Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes!

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

Vorige topic - Volgende topic

HuubF

Citaat van: mmuetst op maart 19, 2026, 20:25:07Nee, een ieder kan de meting overdoen of aantonen dat deze juist of niet juist is uitgevoerd. Als je het over subjectief hebt is het een mening, ik vind rood een mooie kleur, jij misschien groen een mooie kleur. We hebben objectief twee kleuren, rood en groen, maar subjectief hebben we allebei gelijk. Maar welke kleur is mooier?

Het is bijzonder dat er zo vaak wordt geschermd met metingen, de beperkingen van het gehoor en het grote heil van blinde testen.

Het klinkt heus deftig. Maar hoe vaak meten we onze gear eens even lekker door? Hoeveel mensen hebben een Klippel op zolder staan? Wie kiest zijn spullen met een ABX? Wie heeft er voor het laatst een vergelijkende test gedaan van speakers met behulp van een carousel? Beseffen we dat je niet tegelijkertijd kan miepen over de beperkingen van het gehoor en toch de ABX bewieroken?

Je kunt prima meten tot hoeveel hertz je kunt horen maar achter je oor zit een krankzinnig ingewikkeld systeem en daar weten we dan weer weinig van. Behalve dan dat je het prima kunt trainen. Tsja, en als je dan ergens leest dat hifi apparaten toch allemaal hetzelfde klinken en dat de volledige hifi industrie ons dus belazert (behalve dan dat ze zonder enige noodzaak 'prachtige apparaten' kunnen bouwen), en je gelooft daar in, komt er van die training weinig terecht.
Volumio Rivo Plus+Lineo 5 , Chord M Scaler+Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm, Supra en Atlas kabels, Div. esoterica (Tegel, Bybee)

Spijkie

Hetzelfde toch als dat elke speaker van 5 verschillende merken meten allemaal van 30hz tot 25.000khz .

Nou dan hoef je niet te gaan luisteren want ze meten allemaal t zelfde.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

mmuetst

Citaat van: Spijkie op maart 20, 2026, 06:17:52Hetzelfde toch als dat elke speaker van 5 verschillende merken meten allemaal van 30hz tot 25.000khz .

En toch kun je van een meeting veel aflezen. Zijn de units goed op elkaar afgestemd bijvoorbeeld. Is er ergens resonantie aanwezig. De meeting verteld of de gene die het ontwerp heeft gemaakt snapt hoe je luidsprekers moet ontwerpen. Achter mijn Mofi zit een goede ontwerper en dat zie je in de meeting terug. Er zitten geen grote pieken of dalen in de frequentie curve en je kunt aan de meeting zien dat deze luidsprekers versterker vriendelijk zijn. Er zijn helaas maar weinig fabrikanten die het achterste van hun tong laten zien. Subjectief zullen er mensen zijn die mijn Mofi luidsprekers niet mooi vinden.
Maar neem bijvoorbeeld de DAC's van Topping. Als zij de output wat lager hadden ontworpen (en daardoor minder hoge cijfers scoren bij ASR) dan zou het zo maar kunnen dat die DAC's ook subjectief een stuk beter klinken. Dat is iets wat je ook uit een meting kan halen. Of dit echt zo is weet ik niet, het is zo maar ėėn aanname.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

morca

Citaat van: Spijkie op maart 20, 2026, 06:17:52Hetzelfde toch als dat elke speaker van 5 verschillende merken meten allemaal van 30hz tot 25.000khz .

Speakers klinken allemaal anders.
Net als subs
Die kunnen hetzelfde meten in freq maar klinken totaal anders

Richi

Citaat van: HuubF op maart 19, 2026, 23:00:01Dit. Wordt. Huge.

Sofia Isella met The Doll People. Even luisteren op je setje!!!!
Even wennen nog, wat vaak zo is bij de betere muziek (althans bij mij), bedankt voor de tip!
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Kenwood KT-7020 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

HuubF

Citaat van: Richi op maart 20, 2026, 11:43:08Even wennen nog, wat vaak zo is bij de betere muziek (althans bij mij), bedankt voor de tip!

De mooiste en meest oprechte muziek wordt gemaakt door vrouwen die boos zijn op mannen: Alanis Morissette, Fiona Apple, Sinéad O'Connor, AKA Twigs, Tracy Chapman, Tori Amos, Adele...

Sofia Isella overdrijft het misschien een beetje. Gelukkig heeft geen van mijn vroegere vrouwen, vriendinnen, one-night-stands, scharrels, buurvrouwen, secretaresses, geheime liefdes of anderszins ooit een boze cd gemaakt. Dus ik ben OK.

Volumio Rivo Plus+Lineo 5 , Chord M Scaler+Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm, Supra en Atlas kabels, Div. esoterica (Tegel, Bybee)

brt

Citaat van: HuubF op maart 20, 2026, 14:44:39De mooiste en meest oprechte muziek wordt gemaakt door vrouwen die boos zijn op mannen

Wat een onzin. Maar fijn dat je ervan geniet ;)
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

morca

Ik luister bovenstaande dames nooit.
Meeste liedjes klinken voor mij als een klaagzang.

Niet mijn stijl muziek

Smaken verschillen

Marc Heijligers

Citaat van: mmuetst op maart 19, 2026, 20:25:07Nee, een ieder kan de meting overdoen of aantonen dat deze juist of niet juist is uitgevoerd. Als je het over subjectief hebt is het een mening, ik vind rood een mooie kleur, jij misschien groen een mooie kleur. We hebben objectief twee kleuren, rood en groen, maar subjectief hebben we allebei gelijk. Maar welke kleur is mooier?

Moet je bedenken dat je dit experiment double-blind gaat doen, dan komt er helemaal niks uit  :P
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

HuubF

Citaat van: brt op maart 20, 2026, 23:55:15Wat een onzin. Maar fijn dat je ervan geniet ;)

Zal mijn wat masochistische houding tegenover vrouwen zijn. Ik ben altijd erg onder de indruk van vrouwen die zeggen waar het op staat. Ik heb het ook nog nooit uitgemaakt, dat werd voor mij gedaan.

Mijn geliefde, mijn dochter en al mijn kleindochters zien er uiterst schattig uit maar vallen allemaal in de categorie power-girrrls.  :wub:

Mannen vind ik daarentegen soms erg vervelend. Veel denken dat hun denkniveau ook gelijk de absolute top is die de wetenschap heeft bereikt in 50.000 jaar. En een testosteron-verlager in de waterleiding zou ik toejuichen.

Overigens vind ik tradwifes en feministen die tegen gender-fluiditeit zijn ook uiterst irritant. Oh ja en Jutta Leerdam die een power-girrrl leek maar een man heeft gevonden die daar dan weer ruimschoots overheen gaat.

Met mezelf ben ik wel erg tevreden gelukkig.

brt

Citaat van: morca op maart 21, 2026, 09:32:54Ik luister bovenstaande dames nooit.
Meeste liedjes klinken voor mij als een klaagzang.

Niet mijn stijl muziek

Smaken verschillen

Ik ken mensen die dit menstruatiemuziek noemden  :D
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

morca

Citaat van: brt op maart 21, 2026, 11:23:14Ik ken mensen die dit menstruatiemuziek noemden  :D
Het doet mij denken aan een paar dames die gek waren op die muziek.

Erg Toxic denkend waardoor ze uiteindelijk zelf toxic waren
En alleen toxische mannen Daten.
Niet echt gezond

HuubF

Citaat van: morca op maart 21, 2026, 11:45:35Het doet mij denken aan een paar dames die gek waren op die muziek.

Erg Toxic denkend waardoor ze uiteindelijk zelf toxic waren
En alleen toxische mannen Daten.
Niet echt gezond

Natuurlijk kijken alle mannen daar verschillend tegenaan. Zelf vind ik het stoer als een vrouw eens even lekker uithaalt of iets ontzettend goed kan en als ik door hun word bekritiseerd ben ik ontroerd.

Aan de andere kant... ik kan ook best een ceedeetje volzingen met de vervelende dingen die mij zijn aangedaan door mijn ex-en; het gebroken gezin, de kapitaalvernietiging, het opdelen van de cd-verzameling enzovoort.

Maar ja, in deze tijden kan dat op weinig begrip rekenen.  ;D

gerard123

Ik kan uit ervaring vertellen dat je de cd's beter kunt verdelen dan ze allemaal doormidden knippen.

Marc Heijligers

Citaat van: mmuetst op maart 18, 2026, 20:58:07In dat verschil dat objectief geen mening is, maar gewoon de werkelijkheid, die reproduceerbaar is en is te controleren. Subjectief is dat niet, wat jij mooi vind hoeft een ander niet mooi te vinden. Het stuk over betaald een mening geven klopt helemaal. Ik hou van onafhankelijke reviews als het even kan.
En ja er mag een subjectief component in zitten naast de objectieve meting. Vaak maakt dat een nog leukere review.

Objectief is ook onderhavig aan de test en meet condities, en geeft slechts een bepaalde inzicht op een ontwerp.

Hoorbare verschillen tussen 2 apparaten is geen mening (kan hooguit een illusie zijn; en wat je "beter" vindt klinken kan van tig dingen afhangen). Beweren dat er dan een meetbaar verschil moet zijn, dat klopt, maar het is niet gezegd dat dit via een gebruikelijke meting kan, of andersom dat goede gebruikelijke meetresultaten  hoorbare verschillen uitsluit.

Meten is zeer waardevol en onmisbaar bij het ontwerpen; ik doe het zelf continue. Ook alle lof voor AudioScienceReview dat ze al dit werk doen en delen.

Apparaten op volgorde zetten van SINAD als een verkapt waarde oordeel of als sluitend bewijs dat het dan goed moet klinken is wat mij betreft net zo goed een geloofskwestie als een duurbetaalde power kabel goddelijke eigenschappen toebedelen.
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

roeleken

Huub, is het idee er nog om een Mscaler aan te schaffen, of laten de financiën dit momenteel niet toe of is de goesting niet aanwezig?
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

HuubF

Citaat van: roeleken op maart 21, 2026, 20:56:51Huub, is het idee er nog om een Mscaler aan te schaffen, of laten de financiën dit momenteel niet toe of is de goesting niet aanwezig?

Ik wacht op een 2e handsje van ~2000 euro.

vanzomereng

Citaat van: RZeemering op maart 19, 2026, 10:54:20Zouden de objectief goed metende apparaten dan juist niet de beste apparaten zijn om de meest neutrale muziek mee te kunnen beluisteren? Bijvoorbeeld in studio settings? Zodra we in thuissetting gaan luisteren we er graag een sausje over hebben? Zoals buis, plaat, minder metende maar anders klinkende apparaten. Zodat we daarmee echt in de muziek getrokken worden?
'Meten' we dus eigenlijk met 2 maten?

Studio_weergave is in de 1e plaats om opnames te checken op fouten en vereist een perfecte hifi-keten c.q. objectief goed presterende componenten in een perfecte akoestiek. Een weergave die door een doorsnee consument veelal als "analytisch" wordt besteld en op de langere termijn, als minder prettig wordt ervaren.  Je proeft dit als 100% pure ongekruide kip.  ;)

In de woonkamer heb je liever wat kruiden op die kip, is veel lekkerder  :smile:
De kunst is, deze kip zodanig te kruiden naar eigen smaak maar waarbij je nog wel kunt proeven, dat het een kip betreft en geen kalkoen.  :notify:
Je heb dus een bandbreedte waarbinnen je kunt rommelen voor een weergave, welke je als nog steeds als authentiek kan ervaren.

By the way, zodra die kip, proeft als bijvoorbeeld een zeebaars, moet je, je zorgen gaan maken en is er iets drastisch mis met je set en/of akoestiek  :notify:
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

RZeemering

Je zegt in iets andere woorden dan ik ze zei maar we zeggen hetzelfde ;)

Zijn de ASR goed metende apparaten dus het beste geschikt voor studio omgeving en alle andere apparaten geschikt voor thuis gebruik. En het beste te matchen op ieders gehoor.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

AudioLaan

Ook gekruide kip kan bij asr recht meten.  :tounge:
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Fischer&Fischer | Gato-audio | Kensington MC cartridges | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/

Kurt

Naar analogie met de kip, we gaan dan massaal veel investeren in gereedschap en toestellen om die kip zo zuiver mogelijk klaar te maken (kabels en andere voodoo artikelen), zodat die geen invloed hebben op de smaak van de kip, maar dan gaan we die kip bijkruiden? Iets klopt hier niet... :)

Ik denk dat het nog altijd de bedoeling is dat een hifi systeem zo goed mogelijk de recording context (live/studio) weergeeft?

RZeemering

Citaat van: Kurt op maart 23, 2026, 08:08:25Naar analogie met de kip, we gaan dan massaal veel investeren in gereedschap en toestellen om die kip zo zuiver mogelijk klaar te maken (kabels en andere voodoo artikelen), zodat die geen invloed hebben op de smaak van de kip, maar dan gaan we die kip bijkruiden? Iets klopt hier niet... :)

Ik denk dat het nog altijd de bedoeling is dat een hifi systeem zo goed mogelijk de recording context (live/studio) weergeeft?

Dat is 1 mening.

Er zijn er nog veel meer:
Sommigen willen lekker relaxt muziek luisteren, wegdromen. Anderen willen de live ervaringen voelen. Anderen willen de live ervaring voelen maar dan concertgebouw 3de rij. Anderen willen in de studio zitten. Nog weer anderen willen in de studio naast de Recording engineer zitten. Anderen willen naast de masteraar zitten.
Alle bovenstaande manieren van luisteren vragen een andere benadering

En dan zullen er nog veel meer zijn.
Oftewel: ieder zoekt zijn/ haar eigen geluid in een hifi systeem. En dus zijn er ook veel verschillende systemen nodig. 

Daarnaast weet niemand (behalve de mensen die in de studio aanwezig waren) hoe het daar heeft geklonken (achter het glas).
Ik kan je vertellen dat je meestal het niet zo wilt horen ;)
Dat geldt voor mij overigens ook voor een live setting. Zeker als het versterkt is. brrrr
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

vanzomereng

Yep, verder wordt in een studio ook nog geremixed en bijgeschaafd door de sound-engineer en hiermee in feite bepaald hoe de master "klinkt".
Hiermee speelt de ervaring en smaak van de engineer en wellicht het "sound-beleid" van de studio) een grote rol.  Ook de gebruikte studio-apparatuur, microfoons, opstelling etc. is van invloed op het eindresultaat.

Aangezien bovenstaande keuzes, allemaal mensenwerk is, zit er per definitie al een "smaakje" in de recording (master).

Kortom, dat extra beetje kerriepoeder, dat wij over de kip strooien, hoeft niet zo dramatisch te zijn.
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

HuubF

In bepaalde kringen zal er wel schande van worden gesproken maar ik moet het toch even kwijt.

Ik had 2 Music First passieve voorversterkers. De eerste ging kraken dus schafte ik een vrijwel nieuwe aan. Maar die klonk op de een of andere manier anders, wat helderder, in mijn oren minder muzikaal. Maar ik wilde een 'echte' voorversterker dus eerst ging de nieuwe er uit en vorige week de oude, die ik inmiddels weer aan de praat had gekregen door er perslucht op te zetten. Maar die kwam weer terug omdat ik aan de koper per ongeluk beloofd had hij hem terug mocht sturen als hij niet beviel.

Enfin, ik vond een Grimm SQM rca interlink voor een redelijk bedrag en die kwam tegelijk met de voorversterker aan. Reden: ik was benieuwd wat de Music First zou doen met (eindelijk) een fatsoenlijk rca kabeltje. De rca kabels die ik had liggen waren het net niet en het 30 cm Grimm SQM kabeltje dat ik heb gehad was XLR en dat was hem ook niet. Rob Watts wil liever rca.

Dus gisteravond de ingewikkelde constructie van de Grimm SQM xlr kabel via rca aan de Chord Dave en met Rothwell verzwakkers aan de Neumanns afgebroken, de Chord Dave weer op max omdat hij geen voorversterker meer hoefde te zijn en luisteren. En vanochtend, vanmiddag en nog steeds. Op dit moment de sympathieke circusmuziek van Cosmo Sheldrake. Een goede opname ook nog.

Lastig dit. Waarom is het nou zoveel beter dan daarvoor? En is het beter dan toen ik deze Music First voor het eerst met 4 korte RCA kabeltjes testte en toen in arren moede (nou ja) een 30cm Grimm SQM xlr kabeltje ging gebruiken?

Eigenlijk is het enige verschil met toen dat nu de Neumanns tegen de achtermuur aanstaan en iets achterover hellen. En het is nu een rca kabel van 1 meter.

En ik zit toch echt met open mond te luisteren sinds gisteren.

brt