Goedkope DIY tweaks

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 31, 2002, 09:15:56

Vorige topic - Volgende topic

redfox001

Hij is al wel genoemd maar ik heb vanmiddag 4 masterbase plaatjes onder mijn cd speler en versterker gelegd en dat deed een heleboel! Veel meer dan spikes en of blokkerblokjes/vibrapods.

Spacebass

Citaat van: Tjeerd1 op september  3, 2005, 00:23:44
Hij is al wel genoemd maar ik heb vanmiddag 4 masterbase plaatjes onder mijn cd speler en versterker gelegd en dat deed een heleboel! Veel meer dan spikes en of blokkerblokjes/vibrapods.
Kan verschillen per situatie  ;)  Vaak is het een keuze welke oplossing het beste werkt in jouw situatie: trillingen dempen of juist zo snel mogelijk afvoeren.

redfox001

Citaat van: Spacebass op september  3, 2005, 08:46:05
Kan verschillen per situatie  ;)  Vaak is het een keuze welke oplossing het beste werkt in jouw situatie: trillingen dempen of juist zo snel mogelijk afvoeren.

Ok, ik heb nu een plankje tussen de lijmklemmen liggen dat is opgevuld met zand om trillingen te absorberen. Mijn plan is om dit plankje op spikes te plaatsen en die spikes op masterbase. De cd speler komt zo strak mogelijk op de plank te staan (koppelend). Slim plan?

redfox001

Citaat van: Tjeerd1 op september  3, 2005, 17:03:30
Ok, ik heb nu een plankje tussen de lijmklemmen liggen dat is opgevuld met zand om trillingen te absorberen. Mijn plan is om dit plankje op spikes te plaatsen en die spikes op masterbase. De cd speler komt zo strak mogelijk op de plank te staan (koppelend). Slim plan?

En dat was zeker een strak plan :-) De drie multiplex plankjes met zilverzand staan op spikes en kosten me bijna niets. De masterbase heb ik met een plakbandje op de blokkerblokjes geplakt die met de blokker kant onder de cd speler en onder de versterker staan. De upgrade is duidelijk major voor weinig geld :-)

-Freek-

Waarom zou je in vredesnaam je versterker en je cd-speler zo min mogelijk contact met de grond willen laten maken? Zulke apparaten veroorzaken toch helemaal geen trilling oid? Verbeterd de geluidsqualiteit als je je versterker op spikes zet?
En waarom maakt het uit hoe je de stekker in het stopcontact doet? Zorgt een verlengsnoer ook voor vermindering van geluidsqualiteit?

redfox001

Citaat van: JKI op september  9, 2005, 21:28:46
Waarom zou je in vredesnaam je versterker en je cd-speler zo min mogelijk contact met de grond willen laten maken? Zulke apparaten veroorzaken toch helemaal geen trilling oid? Verbeterd de geluidsqualiteit als je je versterker op spikes zet?
En waarom maakt het uit hoe je de stekker in het stopcontact doet? Zorgt een verlengsnoer ook voor vermindering van geluidsqualiteit?

Ik denk dat het ook andersom is, je wilt niet dat de cd-speler of versterker trillingen van de luidsprekers via de grond opneemt. De trillingen die een loopwerk opwekt kun je theoretisch proberen om te zetten in wrijving door het loopwerk tussen met zandgevulde planken te bevestigen maar in de praktijk gebruikt iedereen die planken om ze via masterbase o.a. te ontkoppelen van het loopwerk. Het klinkt iig goed zo.

Wat de versterker betreft, dat had ik totaal niet verwacht. Voor de gein eens geprobeerd en ja dat blijft. Misschien dat iemand anders weet waarom maar ik heb audio kenners van hoog niveau horen beweren dat ze er geen wetmatigheid in hebbn kunnen ontdekken. Goed lezen wat anderen voor successen boeken en daar wat op voortborduren en goed luisteren is het advies :-) Eh.. goed luisteren naar de stereo niet naar mij hoor  ;D

hifiman

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 31, 2002, 09:15:56
3.
Stekkers omdraaien
De manier waarop de stekker in het stopcontact zit is zeer belangrijk. Een stekker die verkeerd om zit aangesloten kan voor een beperking van de diepte en focus leiden. Het geluid lijkt meer UIT de speakers te komen, een goed omgeplaatste stekker zorgt voor een veel opener karakter en je hoort de speakers minder.

Gisteravond geprobeerd en verdomd, precies het effect wat je hier beschrijft Frank! Een significante verbetering mee bereikt!  :D

-Freek-

Werkt dat alleen bij hele dure versterkers? Ik heb nl de Denon AVR3801, zou dat daar ook bij werken, of is dat een te simpele versterker. En kom je alleen erachter of hij goed aangesloten zit door te luisteren, of komt er ook iets anders bij kijken?
Ik heb m'n versterker aangesloten via een stekkerdoor, is de geluidsqualiteit dan echt hoorbaar slechter? Want ik heb nog steeds het idee dat al deze tips meer gaan over van die hele dure versterkers...

redfox001

Citaat van: JKI op september 10, 2005, 16:42:45
Werkt dat alleen bij hele dure versterkers? Ik heb nl de Denon AVR3801, zou dat daar ook bij werken, of is dat een te simpele versterker. En kom je alleen erachter of hij goed aangesloten zit door te luisteren, of komt er ook iets anders bij kijken?
Ik heb m'n versterker aangesloten via een stekkerdoor, is de geluidsqualiteit dan echt hoorbaar slechter? Want ik heb nog steeds het idee dat al deze tips meer gaan over van die hele dure versterkers...
Ik heb bij mijn vader een denon avr versterker staan met een Marantz cd80 cd speler en het klinkt helemaal niet verkeerd. De cd-speler maakt echt het geluid bij hem en dat is vooral zo goed omdat de cd80 zo'n tank van een speler is wat loopwerk, afscherming en stabiliteit betreft.  Een gewone cd speler tweaken zou wel eens minder zin kunnen hebben omdat de electronica gewoon goedkoop is, dan kun je wel het loopwerk optimaliseren door trillingen te dempen maar dan komt de jitter uit de goedkope componenten en opbouw. De verhouding in dit geval is dus wel dat je begint met een redelijke cd speler voor je gaat tweaken anders heeft het weinig zin. Het omdraaien van die stekker moet je gewoon proberen, je kunt het meten door de spanning tussen een aarde en de kast te meten in ac stand van je multimeter, die moet minimaal zijn. De lengte van je verlengsnoer maakt weinig uit. Filteren eventueel door een afgeschermd netsnoer te gebruiken weer wel maar dan vooral op cd spelers en digitale apparatuur, op je versterker heeft het weinig invloed, eerder negatief.

hifiman

Citaat van: JKI op september 10, 2005, 16:42:45
Tsja, ik denk dat het voor alle versterkers geldt, maar hoe beter de versterker hoe meer dit soort verschillen zullen opvallen. Gewoon proberen, het kost je niks en hoor je geen verschil dan is het ook goed..  :P

reMC

"alhoewel cd's van zichzelf niet magnetisch zijn, bevat het aluminium en de inkt van het label sporen van metalen die dat wel kunnen zijn"

Is dit het hele verhaal wat betreft demagnetiseren of zijn er meerdere oorzaken aan te wijzen?

beunky

Citaat van: reMC op september 17, 2005, 13:54:02
"alhoewel cd's van zichzelf niet magnetisch zijn, bevat het aluminium en de inkt van het label sporen van metalen die dat wel kunnen zijn"

Is dit het hele verhaal wat betreft demagnetiseren of zijn er meerdere oorzaken aan te wijzen?

Volgens het patent van Furutech is dat het hele verhaal...
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

reMC

Citaat van: beunky op september 17, 2005, 17:28:59
Volgens het patent van Furutech is dat het hele verhaal...

Ok.

beunky

Citaat van: reMC op september 17, 2005, 17:59:26
Ok.

Patent kun je trouwens vrij makkelijk en gratis terugvinden door ff te googlen op de patentnummers die je kunt vinden op de site van Furutech :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

ECL

Hier staan wellicht nog enkele interessante tweaks tussen:

http://www.mapleshaderecords.com/tweaks/freeaudiotips.php

How To Do Listening Tests:

Pick two or three one minute selections—longer will overload your audio memory. Make sure they encompass the instrument timbres and dynamics that mean the most to you. Always listen to exactly the same selections in the same order, before and after each tweak or change. After 25 or so of these tests, you'll be surprised at how precisely you resolve small sound differences.

Free Audio Upgrades:

• Almost everybody sits way too far from their speakers, that is, 8' to 10' or more. Try a low chair (or floor pillow) 5' away. You'll hear a phenomenal increase in clarity, bass impact and soundstage—roughly like spending 100% more on your speakers.

• Nearly everybody sits too high. The "tweeters at ear level"rule sounds logical but fails when tested. For a test, sit on one or two phone books: you'll hear an amazing new warmth and fullness in baritone voice, trombones, tenor sax, plucked bass—and a far more natural treble balance.

• For much improved bass and huge soundstage, put your listening chair or sofa right against the wall behind you. Move your speakers in to 5' in front of you and 7' or more apart. No room treatments will yield this much bass improvement.

• Lift all speaker, power and interconnect wires 8" off any non-wool carpet or plastic tile. Use string, wood, cardboard or 20 ounce Styrofoam cups for temporary props. You'll think you've pulled horse blankets off your speakers. For a more civilized-looking solution, see here.

• Remove your speaker's cloth or foam grill. Snip off any plastic phase ring in front of the tweeter. You'll hear as much as a 100% improvement in treble.

• Almost all small speakers are on stands that are way too high (24" and up)—and, all too often, too flimsy. Want to hear how much bass and warmth your speakers are losing? Try 'em on the floor, tilted back with a wood or metal block under the front. If you're on carpet, lay down a heavy plank or cutting board first. See here for even better sounding solutions.

• Speakers on stands or shelves MUST use feet, but never soft ones: no rubber/plastic feet, Blu-Tack, Sorbathane, etc. For firmer bass plus clearer mids and treble, try speakers on three hardware store wood plugs or buttons. See here to get 2-3 times the effect.

• Ditto for all CD players, amps, power supplies, etc. If the wood buttons aren't high enough, try three wood blocks (3/4" or so), to raise components off their rubber/plastic feet. You'll hear an instant bass-to-treble upgrade. Of course, stacking components is the worst of all worlds: you're failing to drain vibrations and forcing the components to share vibes.

• NEVER use speaker cables shorter than 8'. Amazingly, 4' sounds much worse than 8'. Contrary to common belief, shorter interconnects (2 m or less) and longer speaker cables sound WAY BETTER than the opposite—based on extensive head-to-head tests.

•For seamless subwoofer sound, use only the speaker cable input, not the RCA input. In addition, connect the two main speakers directly to the main amp output, not to the subwoofer's output. Always fire the subwoofer driver left or right, not at you or down into the floor. Set the crossover at the lowest possible frequency that doesn't leave a bass gap. You'll be amazed at the overall transparency you gain.

• Contrary to manufacturer hype, subwoofer placement is crucial. To get clean bass attacks, subwoofers must be precisely (±1") the same distance from your ear as the midrange driver. Corner placement always leads to boom. Also, subwoofers sound much cleaner on cones than on spikes or rubber feet.

• If you have bi-wirable speakers with brass jumper plates, replace the terrible-sounding plates with bare, unstranded copper wire. For a jumper that's much better yet, see here. If you bi-wire, separate the treble and bass cables by 1' or more; bundling wires will ruin most of the bi-wire advantage. Bi-wiring is worth doing only for cables with limited bass and treble.

• For any separate power supply: listen, then turn it 90 degrees, turn another 90 degrees, etc. One of the four positions will sound way better (due to non-uniform transformer leakage). In addition, separate power supplies are even more vibration-sensitive than the components; see here for the solution.

• You can't believe the extra harshness and grunge you hear due to home appliances "poisoning" the AC power with electrical noise. To really sweeten your sound, try turning off every fluorescent and halogen light in the house, as well as air conditioning, oil burner, electric stove, dimmer and CD boombox; unplug every surge protector, digital TV, computer and U.P.S. (because they all have "sleep" modes). No power conditioner and AC filter stops this "poisoning".

• Weight on top of speakers, amps, CD players, transformers, turntables, and power supplies can tighten bass, clean up treble and clarify midrange detail.

• Too much weight, wrong placement, or wrong materials seriously degrade potential improvements. Don't use lead, sand, concrete, brick, stone, corian or damped laminates. Of course, brass is still best; next iron, then wood.

• The right way to add weight is one (or 1/2) pound at a time. Listen, then add one more. Eventually, one more will deaden everything. Remove the last weight, then move the weights around to find the sweet spots.

• Weights are much more effective if you've replaced rubber feet (or no feet) with wood or brass footers.

• To audibly improve any cheap interconnect, use a razor to carefully peel the thin plastic insulation off the braided metal you'll find underneath. Split 2-channel interconnects and separate the two by several inches. Cut heat shrink and plastic strain reliefs off the back of RCA plugs and remove their metal barrels (if possible). Amoung generic wires, choose the skinniest for best sound.

• For speaker, AC and wall wart power cables always split two-conductor wires and separate by at least 6". Don't forget to keep all wires off artificial fiber rugs and de-static them regularly.

•Never bundle wires, no matter whether AC, speaker or IC. If you must run wires parallel for more than a foot, separate them by 6" or more. Wires that cross at at 45 degrees or more can touch without any sonic degradation.

patrick_vdb

Hi Hirogen,

Ik zou niet elke tweak direct voor waar aannemen ;)

Citeer• Almost everybody sits way too far from their speakers, that is, 8' to 10' or more. Try a low chair (or floor pillow) 5' away. You'll hear a phenomenal increase in clarity, bass impact and soundstage—roughly like spending 100% more on your speakers.

Klopt voor bijna iedereen die geen akoestische maatregelen wil gaan treffen. Doorgaans luister je ongeveer in een fifty-fifty verhouding (weergavesysteem/akoestiek) en naarmate je verder van de luidspreker afzit in een rechthoekige kamer, des te meer vermenging van direct en indirect (gereflecteerd) geluid je op de luisterplek waarneemt. Verhuizen naar de 'critical area' brengt de balans tussen direct en indirect geluid in betere proporties. 

Maar een grondige akoestische behandeling van de luisterkamer blijft mijn voorkeur dragen! ;)

Citeer• Nearly everybody sits too high. The "tweeters at ear level"rule sounds logical but fails when tested. For a test, sit on one or two phone books: you'll hear an amazing new warmth and fullness in baritone voice, trombones, tenor sax, plucked bass—and a far more natural treble balance.

Klopt voor veel luidsprekers die niet fase en tijdscoherent zijn. Tevens een verschuiving van wel/niet eerste order reflectie via ondergrond.

Citeer• For much improved bass and huge soundstage, put your listening chair or sofa right against the wall behind you. Move your speakers in to 5' in front of you and 7' or more apart. No room treatments will yield this much bass improvement

Logisch, boundery gain effect speelt een grote rol hier ;D

Citeer• Lift all speaker, power and interconnect wires 8" off any non-wool carpet or plastic tile. Use string, wood, cardboard or 20 ounce Styrofoam cups for temporary props. You'll think you've pulled horse blankets off your speakers. For a more civilized-looking solution, see here.

Bekende tweak, velen zullen je echter vreemd aankijken als je het gaat uitvoeren helaas...

Citeer• Remove your speaker's cloth or foam grill. Snip off any plastic phase ring in front of the tweeter. You'll hear as much as a 100% improvement in treble.

Klopt helaas niet voor elke luidspreker dus gewoon uitproberen!

Citeer• Almost all small speakers are on stands that are way too high (24" and up)—and, all too often, too flimsy. Want to hear how much bass and warmth your speakers are losing? Try 'em on the floor, tilted back with a wood or metal block under the front. If you're on carpet, lay down a heavy plank or cutting board first. See here for even better sounding solutions.

Hier gaan ze, net zoals bij het plaatsen van de luisterplek tegen de achtermuur, wederom dankbaar gebruik maken van het boundery gain effect.

Grappige constatering is dat men je eerst in de 'critical area' plaatst om minder last te hebben van indirect geluid om vervolgens het laag te gaan versterken met indirect geluid/gain.

Citeer• Speakers on stands or shelves MUST use feet, but never soft ones: no rubber/plastic feet, Blu-Tack, Sorbathane, etc. For firmer bass plus clearer mids and treble, try speakers on three hardware store wood plugs or buttons. See here to get 2-3 times the effect.

Combinatie van factoren bepaalt of isolerend materiaal wel/niet geschikt is. Doorgaans vind ik het persoonlijk ook minder geschikt en zou eerder kiezen voor dempend of koppelend materiaal.

Hetzelfde voor de cd-speler en overige componenten natuurlijk.

Citeer• NEVER use speaker cables shorter than 8'. Amazingly, 4' sounds much worse than 8'. Contrary to common belief, shorter interconnects (2 m or less) and longer speaker cables sound WAY BETTER than the opposite—based on extensive head-to-head tests.

Om nog een stapje verder te gaan...er is een verhouding tussen lengte interconnect en luidsprekerkabel die ideaal is. Voor veel interconnects/luidsprekerlengtes kun je een verhouding van 1:3 aanhouden, voor de duidelijk beter geconstrueerde interconnects komt de verhouding ongeveer op 1:2.

Een kanttekening bij de verhouding van de 'wat mindere interconnects' is om de lengte niet langer te laten zijn dan 1 meter, afhankelijk van de kwalitatieve constructie van de interconnect.

etc etc etc...

Het leuke van tweaks vind ik doorgaans het proberen doorgronden waarom het juist dat bepaald effect heeft. Het begrijpen helpt je namelijk verder om bepaalde tweaks beter te benutten en waarom andere tweaks in je eigen set juist een tegengesteld effect hebben! Tweaks zijn geen op zichzelf staande entiteiten maar vormen altijd een combinatie met de set waarin ze toegepast worden, wat voor de een wel helpt, biedt voor een ander totaal geen zekerheid voor het behalen van hetzelfde effect. Ook dien je tweaks per geval te beschouwen bij het beoordelen. Een opeenstapeling van verschillende tweaks kan het eindresultaat namelijk wel eens 'slechter' maken dan de beginsituatie zonder tweak :-X

En natuurlijk zijn de eerste punten die hierboven genoemd werden geen echte tweaks, althans ik vind de akoestiek een fundamenteel gegeven binnen geluidsweergave, net zoals de luidsprekers bv.

mvrg

Patrick

bryan vd B

Citaat van: Hirogen op oktober  6, 2005, 17:33:59
• Lift all speaker, power and interconnect wires 8" off any non-wool carpet or plastic tile. Use string, wood, cardboard or 20 ounce Styrofoam cups for temporary props. You'll think you've pulled horse blankets off your speakers. For a more civilized-looking solution, see here.

Zou het helpen om interlinks van de grond af te halen door eventuele afstandhouders van hout.
ik heb het zelf al vaker gezien maar vraag me af of dit echt gaat werken ::) maargoed eens proberen in mijn nieuwe ruimte ;D,  ben erg benieuwt ;D

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

patrick_vdb

Hi Bryan,

In jou nieuwe luisterruimte (en als het goed is zul je die al snel hebben) gaan we ons eerst eens bezig houden met de fundementele zaken zoals akoestiek ;D ;)

mvrg

Patrick

bryan vd B

Citaat van: patrick_vdb op november 20, 2005, 09:33:21
Hi Bryan,

In jou nieuwe luisterruimte (en als het goed is zul je die al snel hebben) gaan we ons eerst eens bezig houden met de fundementele zaken zoals akoestiek ;D ;)

mvrg

Patrick

Woensdag is de dag dat ik mijn sleutel krijg 8) 8) 8) en dan kan ik volop beginnen met verbouwen :D.De luisterruimte komt denk ik pas begin volgend jaar want moet nog zoveel doen :o.
De akoestiek ga ik zeker als eerste aanpakken want daar zit nu mijn probleem in mijn huidige kamer ;).

Bryan
SONOS MAGNA ULTIMO, CHORD 2QUTE, SUDGEN MASTERCLASS PREAMP, ELSDON WONFOR AUDIO M50 PRO POWERAMP, ARTSPEAK CUSTOM BUILD LOUDSPEAKERS.

Niet actief

Citaat van: patrick_vdb op november 20, 2005, 07:52:40
[pal voor de achterwand gaan zitten en de lsp's 150-200cm voor je neerzetten]
Logisch, boundery gain effect speelt een grote rol hier ;D

Wat mij betreft is dit zo'n beetje de meest misleidende aanrader. De belofte van "bass improvement" is misleidend en ook het vooruitzicht van een "huge soundstage", aangezien je zou moeten spreken van een bas-toename en een enorm eenzijdig geluidsbeeld. Boundary gain is één; dat kan in sommige gevallen wel bas toevoegen waar deze op grond van het systeem zelf tekortschiet, maar is meestal de oorzaak voor een verschrikkelijk basgeluid. Een "huge soundstage" is onmogelijk als je geen ademruimte achter de luisterplaats hebt.
Wat wel mogelijk is, is een groot geluid voor je, maar geen compleet geluid, aangezien dat ook gebruik zal maken van de zij- en achter-ambiance.
Toine (in de jaren 70 was deze raadgever al achterhaald....)  ;)

Ed-S

Citaat van: J.A.F._Doorhof op mei 31, 2002, 09:15:56
2.
Stroomkabels
Vervang de standaard stroom kabels voor kabels van goede kwaliteit. Als er een vaste kabel aan je apparaat zit, monteer dan een nieuwe aansluiting waar je een losse stroomkabel in kan plaatsen. Als je niet weet wat je doet, laat dit dan aan een expert over.

Het is toch wisselspanning?, hoe zit dat dan met dat omdraaien?
Onkyo  TX-DS676 | Pioneer DV-444 | Panasonic DMR-EH50
Optoma HD800X | PS3
Vifa Carrat Fronts en Center | Vifa Korrekt Back
Hepta Seas Sub - HS 130 amp

patrick_vdb

Hoi Toine,

Ik ben het volkomen met je eens, het zodanig positioneren van de luisterplek en luidsprekers bekeek ik dan ook met een grote smile ;D ;) Ik zou het in ieder geval niet willen aanraden om het geluid op een dergelijke manier te menen verbeteren.

@Bryan,

Ben benieuwd of je het net zo snel gaat doen zoals ik ;D

mvrg

Patrick

Guido

Citaat van: tingtong5 op september 10, 2005, 08:26:54
Gisteravond geprobeerd en verdomd, precies het effect wat je hier beschrijft Frank! Een significante verbetering mee bereikt!  :D

zit hier ook een verklaring achter?
want het is nl wel VAC, en het maakt dus praktisch gezien geen ruk uit ofdat je ze omdraait, maar je moet ze gewoon in het goede tijdstip erin steken? (als in: geluk hebben --> 50hz?)

DIY_Freak

Citaat van: patrick_vdb op november 20, 2005, 07:52:40Om nog een stapje verder te gaan...er is een verhouding tussen lengte interconnect en luidsprekerkabel die ideaal is. Voor veel interconnects/luidsprekerlengtes kun je een verhouding van 1:3 aanhouden, voor de duidelijk beter geconstrueerde interconnects komt de verhouding ongeveer op 1:2.

Een kanttekening bij de verhouding van de 'wat mindere interconnects' is om de lengte niet langer te laten zijn dan 1 meter, afhankelijk van de kwalitatieve constructie van de interconnect.

etc etc etc...
::) ???
Wat is hier de achterliggende theorie?
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

Whippet

Ik gebruik stukjes Blu-Tack van Bostik (soort blauwe kauwgom, vergelijkbaar met buddies) tussen mijn luidsprekerstandaards en de luidsprekers. Bevalt goed, kost bijna niets, is erg makkelijk aan te brengen. Iemand anders ervaringen met Blu-Tack?
Als je toch door rood loopt, druk dan niet op het knopje.