Goedkope DIY tweaks

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 31, 2002, 09:15:56

Vorige topic - Volgende topic

reMC

Citaat van: HuubF op april  3, 2006, 14:11:27
Audiofiel en reMc, het feit dat de Furutech kennelijk ook met een interlink werkt spreekt volgens mij tegen dat het uitsluitend om statische electriciteit gaat.

Goed punt! Audiofiel?

Ik weet wel dat een kabel 'werkt' met magnetische velden tussen de ader en mantel. Hmm, ben benieuwd...

Audiofiel

Audiofiel en reMc, het feit dat de Furutech kennelijk ook met een interlink werkt spreekt volgens mij tegen dat het uitsluitend om statische electriciteit gaat.

??? Met een interlink? In de Furutech gaan toch alleen CD's? En het enige draadje wat er aan zit is de 220v aansluiting, Huub.

CiteerDe tamelijk eenvoudige Denon CD-speler waarop we zaterdag hebben getest speelde nadat de Furutech werd ingezet ineens een paar klassen beter. Is het aannemelijk dat een deel van het klankverschil tussen cd-spelers kan worden verklaard uit hoe wordt omgegaan met statische electriciteit (en/of magnetisme)?

Nee, dat is niet het geval. Bij de betere CD-spelers is het effect zelfs nòg beter hoorbaar. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: Ar op april  3, 2006, 13:52:49
Ik ben ook wel benieuwd naar de verschillen tussen een magneet en de Furutech.Ben nog steeds verbaast over het effect van dat apparaat afgelopen zaterdag.

@Audiofiel

Heb jij de Furutech uitgetest?Het prijsverschil is natuurlijk groot.

Ik heb een hele tijd geleden eens de Furutech 1 gehoord in vergelijking met een magneet en het verschil was zo klein dat ik het in die set toen nauwelijks waarneembaar vond. Voor mij was de verbazing dus juist het grootst richting die magneet. Wat een superieure prijs/kwaliteitsverhouding!
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Audiofiel

Citaat van: reMC op april  3, 2006, 13:53:28
Ok, bedankt, weet ik dat ook weer :) Echter, dat maakt de resultaten er niet beter op. Ik heb hier een behoorlijk zware magneet liggen en er is zeker verbetering te horen, maar lang niet zo veel als met de Furutech.

Is de PHY-unit soms magnetisch afgeschermd? Het beste is te testen met een CD, direct boven de magneet (desnoods met een kleine magneet). ;)

reMC

Citaat van: Audiofiel op april  3, 2006, 16:45:45
??? Met een interlink? In de Furutech gaan toch alleen CD's? En het enige draadje wat er aan zit is de 220v aansluiting, Huub.

Op advies van Wilco heb ik ook mijn interlinks er op gelegd. Opgerold en gewoon er op gelegd. En OF dat werkt...

En uiteraard is de manier met de magneet betere qua prijs/kwaliteit. Maar ja, ik heb hier een gigantische magneet liggen (andere dan de PHY) en dat werkt ECHT lang niet zo goed als de Furutech. Wel leuk dit cd na cd testen testen, zijn al mijn cd's voorlopig clean ;D

Audiofiel

Citaat van: reMC op april  3, 2006, 17:03:22
Wel leuk dit cd na cd testen testen, zijn al mijn cd's voorlopig clean ;D

Als het gaat om statische electriciteit moet ik je teleurestellen remko; die is na het draaien van de CD - in het doosje leggen - en !!! er weer uit halen !!! - uiteraard weer compleet terug.  ;)

Net als je iedere keer weer een schok krijgt als je uit de auto stapt. Dat is ook niet permanent opgelost met een enkele ontlading. ;D

reMC

Citaat van: Audiofiel op april  3, 2006, 17:33:14
Als het gaat om statische electriciteit moet ik je teleurestellen remko; die is na het draaien van de CD - in het doosje leggen - en !!! er weer uit halen !!! - uiteraard weer compleet terug.  ;)

Net als je iedere keer weer een schok krijgt als je uit de auto stapt. Dat is ook niet permanent opgelost met een enkele ontlading. ;D

Haha nee! Maar nu zijn er toch twee dingen/ervaringen die 'bewijzen' dat de Furutech niet alleen statische elektriciteit weghaalt:
1. Na de Furutech gaat een cd behoorlijk lang mee met dezelfde kwaliteit als net na de demagnetisatie
2. De Furutech werkt ook op kabels

Audiofiel

Nou Remko, tijd om die oude cassette-koppen-demagnetiseerder weer eens uit de kast te halen en te kijken hoe groot het verschil nu werkelijk is met die commerciële variant. ;D

reMC

Citaat van: Audiofiel op april  3, 2006, 17:43:01
Nou Remko, tijd om die oude cassette-koppen-demagnetiseerder weer eens uit de kast te halen en te kijken hoe groot het verschil nu werkelijk is met die commerciële variant. ;D

Yep :)

Eens een vergelijk dagje van maken? ;D

Ruud-

Citaat van: Audiofiel op april  3, 2006, 13:24:56
Demagnetiseren is een populaire benaming voor dit proces, maar eigenlijk gaat het daar niet om. Wat een losse magneet doet en de Furutech ook is de statische electriciteit van het schijfje verminderen. Dat is althans de actie die het meeste effect heeft.

En dat kan ook met een handbeweging boven een magneet. Ofwel in de buurt van een hele sterke magneet (zoals dat bij mijn laagkasten kan), ofwel op (hele) korte afstand van een kleine magneet. In dat laatste geval is een kapotte autospeaker al goed genoeg, mits je wel de conus en de korf er vanaf haalt (en iets zacht er op plakt tegen het eventuele krassen). ;D

Beste Audiofiel,

Je moet het volgende eens doen, je pakt de Furutech en gaat daarmee naar je tv toestel druk hem even tegen de beeldbuis aan, vervolgens doe je dat met een magneet :o. Meld je het verschil even ;D
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

Audiofiel

Citaat van: RuudH. op april  3, 2006, 17:44:11
Beste Audiofiel,

Je moet het volgende eens doen, je pakt de Furutech en gaat daarmee naar je tv toestel druk hem even tegen de beeldbuis aan, vervolgens doe je dat met een magneet :o. Meld je het verschil even ;D

Beste Ruud,

Ik heb (1) geen Furutech en (2) geen tv toestel of in de oude zin van het woord dus CRT en (3) snap niet wat je opmerking met geluid of geluidsbeleving van doen heeft. :P

Audiofiel

Citaat van: reMC op april  3, 2006, 17:43:46
Yep :)

Eens een vergelijk dagje van maken? ;D

Lijkt mij een goed plan. ;)

Ruud-

Citaat van: Audiofiel op april  3, 2006, 18:48:02
Beste Ruud,

Ik heb (1) geen Furutech en (2) geen tv toestel of in de oude zin van het woord dus CRT en (3) snap niet wat je opmerking met geluid of geluidsbeleving van doen heeft. :P

Het is heel simpel, je stelt dat de Furutech hetzelfde doet als een magneet.
Als je het testje zou kunnen doen weet je dat dat niet zo is.
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

Niet actief

Werd dit niet op 1 april gezegd?  ;)
Toine.

Audiofiel

Citaat van: RuudH. op april  3, 2006, 18:54:08
Het is heel simpel, je stelt dat de Furutech hetzelfde doet als een magneet.
Als je het testje zou kunnen doen weet je dat dat niet zo is.

Ik stel helemaal niet dat de Furutech hetzelfde doet als een magneet... :-\

Ik zeg dat het resultaat van de actie nagenoeg hetzelfde is. Dat is heel wat anders. :-*

Of vind jij de actie 'je hoofd kaalscheren' soms hetzelfde als de actie 'je hoofdhuid met schuurpapier nummer 40 boenen'?
Het resultaat is immers hetzelfde: een 'Hot Chocolate look' ;D

HuubF

Ik voel enige skepsis bij jou, Audiofiel. ;)

Als ik op mijn waarnemingen moet afgaan: zaterdag werd door 8 man unaniem de Furutech als meest spektaculaire verbetering gezien, ook door 2 zeer kritische aanwezigen. Ruud heeft een paar dagen later bij hem thuis één van die cd's gedraaid op zijn eigen set en hoorde nog steeds die spektaculaire verbetering. Een eerdere demo van zo'n Furutech leverde ook een voor mij opvallend resultaat op. Onder invloed van skeptici heb ik dat toen maar als autosuggestie afgedaan.

Statische electriciteit kun je wegnemen maar is de volgende keer dat je de cd draait weer helemaal terug.

De conclusie van Franssen: De Furutech is een fenomeen. Misschien kun je eenzelfde resultaat bereiken door een magneet. Maar kennelijk werkt dat niet altijd, een voor mij nogal wankele zaak. We hebben het hier over een apparaat van 375 euro die je set een paar klassen beter doet spelen. Als tweak heel erg duur, inderdaad. Maar hoeveel kilo apparatuur moet je je huis binnenslepen om zonder zo'n Furu diezelfde paar klassen winst te boeken? 
Volumio Rivo Plus+Lineo 5 , Chord M Scaler+Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm, Supra en Atlas kabels, Div. esoterica (Tegel, Bybee)

Audiofiel

Citaat van: HuubF op april  4, 2006, 07:11:16
Ik voel enige skepsis bij jou, Audiofiel. ;)

Ik bezit altijd een goede dosis daarvan, Huub. Ik ervaar dat als gezond. ;D

Maar ik wil graag een keer de Furutech naast een dikke magneet vergelijken in een gezelschap van een paar goede oren. Dus als Remko hem nog een keer kan regelen en dan misschien bij mij thuis een leuke shootout er mee wil organiseren, dan ga ik daar zeker op in. ;)

Wat betreft de 'lange termijn'-effecten, die interesseren mij niet zo erg. Zelfs als het effect van een magneet slechts éénmaal werkt en dan (vrijwel) even goed werkt, zie ik geen bezwaren. Immers, wat is het nu voor extra handeling om de CD iedere keer langs een magneet te halen als je hem ook al uit de kast moet halen, uit het doosje moet pakken en in de CD moet doen (en in mijn geval een mat er op leggen en een zware puck)? ::) ;)

reMC

Citaat van: Audiofiel op april  4, 2006, 08:58:24
Dus als Remko hem nog een keer kan regelen en dan misschien bij mij thuis een leuke shootout er mee wil organiseren, dan ga ik daar zeker op in. ;)

Prima, het lenen van de Furutech moet geen probleem zijn. Bij jou thuis? Mag je ook een topic maken ::) ;D

HuubF

Ik wil ook wel komen, hoor! :-*

Over termijn van het effect: die interesseert mij juist wel. Als de effecten van die Furutech na een keer of 5 draaien nog steeds voortduren gaat het dus in ieder geval niet om statische electriciteit.
En als het effect van een magneet maar voor één keer draaien opgaat moet dat ook weer een ander effect zijn. Misschien is het alleen maar zo dat daardoor de statische electriciteit beter wordt verwijderd omdat je de CD langer en beter in de hand hebt.
Als het effect van een magneet voor 2 of 3 keer draaien aanhoudt, gaat het ook om de-magnetiseren maar is de magneet minder efficiënt dan de Furutech. Dat kan betekenen dat de magneet minder positief effect op het geluid heeft t.o.v. de Furutech.

De termijn van het effect kan dus iets zeggen over de aard van het effect!
Volumio Rivo Plus+Lineo 5 , Chord M Scaler+Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm, Supra en Atlas kabels, Div. esoterica (Tegel, Bybee)

ChrisV

Is het hier nog van gekomen? Ik ben zeer benieuwd naar de resultaten!  :D

Ruud-

Citaat van: ChrisV op juni  2, 2006, 15:11:41
Is het hier nog van gekomen? Ik ben zeer benieuwd naar de resultaten!  :D

Hier de allerlaatste (soap?) resultaten van een test van de Furutech-RD2
http://www.hififorum.nl/index.php?topic=4610.0

eazyQ

Nog een leuke tweak, speciale oorspray die je oren schoonmaakt waardoor je nog beter hoort, verkrijgbaar bij de apotheek voor nog geen 11 euro.
linkje.

Ik heb alleen geen idee of het werkt ;)

Niet actief

Citaat van: eazyQ op augustus 28, 2006, 23:00:23
Nog een leuke tweak, speciale oorspray die je oren schoonmaakt waardoor je nog beter hoort, verkrijgbaar bij de apotheek voor nog geen 11 euro.
linkje.

Ik heb alleen geen idee of het werkt ;)

Even goed als periodiek zelf je oren uitspuiten: als het nodig is moet je het doen want het scheelt zeker wel.
En als je vaak in een stoffige omgeving moet werken speelt dat ook mee.

eazyQ

Nog een hele goedkope tip, gratis gehoormeting bij Hans Anders!
Weliswaar geen tweak, maar wel leuk om eens te testen hoe je gehoor ervoor staat.

reMC

Citaat van: eazyQ op september  7, 2006, 00:05:59
Nog een hele goedkope tip, gratis gehoormeting bij Hans Anders!
Weliswaar geen tweak, maar wel leuk om eens te testen hoe je gehoor ervoor staat.

Hmm, niet voor iedereen een goede tip :-\ De resultaten kunnen schrikbarend zijn en het meest frustrerend is dat je er vrijwel niets meer aan kan doen om je gehoor te verbeteren... Ik zou het niet willen weten als mijn gehoor eigenlijk slecht is :-X