Stereo en HT set van Joost, van actieve naar passieve luidsprekers

Gestart door JoWa, december 23, 2020, 17:39:04

Vorige topic - Volgende topic

Xander32

Ik heb eventjes goede herinneringen aan de SBT, mijn eerste streamer, welke lang dienst heeft gedaan. Op het laatst op een Kingpin-voeding 👍🏻
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

JoWa

Een paar weken geleden de snakepit aka de kabelvoorraad ingedoken en de AQ Monsoon powercables aan de luidsprekers vervangen door Nordost Shiva powercables.
Oudjes, maar nog prima.

Daarvoor al de basreflex poort dicht gemaakt, scheelde al aardig wat overdaad in het laag.

Nu met de Shiva's klinkt het gewoon goed. Komend weekend meer luisteren en ook wat meer basheavy muziek erbij draaien om te kijken of dit een blijver is.

De urge voor andere luidsprekers is nu wel een stuk minder geworden.
Ik zit nog wel rond te kijken, je weet nooit wat je tegenkomt  :)
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Audio-GD Master 10MK2 - Spendor D7 - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / Hifiman Ayra Stealth / B&O Beoplay HX

Mijn showcase

JoWa

Vandaag eindelijk tijd genomen om de dedicated stroomgroep aan te sluiten, oftewel gat in de buitenmuur geboord voor invoeren van de kabel netjes via een 5/8" buis.

De goot en wcd's waren al klaar, netjes in ster aangesloten.
Oude kabel verwijderd, nieuwe gestript, aansluiten aan de klemblokjes, kabelgoot dichten en wcd-kap weer monteren, automaat aanzetten en klaar.
Geen fancy kabel, gewoon 3x2,5 kwadraad kabel wat ik nog had liggen.

Gelijk de set van z'n plek gehad, alles schoon gemaakt en de kabelboel netjes gemaakt.
Dat was door het invoegen en weer weghalen van een PS5, Switch en toevoegen van een ATV een aardig zooitje geworden.

Voordeel: de AQ Monsoons mogen vanaf nu hun kunstje gaan verrichten op de Linn DSM en de Marantz SAKI Pearl.

Ik had ook nog AQ NRG-Y2 liggen en die zit nu op de ATV. Te samen met de AQ Carbon hdmi heeft deze ietwat last van opstijgneigingen 😁. Morgen maar een deurstopper halen bij de bouwmarkt of Action.

Alles zit nu weer netjes, ook nog een plakgootje gebruikt voor de phonokabel, deze gaat nu om alles heen naar de DSM.

De luidsprekers zitten beide op dezelfde wcd, gaf een net wat mooiere kabelloop voor de linker luidspreker.

De Netgear switch is voorzien van een ifi iPower X voeding.

De Oehlbach heeft uitgangen voor analoge en digitale apparaten. Dit keer er opgelet wat waar kwam. Kijken of het gaat schelen in het geluidsbeeld.  Ik vermoed weinig.

Bijgevoegd wat foto's van het eindresultaat.
Intel NUC G10 - LMS / Qobuz - Luxman PD-291 - Marantz SA-KI Pearl - Sony UBP-X800M2 - Linn Akurate Katalyst DSM/3 - Audio-GD Master 10MK2 - Spendor D7 - LG 75UN70706LD - Hifiman Ananda BT / Hifiman Ayra Stealth / B&O Beoplay HX

Mijn showcase

JoWa

En nog twee

Mijn showcase

Rowdy

Heb 2 tips:
- gebruik klittenband i.p.v. ty-wraps
- geen kabels oprollen, zo krijg je een spoel werking

JoWa

Alleen de rechter kabel is opgerold.
De inductie van die kabel ligt rond de 1 uH/m, de lengte van de hele kabel is 2 meter en er zijn maar twee wikkelingen dus de inductie is verwaarloosbaar.
Uitdaging met die Nordost kabel is dat ze alle kanten opspringen als je ze niet lang uit kan leggen.

Klitteband is op, dan zijn tie-raps second best optie.

Mijn showcase

JoWa

De set gebruikt idle 60 Watt, grotendeels door de Intel NUC, het modem, de router en de switch.

Bij muziek luisteren gemiddeld 110 W, dus 50 Watt gaat dan naar de Linn DSM en de luidsprekers. Voordeel van digitale versterkers.

Met de tv er bij aan gaat dit richting de 250 Watt gemiddeld.

Mijn showcase

Spijkie

Citaat van: JoWa op maart 28, 2025, 21:09:50De set gebruikt idle 60 Watt, grotendeels door de Intel NUC, het modem, de router en de switch.

Bij muziek luisteren gemiddeld 110 W, dus 50 Watt gaat dan naar de Linn DSM en de luidsprekers. Voordeel van digitale versterkers.

Heel netjes! Volgende stap een Plixir / Audes ? Verneem je nu ook verschil met de vorige opstelling zonder aparte groep ?
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

JoWa

Ik gebruik al een Oehlbach XXL Powerstation 909. Deze voldoet voor nu prima.

Qua sound, meer luisteren nodig.
Eerste indruk iig niet minder geworden.

Mijn showcase

JoWa

Bijna twee dagen verder en ik ben toch wel positief verrast hoe het nu klinkt.
De komende weken volgen nog wat kleine accoustische aanpassingen om de ruimte minder hol te krijgen, dus nu nog geen eindconclusie.

De werkzaamheden van gister hebben er voor gezorgt dat ik de basreflex openingen weer open heb gemaakt en de bass-setting op de speakers op Corner hebt gezet.
Dit geeft voor mij voor nu de beste klank: niet te bassig, met meer body aan het midden laag.

Wordt vervolgt.

Mijn showcase

JoWa

Nu Tears for Fears aan het luisteren met Me And My Big Ideas.
De bas is nu goed te volgen zonder te vet te klinken.
Het klinkt nu meer als één geheel i.p.v. bass met daar los er boven mid/high.

Ik speel het nummer af vanuit Qubuz via LMS op de NUC via HDMI naar de DSM.

Mijn showcase

Hannibal_

Citaat van: JoWa op maart 28, 2025, 21:09:50De set gebruikt idle 60 Watt, grotendeels door de Intel NUC, het modem, de router en de switch.

Wow...
Hier de set alleen al door de 400W  ???
TV doet er nog eens 120+ watt bij inderdaad...

:blink:
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Edition/P8,
Mytek Brooklyn DAC+/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 ME, MiniDSP Flex Digital, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos Connect+RL 60.2.

JoWa

Yep. Digitale en klasse-D versterkers zijn lekker zuinig.

Mijn showcase

Hannibal_

Citaat van: JoWa op april  3, 2025, 19:58:59Yep. Digitale en klasse-D versterkers zijn lekker zuinig.

Factor 4, ja, dat kun je wel zeggen
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Edition/P8,
Mytek Brooklyn DAC+/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 ME, MiniDSP Flex Digital, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos Connect+RL 60.2.

JoWa

De urge is toch niet weg te krijgen.
Er gaan dus andere luidsprekers komen.
Die moeten dan wel versterkt worden, die urge is vandaag alvast verholpen.

Hierbij de 'unboxing' foto's  ;D

Mijn showcase

JoWa

En her vervolg van de 'unboxing'.

Mijn showcase

JoWa

Het is een Linn Akurate 2200 met Dynamik voeding met de aan/uitschakelaar aan de voorzijde.
De AQ kabel kreeg ik erbij.

De verkoper ging samenwonen en z'n set ging worden vervangen door een soundbar.

Helaas zonder originele doos, dus maar voorzichtig in een handdoek en een tas op de voorstoel vastgegespt vervoerd.

Nog wel schoonmaken. Is stoffig.

Mijn showcase

blue-eyes

Gaaf! Ook gehad, alleen dan de XLR versie. Heeeeel veel plezier van gehad!

En grappig, zoals je weet, vanmiddag ook een EV opgehaald, ook zonder doos, alleen vastgegespt op de achterbank :P
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

JoWa

Thanks.
Deze was echt een no-brainer, prijs was heel mooi. Je ziet ze nu gaan voor rond de €1250.

Er staan er nu nog twee te koop in Hilversum.
De ene heeft maar 1 foto en daarop lijkt er wat mis mee.
De ander is een ouder model met de powerswitch achter op. Wel bij een winkel.

Deze is nieuwer en de verkoper wilde er snel van af. 

Mijn showcase

blue-eyes

1250 is echt een koopje.... Maar is de oudere serie zo te zien.

Ik heb er toen heel veel meer betaald indertijd.... ;). (was een demo)

Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Hifi Rose RS130, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Isotek Elektra V5, Isotek Initium, Audioquest NRG Y3, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

JoWa

Het is niet de eerste versie. Die heeft nog de powerswitch achterop.
Dit is een 2200/1 versie met standaard al een Dynamik voeding en schakelaar rechts voor onder.
Deze heeft nog wel rode potmeters, deze zijn nu wit als je hem nieuw koopt.

Mijn showcase

Xander32

Vooral die AH tas maakt 't unboxing verhaal helemaal af 😁

Veel muziekplezier met de Linn 🎶 Betreffende de ls, blijf je Dynaudio trouw?

Citaat van: JoWa op april  6, 2025, 21:16:28Het is een Linn Akurate 2200 met Dynamik voeding met de aan/uitschakelaar aan de voorzijde.
De AQ kabel kreeg ik erbij.

De verkoper ging samenwonen en z'n set ging worden vervangen door een soundbar.

Helaas zonder originele doos, dus maar voorzichtig in een handdoek en een tas op de voorstoel vastgegespt vervoerd.

Nog wel schoonmaken. Is stoffig.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

JoWa

Die tas deed het hem toen ik de versterker op tafel legde.

Nee, dit keer geen Dynaudio of het moeten oudere types zijn waarbij de bas rustiger is.

Het liefst ruil ik m'n huidige speakers er op in, maar ik zie en hoor nog wel wat het wordt.

Mijn showcase

Xander32

Een gesloten speaker?

Citaat van: JoWa op april  7, 2025, 14:25:32Die tas deed het hem toen ik de versterker op tafel legde.

Nee, dit keer geen Dynaudio of het moeten oudere types zijn waarbij de bas rustiger is.

Het liefst ruil ik m'n huidige speakers er op in, maar ik zie en hoor nog wel wat het wordt.

JoWa

Het kan qua principe (gesloten, br, hybrid, etc) nog van alles worden.
Als ze maar geschikt zijn voor mijn ruimte.
Het liefst vloerstaanders.

Mijn showcase