LC-Audio ZAP 2.2 SE klasse D versterker

Gestart door Gydotron, mei 7, 2004, 09:52:26

Vorige topic - Volgende topic

richardkrol

Mr. Duck!

Wat bedoel je precies met herstel?

Twee zapjes in de speaker met active x-over > is daar nog steeds een 1000Va ps voor nodig? Er is geen vermogensverlies in een analoog x-over dat er natuurlijk niet is.....

Ik lees steeds weer bij en vraag me nu serieus af - gezien het monoblok probleem - of het uberhaupt wel haalbaar is om volledig actief te filteren met twee zaps in een kast. Als dit project slaagt dan zou ik er zeven proteus speakers willen maken, dat is 14 Zapjes en 7 x 1000VaPS. Als dat de zekeringenkast niet laat springen dan weet ik het ook niet meer...

Gr,
Ries
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

Duck Twacy

Er stond iets wat niet waar was (te vlug gepost).

Zo te zien zijn beide filters voor een belangrijk deel serie filters. Dat kun je niet met een actieve xover nabootsen, voorzover ik weet.

Je kan natuurlijk gewoon een tradiotioneel parallel filter proberen, maar is natuurlijk wel een gok hoe dat gaat klinken (ik zou Tony mailen om zijn mening)

7 Proteusen????  :o :o :o :o :o :o
U bent heel wat van plan  ;)

Als je zo'n grote order plaats wil LC audio je misschien wel een xover module op proef geven. Eventueel later weer in te ruilen voor iets anders als het niet klinkt?

Overigen vraag ik me af voor hoeverre actief gaan met een protues heel veel oplevert. De Zaps het vemogen genoeg en scheidingsfrequenties liggen vrij hoog. Het klinkt waarschijnlijk ook al schitterend met 7 zappen op passief gescheiden Proteussen (met mooie filtercomponenten).

Toevallig interesse om 1 of 2  Virtual 4 pole power supply modules van LCaudio over te nemen (nieuw) a 220 of 425 voor beiden?? ;)

richardkrol

Ik ben zelf een fervent meerkanaals liefhebber en  ik heb derhalve mijn Meridian 561 verkocht voor een G68. Wat voor mij bij meerkanaals essentieel is dat je exact dezelfde speakers rondom hebt. Het verschil tussen 5 of 7 speakers maken is niet al te groot en de twee extra zijkanalen voegen toch weer iets extra's toe. De keuze tussen 5 of 7 is dus snel gemaakt.

Uiteraard is het te overwegen om de speaker passief te filteren en actief aan te sturen. Ik weet niet of bi-amping met twee zapjes nog voordeel oplevert maar waarschijnlijk niet. Dit betekent dat een enkele zap dan in de kast gemonteerd wordt. (Iets diepere kast met afgesloten compartiment. De achterkant zal dan bestaan uit een custom cnc gefreesd alu paneel van 5 dik dat tegelijkertijd dienst doet als koellichaam.

1) Als de keuze passief filteren gemaakt is dan rest de vraag of er geen kwalitatief betere alternatieven zijn voor de Zap.
2) Mocht het de Zap worden dan rest de vraag of een 500VA Power supply voldoende is.
3) Hoe zit het met het monoblok probleem - in deze configuratie wordt de Zap effectief als monoblock gebruikt.

Zoals altijd is jullie feedback meer dan welkom!

Gr,

Ries
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

Duck Twacy

Tja gezien de "waarschuwing"voor monoblokken den ik dat het veiliger is om de zap met zijn allen in 1 aparte kast te bouden, ofwel met een hele dikke gemeeschappelijke trafo. ofwel met die sync module.

Mail eens naar LCaudio met je plannen: Denk dat ze daar beter van advies kunnen dienen voor deze kwestie.

Dit is een reply die ik ooit kreeg van Henrik Kronborg:
"It is a bit hard to say, how big a problem mono blocks are.
If you have the possibility to make it as a dual mono contruction, I would
go for that.

The problem is, that it is hard to syncronize them, if they are 3m away from
eachother.
Then there is a slight change of the amps to disturb eachother as well.

You could try and mail the question to [email protected]
He will give you a accurate answer."

Ik neem aan dat Henrik niet de opper techneut is.

Of er betere pwm amps bestaan of komen, misschien? ICE kun je als consument niet kopen en Tripath beter??

richardkrol

Het hoeft niet perse PWM te zijn....

ICEpower zou leuk zijn, kunnen we geen powerbuy doen. We hoeven er maar 1000 af te nemen!

Gr,

Ries
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

Robert - Jan

CiteerTja gezien de "waarschuwing"voor monoblokken den ik dat het veiliger is om de zap met zijn allen in 1 aparte kast te bouden, ofwel met een hele dikke gemeeschappelijke trafo. ofwel met die sync module.

Hoi Duck,

Als je meerdere ZAP-modules in een kast zet is het niet zo dat er een keuze is tussen een hele dikke gemeenschappelijke trafo ofwel de sync module. Zelfs met een super trafo zullen de modules op elkaar storen. Als je 5 of 7 ZAPjes in één kast zet moet je ze synchen om van de stoorgeluiden af te komen. De ZAPjes storen anders echt op elkaar wat zich uit in een fluittoon (high pitch sound) en extra ruis. Het verschil tussen wel en niet synchen is echt enorm.

Groeten,

Robert - Jan

Ik heb het zelf zo gedaan....
If they don't know wine is finer, let them boil water!

Duck Twacy

Robert-Jan, bedank voor de verduidelijikng.

Zie ik nu dat de klok op een hogere frequentie draait?? Hoe bevalt het nu??

Robert - Jan

CiteerZie ik nu dat de klok op een hogere frequentie draait?? Hoe bevalt het nu??

Daar kan ik helaas nog geen antwoord op geven.  :P Zoals je op de foto ziet heb ik de interlinks vast gesoldeerd aan de ZAPjes. Omdat de processor/voorversterker die ik besteld heb helemaal gebalanceerd is uitgevoerd, net als de ZAPpulse, heb ik al XLR pluggen gemonteerd aan de interlinks. Gevolg is dat de versterker niet meer te gebruiken is met m'n oude voorversterker.

De frequenties van de Zap Sync zijn 529 en 1058 kHz. Nu wilde ik de ZAPjes graag op een iets hogere frequentie synchroniseren dan 529 kHz om 2 redenen:
- minder (clock)restsignaal op de uitgang;
- nog iets betere definiering in 't hoog.

1058 kHz vond ik te hoog omdat de FET's dan op hun tenen lopen en omdat het extra warmteproductie tot gevolg heeft. Ook wilde ik gebruik maken van het Zap Sync printje, daar zit tenslotte al een voeding en een deler op en de mogelijkheid om 8 ZAPjes aan te sturen. Omdat mijn lokale electronicaboer geen XO kon leveren dat met de Zap Sync delers rond de 750 kHz uitkwam heb ik een VCXO met de bedoelde frequentie bij Tentlabs gekocht.  ;D Ben echt heel benieuw of zo'n low jitter clock een hoorbaar effect heeft  8)

Groeten,
Robert - Jan

richardkrol

Heeft iemand ervaring met deze amp van BK Electronics?

http://www.bkelec.com/new/hifi/ClassD/ClassD.htm

Gr,

Ries
Richard Krol
Hexateq Audio Visual

Duck Twacy

Ik vond de kwestie over een gereguleerde voeding wel interessant die hier werd geplaatst (maar wilde die powerbuy niet teveel verstoren)

Citaat van: Robert - Jan op september 26, 2004, 12:23:26
Citaat van: Johan Van Gompel op september 26, 2004, 00:47:55

Je hebt natuurlijk gelijk; 2 x 45 V is meer dan voldoende. Ben ik ook verkeerd als ik stel dat je best een voltageregulator (zener diodes, elco's, de hele reutemeteut) tussen je transfo en je modules voorziet?

Hoi Johan,

volgens mij heeft tot nu toe niemand dat gedaan. Iedereen heeft zijn voeding op de (simpele) manier uitgevoerd zoals LC Audio aanraadt: diodes voor gelijkrichten, buffer elco bij de gelijkrichters en buffer elco's dicht bij de ZAPjes. Wel zijn er bouwers die na de eerste elco nog een weerstand gemonteerd hebben om een filter te creëren dat de stoorsignalen van het gelijkrichten weg filtert.

Groeten,
Robert - Jan

Is dit nou een goed voorbeeld van een gereguleerde voeding??
http://www.thel-audioworld.de/module/spr/spr10.htm.
Instelbaar van 10-90V.
400 euro voor 2 van die modules + 4 Krumer 47000uF elcos is toch best redelijk? 88 euro voor enkel de module.

Heeft zoiets nu voordelen, of juist nadelen??

Ik denk daarbij aan dit fragrment http://www.classd.org/qna/qnafs.htm
CiteerObtaining acceptable perfor mance (THD<0.1%, hardly enough to classify as a digital amplifier) is complicated and expensive. It requires an enormously well-regulated power supply and a blazingly fast switching power stage (expensive electronics, hard to tame EMI problems in the FM tuner range). Conversely, a power stage simple enough to realise the aforementioned low cost will have long switching times and use an unregulated power supply.

Robert - Jan

CiteerHeeft zoiets nu voordelen, of juist nadelen??

Ik denk daarbij aan dit fragrment http://www.classd.org/qna/qnafs.htm

Obtaining acceptable perfor mance (THD<0.1%, hardly enough to classify as a digital amplifier) is complicated and expensive. It requires an enormously well-regulated power supply and a blazingly fast switching power stage (expensive electronics, hard to tame EMI problems in the FM tuner range). Conversely, a power stage simple enough to realise the aforementioned low cost will have long switching times and use an unregulated power supply.

Dit heeft betrekking op de power stage, de eindversterker-trap dus, van het audio deel en niet heeft niets te maken met de power supply. Ik denk dat die "well regulated power supply'' bij de ZAPpulse geregeld wordt met de Gate Drive die ook op de ZAPpulse pcb zit.

Leuk artikeltje trouwens!

CiteerIs dit nou een goed voorbeeld van een gereguleerde voeding??

Volgens mij wel. Ziet er mooi uit. Ik vraag me echter wel af of dit niet eerder nadelen dan voordelen oplevert bij de ZAPjes?

Groeten,
Robert - Jan

FransDHT

Nou, ik krijg het er warm van, de afgelopen uurtjes. En de kriebels.

Ik loop al een tijd met het plan rond een goede meerkanaals eindversterker (in het segment linn5125/tagmclaren etc) aan te schaffen.

Als ik de diverse meningen en verslagen lees, zou ik met de zappjes een 5-kanaals eindbak kunnen maken voor rond de € 1200 (volgens de prijslijst van de nieuwe powerbuy):
-5*127 voor de zappjes
-221 voor de powermodule
-rond de 200 voor een 2000VA 42V trafo
-rond de 150 voor een kast en terminals

En deze gaat dan vergelijkbaar of beter zijn dan de door mij genoemde Linn (kost rond de €3000)?

Graag feedback, dan heb ik iets om (snel) over na te denken!

Frans
Beneden: HATT III (3x)/Marantz NR1604/Mrantz UD-5007/VU+ duo2/Samsung 46F8000
Boven:Scan Speak Ref Mon/Ref Mon center/2x HATT III /Yamaha RX-A1070C/Marantz CD63KI gemod/Thorens TD146 met Benz Micro/Denon CDR1000/MF XLP/MF X-Can V2 gemod/5xHypex UcD400/Marantz DV7600/HDI Dune Prime 3.0/Vifa 26WG-Hypex 2.0-sub/Epson TW5500/Panasonic DMP-BDT220/VU+ Zero

kuiperik

Frans, met deze vraag loop ik dus ook rond. Jammer dat er nog maar zo weinig ZAP's gebouwd zijn, zodat er wat meer reakties op zouden zijn.

Volgens mij heb je ook nog nodig:
Koelprofiel
Sync-module?

Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Niet actief

Citaat van: kuiperik op oktober  7, 2004, 16:57:40
Frans, met deze vraag loop ik dus ook rond. Jammer dat er nog maar zo weinig ZAP's gebouwd zijn, zodat er wat meer reakties op zouden zijn.
Volgens mij heb je ook nog nodig:
Koelprofiel
Sync-module?

Als ik jullie was zou ik nog maar even de klassieke versterkerontwerpen aanschaffen als je NU iets nieuws nodig hebt.
Over een paar jaar liggen de zaken misschien anders.....
Toine.

FransDHT

Nou,

Zo'n Linn met z'n geschakelde voeding is nou weer niet echt helemaal klassiek, toch?

Frans
Beneden: HATT III (3x)/Marantz NR1604/Mrantz UD-5007/VU+ duo2/Samsung 46F8000
Boven:Scan Speak Ref Mon/Ref Mon center/2x HATT III /Yamaha RX-A1070C/Marantz CD63KI gemod/Thorens TD146 met Benz Micro/Denon CDR1000/MF XLP/MF X-Can V2 gemod/5xHypex UcD400/Marantz DV7600/HDI Dune Prime 3.0/Vifa 26WG-Hypex 2.0-sub/Epson TW5500/Panasonic DMP-BDT220/VU+ Zero

Gydotron

Zelf heb ik erg goede ervaringen met de Zap versterkers. Uiteraard is iedereen het daar niet mee eens en Toine en Jan  waren geen liefhebbers van deze versterkers. Ik respecteer dat uiteraard want gelukkig dat er verschillende smaken zijn. Wel zijn er heel wat mensen die toch heel positief waren, o.a. iemand die wekelijks naar klassieke muziek gaat luisteren. Ook zijn zoon is beroepsmuzikant en speelt alt-viool. Hij is dus erg vertrouwd met hoe een instrument echt klinkt. Hij was erg onder de indruk van de Zap versterkers. Enkel een erg dure buizenversterker was de meerdere, die klonk nog wat verfijnder. Ik heb keer op keer mogen ervaren dat de reactie's heel positief waren. Uiteraard kan ik enkel spreken van hoe het op mijn keten klonk en iedereen weet dat het een goede match moet zijn. Klassieke ontwerpen zullen niet zo vlug verdwijnen, maar als merken zoals Jeff Rowland topversterkers gaat maken met deze klasse D techniek wil dit toch zeggen dat deze tecniek potentie heeft. Zelfs Audio Research heeft nu een klasse D versterker in zijn gamma. Aan elke techniek zijn er voor en nadelen verbonden als ook aan de klasse D versterkers. Ik dacht zelf de Zap versterkers te gaan gebruiken op mijn Scintilla's omdat die een erg lage impedantie hebben(1Ohm!) en de Zap versterker dit aankan. Echter ik moest dan wel de stroombegrenzing by-passen en als er dan iets mis gaat zijn mijn bas-membranen de eerste die oproken. De kans is klein maar ik wil op zeker spelen en heb mij nu een Krell KSA 100 MKII aangeschaft en die heeft een mooie protectie. Ik blijf liefhebber van deze versterkers ! Ik denk dat de Zap versterkers erg veel waar voor hun geld kunnen bieden. Buizenversterkers kunnen nog verder gaan maar je hebt vaak minder vermogen en het prijskaartje is hoger. Ik vond  de buizenversterkers net wat mooier, instrumenten klonken wat natuurlijker, piano had meer reveberatie. Ik heb destijds als eerste positieve meldingen over de Zap versterkers op het forum gezet. Ik deed dat om mijn enthousiasme te delen. Ik heb nooit geweten dat er zoveel reactie's op zouden komen.

MVG  Guido

de vuilnisman

Heeft iemand hier al de hypex classe d modules geprobeerd?
www.hypex.nl

Duck Twacy

Die schijnen heel goed te zijn, zeker voor de prijs (60 euro)

Jaqo

De vraag is natuurlijk HOE goed, zeker in vergelijk met de LC modules.

Jaqo
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Robert - Jan

CiteerDe vraag is natuurlijk HOE goed, zeker in vergelijk met de LC modules.

Ik heb ruim 20 pagina's van deze thread http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=&threadid=38199&perpage=10&highlight=&pagenumber doorgelezen en lees dan eigenlijk 3 punten waarop de Hypex unit beter scoort dan de ZAPpulse:

1. Prijs, €60  :o voor de Hypex, €180 voor de ZAPpulse 2.2 SE;
2. Schakeltikken, de ZAPpulse geeft behoorlijke schakeltikken als hij uit gezet wordt. Erger is het nog als hij van standby weer aangezet wordt, dan hoor je een onaangename scherpe tik  :(. De Hypex module heeft hier nagenoeg geen last van;
3. Ruisniveau, de ZAPpulse ruist. Niet hinderlijk en alleen hoorbaar als je dicht bij de luidspreker staat .... maar hij ruist. De hypex module is gewoon heel stil!

Verder wordt er nergens een directe vergelijk met de geluidkwaliteit van de ZAPpulse gemaakt. Er is eigenlijk (in de eerste 23 pagina's) maar één review-achtig verhaaltje over het geluid. Dit is een quote van deze persoon die een stereo versterker gebouwd heeft met de UcD180:
CiteerIn short, I can only congratulate Hypex on the UcD modules, take my hat off and say that the level of details and presence is far far beyond my ability to even try to express in English. What I can say is that it almost scared me and definately overwhelmed me when I listened to them the first few days, although I felt there was a bit of harshness in the presentation the first two or three days. But after that, the edges smoothened out and now I'm in HiFi Nirvana, or at least on the porch to Nirvana, since there are a few things left to do before I enter completely! 

I'm not kidding, the experience overwhelmed me to the point, where I had to swallow a few times, trying to get rid of the lump in my throat. I just sat there for a while, totally flabbergasted, stammering the word Jesus over and over. How many times I really don't know.   

Dit laatste deel komt precies overeen met mijn eerste ervaring met de ZAPpulsjes. Toen heb ik ook met open mond naar die kleine B&W CDM1SE's van me zitten kijken, volledig in ongeloof over het geluid wat eruit kwam 8)

Groeten,
Robert - Jan

Duck Twacy

Deze meneer is ook best enthousiast http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?postid=488702#post488702

CiteerI have listened to a friends UcD180 and compared it with some other amps.

It sent a Bob Carver Sunfire stereo amplifier to be ashamed in the corner. The UcD had so much more 3D and no distortion.

It formly crushed a Vincent sp331 amplifier. The Vincent was found having exagerated bass and treble and the bass produced was cloggy and indistinct. The vincent belonging to the same guy that owns UcD sold the vincent the day after the listening session.

Compaded to my own Musical Fidelity X-A1 the UcD was superior in every aspect, but the X-A1 did a far better job than the Vincent.

Another friend has evaluated the UcD against Sentec PA9 mono amps, and his conclusion was that the UcD did everyting the PA9 does with magic even better.

I´m ordering my pair of UcD400´s tomorrow and I´m aiming at having the amp completed before x-mas.
The UcD is one of the best amplifiers i have ever heard. It works extremely well with Carlsson speakers.

Toch mooi voor een Nederlands product ;)

sigmund_fruit

Ik ben een versterker aan het bouwen met 2x zap 2.2 SE modules achter één lcaudio trafo van 2x 42 V 500 VA, 1x lcaudio rectifier bridge (de predator) en 1x de lcaudio inschakel vertraging. Nu vond ik het laag niet erg 'dragen' dus dacht ik die 2x 10.000 uF is te weinig ik plak er 67.000 uF bij dus 77.000 per kant. Nu zijn op de predator de L1en L2 van 1 kanaal eruit gefikt.... :'( .Ik heb helaas te weinig kijk op de elektro-technische achtergrond. Kan iemand mij vertellen waarom dit gebeurt is en hoe ik dit in de toekomst kan voorkomen???
p.s. Mijn zelfbouw boxen (fischer&fischer-SL1000)kunnen een impedantie bereiken van zo een 2 Ohm.
bvd,
Ron

Robert - Jan

Da's balen.....

Ik neem aan dat je de extra elco's correct hebt aangesloten en niet per ongeluk de polariteit hebt omgedraaid?
De 2 ferriet spoeltjes zijn waarschijnlijk doorgebrand  meteen na het aanschakelen? Als dat het geval is, lijkt me dat de laadstroom om die 2*77000uF op te laden te veel van het goede was voor die spoeltjes, ze hebben dus als zekering gediend :P

Ik heb even een kopietje van (een deel) de predator module bijgesloten. Wellicht dat de echte electronici er dan wat zinnigs over kunnen zeggen.

Groeten,
Robert - Jan

Geert (gvc)

Citaat van: Robert - Jan op oktober 24, 2004, 21:06:16Ik heb even een kopietje van (een deel) de predator module bijgesloten. Wellicht dat de echte electronici er dan wat zinnigs over kunnen zeggen.
Een gokje; hoe groter de afvlakking (capaciteit) hoe groter de piekstromen waarmee de condensators opgeladen worden. (Dezelfde energie moet namelijk in een kortere tijdspanne geleverd worden). Als bepaalde componenten hier niet op berekend zijn dan sneuvelen ze. De diodebrug bvb zou er ook wel eens aan kunnen gaan.

Geert
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

sigmund_fruit

De schakeling heeft 1x goed gewerkt, maar bij de tweede keer inschakelen (de volgende dag) sprongen meteen de spoeltjes L1 en L2 eruit... .Dus de polariteit was wel goed.
Ok, maar wat moet ik nu verbeteren, de inschakel vertragingstijd vergroten of alleen de spoeltjes en de gelijkrichters in kapaciteit vergroten???
En hoe verleng ik de tijd (bvb?) van de inschakel vertraging...
Ik wilde eigenlijk doorgaan tot ongeveer 100.000uF.... ::)