieve naar actieve speakers te gaan als je geen losse EV's wil kopen bij een VV. En door sommigen worden actieve speakers de hemel in geprezen. Ik heb er geen ervaring mee.

Jij doet het net andersom, lees ik. Wat heeft je ertoe gebracht om voor actief te gaan en nu weer terug naar passief?
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en FS 247.3, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

Xander32

Dat oogt prima Joost, veel muziek plezier gewenst 🎶

JoWa

Mijn showcase

JoWa

De reden is heel pragmatisch: meer keuze.

Ik kreeg de Dyns bij mij niet aan het zingen, ze hebben door de basreflex opening wat ruimte achter en op zij nodig. Verder heel mooi spelende luidsprekers.

Wel gekeken naar o.a. de nieuwe Focus-lijn van Dynaudio, want een gesloten luidspreker. Deze start echter qua prijs van de kleinste vloerstaander bij €7500.
Dit heb ik er niet voor over.

Ja, een actieve luidspreker is zeker meer dan de som der delen, mits deze goed is ontworpen, maar doordat er zo veel passieve type luidsprekers te koop zijn kan je tweede hands echt daar over heen en in mijn geval voor minder geld.

De nieuwe Focus-lijn heeft een ingebouwde streamer en de mogelijkheid voor Dirac en het aansluiten van een subwoofer.

Ik heb de streamer functie niet nodig, want ik heb een DSM waar dat inzit en geen behoefte aan een subwoofer.
De DSM geeft ook een mogelijkheid voor roomcorrection.

Vandaar mijn keuze voor passief: de overvloed aan modellen en beschikbaarheid.

Wel meer geneuzel met kabels, maar die heb ik liggen, dus lekker wisselen.

Mijn showcase

FS249

TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Accuphase: Versterker E-3000, CD speler: DP 410, Tuner T 109. Speakers: Elac FS 249.3 en FS 247.3, sub ESP 2040 2x, Draaitafel: Sony PS- X4.

Spijkie

Ze lijken vrij diep deze speakers , hoe diepmzijn ze ? Wel heel mooi hoor !

JoWa

Citaat van: Spijkie op april 18, 2025, 16:04:30Ze lijken vrij diep deze speakers , hoe diepmzijn ze ? Wel heel mooi hoor !

Dank je. Ze zijn bijna 33 cm diep. Een kleine 2 cm dieper dan de Dyns.
De footprint van de Dyns is door de uitstekende voetjes iets groter.

Ik heb de IsoAccoustics Gaia III er ondergezet, geeft iets meer stabiliteit voor zo'n smalle luidspreker.

Mijn showcase

JoWa

De dames zijn een weekje weg, ik heb deze week het rijk alleen (samen met de hond).

Vanavond de tijd genomen om de Linn versterker in de kast te zetten.
Was even wat denkwerk, want allles gaat niet passen in deze kast.
De Sony bluray-speler is dus verhuisd naar boven op de kast naast de ATV4K en de platenspeler.

De C2200 heb ik qua stroom rechtstreeks in de goot geprikt via een Nordost Shiva. Net gekeken wat de versterker trek bij best wel luid spelen: nog geen 25 Watt.
De DSM/3 is ook voorzien van een Nordost Shiva, had ik toch over van de Dyns.

Als luidsprekerkabel is het de VDH The Inspiration geworden, klinkt wat lekkerder in de set dan de OCOS kabels.

Gelijk even wat interlinks getest met muziek en de VDH The Rock mag er tussen blijven.
De beide Nordost interlinks (Heimdall en Freye) zijn minder geschikt voor een Linn set-up.
Het is gek dat ik dat zeg, maar je gaat laag missen. Het wordt te slank met de Nordost IC's.

De Oehlbach Powerstation is nu met de goot verbonden via een AQ Monsoon, welk van de Linn DSM af kwam.
Die ligt nu voor anker, wat een dikke zware stugge kabel is dat toch.

Oja, er zit ook nog een AQ Qv2 geprikt in de kabelgoot. Die had ik ook nog liggen van m'n oude Nordost-verzameling.

De ATV4K nog wel voorzien van een deurstopper, die hangt er beetje bij op de kast.
Die AQ kabels zijn lichtelijk overdreven, maar ik had ze toch nog liggen  :colgate:

De luidsprekers heb ik, zoals Spendor het aanbeveelt, ingedraaid riching de luisterplek.
Op de foto ziet er een beetje raar uit, doordat deze genomen is met de groothoek van m'n telefoon.

Ik ben erg blij met de Spendor's, wat een goede luidsprekers i.c.m. met de Linn-set.

Mijn showcase

chansig

Lekker hoor: beetje fietsen, beetje muziek luisteren, beetje de hond uitlaten...

Mooie week gewenst.

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Spijkie

Het heeft ook wel weer wat dat omprutsen met wat kabels , een beetje schuiven en ompielen om daarna voldaan muziek te kunnen luisteren. Veel plezier dit weekend ! En de diepte valt dan mee.

JoWa

Vandaag thuis aan het schilderen geweest met de set aan op de achtergrond.
Tussendoor zo nu en dan koffie of eten en dan even zitten bij de set. Heerlijk.

Wat opvalt is dat het geluidsbeeld zo veel verder reikt dan alleen de luisterpositie.
Zelfs in de keuken blijven stemmen goed verstaanbaar. Verrassend.

Nu mag de Luxman z'n beste beentje, uh naald, voorzetten met het laatste album (of is het nu haar eerste) van Beth Gibbons.

Ook met vinyl dik tevreden met de set.

Mijn showcase

Hannibal_

Citaat van: JoWa op april 19, 2025, 22:20:58Vandaag thuis aan het schilderen geweest met de set aan op de achtergrond.
Tussendoor zo nu en dan koffie of eten en dan even zitten bij de set. Heerlijk.

Wat opvalt is dat het geluidsbeeld zo veel verder reikt dan alleen de luisterpositie.
Zelfs in de keuken blijven stemmen goed verstaanbaar. Verrassend.

Nu mag de Luxman z'n beste beentje, uh naald, voorzetten met het laatste album (of is het nu haar eerste) van Beth Gibbons.

Ook met vinyl dik tevreden met de set.

Nu dacht ik in eerste instantie dat je die vrouwen geschilderd had  :blink:

Best knap!

Maar is platen hoes, begrijp ik nu...  ???

Leuk dat er nog meer mensen harmony's blijven gebruiken

Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Edition/P8,
Mytek Brooklyn DAC+/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 ME, MiniDSP Flex Digital, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos Connect+RL 60.2.