LC-Audio ZAP 2.2 SE klasse D versterker

Gestart door Gydotron, mei 7, 2004, 09:52:26

Vorige topic - Volgende topic

Duck Twacy

Henrik Kronborg (LCAudio) mailde mij ooit (over het toepassen van de LCaudio inschakelvertraging op een 2000 VA trafo):

The softstart unit should be able to handle a 2000VA transformer. You may
need to adjust the
timer a bit, so the time will be prolonged ( hope I got that word right ).
This can be done by increasing the
capacitor, that goes to pin 9 on the IC.

Je kunt overigens gerust je vragen ook aan LCaudio richten. Als je het goed formuleert, krijg je zeker antwoord

Geert (gvc)

Citaat van: sigmund_fruit op oktober 27, 2004, 13:58:46
De schakeling heeft 1x goed gewerkt, maar bij de tweede keer inschakelen (de volgende dag) sprongen meteen de spoeltjes L1 en L2 eruit... .Dus de polariteit was wel goed.
Ok, maar wat moet ik nu verbeteren, de inschakel vertragingstijd vergroten of alleen de spoeltjes en de gelijkrichters in kapaciteit vergroten???  En hoe verleng ik de tijd (bvb?) van de inschakel vertraging... Ik wilde eigenlijk doorgaan tot ongeveer 100.000uF.... ::)
Zolang er enkel zaken sneuvelen bij het inschakelen zou het moeten volstaan van de inschakelvertragingstijd te vergroten. Hoe dat moet daar kan ik zo zonder schema niet veel over zeggen. Wel opmerken dat bepaalde types inschakelvertraging ook defect kunnen gaan indien de inschakeltijd te lang is!

Geert
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Vigier

Hoi,

als de spoeltjes doorgefikt zijn, dan was inderdaad de laadstroom te hoog.
Als je condensatoren parallel schakelt dan verlaag je daarmee de weerstand. Condensatoren hebben een interne weerstand die de laadstroom bepaalt. Als de condensator volloopt, dan wordt de weerstand hoger, en de laadstroom dus lager. Echter, als de condensatoren leeg zijn, dan is de interne weerstand van de condensator nagenoeg nul, en kan er een piekstroom zijn van een paar honderd ampere (als de transformator het aan zou kunnen, en je genoeg condensatoren parallel hebt :)

Vandaar dus ook die inschakelvertraging. Die vertraging is niet meer dan het volgende: (ff een stappenplan)
- Je schakelt het apparaat aan, de condensatoren zijn leeg, dus de weerstand bijzonder laag.
- Er staan weerstanden tussen de netspanning en de transformator, die het grootste gedeelte van de spanning over zich hebben staan. De spanning over de condensator is dan heel laag, zodat de stroom beperkt blijft.
- De condensator loopt langzaam vol door de kleine stroom. Hierdoor stijgt de weerstand van de condensator. Gevolg is dat de spanning hoger wordt, en de verhouding tussen de weerstand in serie met de trafo , en de weerstand van de elco's verandert (steeds meer spanning over de condensatoren).
- Over de weerstand in serie met de trafo staat een relais. Terwijl de grote condensatoren "langzaam" vollopen, loopt er in de inschakelvertraging ook een kleiner elco'tje vol. Zodra de spanning over dit elco'tje hoog genoeg is om een relais aan te schakelen, wordt het relais aangetrokken dat over de serieweerstanden staat. De weerstanden worden dan kortgesloten (lees: overbrugd). De volledige 230 Volt staat nu over de transformator.

Voor degenen die nog een uitgebreide inschakelvertraging zoeken die zeker werkt: zie mijn homepage (deze schakelt zonder problemen 2kVA, heeft een eigen voedinkje, en kun je met een laagspanningsschakelaartje aan en uit schakelen.

http://www.vigier.demon.nl  --> dan Projects --> Everything else --> Soft Start Module

Groet, Joris

Duck Twacy

(Om de powerbuy draad niet nog verder te vervuilen. )

Vond deze nieuwe input op diyaudio van Eric ook best interessant. De grootte van de trafo speelt dus wel degelijk een rol (volgens hem)
http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=510373#post510373

Gydotron

Eric liet me destijds weten wat ik van de Zap versterkers vond. Ik was erg enthousiast en hij was dat minder. Het hoog vond hij korrelig, kortom niet mooi. Eric is met zijn versterker tot bij mij geweest en ik gebruikte toen een 1000VA trafo voor de Zap's. Na vergelijk bleek Eric's versterker minder goed te spelen, mijn versterkers hadden wel een mooi en verfijnt hoog. Eric heeft dan een krachtigere trafo gebruikt en ook hij ervaarde dit als een duidelijke verbetering. Ik weet dat de voeding van een classe D versterker heel erg belangrijk is. Een zwaardere trafo heeft een lagere inwendige weerstand liet Pieter van Tribute me weten en volgens hem zou dit de oorzaak wel eens kunnen zijn. Ik weet dat Philips ook experimenteert met classe D versterkers en iets heeft gevonden dat er een soort terugkoppeling bestaat op de voeding.
Behalve de trafo, zijn de voedingselco's ook belangrijk, die moeten ook een erg lage inwendige weerstand hebben. Momenteel heb ik een paar Ice modules die ik binnenkort aan de tand kan voelen. Ik ben benieuwd wat die presteren. Jeff Rowland gebruikt die trouwens ook in een aantal versterkers.

MVG  Guido

Del member

Ik heb nu mijn ontwerp eindelijk rond, was nog even zoeken naar een leverancier voor de kast. Thel maakt deftige kasten, wel niet goekoop maar ik denk dat ik makkelijk 8 kanalen in de Thel kast kan proppen.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=21312.msg294731#msg294731

BMW850

Solid State Power Amplifier Supply op de site van TNT: http://www.tnt-audio.com/clinica/ssps1_e.html

Wie wil dit schema voor mij opnieuw tekenen want hij is heel onduidelijk.
Hij moet gemaakt worden voor een 2000va 2x42v ringkern transformator (monoblok)
Voor filtering wel de beste onderdelen erin zetten.

Er zullen wel reacties komen van als je het verhaal leest dan weet je toch hoe het schema in elkaar zit?

Stuur het schema maar naar dit email adres: [email protected]

Vriendelijk dank,

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Robert - Jan

Hoi Rudy,

Wat snap je niet aan het schema? Je kunt het zo toepassen. Inschakelvertraging vóór de trafo en klaar ben je. De elco's van 10.000 uF ga jij geloof ik vervangen door 33.000 uF. Gebruik voor de 100 nF condensator en de 100uF elco exemplaren van goede kwaliteit en zet ze dicht bij de ZAPpulse.

Groeten,
Robert - Jan
If they don't know wine is finer, let them boil water!

Roeland22

Hey Iedereen,

Ligt het aan mij of is de site van LCaudio gewoon van het net verdwenen??? ???

Mvg,

Roeland
Cambridge Audio CXA81 - Volumio Rivo - Astin Trew AT3500+ - Schiit Bifrost 2 - VPI Scout/Goldring 2400/Graham Slee Reflex - PSU 1 - Q Acoustics Concept 30 - SVS SB 2000 Pro

Duck Twacy

Onderhoud waarschijnlijk.
Lars Clausen was gisteren nog aanwezig op diyaudio,

Rudo

LCaudio verdwenen? ??? Klopt. Lars is namelijk binnen na al die Zapp-bestellingen! ^-^
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Robert - Jan

Citaat van: Roeland22 op november 30, 2004, 22:47:49
Hey Iedereen,

Ligt het aan mij of is de site van LCaudio gewoon van het net verdwenen??? ???

Mvg,

Roeland

Waarschijnlijk inderdaad onderhoud, www.lcaudio.dk is nog gewoon in de lucht.

Groeten,
Robert - Jan

Roeland22

www.lcaudio.dk werkt inderdaad nog...komt er wel de leuke boodschap op je scherm dat het gehost wordt door b-one en als je ergens op klikt ga je naar de site van b-one. Mja, het is al meer dan een week, vandaar dat ik ff de vraag post  ::)

Mvg,

Roeland
Cambridge Audio CXA81 - Volumio Rivo - Astin Trew AT3500+ - Schiit Bifrost 2 - VPI Scout/Goldring 2400/Graham Slee Reflex - PSU 1 - Q Acoustics Concept 30 - SVS SB 2000 Pro

FransDHT

Ik heb afgelopen vrijdag nog iets besteld. De afhandeling leek inderdaad niet goed te gaan (op internet), maar een mailtje van mij richting Henrik werd maandag beantwoord met de melding dat het bestelde al onderweg was (en dat de bestelling dus goed was gegaan

Frans
Beneden: HATT III (3x)/Marantz NR1604/Mrantz UD-5007/VU+ duo2/Samsung 46F8000
Boven:Scan Speak Ref Mon/Ref Mon center/2x HATT III /Yamaha RX-A1070C/Marantz CD63KI gemod/Thorens TD146 met Benz Micro/Denon CDR1000/MF XLP/MF X-Can V2 gemod/5xHypex UcD400/Marantz DV7600/HDI Dune Prime 3.0/Vifa 26WG-Hypex 2.0-sub/Epson TW5500/Panasonic DMP-BDT220/VU+ Zero

Duck Twacy

Ondertussen heb ik vier 33000uF/100V Rifa caps gekocht

http://svalanderaudio.com/shoppen/lytareng.php

Zijn best flinke jongens

Nu nog wachten op LCaudio voor wat softstart modules, sync klok en ander spul.

Duck Twacy

And here they are irl:

Niet gek voor 33 euro/stuk (excl transport)

Die 22000uF/63V BCC zijn ineens wel erg ielerig.

Johan Van Gompel

Ik heb donderdagavond de kans gehad om eens te horen welk geluid een DIY ZAP versterker i.c.m. een goede preamp en een stel B&W Nautilus 602 speakers voortbrengt. Nu had ik al enkele minder positieve dingen gelezen over de ZAPjes:

- hoge treble wanneer er naast muziek ook nog stemmen aan te pas komen;
- geruis wanneer er niets gespeeld wordt;
- zware TIK uit de speakers wanneer de versterker aan/uit geschakeld wordt.

Ik kan melden dat het e.e.a. zwaar overdreven is. Alhoewel de DIY versterker in kwestie zo eenvoudig mogelijk van opzet was (geen soft start, geen uit de kluiten gewassen gefilterde stroomvoorziening, enz.) hoorde je bij het aanschakelen slechts een lichte tik. Op een bepaald moment meende ik geruis te horen maar dat bleek slechts suggestief; in stille scenes was de ZAP namelijk muisstil. En die te hoge treble? Ik heb nog nooit zo'n perfect gedefinieerde stemmen gehoord in combinatie met een al even perfect weergegeven midden en hoog. De bas is, zoals bekend van de ZAPjes, superstrak.

"The Voice", de door Eimear Quinn gezongen winnende bijdrage van de Ieren aan het Eurovisiesongfestival van 1996, klonk zodanig goed dat ik spontaan bekende dat de ZAP wel heel erg dicht in de buurt van de betere buizenversterker komt. De weergave was precies, kristalhelder, dynamisch en transparant zonder kleuring van midden of hoog. Nu denken velen wellicht "klinisch" maar ik hield er in elk geval een warm gevoel aan over. Een bijzonder aangename weergave.

De ZAP/B&W Nautilus 602 combo speelde in stereo naar mijn mening probleemloos een veel duurdere Parasound/B&W Nautilus 803 combo weg. In surround was de combinatie met een Lexicon MC-1 en Logic7 weergaloos. Voor beide modi is de ZAP zonder meer een aanrader.

** EDIT: "B&W Matrix" vervangen door "B&W Nautilus 602". Klein foutje. ;)
Johan Van Gompel
Video: HTPC | Barco Graphics 1200 | Draper M1300 16:9 scherm
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

Robert - Jan

Hoi Johan,

Leuk dat je de ZAPjes hebt horen spelen en onder de indruk bent van wat ze presteren. Ik ben er zelf ook heel tevreden mee.  8)
Ga je nu ook aan de zelfbouw?

Wat betreft de minder positieve verhalen die je gehoord hebt zijn hier mijn bevindingen:

- het hoge treble verhaal komt mij niet bekend voor, heb er dus geen last van;
- ruis en brom bij de ZAPpulse versterkers: in mijn ervaring sterk afhankelijk van de voeding én van de aangesloten randapparaten. Bij meerdere versterkers in 1 kast (ik heb er 5) ruisde het (bij mij) zonder synchro-klok echt behoorlijk, met synchro-klok is ruis alleen nog te horen héél dicht bij de luidspreker;
- de TIK: als mijn versterker aangaat hoor ik een tik die vrij scherp is maar niet al te hard. Zet ik de versterker uit dan hoor ik een plop die ook niet al te hard is. Beide zijn inderdaad niet echt hinderlijk. Als de versterker echter vanuit stand-by weer aangeschakeld wordt dan is de tik scherp en behoorlijk hard. Heel onplezierig en ik kan er niet aan wennen :( De opbouw van de voeding heeft overigens niets met deze tikken te maken. Het zijn puur de schakeltikken van de ZAPpulse zelf.

Groeten,
Robert - Jan

dddac

Citaat van: Johan Van Gompel op december 27, 2004, 12:56:26
Ik heb donderdagavond de kans gehad om eens te horen welk geluid een DIY ZAP versterker i.c.m. een goede preamp en een stel B&W Nautilus 602 speakers voortbrengt. ...........   klonk zodanig goed dat ik spontaan bekende dat de ZAP wel heel erg dicht in de buurt van de betere buizenversterker komt.

Welke betere buizenversterkers bedoel je hier? heb je die in direct vergelijk gehad met de ZAP versterker?

Mijn eerlijke mening overigens: De ZAP is een goeie transistor versterker, in het bijzonder zeer goed voor bas, maar voor een buizenversterker zou ik hem echt niet willen ruilen.
Gebaseerd op vergelijkende luistertesten met KR 300B SE buizenversterkers (wel duurder ...  ::) )

mvg
doede

Johan Van Gompel

Citaat van: dddac op december 30, 2004, 10:09:54
Welke betere buizenversterkers bedoel je hier? heb je die in direct vergelijk gehad met de ZAP versterker?

Mijn eerlijke mening overigens: De ZAP is een goeie transistor versterker, in het bijzonder zeer goed voor bas, maar voor een buizenversterker zou ik hem echt niet willen ruilen.
Gebaseerd op vergelijkende luistertesten met KR 300B SE buizenversterkers (wel duurder ...  ::) )

Zo ver durf ik ook niet te gaan. Ik heb een poos geleden een hele mooie DIY buizenversterker i.c.m. DIY electrostaten gehoord. Als je je ogen sloot dan zag je de muzikant gewoon recht voor je neus spelen. Dat gevoel had ik net niet met de ZAP maar het kwam toch erg dicht in de buurt. Bestaat er overigens een goede multichannel buizenversterker?
Johan Van Gompel
Audio: Jungson AV-1000C | Canton LE109 fronts | Canton LE102 rears | 2 x Focal 15K8711 subwoofer

dddac

Citaat van: Johan Van Gompel op december 30, 2004, 17:12:14
Bestaat er overigens een goede multichannel buizenversterker?

als je er 5 naast elkaar zet wel   >:D voor de " *.1" neem je dan een ZAP  ;D

mvg
doede

Del member

Citaat van: Johan Van Gompel op december 30, 2004, 17:12:14
Zo ver durf ik ook niet te gaan. Ik heb een poos geleden een hele mooie DIY buizenversterker i.c.m. DIY electrostaten gehoord. Als je je ogen sloot dan zag je de muzikant gewoon recht voor je neus spelen. Dat gevoel had ik net niet met de ZAP maar het kwam toch erg dicht in de buurt. Bestaat er overigens een goede multichannel buizenversterker?

Tot nu toe heb ik altijd rij basic uitgevoerde ZAP combinaties gehoord : twee monoblocks gebouwd volgens het schema van LC Audio, een 5 kanaals gebaseerd op de 4 pole alles tesamen in 1 enkele kast en dan mijn tijdelijke constructie wat eigenlijk de voeding van een zware monoblock heeft met dan 5 zapjes eraan (3 nu actief).

Ben benieuwd hoe de zaps gaan evolueren met :

- een deftige kast met deftige koeling
- een sync module
- na voldoende inspelen
- met eventuele afscherming van de modules t.o.v. de elko's en transfo
- met betere gelijkrichters en caps erop voor de noise van het schakelen tegen te gaan

We zien wel hoe het allemaal evolueert.

Johan Van Gompel

Citaat van: dddac op december 30, 2004, 17:21:31
als je er 5 naast elkaar zet wel   >:D voor de " *.1" neem je dan een ZAP  ;D

Gebruik je zelf een buizenversterker in je HT? En nog belangrijker: zijn die buizen ook verkrijgbaar in mat zwart? ;)
Johan Van Gompel

Wowly

Is dit wat, in plaats van een softstart circuit. Volgens mijn eigen electronicaboer is dit ontwikkeld door amplimo zelf en fungeerd als een softstart

http://80.127.175.94/  kijk bij versterkermodulen helemaal onderin, heet "luidsprekerrelais"en zou ook moeten werken als een softstartmodule?

kost 5 euro ipv 50 bij Lc Audio (sofstart)

Wowly

Robert - Jan

Hoi Wowly,

Als ik de tekst lees op de amplimo site gaat het hier gewoon over een relay. Dat is heel wat anders dan een softstart! Een softstart zorgt ervoor dat de spanning die aan de trafo wordt toegevoerd rustig van 0 naar 230 Volt verloopt. Een relay is gewoon een abrupte onderbreking, gewoon een schakelaar dus. Hij zorgt er bv voor dat de luidspreker pas aan de versterker wordt verbonden als de voedingspanning volledig is gestabiliseerd. Dit om storende schakeltikken te voorkomen.

Persoonlijk denk ik dat dit relay niet als softstart te gebruiken is. Als je het goedkoop wilt houden, kan je beter 2 NTC weerstanden nemen zoals Amplimo zelf ook aanraadt.

Robert - Jan