Speakerkeuze Sonus Faber Chameleon

Gestart door LinkeLoutje, december 20, 2016, 13:56:51

Vorige topic - Volgende topic

LinkeLoutje

Hi,

Ik speur het forum al een tijdje af en ben inmiddels ook actief aan het luisteren naar wat speakers. Nu kwam ik een paar Sonus Faber Chameleon T tegen die binnen mijn budget vallen. Helaas heb ik die in een andere ruimte geluisterd, wat vergelijken lastig maakt. Ook had ik op dat moment geen eigen muziek mee om te kunnen testen. Voordat ik terugga hoopte ik wat meer informatie te vinden, maar behalve de promo stukjes is er vrij weinig te vinden. Daarom de vraag of jullie ervaring hebben met de speaker en iets kunnen zeggen over waar ik op kan letten bij het luisteren.

Bedankt!

holco

Luister ze thuis, je eigen ruimte is de enige maatstaf ;)
My Showcase

Eversolo T8 streamer / Audio-GD DI-25HE / Audio-GD R8HE mk3 DAC / Audio-GD HE-1 mk3 preamp / Daudio ASP / Hypex Nilai-500 mono's (mid-hoog) / Hypex Nilai-500 mono's (woofers) / Daudio C1 (diy versie) / Rythmik F18 subwoofer / Mundorf Angelique (mid/hoog) /  Sommer Cable Elephant SPM440 (woofers) / Preffair X430 XLR kabels / Curious Evolved USB kabel / Pangea Premier SE mk2 HDMI-i2s kabel / Canare Digital coaxial 75 Ohm BNC kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

LinkeLoutje

Hmm ja maar ik kan toch moeilijk elke speaker mee naar huis nemen :P

Sonus Faber heeft geen NL  importeur mee, ik zou verder kijken..

Xander32

Wat is jouw budget, wat heb je al beluisterd en waar moet een ls voor jou aan voldoen/wat zijn de vereisten? Wellicht krijg je dan nog tips over ls waar jezelf nog niet aan gedacht hebt :).

Citaat van: LinkeLoutje op december 24, 2016, 22:02:57
Hmm ja maar ik kan toch moeilijk elke speaker mee naar huis nemen :P
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

LinkeLoutje

Mijn originele budget lag rond 1500 euro, maar ik wil dat nog wel rekken naar 2000. De Sonus Fabers zouden 1800 zijn en klonken in eerste instantie met een goede jazzplaat best fijn.
Mijn versterker is trouwens een Yamaha RX-V1500. Ik denk dat dat voldoende is om speakers in deze prijsklasse aan te sturen? Kamer waar ze op dit moment in komen te staan schat ik op zo'n 21m2.

De volgende speakers heb ik geluisterd:
- Paradigm monitor 7 of 9. Maar vond ik te schel/fel naar mijn smaak.
- Monitor Audio Silver 6. Dit was toen de beste in die winkel. Ik heb er niet meer geluisterd omdat de verkoper aangaf dat met mijn budget dit de beste speaker zou zijn. De volgende stap zou pas boven de 2000 liggen. Daarnaast liep/loop ik met een pittige hersenschudding dus het was mooi geweest :) Geluid komt toch anders binnen...

- Dali Opticon 6. Deze viel me op door een wat warmere klank en ik had het idee dat de speaker meer "verdween" t.o.v. onderstaande speakers.
- B&W CM8. Leek in verhouding wat scheller en ik kon de speakers duidelijker plaatsen. Leek in het hoog wel meer detail te hebben.
- Tannoy XT6F. Leek me vergelijkbaar met de B&W, misschien nog iets lichter qua kleur?
- Kef R500. Vond ik enigszins vergelijkbaar met de B&W op dat moment.
- Sonus Faber Chameleon T. De verkoper kwam hiermee omdat hij die qua geluid vond lijken op de Dali waar ik een beetje door verrast werd en hij gaf aan deze maand een aanbieding te hebben waardoor ze binnen mijn budget zouden vallen. Ook bij de Sonus Faber had ik het idee dat je meer in de muziek zat tijdens de jazzplaat. Ook kon ik erg veel details horen van de live opname. (Live jazz in een restaurant/kroeg met alle geroezemoes en glasgetinkel)

Maar goed doordat ik de eerste 2 opties en de Sonus Fabers apart heb geluisterd vind ik het lastig vergelijken. Plus daarbij de hersenschudding, dus alvast bedankt voor het advies!

Roksan

Je zou ook eens naar de B&W 683 S2 of een Focal Aria 926 kunnen gaan luisteren
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

LinkeLoutje

Thanks! Ik vond de Focals ook vrij licht, de B&W was helaas niet te beluisteren. Ging er eigenlijk ook een beetje vanuit dat de CM8 het "betere" model zou zijn?

MLCinema

Citaat van: LinkeLoutje op januari 11, 2017, 01:25:15
Thanks! Ik vond de Focals ook vrij licht, de B&W was helaas niet te beluisteren. Ging er eigenlijk ook een beetje vanuit dat de CM8 het "betere" model zou zijn?

Op wat voor versterking heb je de speakers beluisterd? Het type versterker maakt ook een groot verschil (mijn ervaring) of een luidspreker je wel of niet pakt. Arcam en Monitor Audio doet niks voor bij mij bijvoorbeeld, terwijl ik de combi met Rega echt ontzettend fijn vind klinken.
HT - Weergever: JVC NZ500 | Scherm: Adeo 21:9 120" Reference White | Processor: Denon AVC-X8500H | Versterking: Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB NC4.250, A*BNB 3x NC252MP | Rega Fono MM MK5 | Bron: Panasonic UB9004 | Apple TV 4K Rega | P8 ND7 | Fronts: Klipsch RF7iii | Center: Klipsch RC64iii | Surrounds: Klipsch RP502s ii | Rear Surrounds: Klipsch RF82mk2 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Xbox Series X |

Woonkamer - Weergever: LG OLED 65C1 | Versterker: Rega Elex R | Bronnen: Rega RP6 Ortofon 2M black | Bluesound Node 2i | Speakers: KEF R3 | Console: Nintendo Switch 2, PS5

LinkeLoutje

Het was een Arcam. En dat van die versterker vind ik ook nog wel iets. Hoe kan ik mijn eigen Yamaha een beetje inschatten?

MLCinema

Citaat van: LinkeLoutje op januari 11, 2017, 10:16:06
Het was een Arcam. En dat van die versterker vind ik ook nog wel iets. Hoe kan ik mijn eigen Yamaha een beetje inschatten?
Yamaha versterkers zijn vrij helder van klank over het algemeen. Wil je stereo of surround? Je huidige versterker is een surround receiver. Er zijn best wat winkels waar je probleemloos je eigen versterker mee kan nemen waar je dan de speakers op kunt luisteren.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
HT - Weergever: JVC NZ500 | Scherm: Adeo 21:9 120" Reference White | Processor: Denon AVC-X8500H | Versterking: Nord Acoustics Triple Mono NC500, A*BNB NC4.250, A*BNB 3x NC252MP | Rega Fono MM MK5 | Bron: Panasonic UB9004 | Apple TV 4K Rega | P8 ND7 | Fronts: Klipsch RF7iii | Center: Klipsch RC64iii | Surrounds: Klipsch RP502s ii | Rear Surrounds: Klipsch RF82mk2 | Front Height: Klipsch RB51 | Top Middle: Klipsch RB51 | Rear Height: Klipsch RB51 | Subwoofers: Dual Klipsch R115SW | Console: Xbox Series X |

Woonkamer - Weergever: LG OLED 65C1 | Versterker: Rega Elex R | Bronnen: Rega RP6 Ortofon 2M black | Bluesound Node 2i | Speakers: KEF R3 | Console: Nintendo Switch 2, PS5

LinkeLoutje

Ik ben wel fan geraakt van surround. Kijk toch regelmatig een film op 5.1. Maar eerlijk gezegd luister ik toch veel vaker muziek en dan is stereo natuurlijk het beste. Was in ieder geval niet direct van plan om de versterker in te wisselen, al was het maar vanwege het budget? Een beetje knappe stereoversterker kost ook wel wat neem ik aan?

MLCinema

Citaat van: LinkeLoutje op januari 11, 2017, 10:48:50
Ik ben wel fan geraakt van surround. Kijk toch regelmatig een film op 5.1. Maar eerlijk gezegd luister ik toch veel vaker muziek en dan is stereo natuurlijk het beste. Was in ieder geval niet direct van plan om de versterker in te wisselen, al was het maar vanwege het budget? Een beetje knappe stereoversterker kost ook wel wat neem ik aan?

Een beetje knappe stereo versterker begint rond de 800 euro. Marantz PM7005, Camebridge Audio CXA60. Die zouden het prima doen qua vermogen met de speakers die je noemt. Wil je er meer uithalen kun je denken aan de PM8005, CXA80 of bijvoorbeeld de Elex R. Maar ook Naim, Audiolab, Roksan.

Ik heb zowel een Marantz SR7011 als een Rega Elex R. Weliswaar andere ruimtes en andere speakers. Ik heb een keer een Rega Brio R op mijn Klipsch gehad. Dat klonk al een stuk beter dan de Marantz. Dat terwijl de Brio R de helft kost van de Marantz.

Een hele tof heb ik zowel een receiver als een stereo versterker gehad in 1 opstelling. Toen gebruikte ik een Audiolab 8000SE. Dit omdat ik een juiste muziekweergave belangrijker was gaan vinden.

De vraag die je jezelf moet stellen is wat is het doel? Stereo of surround? En kies ik dan de luidsprekers die bij de versterker passen of kies ik nu de luidsprekers die ik mooi vind en zoek ik er daarna een betere versterker bij, hetzij stereo hetzij surround.

Hifi is wel een beetje een rabbithole...[emoji51].

LinkeLoutje

Jup dat kan je wel zeggen! Haha en vrienden verklaren me compleet voor gek dat ik zoveel uit ga geven...

Ik ga toch nog eens terug naar de Sonussen. (Vond ze er ook bijzonder uit zien. Telt ook een beetje mee, die Dali zet ik toch minder graag neer.)

En qua versterker, ik blijf toch nog even bij de Yamaha. Dan blijft er wat te wensen over... Plus als ik 800 van het budget af moet halen weet ik niet of ik er in de combinatie beter mee af ben.

MLCinema

Citaat van: LinkeLoutje op januari 11, 2017, 11:03:25
Jup dat kan je wel zeggen! Haha en vrienden verklaren me compleet voor gek dat ik zoveel uit ga geven...

Ik ga toch nog eens terug naar de Sonussen. (Vond ze er ook bijzonder uit zien. Telt ook een beetje mee, die Dali zet ik toch minder graag neer.)

O dat heb ik ook. En dan kom ik daar en dan komt er geluid uit plastic Samsung zooi...

Spijkie

Citaat van: Kamidioblitz op januari 11, 2017, 10:10:46
Op wat voor versterking heb je de speakers beluisterd? Het type versterker maakt ook een groot verschil (mijn ervaring) of een luidspreker je wel of niet pakt. Arcam en Monitor Audio doet niks voor bij mij bijvoorbeeld, terwijl ik de combi met Rega echt ontzettend fijn vind klinken.

Mooi voorbeeld , bij mij deed de monitor rs8 icm arcam A32 het juist weer perfect. Zo zie je maar weer.

Succes met de keuze!
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

LinkeLoutje

Citaat van: Kamidioblitz op januari 11, 2017, 11:04:33
O dat heb ik ook. En dan kom ik daar en dan komt er geluid uit plastic Samsung zooi...

Wat niet weet, wat niet deert. Maar het zal niet de eerste keer zijn dat ik er wat van zeg. Laatst wilde een vriend me mee hebben om een of ander gimmick Philips setje te kopen. Vriendelijk geweigerd en hem naar de Correct koopjeskelder meegenomen.

Ik ben nog eens teruggeweest en heb de Sonus besteld. Spanning!

Maikel_audionerd

Citaat van: LinkeLoutje op januari 12, 2017, 14:15:55
Wat niet weet, wat niet deert. Maar het zal niet de eerste keer zijn dat ik er wat van zeg. Laatst wilde een vriend me mee hebben om een of ander gimmick Philips setje te kopen. Vriendelijk geweigerd en hem naar de Correct koopjeskelder meegenomen.

Ik ben nog eens teruggeweest en heb de Sonus besteld. Spanning!
Cool, Sonus Faber blijft een mooi merk. Ben heel benieuwd wat ze gaan doen in je ruimte samen met je versterker. Lees nu dit topic pas, laat je je bevindingen hier nog achter?
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

AlphaMale

Citaat van: LinkeLoutje op januari 11, 2017, 11:03:25

Niets van aantrekken, het is jouw hobby!

Maar het klinkt bekend, zulke vrienden heb ik ook. Ze vinden het wel fantastisch om te zien en horen, maar altijd commentaar en geven zelf liever hun geld uit in de kroeg of de golfclub (leeftijd 35+).
Ik heb dan toch duidelijk andere prioriteiten.
Set 1: LG 55C8 // Parasound 2100 // Parasound 2125 // KEF XQ-5 // Nvidia Shield TV
Set 2: Pass Labs X2.5 // Pass Labs XA100.5 // Heco The Statement // Audia Flight CD Two // Atlas Equator III RCA // Atlas Hyper XLR  // Thorens TD125 + SME 3009i

wil

Citaat van: jazzman op december 25, 2016, 08:16:43
Sonus Faber heeft geen NL  importeur mee, ik zou verder kijken..
Waarom?

wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

LinkeLoutje

Hmm daar is later in het draadje nog antwoord op gegeven denk ik?

wil

Citaat van: LinkeLoutje op januari 14, 2017, 15:41:29
Hmm daar is later in het draadje nog antwoord op gegeven denk ik?
Ik zie het niet staan, of kijk ik niet goed?
Ben wel benieuwd hoe je de Chameleons vindt.

Groeten, wil

Pathos Logos
Lector CDP-603
Marantz DV7600
Sonus Faber Cremona M
VPI Scout | AT-OC9XML | ifi Zen Phono
Nordost Blue Heaven | Funk BS2 |  Lapp Öllflex | Concept & Design
Panasonic TH42PV60

LinkeLoutje

Citaat van: wil op januari 16, 2017, 07:29:45
Ik zie het niet staan, of kijk ik niet goed?
Ben wel benieuwd hoe je de Chameleons vindt.

Groeten, wil

Ah sorry, je hebt gelijk. Hier is in het topic over het faillissement van Audiac over gediscussieerd. Gaat vooral om garantieproblemen voor zover ik begreep, dan staat een importeur wat sterker dan een individuele winkel.

Maargoed ik heb ze binnen! Eerste indruk: de bas is inderdaad wel erg licht icm met mijn Yamaha. Bij films valt dit helemaal weg zonder subwoofer, terwijl ik toch hoopte dat ik met deze 2 relatief grote speakers het kleine kef subje (1005 serie) wel moest kunnen compenseren.
Even laten inspelen maar, vooral de bas moet schijnbaar nog loskomen? Plus ik heb alleen dunne kabeltjes voorlopig, dat zal ook niet helpen?

Siddartha

Die kabels gaan niet heel veel uit maken... denk dat je toch -voor muziek- beter een stereoversterker kunt nemen. Een receiver is gewoon niet zo goed in het weergeven van stereo
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

denoontje

Citaat van: Siddartha op januari 17, 2017, 21:39:54
Die kabels gaan niet heel veel uit maken... denk dat je toch -voor muziek- beter een stereoversterker kunt nemen. Een receiver is gewoon niet zo goed in het weergeven van stereo

Mijn ervaring is ook dat een echte stereoversterker meer uit je speakers kan halen (bij vergelijk zelfde bedrag).
Je kunt natuurlijk nog een stereo versterker erbij aan hangen (al dan niet 2e hands).
Al je stereobronnen daarop aansluiten incl je frontspeakers en je ht spul op de ht versterker incl je surround en center.

maar eerst feli met je aanschaf en lekker genieten. Ze zullen idd nog moeten loskomen maar ook plaatsing kan nog veel doen.
(net als akoestiek ;-) )