LC-Audio ZAP 2.2 SE klasse D versterker

Gestart door Gydotron, mei 7, 2004, 09:52:26

Vorige topic - Volgende topic

0 Leden en 2 gasten bekijken dit topic.

dddac

Citaat van: Duck Twacy op augustus 30, 2005, 21:51:22
Wat is trouwens het voordeel van een eigen voeding?

Het is gewoon erg goedkoop en de keuze van relais wat groter... plus veilige 12V DC
per module kosten de komponenten bij reichelt maar 5,50 Euro  ;D de Trafo 1,50 Euro, so who cares ?

mvg
doede

Hanz71

#676
Ik ben eindelijk begonnen met mijn ZAP-versterker (2.3SE). Lang gezocht naar een mooi kastje. Mijn UcD400 zit in een supermoduul-kast. Wel een aardige kast voor het geld maar een beetje te hoog voor de kast waar ie in terecht komt. Uiteindelijk uitgekomen (na twijfel over een monokastje bij speakerworld, lijkt me ook erg mooi) bij een kast van machmat (LL-1924A).

Even ter test in elkaar gezet. Ziet er fraai uit!!
In zijn geheel van aluminium gemaakt en keurige pasvorm. 2mm materiaal en een frontplaat van 5mm. Prima!

Daarna even testen of de spulletjes (4*10.000uF per kanaal+zap+625VA (2*45V) trafo per kanaal) er een beetje in passen.




Dat zit heel wat ruimer in het jasje dan mijn UcD in de supermoduul-kast:


Op de afgebeelde manier wil ik het zaakje gaan monteren (natuurlijk wel met 4 elco's per kanaal). Ik wilde een powerknopje vlak achter de frontplaat op de bovenkant maken.
Als iemand commentaar heeft of tips hoor ik die graag.
Ik zit op dit moment met 2 dingetjes:
De ZAPS op de bodem. Hebben ze dan genoeg koeling? Zoals je misschien kunt zien zitten er wel tochtgaten in het plafond.
Bedrading in de kast: Ik wilde gewoon 1,5mm^2 of 2,5mm^2 gevlochten draad gebruiken voor de stroom maar kom dat bijna nergens tegen... Heeft iemand een mooi adresje voor goed spul?

Robert - Jan

Mooie kast  8)

Zelf heb ik de hoofdschakelaar aan de zijkant gezet, net achter het voorpaneel. Dan kun je tenminste nog normaal de deksel verwijderen als je iets in de versterker wilt doen. De schakelaar is nu ook volledig uit het zicht. Als de versterker in een smalle kast komt te staan is het natuurlijk minder handig.

Speaker en Co heeft mooi montagedraad, wellicht verkoopt speakerland het ook. Het is gemaakt van gevlochten draad (verzilverd koper) en geisoleerd met teflon. Wordt verkocht in rood en wit en in 2 dikte, 2.5mm en 1.5mm (oppervlakte moet je zelf even uitrekenen  :P)

Als je slechts met 2 zapjes werkt én ook nog ventilatie in de deksel hebt, denk ik dat er koeling genoeg is.

Suc6 en veel plezier met de bouw
If they don't know wine is finer, let them boil water!

Hanz71

#678
Dat draad van speaker&co, daar heb ik 2*2 meter van :). Een tijdje geleden gescoord met supplies voor versterkers. Ik twijfelde eraan of dat draad op 230V mocht (door text van Titus, misschien niet goed begrepen). Nu heb ik (na jouw antwoord) even opgezocht op internet:
HABIA E-1219: AWG12 = 3,3 mm^2 is iets groter dan dat er in mijn blauwe krimp-connectortjes mag, maar als ik naar de grootte kijk past dat makkelijk lijkt me (als het deze is). Moet ik morgen even testen. Hoe kan ik inschatten/weten hoeveel vermogen ik op de draad mag zetten? Het lijkt me dat er makkelijk 3000Watt op gezet kan worden maar is er een onderlegde wijze om dat te bepalen (ik heb trouwens maar 2*625 (trafo's)=1250 nodig)?

Die knop aan de zijkant is ook een goeie! Anders zal ik de draden langer moeten maken om ze op de knop te kunnen klikken. Ik zal nog eens tekenen in mijn pakketje, moet i.i.g. makkelijk passen in de kast. Op de plek waar de versterker komt hou ik dan ongeveer 5 cm boven de versterker over. Dan wordt het misschien wat lastig om achter het voorpaneel te komen, dat moet ik ook maar even simuleren.
Thanks voor de nuttige tips. Vooral ook van die warmte, daar heb jij och problemen mee gehad, staat me bij uit je 5C amp (erg fraai trouwens, licht jaloers  ;)).

Robert - Jan

Een algemene (maar conservatieve) regel is 3 Ampere per mm2. AWG 12 kan dus zo'n 2000VA aan bij 220Vac. Hier staat nog wat extra info over draaddikte en stroom: http://www.powerstream.com/Wire_Size.htm Voldoet dus prima voor jouw 1250VA.

Ik had inderdaad problemen met de warmte bij 5 zapjes in 1 kast. Gelukkig is dat verleden tijd :D

If they don't know wine is finer, let them boil water!

Sherwin

Duck Twacy heeft nog trafo's liggen van mij.. al meer als een jaar volgensmij. Ik weet niet wat hij er mee doet of iets.. het zijn Velleman 1000VA's 2x 45 of 48 volts, 11A... van mogen ze voor 100 euro beide weg (ze kosten 151 euro per stuk).. ik weet alleen hoe het eigenlijk zit met die dingen.. maar mocht er interesse zijn wil ik het wel uitzoeken. Dit is absurd laag, anders doe ik er echt definitief afstand van  ;)

Mvgr Sherwin

Duck Twacy

#681
45 volt AC :)

PS ze zijn nooit hun doosje uit geweest en staan in de kast.

Dit is de mijne (still under construction)


Hanz71

#682
Ik heb Sherwin al een PM gestuurd. Ik wil ze wel hebben!
Ziet er mooi uit, Duck, het lijkt me een vrij stabiele behuizing :). Hoe ga je de netstroom laten lopen, zo lijkt het er nl. op dat je een mooie afscheiding tussen trafo, wisselstroom en ZAP hebt, lijkt me optimaal!

Duck Twacy

#683
De 1000 VA trafoos zitten ieder onder hun zapmodule (op circa 6 cm afstand en afgesloten door 2 mm alu plaatwerk. Mogelijk maak ik nog een extra plaatje tussen als je niet genoeg is.)
Vermoedelijk had ik de netsnoer beter bij de trafo naar binnen kunnen laten komen. Echter daar is vrij weinig ruimte voor de softstart, zekering en netschakelaar (in ieder geval wordt het dan erg krap om te monteren.)

De spanning komt in het midden naar binnen via Powercons. Laatst nog wezen stoeien met het 5 mm alu om de 24 mm gaten te maken. Maar tis gelukt.


Ik twijfel nog of ik elk kanaal een eigen netkabel ga geven (ze krijgen wel een eigen softstart, schakelaar en zekerering). Ik heb namelijk nog zo'n LCaudio filterding en ik vraag me af of ik er niet beter 1 per kanaal kan gebruiken (hoewel de specs max 2300 VA opgeven). Aan de andere kant geeft 2 geaarde snoeren geen problemen (aardlussen oid?)?????


De in en uitgangen komen aan de (korte) voor en achterkant. Input op maximale afstand van de output (circa 20 cm) en met tamelijk korte draaden). Input wordt Neutrik XLR (en no name RCA), output Neutrik Speakon.
Netbekabeling en speakerbekabeling worden afgeschermd (beide van Supra)

Nou ja, er is nog veel te doen (gelukkig).

Hanz71

Ik vind het allemaal een beetje half werk, Duck :).
Ik begrijp dat je dat met een dikke metaalboor/gatenboor hebt gedaan? Kan je daar wat over uitwijden (goede materialen/merken om dat mee te doen enzo).

Bij mijn vorige versterker ging een 11mm gat heel goed (voorgeboord met 2mm), had ik een dure boor voor gekocht. 9 mm ging slecht, met standaard 10-setje van B&D, niet voorgeboord. De gaten voor de XLR's heb ik toen met een decoupeer gewoon uitgefreesd eigenlijk. Indertijd wel een kolomboor gekocht, erg handig en fijn apparaat voor de scheefboorders onder ons.

Wat betreft je eigen versterker: Je hebt toch van die combi-aansluitingen met schakelaartje en zekeringhouder ingebouwd? Hoef je alleen nog de softstart kwijt. Kan je meteen lekker makkelijk van buiten bij je zekering. 2 aansluitingen voor netvoeding lijkt me an sich niets uitmaken. Of je nou op plaats A of op plaats A-1 meter de splitsing maakt, Zou niets uit moeten maken toch?

Dus op het plaatje zit er onder de ZAP weer een voeding voor de ander (paar plaatjes terug)?

Kijk trouwens ff uit met de mountingbouten van je elco's! Bij mijn FTcaps staat de min-pool (dubbelop  ;D) op die bouten. Ik heb dus voor mijn ZAP een plaatje gemaakt (voorlopig van MDF) om ze op te mounten.

Duck Twacy

Ik had eerst ook wat problemen met een 24 mm gat. Mijn belevenissen in dit verband kun je hier vinden:
http://forum.audiofreaks.nl/index.php?topic=3016.0

Ik heb dus een kolomboor (model "DDR"), inderdaad een must. Zeer goede boorsets kun je dus hier kopen ( http://www.toolmax.nl/index.php ), met name de gatenzagen waren de helft van de prijs bij de bouwmarkt. Binnen 3 dagen in huis.

Het is een dubbel mono kast, dus 2 Zaps en 2 trafoos (en 4 elcoos, 2 softstarts, 2 zekeringen etc etc). Zo'n combi schakelaar is natuurlijk wel makkelijker, scheelt weer wat bedrading enzo. Hoeveel amper kunnen de combi schakelaars aan? Ik heb echter al 10A/230V tuimelschakelaars (zie je ook op de foto).

Misschien had ik de voedingskabel beter anders kunnen laten lopen. Helaas zitten de gaten voor de Powercons (en zekering en schakelaar) nu al in het midden. Zou ik 2 nieuwe profielen van 60 cm moeten kopen (kan altijd nog eens, voorlopig maar eerst eens kijken of ie speelt).
De kast ik 60 cm lang, 27 cm breed en 26 cm hoog.

Ik zit trouwens er aan te denken de 2.2 om te ruilen voor de 700XE...

Hanz71

Heb je dan eerst een gaatje voorgeboord voor de houder (bijv. 2mm ofzo?). Goeie, meteen bestellen. Wel handig dat zowel de cinch als de XLR van Neutrik 24mm zijn :).

Die combi-schakelaars die ik heb liggen zijn gespecd op 10A (conrad 501637 = t0717sbaaa), dus ook 10A voor de schakelaar (lijkt me :)). Zijn alleen snap-in. Voor een schakelaartje vind ik dat wel OK. Voor zo'n groot ding vind ik het wat minder :(. Wel moet je zelf van de ingang naar de schakelaar bedraden.
Let je ff op mijn opmerking van die mouning-bout van je elco's?
Mmm. Die tuimel-schakelaar ziet er ook wel leuk uit. Ik heb zo'n simpel (Vincent-like :) ) schakelaartje.
Dat herken ik wel. Je hebt het 1 amper of nog niet afgebouwd of je denkt alweer aan een upgrade om weer te klussen. Ik meen wel wat aardigs over die 700 gelezen te hebben? Maar weer eens op diyaudio browsen.

Duck Twacy

Citaat van: redheinz op oktober 23, 2005, 21:36:38
Heb je dan eerst een gaatje voorgeboord voor de houder (bijv. 2mm ofzo?). Goeie, meteen bestellen. Wel handig dat zowel de cinch als de XLR van Neutrik 24mm zijn :).

Die combi-schakelaars die ik heb liggen zijn gespecd op 10A (conrad 501637 = t0717sbaaa), dus ook 10A voor de schakelaar (lijkt me :)). Zijn alleen snap-in. Voor een schakelaartje vind ik dat wel OK. Voor zo'n groot ding vind ik het wat minder :(. Wel moet je zelf van de ingang naar de schakelaar bedraden.
Let je ff op mijn opmerking van die mouning-bout van je elco's?
Mmm. Die tuimel-schakelaar ziet er ook wel leuk uit. Ik heb zo'n simpel (Vincent-like :) ) schakelaartje.
Dat herken ik wel. Je hebt het 1 amper of nog niet afgebouwd of je denkt alweer aan een upgrade om weer te klussen. Ik meen wel wat aardigs over die 700 gelezen te hebben? Maar weer eens op diyaudio browsen.

Zo'n gatenzaag heeft in het midden (concetrisch) al een 6 of 8mm boor. Voorboren hoeft niet (iig niet met een kolomboor), maar ik sla met een priem natuurlijk wel eerst een putje op de juiste plek (dat doe ik altijd bij boorwerk)

Eerlijk gezegd snap ik niet zo goed wat je bedoeld met de mountingbouten. Bedoel je dat de - pool ook op de bout staat waar je hem aan de onderkant mee vast zet??? (dat zou niet zo best zijn, want ze staan nu op aluminium plaat gebout)


Dus op die bout aan de onderkant???  :o

Hanz71

#688
CiteerBedoel je dat de - pool ook op de bout staat waar je hem aan de onderkant mee vast zet???
Dus op die bout aan de onderkant??? 
Inderdaad. Daar staat bij mij het voltage van de min-pool op! Dat hoeft bij jou natuurlijk niet het geval te zijn maar ik zou het voor de zekerheid eerst even doormeten! Ik had ze in mijn UcD op een plaatje gezet, wel expres van de kast af maar niet met dat in gedachten. Toen las ik laatst nog eens het meeltje van BMM waarin stond dat de behuizing geladen is, omdat ik in mijn kast voor de ZAP minder ruimte in de hoogte heb.  Vervolgens heb ik even die bout gemeten: -62.5 V  :o.

Hanz71

Vandaag lekker wat geklust:

In de bodem de ZAPS vast geschroefd, in de achterplaat de poweringang ingevijld. Wel net een tikje te ver in een hoekje, dat is natuurlijk vet balen. Verder wel tevreden... Ook een rekje gefabriekt voor de elco's. Morgen hopelijk weer een stapje verder zien te komen :).

Duck Twacy

Ik zei de mogelijkheid voor een lekkere korte voedingsdraad naar de Zaps.

Hanz71

Mooi he? Eerst had ik ze 90% gedraaid staan in mijn ontwerpje, maar uiteindelijk maar zo, ik heb er (net) de ruimte voor...
Even een vraagje, het komt nl. in de buurt:
Het solderen aan de ZAPS:
Gewoon van boven, de te solderen draad verhitten en het soldeer laten vloeien? Of is er een handigere/betere methode? Ik vind mezelf geen pro op soldeer-gebied.
Vandaag de bodemplaat helemaal geboord. Alles kan erop en erin. Het toerental van mijn kolomboor een stukkie omhoog gegooid, komt het resultaat wel ten goede!
Ik moet nog een gatenboor bestellen. Eerst nog even kijken in Alkmaar of ik daar wat kan scoren. Incl. verzend komt toolbox toch ook op 18euro. Hier up ut durp hadden ze alleen 25mm....

Hanz71

#692
Vandaag versterker afgemaakt. Het ziet er in ieder geval fraai uit (het kastje)! Over het geluid ga ik nog even niets zeggen.
Versterker op zijn tijdelijke plek


Versterker binnenkant


Robert - Jan

Dat heb je snel gedaan, ziet er keurig uit  8)

Ik ben benieuwd hoe de versterker klinkt. Meestal klinken de Zapjes bij de eerste keer aanzetten al heel ruimtelijk.  Maar het zal nog wel heel wat uurtjes duren voor de elco's ingespeeld zijn.
If they don't know wine is finer, let them boil water!

Robert - Jan

De behuizing van mijn 5 kanaals versterker is bijna klaar, alleen de nieuwe bovenplaat ontbreekt nog. Zie verderhttp://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=18962.175
If they don't know wine is finer, let them boil water!

Hanz71

Mooi zeg! Al die infrasingen in het frontje, schitterend!
Daar kan menigeen een puntje aan zuigen. Professioneel laten uitvoeren?

Robert - Jan

Citaat van: redheinz op november 15, 2005, 12:49:47
Professioneel laten uitvoeren?

Inderdaad, dit kan ik helaas niet zelf  :P Ik heb de panelen laten maken bij Schaeffer-ag in Duitsland. Het resultaat is echt keurig  8)
If they don't know wine is finer, let them boil water!

Hanz71

Keurig vind ik understatement. Je hele versterker ziet er gewoon professioneel uit!
Collega's alhier geloofden niet dat het huisvlijt betrof  ;D

Duck Twacy