CAT-5 als speakerkabel ?

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 31, 2002, 10:56:39

Vorige topic - Volgende topic

Bart_M

Ik gebruik zelf ook CAT6 kabels als speakerkabel, maar heeft er iemand er wel eens over nagedacht dat niet alle kabels even lang zijn? Sommige twisten vaker per meter dan ander kabels....

yulunga

Dan kan ik jullie mijn ervaringen ook niet onthouden  :D, na een paar maanden ontvlechten, vlechten en vooral blaren had ik het volgende resultaat (gebaseerd op: http://www.venhaus1.com/diycatfivecables.html ). Klinkt niet onaardig en wordt naar volle tevredenheid gebruikt bij het setje op mijn studeerkamer.

daburnd

Citaat van: Mark Lemmens op december 15, 2004, 19:26:18
Op die manier maak je dus gewoon een twist in de kabel. Volgens mij was nou net het bijzondere aan het gebruik van UTP dat je hem zou vlechten. Liefst dan met 5 aders (ivm bi-wiren), maar kan ook met 3. Dit om de invloeden van buitenaf, en de inductie van de kabel, te verminderen. In de manier die jij nu gebruikt hebt heb je volgens mij weinig voordeel van de lagere inductie...

Groet,
Mark

http://www.canare.com.hk/star_quad_mic_cables.htm

hier kan je er al wat over nalezen... maar ik heb mijn kabels echt heel erg vaak getwist zodat je echt een hoek van minder dan 45 graden krijgt wat de onderlinge strengen naar links (of rechts) lopen.

kohns

Weet er iemand aan wat een UTP kabel minimaal moet voldoen om er een goede speakerkabel van te maken?

Ik heb hier een voorbeeldje van een CAT5e kabel:
CiteerTechnical specifications
Attenuation (Maximum) - 22 dB/100 m @ 100 MHz
Cable Type - 4-pair UTP
Capacitance (Nominal) - 49 pF/m @ 1 kHz
Conductors - 24 AWG, solid copper
Delay Skew (Maximum) - 45 ns/100 m
Impedance - 100 ± 15 ohms @ 100 MHz; 100 ± 25 ohms @ 200 MHz
NEXT (Minimum) - 35.3 dB @ 100 MHz
PS-ACR - 11 dB @ 100 MHz
PS-ELFEXT (Minimum) - 20.8 dB/100 m @ 100 MHz
PS-NEXT (Minimum) - 32.3 dB @ 100 MHz
Return Loss (Minimum) - 20.1 dB @ 100 MHz
Velocity of Propagation (Nominal) - 70%
Weight - 10 kg/304.8 m
Solid Wire

Ik ben geen technicus maar wat zijn de belangerijkste eigenschappen aan wat een UTP speakerkabel moet voldoen en wat zijn de minimum waarden?
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

michiel

Ik heb een kabel gevlochten, en het resultaat is een twist. ::) Op de eerder geplaatste foto is het heel moeilijk te zien, maar misschien kun je als je lang kijkt ontdekken hoe de kabel in elkaar stekt: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?action=dlattach;topic=1628.0;id=5616;image

Ik denk dat dit de meest effectieve manier van vlechten/twisten aangezien er telkens 2 aders elkaar onder een hoek van 45-90 graden kruizen. Zie het maar zo, je neemt twee kabels en een lat van een meter. In die lat sla je om decentimeter een spijkertje en vervolgens leg je een kabel zig zaggend om de speakers heen. De tweede kabel leg je in spiegelbeeld om/tussen de spijkers. Je ziet dat de kabels elkaar telkens mooi kruizen.
Maak nu nog een setje kabel op dezelfde manier maar draai deze over de lengte as van de lat een kwart slag. Je ziet nu dat de kruispunten van setje 1 mooi op de plek valt van setje 2. De beide setjes kabels houden elkaar dus bij elkaar. Setje 1 zorgt dat setje 2 mooi op z'n plek blijft, en anders om.

Ik geloof dat ik het niet beter uit kan leggen als dit!! Het maken van de kabel gaat echter niet met latjes of iets dergelijks. De handeling die je doet lijkt meer op vlechten, maar is eigenlijk twisten. 8)

kohns

Citaat van: kohns op december 16, 2004, 13:00:34
Weet er iemand aan wat een UTP kabel minimaal moet voldoen om er een goede speakerkabel van te maken?

Ik heb hier een voorbeeldje van een CAT5e kabel:
...

Ik ben geen technicus maar wat zijn de belangerijkste eigenschappen aan wat een UTP speakerkabel moet voldoen en wat zijn de minimum waarden?

Echt niemand???  Heeft iedereen dan zomaar eender welke UTP kabel gekocht?
Ok dat het het beste is van een vaste kern te hebben maar daarbuiten... maakt het echt niet uit???
B&W 802 Diamond, ghost center, CWM DS8 | Primare CD31, SP31, A30.3, A32 | Dune player | Kimber, VDH, Oehlbach | Isotek | Logitech Harmony | Panasonic TH-50PY700F, PTA-900E | Projecta Electrol High contrast M

Movievault

Specificaties van cat5e kabel liggen vast, dus dat zal wel meevallen.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Oracle

Citaat van: kohns op december 17, 2004, 16:15:30
Echt niemand???  Heeft iedereen dan zomaar eender welke UTP kabel gekocht?
Ok dat het het beste is van een vaste kern te hebben maar daarbuiten... maakt het echt niet uit???

Ik heb inderdaad gewoon willekeurig kabel gekocht. Ik weet ook niet welke invloed de verschillende karakteristieken zouden hebben. Wel heb ik inderdaad solid core gekocht...

Groet,
Mark

kohns

Citaat van: Mark Lemmens op december 18, 2004, 11:38:05Ik heb inderdaad gewoon willekeurig kabel gekocht. Ik weet ook niet welke invloed de verschillende karakteristieken zouden hebben. Wel heb ik inderdaad solid core gekocht...
Groet,
Mark

Heb net gehoord dat de buitenste shielding ook belangerijk zou zijn:  beter Teflon dan PVC...

Oracle

Na een paar avonden stug door-vlechten is dit dan het resultaat (naast een paar pijnlijke vingers ;) ):

De eerste foto is gewoon een close-upje... Vond ik wel grappig...

Op de tweede foto ligt 3 * 9,5 meter gevlochten utp (was bijna 100 meter kabel, oorspronkelijk!  :P), bedoeld voor de rears, en daaronder 2 * 2,5 meter, en (de middelste) 1,5 meter, voor de fronts...

Ik heb tijdens het vlechten even overwogen om weer terug te gaan naar 5.1 (scheelt 9,5 meter vlechten ;D) , maar ben toch blij dat ik alles gedaan heb,

Morgen (misschien) aansluiten (als ik tijd heb..), en dan ben ik benieuwd... Voor de zekerheid bewaar  ik mijn Q.e.d. kabel nog wel even... ;)

Groet,
Mark

sander0105

Citaat van: Krunk op december 15, 2004, 19:29:17
Ik gebruik zelf ook CAT6 kabels als speakerkabel, maar heeft er iemand er wel eens over nagedacht dat niet alle kabels even lang zijn? Sommige twisten vaker per meter dan ander kabels....

Ik ga ook Cat6 vlechten, zijn er nog belangrijke verschillen met cat5 ?

hillie

Mark dat heb je heel erg netjes gedaan. Ik heb het ook geprobeerd, maar mijn CAT5 had een wat harde mantel en dat vlecht niet zo handig. Ik heb daarop de kabels gewoon strak langs elkaar liggen. De kabel wordt dan een stuk dunner. Met een CAT5 en een zachte mantel was het vlechten wel gelukt. BTW ik had bi-wiring aangesloten en dat kost metersjes meer. In de nieuwe flat waarin ik nu zit ben ik voorlopig terug gegaan op de gewone luidspreker kabels, ivm wegwerken van de kabels.

Rappie

En mark hoe is het resultaat van je vlechtwerk ? Ik moet zelf nog steeds gaan vlechten, maar zit er over te denken om mijn reciever etc. te verplaatsen naar achterin het HT. Dus dat moet ik eerst doen zodat ik weet hoeveel meter vlechtwerk het wordt ...
Eigenaar van Paulthé

Oracle

@Sander: geen idee...  ??? Ik heb gewoon Cat5 gebruikt, maar dan wel solid core. Verder weet ik zo snel niet wat een verschil zou zijn met Cat6. Misschien de afscherming?

@Hillie: Bedankt!  8) De kabel had een redelijk zachte mantel, dus dat was prima te doen. Ook het feit dat het solid core is scheelt misschien, omdat de kabel na buigen zijn vorm een beetje blijft houden... Lastigste was het vlechten van de lange stukken. Ben op zolder gaan staan, en heb de kabel langs het trapgat naar beneden laten hangen. Helaas is dat 'maar' 8 meter, en moest ik dus 11 meter vlechten... Gevolg: nog steeds veel knopen, die er in komen door het vlechten. Dat betekend dus iedere 10cm stoppen met vlechten, en de draden ontwarren. Eerste kabel kostte bijna 2uur om te vlechten, de 3e deed ik in iets meer dan een uur. Oefening baart kunst! ;) Maar het vlechten zelf is dus wel te doen met deze kabel...

@Rappie: ik weet nog niet hoe het klinkt. Gisteravond alles aangesloten (kostte ook nog ruim een uur, omdat ik de kabel ook een beetje recht wilde wegleggen, en omdat 6 speakers aansluiten zonder banaanstekkers best lastig is; je komt er dan achter hoe weinig ruimte er achterop een receiver zit...  :-\ ). Hopelijk vanavond of morgenavond eens alles aanzetten en luisteren. Moet ook nog even wat nieuwe foto's maken van de set-up, dus dat combineer ik daarmee wel even. Weet alleen dus niet of dat vanavond gaat lukken; mijn vrouw wilde nog even nieuwe gordijnen uitzoeken! ;) ;D ...

Wordt vervolgdt, dus... :)

Groet,
Mark

Daniel_SJD

Citaat van: sander0105 op januari  5, 2005, 22:35:32
Ik ga ook Cat6 vlechten, zijn er nog belangrijke verschillen met cat5 ?

Dus dit topic heeft je op 't idee gebracht hmm? Ik zat 't net ook te lezen, dus ik dacht ik bel onze grote vriend of ie nog een paar meter mee kan nemen om te proberen, hoor ik dat jij 8*38m meegekregen hebt! Tsk Tsk ;) ! Ook ik ben benieuwd naar het resultaat, en wil zelf ook een keer die cat6 proberen.

daburnd

Ik heb trouwens nog een pak van 80m utp patch kabel met de zachte buitenkant dus. Ook beschik ik nog over ik +/- 35 meter ptp-20. Mocht iemand zich er voor interesseren hoor ik het wel ;)

Daniel_SJD

CAT-6 kabel is binnen. Althans, het eerste deel ;)

*update*

Na uren vlechten, twisten, solderen etc. issie dan eindelijk af.

Met 5 meter CAT-6 kabel kwam ik uit op 3.7m gevlochten. Mn vingers zijn helaas kapot dus 't wordt nog even wachten op de 2e kabel ;) .

Nog een vraagje: Mn andere speaker staat maar 1m van mn versterker vandaan. Moet de kabel desondanks toch gewoon 3.7m worden? En zo ja hoe leg ik deze dan het beste neer? Opgerold of heeft dat ook weer effect op het geluid?

Groet,
Daniel

Rudo

Citaat van: Daniel_SJD op januari 10, 2005, 17:31:46

Nog een vraagje: Mn andere speaker staat maar 1m van mn versterker vandaan. Moet de kabel desondanks toch gewoon 3.7m worden? En zo ja hoe leg ik deze dan het beste neer? Opgerold of heeft dat ook weer effect op het geluid?

Groet,
Daniel
Zeker. Links én rechts moet je even lang nemen.
De te lange kabel moet je niet in een spoel wikkelen, maar bifilair. Dat is als een lus.
Gewoon heen en weer terug. Dan is er geen spoelwerking en geen laagfilter.

Met groeten,
Rudo
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

hillie

Vanaf CAT-5e is het 1 Gigabit, dacht ik ergens gelezen te hebben. CAT-5 is eigenlijk tot 100 Mbit.

Daniel_SJD

Citaat van: hillie op januari 10, 2005, 23:45:31
Vanaf CAT-5e is het 1 Gigabit, dacht ik ergens gelezen te hebben. CAT-5 is eigenlijk tot 100 Mbit.

Ik heb zelf ook ff zitten zoeken en dankzij tweakers kwam ik op de volgende site:

http://www.lanshack.com/cat5e-tutorial.asp#Chart

Hier staat vrij duidelijk in beschreven wat de verschillen zijn tussen cat-5, cat-5e en cat-6.
Als ik het goed begrijp dan is het verschil tussen cat-5e en cat-6 vrijwel niets behalve dan dat de cat-6 kabel van betere kwaliteit is (gebruikte materialen beogen een hogere standaard).

De tabel met de daarin weergegeven verschillen zegt mij daarentegen weer niets. Misschien dat Frank a.d.h. van de tabel een uitspraak zou kunnen doen over welke kabel het best te gebruiken zou zijn als speakerkabel?

Mvrgr,
Daniel

hillie

Aardige site. Daarin staat inderdaad dat CAT-5e ook voor 1 Gigabits is bedoeld. Dus ik moet in het vervolg CAT-6 hebben voor m'n netwerk.

Oracle

Citaat van: Rappie op januari  6, 2005, 11:45:45
En mark hoe is het resultaat van je vlechtwerk ?

Nou, best positief! :) (had ik nl. niet verwacht...  :P)

Eerste indrukken:
- Hoog is iets rustiger geworden
- Laag gaat verder door, en is prominenter aanwezig
- Spreiding is prima
- Geluid komt mooi los van de speakers

Hiervoor had ik de Q.E.D. silver liggen, maar voorlopig mag de UTP blijven. Ik heb nog niet zo lang geluisterd (heb bijzonder weinig tijd voor HT de laatste maanden...), maar een uurtje film vanavond bracht genoemde punten aan het licht.

ik ben dus positief verrast. Prijs/kwaliteit is in ieder geval meer dan prima in orde! Als je geen dure kabels kunt/wilt kopen, is dit een prima alternatief! :)

(nu moet ik erbij zeggen dat ik met de ingebruikname van de cat5 kabel ook ben overgestapt van 5.1 naar 6.1, en dat dat ook bijdraagt aan het surround-gevoel, maar toch... :) )

Groet,
Mark

Niet actief

Citaat van: Mark Lemmens op januari 16, 2005, 00:39:54
(nu moet ik erbij zeggen dat ik met de ingebruikname van de cat5 kabel ook ben overgestapt van 5.1 naar 6.1, en dat dat ook bijdraagt aan het surround-gevoel, maar toch... :) )

Waarmee je jezelf eigenlijk welbewust de mogelijkheid ontnomen hebt om objectief naar de gevolgen te luisteren van die nieuwe kabel. Dat kan immers niet als je tegelijkertijd ook andere parameters hebt veranderd......

Toine.

Oracle

Akkoord. Ben ik met je eens. Maar dat neemt niet weg dat er toch ook een aantal veranderingen zijn waargenomen, die niet te wijten kunnen zijn aan het feit dat er achter nu een center extra meespeelt. Zo is de spreiding die ik hierboven noem de spreiding van de fronts. Ook het verder doorlopen van de bas (heb nog niet echt geluisterd naar definitie van die bewuste bas...) door zowel mezelf, als mijn vrouw waargenomen. Ook het rustiger hoog kan ik niet toewijzen aan de extra speaker.

Er is overigens qua plaatsing niets veranderd. Enkel een center speaker extra aangesloten, achter.

Maar inderdaad: geheel ongekleurd zullen mijn waarnemingen niet meer zijn.

Groet,
Mark

Daniel_SJD

Citaat van: Mark Lemmens op januari 16, 2005, 14:13:16
Akkoord. Ben ik met je eens. Maar dat neemt niet weg dat er toch ook een aantal veranderingen zijn waargenomen, die niet te wijten kunnen zijn aan het feit dat er achter nu een center extra meespeelt. Zo is de spreiding die ik hierboven noem de spreiding van de fronts. Ook het verder doorlopen van de bas (heb nog niet echt geluisterd naar definitie van die bewuste bas...) door zowel mezelf, als mijn vrouw waargenomen. Ook het rustiger hoog kan ik niet toewijzen aan de extra speaker.

Er is overigens qua plaatsing niets veranderd. Enkel een center speaker extra aangesloten, achter.

Maar inderdaad: geheel ongekleurd zullen mijn waarnemingen niet meer zijn.

Groet,
Mark

Ik zit dus met hetzelfde probleem, want ik heb tijdens het maken van de kabels mn geluidskaart ge-upgrade waardoor ik dus eigenlijk geen uitspraken kan doen over de verandering in geluid die evt. toe te schrijven zouden zijn aan mijn DIY cat-6 kabels.

Misschien dat de DVD speler als referentie zou kunnen dienen, ik heb echter pas (sinds de nieuwe kabels) 1 film gezien en heb toen eigenlijk niet een duidelijk verschil gemerkt.