Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes!

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

Vorige topic - Volgende topic

kappa9 en 3 gasten bekijken dit topic.

Sopper

# LHY SW6 # Eversolo T8 # Gustard R30 # FM266MKII replica VV # Burmester 909 mono replica EV # Graham LS8/1F
# Bekabeling - Trivium Audio Cables

Kurt

gerard123

Het luisteren met open mond doet wellicht ook wel wat. Misschien heb je een mini bass-trap gecreëerd.

Richi

Dit komt aardig overeen met mijn eigen ervaring met de Hugo destijds @HuubF waar het toevoegen van een Classé voorversterker (een CP-50 als ik het mij goed herinner) het allemaal veel lekkerder liet klinken. Daar ging mijn 'less is more' filosofie... :hehe:
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Roon Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Marco66

Ik denk ook met name omdat je nu de Dac gebruikt waar ie voor bedoeld is, als dac. Met een goede pre er aan zal dat wellicht verbetering opleveren.
Woonkamer: Rega Brio MK7, John Eekels Monitoren
Ht: Onkyo TX-RZ70, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Zidoo Z30 Pro 8K, Lumene Movie Palace 92 inch

HuubF

Citaat van: Kurt op maart 25, 2026, 08:07:33Je kan dit ook onderbouwen?

Het staat voor Korte Urine Trechter. Populair bij mannen maar vrouwen klagen vaak over korte onderhoudsintervallen.
Volumio Rivo Plus+Lineo 5 , Chord M Scaler+Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm, Supra en Atlas kabels, Div. esoterica (Tegel, Bybee)

HuubF

En als het je allemaal teveel is geworden: de oorlogen, Trump, het omlaag denderende IQ van je medemens, je benzineauto, Trump, de aangepunte inzichten van je geliefde omtrent verbeterprogramma's voor jou, Trump, het weer...

Doe je setje aan en draai Za Gorami van Alice Zawadzki en alles komt goed. Althans, het lijkt minder erg.  :wub:

Volumio Rivo Plus+Lineo 5 , Chord M Scaler+Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm, Supra en Atlas kabels, Div. esoterica (Tegel, Bybee)

HuubF

Citaat van: Marco66 op maart 25, 2026, 08:44:15Ik denk ook met name omdat je nu de Dac gebruikt waar ie voor bedoeld is, als dac. Met een goede pre er aan zal dat wellicht verbetering opleveren.

Ik had dat al eerder geprobeerd maar dacht dat opgelost te hebben met verzwakking van het signaal, waardoor het volume van de Chord Dave altijd hoog kon staan. En inderdaad dat 'less is more' spookte ook door mijn hoofd.

De grootste instinker voor mij was dat ik zat te wachten op het grote geld om een Chord voorversterker van 4000 euro te kunnen kopen. Daarnaast kwam ik er pas kort geleden achter dat de RCA output beter klinkt dan XLR. En ten opzichte van de laatste keer dat ik de Music First gebruikte heb ik de streamer vervangen en ben op USB overgegaan.

De huidige setup klinkt zo goed dat ik me nu afvraag of een dure voorversterker zin gaat hebben. Het gaat gegarandeerd anders klinken maar beter??

Rien59

Vind het toch heel apart hoor,zo'n leuke gele omlijsting om de chord👌
Neem aan dat het ook in andere kleuren verkrijgbaar zijn.😄
Atoll sda 200 signature
Luidsprekers :  XTZ99.36 flr
Audiolab 6000 CDT. Optische kabel LKE
Luidspreker kabel : Linn L20 cable.

vergeerr72

Citaat van: HuubF op maart 24, 2026, 23:11:02In bepaalde kringen zal er wel schande van worden gesproken maar ik moet het toch even kwijt.

Ik had 2 Music First passieve voorversterkers. De eerste ging kraken dus schafte ik een vrijwel nieuwe aan. Maar die klonk op de een of andere manier anders, wat helderder, in mijn oren minder muzikaal. Maar ik wilde een 'echte' voorversterker dus eerst ging de nieuwe er uit en vorige week de oude, die ik inmiddels weer aan de praat had gekregen door er perslucht op te zetten. Maar die kwam weer terug omdat ik aan de koper per ongeluk beloofd had hij hem terug mocht sturen als hij niet beviel.

Enfin, ik vond een Grimm SQM rca interlink voor een redelijk bedrag en die kwam tegelijk met de voorversterker aan. Reden: ik was benieuwd wat de Music First zou doen met (eindelijk) een fatsoenlijk rca kabeltje. De rca kabels die ik had liggen waren het net niet en het 30 cm Grimm SQM kabeltje dat ik heb gehad was XLR en dat was hem ook niet. Rob Watts wil liever rca.

Dus gisteravond de ingewikkelde constructie van de Grimm SQM xlr kabel via rca aan de Chord Dave en met Rothwell verzwakkers aan de Neumanns afgebroken, de Chord Dave weer op max omdat hij geen voorversterker meer hoefde te zijn en luisteren. En vanochtend, vanmiddag en nog steeds. Op dit moment de sympathieke circusmuziek van Cosmo Sheldrake. Een goede opname ook nog.

Lastig dit. Waarom is het nou zoveel beter dan daarvoor? En is het beter dan toen ik deze Music First voor het eerst met 4 korte RCA kabeltjes testte en toen in arren moede (nou ja) een 30cm Grimm SQM xlr kabeltje ging gebruiken?

Eigenlijk is het enige verschil met toen dat nu de Neumanns tegen de achtermuur aanstaan en iets achterover hellen. En het is nu een rca kabel van 1 meter.

En ik zit toch echt met open mond te luisteren sinds gisteren.

Sommige fabrikanten, o.a. metrum dacht ik , adviseren om de dac dan op 80% van het volume te zetten ipv max. Heb jij daar al mee geëxperimenteerd?
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2/ Rhea, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL, Acrotec/Acrolink bekabeling, Labahua groundboxes, Audirvana.

morca

Citaat van: vergeerr72 op maart 25, 2026, 12:50:07Sommige fabrikanten, o.a. metrum dactvik , adviseren om de dac dan op 80% van het volume te zetten ipv max. Heb jij daar al mee geëxperimenteerd?
Dan snoept hij toch bitjes af?
Ik heb hem op 96 staan nu.

HuubF

Citaat van: Rien59 op maart 25, 2026, 12:45:03Vind het toch heel apart hoor,zo'n leuke gele omlijsting om de chord👌
Neem aan dat het ook in andere kleuren verkrijgbaar zijn.😄

Is oker, je kunt het inderdaad in alle kleuren krijgen.

HuubF

Citaat van: vergeerr72 op maart 25, 2026, 12:50:07Sommige fabrikanten, o.a. metrum dactvik , adviseren om de dac dan op 80% van het volume te zetten ipv max. Heb jij daar al mee geëxperimenteerd?

Mijn ervaring is: hoe harder hoe beter. Zal afhangen van het type voorversterker, deze is digitaal.

Mitch--

Citaat van: HuubF op maart 25, 2026, 11:51:07Ik had dat al eerder geprobeerd maar dacht dat opgelost te hebben met verzwakking van het signaal, waardoor het volume van de Chord Dave altijd hoog kon staan. En inderdaad dat 'less is more' spookte ook door mijn hoofd.

De grootste instinker voor mij was dat ik zat te wachten op het grote geld om een Chord voorversterker van 4000 euro te kunnen kopen. Daarnaast kwam ik er pas kort geleden achter dat de RCA output beter klinkt dan XLR. En ten opzichte van de laatste keer dat ik de Music First gebruikte heb ik de streamer vervangen en ben op USB overgegaan.

De huidige setup klinkt zo goed dat ik me nu afvraag of een dure voorversterker zin gaat hebben. Het gaat gegarandeerd anders klinken maar beter??

Ik zou eens een Chord proberen te lenen, dan weet je het zeker en ook zeker of je je spaarvarken moet stukslaan, blijft nu 'gissen'
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary - Gold Note DS-10 EVO PSU-10 EVO PA-10 PA-10 - Trivium Audio Cables

HuubF

Citaat van: Mitch-- op maart 25, 2026, 13:42:02Ik zou eens een Chord proberen te lenen, dan weet je het zeker en ook zeker of je je spaarvarken moet stukslaan, blijft nu 'gissen'

Gaat er zeker een keer komen. Waarschijnlijk komt de M-scaler eerder langs want dat kost de helft.

Mitch--

Citaat van: HuubF op maart 25, 2026, 13:47:09Gaat er zeker een keer komen. Waarschijnlijk komt de M-scaler eerder langs want dat kost de helft.

Ik denk echt dat de vv meer verschil gaat maken, maar dat is mijn onderbuikgevoel en de ervaring die ik heb met de toevoeging van een goede vv in zo'n keten... m-scaler is finetuning, vv is revolutionair..
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary - Gold Note DS-10 EVO PSU-10 EVO PA-10 PA-10 - Trivium Audio Cables

HuubF

Citaat van: Mitch-- op maart 25, 2026, 14:11:09Ik denk echt dat de vv meer verschil gaat maken, maar dat is mijn onderbuikgevoel en de ervaring die ik heb met de toevoeging van een goede vv in zo'n keten... m-scaler is finetuning, vv is revolutionair..

Aan de andere kant: ik heb al een vv dus het voordeel van het ontlasten van de dac is al ingeboekt.

vergeerr72

Citaat van: HuubF op maart 25, 2026, 13:24:46Mijn ervaring is: hoe harder hoe beter. Zal afhangen van het type voorversterker, deze is digitaal.
Citaat van: morca op maart 25, 2026, 13:19:10Dan snoept hij toch bitjes af?
Ik heb h
Citaat van: morca op maart 25, 2026, 13:19:10Dan snoept hij toch bitjes af?
Ik heb hem op 96 staan nu.
Ligt er inderdaad aan of de volumeregeling analoog of digitaal is. Bij de dave is deze digitaal.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2/ Rhea, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL, Acrotec/Acrolink bekabeling, Labahua groundboxes, Audirvana.

Mitch--

Citaat van: HuubF op maart 25, 2026, 14:15:18Aan de andere kant: ik heb al een vv dus het voordeel van het ontlasten van de dac is al ingeboekt.
Citaat van: HuubF op maart 25, 2026, 14:15:18Aan de andere kant: ik heb al een vv dus het voordeel van het ontlasten van de dac is al ingeboekt.

Klopt, al gaat het niet om het ontlasten van de dac, het gaat over het niet digitaal zijn van de volume regeling, daar zit de echte winst

morca

Bij digitaal is een paar db minder vaak beter.
Mijn huidige streamer is het verschil te horen.
Maar het is weinig.

Op mijn oude antieke dac was het een wereld van verschil.

Kurt

Zo goed als alle volumeregelingen in dacs zitten ih digitale domein voor de goedkoop en marketing doeleinden, maar eigenlijk doet 't meer slecht dan goed.

Ik schrijf 't al een jaar (of langer): volume regeling id dac bypassen (is niet hetzelfde als volledig openzetten), en een deftige vv nemen.

Kingpin

Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Kingpin

Citaat van: morca op maart 25, 2026, 18:09:30Iets met clipping vd dac.
Dan heb je apparatuur die zich niet aan de standaarden houden.
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Contour

Onzin, dit is een bekend fenomeen. Het zou je sieren eerst wat onderzoek te doen, ipv nonsens op te pennen.

https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/lets-develop-an-asr-inter-sample-test-procedure-for-dacs.49050/