CAT-5 als speakerkabel ?

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 31, 2002, 10:56:39

Vorige topic - Volgende topic

Niet actief

Citaat van: Mark Lemmens op januari 16, 2005, 14:13:16
Akkoord. Ben ik met je eens. Maar dat neemt niet weg dat er toch ook een aantal veranderingen zijn waargenomen, die niet te wijten kunnen zijn aan het feit dat er achter nu een center extra meespeelt. Zo is de spreiding die ik hierboven noem de spreiding van de fronts. Ook het verder doorlopen van de bas (heb nog niet echt geluisterd naar definitie van die bewuste bas...) door zowel mezelf, als mijn vrouw waargenomen. Ook het rustiger hoog kan ik niet toewijzen aan de extra speaker.
Er is overigens qua plaatsing niets veranderd. Enkel een center speaker extra aangesloten, achter.
Maar inderdaad: geheel ongekleurd zullen mijn waarnemingen niet meer zijn.
Groet,
Mark

Gelukkig las je het niet als een verwijt of zo, Mark  ;)
Ik vind het namelijk uit eigen ervaring al behoorlijk moeilijk om een echt gefundeerd oordeel te vormen over enkel maar 1 verandering. Natuurlijk kun je nog altijd een keer het effect van de kabel solo beoordelen als je wil, toch?

Toine.

Oracle

Nee, hoor! Ik vat een mening niet snel als een verwijt op, hoor! :)

Wat ik nog van plan ben is om de cat5 kabel in de komende weken/maanden te laten zitten. En dan over een tijdje nog eens de Q.e.d. silver terug plaatsen. En dan eens luisteren naar de verschillen. Dat lijkt me in dit geval het beste.

Ik ben er zelf ook nog niet uit of het echt een verbetering is, of dat het de verandering is. Maar ja, je wilt toch een eerste indruk delen, he! :)

Groet,
Mark

Rappie

Zo, ik heb even een rolletje UTP kabel bij een vriend van me gehaald, nu kan het vlechten beginnen .... (eerst maar eens even opknippen in evengrote stukken)
Eigenaar van Paulthé

wh-vanderpost

Citaat van: Rappie op januari 27, 2005, 20:24:56
Zo, ik heb even een rolletje UTP kabel bij een vriend van me gehaald, nu kan het vlechten beginnen .... (eerst maar eens even opknippen in evengrote stukken)
Vergeet niet 25% langer te nemen als dat je daadwerkelijk wil hebben he... zou zonde zijn van je kabel als dat vergeten wordt. ;)
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

Rappie

Heb inmiddels de eerste kabel van 10 meter af. Binnenkort even de andere 10 meter en nog een 9 meter .... Maar eerst die duimen even terug laten keren naar hun orriginele staat ;D
Eigenaar van Paulthé

DrBoom

Een ding snap ik toch niet, het hele idee van deze DIY aanpak lijkt me toch om het goedkoop te houden, nietwaar ?
En dan zie je daar ineens een foto van een kabel die misschien €10 gekost heeft aan UTP kabel, met WBT pluggen aan van €15 per stuk  ;D

wh-vanderpost

Citaat van: DrBoom op januari 31, 2005, 17:29:03
Een ding snap ik toch niet, het hele idee van deze DIY aanpak lijkt me toch om het goedkoop te houden, nietwaar ?
En dan zie je daar ineens een foto van een kabel die misschien €10 gekost heeft aan UTP kabel, met WBT pluggen aan van €15 per stuk ;D
Tsja.. dat ligt er maar aan, als je gratis aan een rol van 500 meter kan komen worden de kosten een stuk lager. Dan laat je een stel van die WBT's uit Duitsland komen, deel je de verzendkosten met een collega die ze ook nodig heeft en voila.. low-budget DIY'ing. ;D
Denon AVC-X3800H | NVidia Shield Pro | PS3
Tannoy Revolution R2 | RC (front+back) | R1 | SVS PB12-ISD
LG G3 83"
WBT | Oehlbach | Ixos | Kopp | Canare | Belden | DIY UTP | AudioQuest

Rappie

UTP kabel voor 18 euro heb ik 30 meter gevlochten UTP. Volgens mij heb ik voor dat geld geen fatsoenlijke kabel uit de winkel of wel ? ;D En die pluggen moeten er bij normale kabel ook aan ....
Eigenaar van Paulthé

Rudo

Citaat van: DrBoom op januari 31, 2005, 17:29:03
En dan zie je daar ineens een foto van een kabel die misschien €10 gekost heeft aan UTP kabel, met WBT pluggen aan van €15 per stuk  ;D
Ik zie het echt geheel anders. Het hele idee van deze DIY aanpak is om een beter geluid te krijgen. Een goede cat5e kabel klinkt namelijk echt geweldig. (Ik heb er een erg goede, maar ook erg dure fabriekskabel de deur voor uit gedaan.)
importeur van DEQX, Mytek, leverancier van PS Audio, ontwerper van AudioSense producten

Jean Pierre

Citaat van: Rappie op januari 31, 2005, 18:27:10
UTP kabel voor 18 euro heb ik 30 meter gevlochten UTP. Volgens mij heb ik voor dat geld geen fatsoenlijke kabel uit de winkel of wel ? ;D En die pluggen moeten er bij normale kabel ook aan ....

hehe voor 1 of 2 tientjes meer heb je rol van 100 m ;)

Oracle

Van een rol van 100 meter UTP maak je ongeveer 30 meter gevlochten utp...  :P

Ik heb overigens 23,- betaald voor een rol van 100 meter UTP (ongevlochten!! ;) )

Groet,
Mark

Jean Pierre

Dat bedoel ik maar! ;)

Ik trouwens niks  ^-^ Mn vader had klein stukje nodig en ik een tientallen meters. Dus hij er paar meter vanaf ik de rest, en heb nu de rest v/d rol in de kast staan voor straks als mn rears komen ;)

WrineX

das ook toevallig , ik heb zojuist vandaag gemaakt die kabels , wel een kleintje met 2 x 4 strings voor een speaker (geeb bi+wire) enuh moet zeggen klinken beter dan mijn originel kabel , denk dat ik morgen meter of 20 bij haal en 2 maak van  2 x 8 strings , moest natuurlijk eerst een kijken of het wat is voordat ik alles koop en verbouw

diy

Ik heb afgelopen WE aan het vlechten geweest met cat6 kabel, 3 lengtes met elk 4 twisted pairs erin, per kanaal.

Ik heb dan eens geluisterd, maar het resultaat kon mij niet bekoren. :(
Het klonk niet beter, maar ook niet slechter dan de speakerkabels die ik nu heb.
Deze zijn een combinatie van koper/zilver 4mm2.

WrineX

jammer :( , ik heb het aleen anders al de meeste hier

ik heb 2 kabels gestript dan houd je 8 getwiste strings over  toen heb ik 2 getwiste strings getwist zodat je een kabeltje van 4 strings over houd  in het totaal 4 setjes,

en toen de magic ;) met 4 strings van ieder 2 getwiste strings gaan vlechte.

dus nu heb je 2 x 2 strings -  en 2 x 2 strings + werkte aardig :) alleen met 4 vlechte is even moeilijk voordat je het door hebt haha tenminste van papier.

Arco

Ik heb mijn CAT5-E FTP kabel ook af.
Ik heb er Bi-wire kabels van gemaakt (2x3 per kabel) van 4 meter lang. In tegenstelling tot de vorige kabels, (noname 2.5mm2 bi-wire) vind ik het een aangename verandering. Het hoog is sprankelender, de diepte hetzelfde gebleven, maar de soundstage is een stuk breder geworden.

Ik gebruik ze nu een week, en ik verwacht dat de kabels nog wel even in gebruik zullen blijven.
Ben alleen benieuwd hoe het met de capaciteit gaat, aangezien ik niet een hele zware versterker heb.
setup:
Sony STR-DB790QS | Akai DVP-4410 | Sony CPD-C265 | 2x MS906A Front | 2x MS904A Rear | MS905C Centre | DIY Boston/DT150 SUB | Philips Matchline 28" 4:3 | Supra Classic 4.0T | Die is't Audio Interlinks

Rappie

Ohja ik heb ook nog 10 meter gevlochten utp liggen, moet alleen mezelf er even toe zetten om het af te monteren  :-\ En het strippen van die kleine draadjes wilde in de 1e poging niet lukken, zou smelten werken ?
Eigenaar van Paulthé

Arco

Smelten zou kunnen, ik heb het geluk dat hier beschikking heb over allerhanden installatie en netwerkmateriaal en de bijhoorende gereedschappen.

Pas er met smelten wel op dat door de hitte de isolatie van de kabel niet teveel smelt en hierdoor kortsluiting maakt.
setup:
Sony STR-DB790QS | Akai DVP-4410 | Sony CPD-C265 | 2x MS906A Front | 2x MS904A Rear | MS905C Centre | DIY Boston/DT150 SUB | Philips Matchline 28" 4:3 | Supra Classic 4.0T | Die is't Audio Interlinks

Rappie

Citaat van: Arco op maart  2, 2005, 16:54:32
Smelten zou kunnen, ik heb het geluk dat hier beschikking heb over allerhanden installatie en netwerkmateriaal en de bijhoorende gereedschappen.

Pas er met smelten wel op dat door de hitte de isolatie van de kabel niet teveel smelt en hierdoor kortsluiting maakt.
Mja ik heb ook wel een paar utp-knijptangen liggen, maar voor die kleine kabeltjes heb ik alleen een striptang (welke te grof is) Van de 8 die ik probeerde braken er 2 af omdat ik net te veel kracht zette ....
Eigenaar van Paulthé

Arco

Ik heb gebruik gemaakt van een draadstripper om schelkabel te strippen, deze is instelbaar van 0.1 tot 1 mm. Misschien je nagels laten groeien, en het daarmee doen?  ;)
setup:

Bart_M

WrineX

gewoon met een aansteker klein beetje verhitten en dan met de nagel eraf halen. erg eitje 10 minute werk

michiel

Ik doe het met en dood normale schaar (een niet te scherp mes kan ook). Met de wijsvinger de scherpe kant van de schaar tegen de onderkant van het kabeltje drukken, en met de duim op de boven kant van de kabel drukken en dan de isolatie er af trekken. Met een beetje geluk gaat het in 1 keer. Maar soms blijft de isolatie aan de bovenkant vast zitten, en dan moet je het kabeltje omdraaien en nog eens doen.

Als je te hard drukt terwijl je de schaar langs de kabel trekt kun je het koper lichtelijk beschadigen. Voor mij geen bezwaar aangezien ik alles gestripte aders samen draai en vast soldeer. Je hoeft ieder geval niet bang te zijn dat je met de schaar de hele ader door snijdt. Je duim gaat eerder stuk dan de ader.

Afbranden met een aansteker heb ik ook al eens gedaan, maar de schaar doet het beter naar mijn mening.

Bij de weg, gister een kabel voor de tweeter afgemaakt. zelfde opbouw als de mid kabel (4 aderig dubbel twist), maar dan iets strakker. Is wel erg dik voor de tweeter die alleen boven de 9 KHz speelt, maar het wordt er niet slechter op. 8)

WrineX

Citaat van: michiel op maart  3, 2005, 14:09:02
Ik doe het met en dood normale schaar (een niet te scherp mes kan ook). Met de wijsvinger de scherpe kant van de schaar tegen de onderkant van het kabeltje drukken, en met de duim op de boven kant van de kabel drukken en dan de isolatie er af trekken. Met een beetje geluk gaat het in 1 keer. Maar soms blijft de isolatie aan de bovenkant vast zitten, en dan moet je het kabeltje omdraaien en nog eens doen.

Als je te hard drukt terwijl je de schaar langs de kabel trekt kun je het koper lichtelijk beschadigen. Voor mij geen bezwaar aangezien ik alles gestripte aders samen draai en vast soldeer. Je hoeft ieder geval niet bang te zijn dat je met de schaar de hele ader door snijdt. Je duim gaat eerder stuk dan de ader.

Afbranden met een aansteker heb ik ook al eens gedaan, maar de schaar doet het beter naar mijn mening.

nou daar zeg je me wat, ik wou ook mijn speaker van binnen opnieuw bekabellen (kef calinda's) wat er zitten zoooooo dunnen draadjes in ook op de bas , weet alleen neit of dit allemaal de bedoeling was van de kef mensen zodat het beter klinkt of juist niet.

Bij de weg, gister een kabel voor de tweeter afgemaakt. zelfde opbouw als de mid kabel (4 aderig dubbel twist), maar dan iets strakker. Is wel erg dik voor de tweeter die alleen boven de 9 KHz speelt, maar het wordt er niet slechter op. 8)

Rappie

oke bedankt , dat moet lukken met al die tips :) Nu mezelf er maar een keer toe zetten om de andere 19 meter te vlechten ..... en dan even afmonteren ...
Eigenaar van Paulthé