CAT-5 als speakerkabel ?

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 31, 2002, 10:56:39

Vorige topic - Volgende topic

WrineX

beetje rare quaote van mezelf zie ik, ik  heb verder niks getyped, was zeker al laat ofzo  ;D

Stress!!!!!

Ook ik heb gisteren een kabel in elkaar gevlochten met 3x Cat5e harde kern.
Lengte 1.6 m bleef er over van 3x2m...
Thuisgekomen eerst mijn linker front als rechter front B ingezet en vergeleken met de cd van Enya.
De zelfgemaakte kabel gaf een duidelijk beter beeld als het oude snoer (gewoon 2x2,5). Zelfs mijn vrouw zei dat het veel "helderder" klonk...
Daar ik slechts 1 kabel had heb ik de oude situatie hersteld en heb ik de kabel eens getest op de center in 5.1 en DTS. Nou, dat was pas ECHT een verbetering! Het leek wel of de speaker nu pas echt tot leven kwam... De dialogen zijn plotseling een stuk duidelijker en het is werkelijk of de center plots een stuk harder staat.

Conclusie: De UTP-kabel blijft lekker op de center en van de week maak ik er nog twee voor de fronts.
Denon AVR-4311 - JVC DLA-X3 - Oppo BDR-93EU

The Foundation

Citaat van: WrineX op maart  4, 2005, 20:18:06
beetje rare quaote van mezelf zie ik, ik  heb verder niks getyped, was zeker al laat ofzo  ;D

heb dat ook nog voorgehad

westergas

Heeft iemand al een Bi-Wi combinatie geprobeerd met een merk kabel en een UTP kabel?

Aan het begin van dit topic had iemand het idee om het hoog via de UTP te sturen en het laag door de "dure" kabel. Vind het een leuk idee aangezien ik geen geld (over) heb om te bi-wiren met mijn X-TUBE en toch wel eens wil horen hoe bi-wiring bij mij klinkt.

Kan me alleen voorstellen dat 2 verschillende kabels op 1 speaker niet helemaal de bedoeling is  ???
Anata wa soko ni imasu ka

The Foundation

Citaat van: westergas op maart  5, 2005, 13:11:42
Heeft iemand al een Bi-Wi combinatie geprobeerd met een merk kabel en een UTP kabel?

Aan het begin van dit topic had iemand het idee om het hoog via de UTP te sturen en het laag door de "dure" kabel. Vind het een leuk idee aangezien ik geen geld (over) heb om te bi-wiren met mijn X-TUBE en toch wel eens wil horen hoe bi-wiring bij mij klinkt.

Kan me alleen voorstellen dat 2 verschillende kabels op 1 speaker niet helemaal de bedoeling is  ???

ik denk daar ook soms aan of  :biwi met utp samen met noname speakerkabel...

michiel

Citaat van: westergas op maart  5, 2005, 13:11:42

Lees: http://www.hififorum.nl/index.php?topic=396.0

Ik ben zelf helemaal niet overtuigd van het nut van biwire als er geen biamping toegepast wordt. Het verhaal er achter geeft theoretisch geen enkele verbetering op het toenemen van het kabel oppervlakte en de mogelijkheid van het toepassen van verschillende kabels voor hoog en laag (dat laatste is een voordeel of een nadeel, afhankelijk van hoe het uitgevoerd is).
Het vergroten van kabel oppervlakte kan uiteraard ook gewoon om een 2 keer zo dikke kabel te nemen en bij single wire te blijven.

Wat de biwire betreft voor de cat 5, ik gebruik zelf quad wire en quad amping. ;D Voor hoog en mid dus ieder vier strengen cat 5 in een dubbel twist. laagmid en laag nu nog op een stukje knutsel bedrading. Vanmiddag ga ik misschien een stukje VLS 10 mm^2 kabel ophalen voor de sub, en dan moet ik alleen de midbass nog eens aanpakken.

westergas

Ik heb vandaag de stoute schoenen aangetrokken en ben aan het vlechten geslagen. Dat vlechten is goed te doen (3 meter) maar wat een gepiel met die draadjes zeg  :o

Nou had ik al even een klein stukje getest en daar bestonden  de witte en gekleurde draadjes ook weer uit allemaal kleine draadjes. Nu bij de "definitieve" versie, met andere kabel, bestaan de witte en gekleurde draadjes uit 1 dik(ker) koper draadje.

Is dit normaal of juist apart? En, nog belangrijker, zou ik een verschil horen???

Aangezien dit een test is wil ik graag de meest optimale kabel maken. Zou kl0te zijn als dit een nadelig affect heeft  :'( Al die moeite..... :'(

WrineX

wel meer mensen hebben deze versie gebruikt met een harde kern plaats van meerderen kleine strings, na mijn menig is die met string iets fijner zoiezo meer soepel, en ik geloof dat ze bij normale kabels ook altijd zoveel mogelijk strings gebruiken omdat dit effect heeft op het geluid (niet mijn mening) ik moet wel zeggen dat ik mij kabels (cat5) er weet tussen uit heb gehaald vond mijn koper kabel dike en met heeel veel stringetjes toch beter klinken.

westergas

Nou net evan de kabel getest. Op MS-906 en Marantz SR4500.

Klinkt niet verkeerd. Mijn speakers staan standaard single wire aangesloten met Qed XT-300 en daar kan de CAT-5 toch niet tegenop. De XT gaat lager en klinkt warmer, muzikaler.
De CAT-5 is helderder maar daardoor een tikje koel. Mist naar mijn mening wat diepgang. Misschien ook een kwestie van smaak.

Zelfs mijn vriendin hoorde in een blinde test duidelijk verschil(!!)  :o  ;) in het voordeel van de XT.

Let wel: Ik heb zéér schooierige bananenstekkers gebruikt (wel verguld) en de kabel bevatte massieve twists (zie mijn vorige post) dus dat is niet optimaal.

Ga het nog een keer proberen met betere kabel en met de gehele kabel gestript en getwist. De ingewikkelde versie dus.

WrineX

ik vond juist dat de hele hoge spankel tonen , niet bepaald aanwezig waren bij de cat en de bass inderdaad wat minder laag.

lijkt wel alsof de kabels een iets meer beperkte bandbreedte heeft.

kheikens

Ben begonnen met vlechten heb nu denk ik een meter gedaan. Wat een rot werk zeg gaat best pijn doen! Naja maar ff doorgaan moet nog tot 2,5 meter. Heb nu de rest van de cat5 kabel nog niet. Zou ik gewoon voor de lol om te luisteren of ik verschil hoor alvast kunnen luisteren naar verschil door te gaan testen op mn centerspeaker bij een muziek dvd?

Koen
Stereo
Marantz PM-14| Marantz CD-17|
Paradigm Monitor 7 v.4
HT  Harman Kardon AVR 1550 |Harman Kardon DVD 21 | Tannoy FX 5.1 Satelliet systeem center, rears & sub

Movievault

Wij zijn allemaal door dezelfde poel van pijniging gegaan.
Laten we zeggen dat dit je doop is  >:D

<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

kheikens

Ben tussendoor buiten mn fietsband maar even gaan plakken, even de zon meepakken! Het is eigenlijk te mooi weer om binnen te zitten. Zelfs het naar de universiteit fietsen was een lust en geen last! Zo maar weer verder...
Stereo
Paradigm Monitor 7 v.4
HT  Harman Kardon AVR 1550 |Harman Kardon DVD 21 | Tannoy FX 5.1 Satelliet systeem center, rears & sub

kheikens

Is er naast het gebruik van een striptang nog een makkelijke manier om die kabels te strippen?
Stereo
Paradigm Monitor 7 v.4

westergas

Staat toch in de guides beschreven. Gewoon verhitten met een aansteker. Niet zolang tot het daadwerkelijk brand maar net zolang dat het zacht word.

Maargoed het blijft kl0te werk natuurlijk  :o

Jean Pierre

even een oud topic omhoog!
Maar ik heb dus altijd vanaf het begin dat ik mn boxen had, 6 aderige diy cat5 kabel eraan. Bij hogere volumes vind ik dit toch wat schel klinken in het hoog. Hebben jullie dit ook, of ligt het aan mij? Weet iemand eventueel een niet al te dure kabel die niet schel/fel klinkt in het hoog?

Mvg,

Reinout

westergas

Citaat van: Jean Pierre op april 20, 2005, 17:09:58
even een oud topic omhoog!
Maar ik heb dus altijd vanaf het begin dat ik mn boxen had, 6 aderige diy cat5 kabel eraan. Bij hogere volumes vind ik dit toch wat schel klinken in het hoog. Hebben jullie dit ook, of ligt het aan mij? Weet iemand eventueel een niet al te dure kabel die niet schel/fel klinkt in het hoog?

Mvg,

Reinout

Ik vond het ook te hoog en te weinig bas.
Ik ben dus ook op zoek naar een niet-al-te-dure kabel met een warmere klank.

Iemand??

Jean Pierre

Citaat van: westergas op april 20, 2005, 20:54:59
Ik vond het ook te hoog en te weinig bas.
Ik ben dus ook op zoek naar een niet-al-te-dure kabel met een warmere klank.

Iemand??

Hehe, ligt het dus toch niet aan mijn oren ;). De bas is wat slordig en kan  veel strakker bij mijn speakers(heb dit elders gehoord -> winkel ^-^).

Dus een maal andere maal nog goeie kabel adviezen?

BMW850

Hallo,

Ik heb nu ook cat5 kabel aan mijn speakers zitten en heb 2 testen gedaan.

Test 1: is FTP Cat5 dat is kabel met folie afgeschermd.
Test2 : is UTP Cat5 kabel zonder afscherming.

Test 1 FTP Cat5 vond ik beter klinken deze kabel laat meer details horen en deze kabel klingt iets opener.

Nu ga ik op zoek naar Cat5 of Cat6 of Cat7 kabel met folie en shielded afscherming.
Zijn er meer personen die verschillende type Cat5 kabels geprobeerd hebben?

B.v  Draka FTP- ClassD/Cat5. 
Zie bijlage:

En waar kan ik informatie vinden over Cat7 kabel?

Rudy
Blind belief in authority is the greatest enemy of truth. - Albert Einstein

Movievault

Cat5e met geen massive draad , maar gevlochten kabeltjes
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

BMW850

PIMF Kabel 600MHZ (4PAREN) Cat7,Massief.
http://www.misco.nl/productinformation/~39328~/PIMF%20Kabel%20600MHZ%20(4PAREN)%20Cat7,Massief%20(op%20maat%20gesneden).htm

Ik heb er een foto bij gedaan en je ziet dat ze per 2 afgeschermd zijn.

Rudy

sphere

Ik vraag me toch af of er niet meer winst is te behalen door gebruik van meer strengen, bijv. 16 als je ook flinke bas wil hebben. Zal je vingers wel slopen trouwens  >:(
"For those who believe, no proof is necessary. For those who don't believe, no proof is possible."

BMW850

Citaat van: sphere op juni 21, 2005, 11:33:27
Ik vraag me toch af of er niet meer winst is te behalen door gebruik van meer strengen, bijv. 16 als je ook flinke bas wil hebben. Zal je vingers wel slopen trouwens  >:(

Hallo, sphere

De verandering/verbetering van de kabel moet bij mij meer gedetailleerd zijn, laag zit er bij mij genoeg in, het mag wel iets strakker zijn.

Bij deze nog een PDF file van Category 8.
Ik denk dat dit de kabel gaat worden.

Rudy

JvdBosch

Leuk topic! Ik heb het zelf ook gedaan enkele jaren terug.  Ik had een zeer ruime 50 meter UTP kabel (harde kern, siliconen mantel) gestript en 4 paartjes los gemaakt. Deze paartjes heb ik per 4 in elkaar getwist met een boormachine (gaat sneller dan vlechten). Dan de kabel die ik kreeg met z'n 3e gevlecht en datzelfde nog een keer. Dus ik kreeg 4x3x3=36 paartjes. Ongeveer 2x3 meter bleef er over van de 50 meter. Uiteinden losgehaald en paartjes geplitst. Gouden banaanpluggen eraangesoldeerd (met het gasfornuis, vergde meer energie dan mijn bout kon leveren) en draaien maar. Werkte erg goed. Ik ga binnenkort een proberen wat een Zobel netwerk doet.

Zeer leuke diy tweak!

Bart_M

Wat ben je van plan met dat Zobel netwerk ???