Goedkope DIY tweaks

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 31, 2002, 09:15:56

Vorige topic - Volgende topic

DIY_Freak

Citaat van: DIY_Freak op januari 28, 2006, 02:50:42
Wat is hier de achterliggende theorie?
Begrijp ik uit de lange stilte dat het hier de panis simia theorie betreft? Of heeft het meer gelijkenis met een bijzondere vorm van curculio crustulum magnus?

:P
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

Najaarsschoonmaak. High end units te koop. Zie WWW in profiel.

Audiotwin

Gisteren ben ik naar een "Tweakjes"dag geweest.

Aurios-ontkoppeling voor onder de speakers>een behoorlijke verbetering

Dropveter versus duurdere interlink>Duidelijk verschillen te horen.

Furutech demagnetiseerder>groot verschil.Ik had het niet verwacht maar het verschil was behoorlijk groot.De grootste verbetering na de ontkoppelings pods.Het wonder van de dag en iedereen(8 personen) hoorde het en was verbaast.Powerbuy ;D

Ps-audio netfiltering>duidelijk verschillen te horen.

Statmat>niet veel verschil,sommige vonden het een verslechtering

Vibrapods/masterbase>in deze set hoorde ik weinig verschil,er was verandering maar of het nou beter is?

Het hele verslag is te lezen op het Hififorum.nl bij ervarigen tweakjesdag.

Ar
Tevredenheid!!!

reMC

Citaat van: Ar op april  2, 2006, 08:16:14
Gisteren ben ik naar een "Tweakjes"dag geweest.

Ik ook, het was een erg leuke dag. De meeste tweaks kende ik al maar ik vond het persoonlijk vooral leuk om de meningen van de hififorum-leden (daar was de meeting georganiseerd) te horen, nu begrijp ik eindelijk een beetje hoe ze luisteren en dat kan in discussie nog wel eens van pas komen ;)

De ontkoppeling middels de Audios vond ik de grootste verbetering. Dit had volgens mij twee redenen: de speakers stond redelijk laag en het hoog was in die opstelling nou niet echt mooi dus het zat behoorlijk in mijn oor te tetteren. Nu de speaker wat hoger stond was dat vervelende hoog ook IETS minder en begon het in ieder geval wat meer richting muziek te gaan. En de Audios ontkoppelt, wat goed van pas komt in een ruimte met losse, aan de grond bevestigde, houten planken. Ik denk overigens dat het verhogen van de speakers, met hout bijvoorbeeld, hoe dan ook wel zin heeft in deze opstelling. Het hoeven denk ik niet per sé de Audiossen te zijn om EEN verbetering te krijgen, maar of het net zo goed werkt als de Audios...

De stap van een dropveter naar een Oehlbach was natuurlijk ook gewoon goed te horen en dat dat positief was vond iedereen wel. De meningen begonnen verdeeld te raken bij de PS-audio netfiltering. Met de Denon cd-speler erop kregen we duidelijk meer rust, detail en gecontroleerde bas te horen, zonder in te hoeven leveren op andere aspecten. Met de Accuphase versterker op dezelfde PS-audio werden de verbetering die er al waren nog beter MAAR ging er ook wat verloren: intimiteit, 'echtheid'. We luisteren voornamelijk naar een koor en orgel en daarbij stonden de stemmen wel losser van elkaar, ze slisten wel meer en bovendien was het 'menselijke' een beetje weg, het was wat klinisch geworden. Volgens mij een bekend fenomeen van versterking op filters, maar anderen in de kamer vielen weer op de strakkere bas etc.. Ik vond de nadelen (vooral weggenomen 'natuurlijkheid'...) natuurlijk niet opwegen tegen de voordelen ;)

Dat de Furutech demagnetiseerder zelfs in deze set zo goed zou werken had ik niet verwacht. Iedereen hoorde en beaamde de werking ook, inclusief een aantal sceptici ;D Verschillen lagen in zuiverheid, enorme rust (vooral in het hoog), verstaanbaarheid van stemmen, betere articulatie en een wat 'ronder' laag. Het was wat minder gestamp geworden.

De Statmat mocht van mij het raam uit en de Vibrapods en Masterbase in ieder geval even aan de kant gelegd. Deze laatste twee verslechterde het geluid naar mijn idee als ze tegelijkertijd onder de versterker en cd-speler werden geplaatst. Maar goed, daar valt nog veel te experimenten met bijvoorbeeld weglaten onder de versterker, omdraaien vibrapods etc. Ik vond het al grappig genoeg dat ook hier iedereen verschil hoorde :D

Leuke dag!

DIY_Freak

Citaat van: reMC op april  2, 2006, 12:29:22De ontkoppeling middels de Audios vond ik de grootste verbetering. Dit had volgens mij twee redenen: de speakers stond redelijk laag en het hoog was in die opstelling nou niet echt mooi dus het zat behoorlijk in mijn oor te tetteren. Nu de speaker wat hoger stond was dat vervelende hoog ook IETS minder en begon het in ieder geval wat meer richting muziek te gaan. En de Audios ontkoppelt, wat goed van pas komt in een ruimte met losse, aan de grond bevestigde, houten planken. Ik denk overigens dat het verhogen van de speakers, met hout bijvoorbeeld, hoe dan ook wel zin heeft in deze opstelling. Het hoeven denk ik niet per sé de Audiossen te zijn om EEN verbetering te krijgen, maar of het net zo goed werkt als de Audios...
Jammer dat dat niet getest is! Een paar boeken of een ALDI tray doperwten was voldoende geweest ;)
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move. --- Douglas Adams

reMC

Citaat van: DIY_Freak op april  2, 2006, 14:45:37
Jammer dat dat niet getest is! Een paar boeken of een ALDI tray doperwten was voldoende geweest ;)

Ik had het inderdaad willen doen en dat voorgesteld maar later niet meer aan gedacht.

De eigenaar van de speakers gaat het geloof ik wel zelf proberen en ik hoop te horen of/dat het positief resultaat oplevert!

Ruud-

Dat is echt al geprobeerd.....heus.
Overigens zijn het Auriossen de Pro's

http://www.gcaudio.com/products/reviews/infoaurios.html
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

reMC

Citaat van: RuudH. op april  2, 2006, 14:53:32
Overigens zijn het Auriossen de Pro's

http://www.gcaudio.com/products/reviews/infoaurios.html

Aah, dank je!

Ik zit erover te denken om een Powerbuy met de Furutech te starten. Ik ga binnenkort wel even een animocheck doen...

DIY_Freak

Ik ben erg benieuwd naar de reacties van de aanwezigen op de inhoud van de review van de Aurios'en:

CiteerSetting: Quiet room, music playing in the background.
Galen: Yawn...
Rick: Snore...
-Tweak, twiddle, tinker -
Heard: Sound of two jaws hitting the floor.
Galen: Oh, my God!
Rick: Oh, my God!

The new Aurios Media Isolation Bearings (MIB) had just arrived and we thought we'd throw a few into a system that was sounding dull, lifeless and utterly uninspiring. What a dramatic transformation! Hard to imagine that just a few supposed tweaks could result in such a night to day change, but they did indeed.

What kind of improvements, you ask? The changes were both wide-ranging and dramatic, but especially dramatic in two categories – clarity and resolution. There was an instant and striking improvement in system clarity; the see-through ability that strips away the fog separating you from the music. Immediately I was struck by how much more information the sonic picture contained, and how much less contaminated and more precise was the presentation.

Resolution; the ability of the system to dig deeply into the music, uncovering subtle nuance, is another quality beautifully enhanced by Aurios MIB. Discover things before unheard, tasty tidbits deeply hidden in the recesses of music, obscured by a cloak you didn't know existed, until it was lifted. Lifted it was, and to a sparkling degree in this system. 

No other isolation product I've tried has offered such a significant upgrade

Misschien moet er hiervoor trouwens een nieuwe thread geopend worden voor 'niet-Goedkope DIY tweaks' ;)

Audiotwin

Citaat van: DIY_Freak op april  2, 2006, 15:00:56
Ik ben erg benieuwd naar de reacties van de aanwezigen op de inhoud van de review van de Aurios'en:

Wel herkenbaar,opgemerkt dat we niets anders hebben geprobeerd.Alleen de verhoging van de speakers geeft natuurlijk al verandering maar het grootste verschil komt door het ontkoppelen en dat doen de Aurio'sen goed.Jammer is de prijs.

Ar
Tevredenheid!!!

Ruud-

Citaat van: DIY_Freak op april  2, 2006, 15:00:56

Misschien moet er hiervoor trouwens een nieuwe thread geopend worden voor 'niet-Goedkope DIY tweaks' ;)

Beste Hans,

Ik heb ze haast overal onderstaan, speakers, buizenversterkers, loopwerk/dac, draaitafel ;)

Tja, de prijs.......relatief gezien niet duur, wel veel geld :(
Wie met andermans oren luistert...bedriegt zichzelf. C.D.speler:NorthStarDesign, v.v.: Counterpoint 1000, EV: Aragon 8008ST, speakers: KEF LS50,: Interlinks Sonore Reference Gold, speakerkabel: Vicol..

DIY_Freak

Citaat van: Ar op april  2, 2006, 15:13:11
Wel herkenbaar,opgemerkt dat we niets anders hebben geprobeerd.Alleen de verhoging van de speakers geeft natuurlijk al verandering maar het grootste verschil komt door het ontkoppelen en dat doen de Aurio'sen goed.Jammer is de prijs.

Ar
Maar hoe weet je dat het aan de 'ontkoppeling' ligt als je niets anders geprobeerd hebt? ;)

Maar serieus, zijn je ervaringen ook in de trant van 'oh my God', 'day and night' en het transformeren van een zielloos hoopje hifi naar een sprankelend gedetailleerd geluid zonder het bekende 'gordijntje'. Ik zet m'n vraagtekens bij dit soort ervaringen/reviews, zeker omdat het er honderden zo niet duizenden betreft. Je zou denken dat we zo langzamerhand allemaal al voor een paar honderd euro in audio nirvana beland zijn met de overvloed aan verkrijgbare 'supertweaks', niet?

Ik kan wel meegaan met ervaringen van sterk vebeterd geluid aangezien de speaker (mbt de tweeter) kennelijk te laag stonden. Maar wat is nu de bijdrage van de constructie van de pootjes. Overigens, wat ik ervan kan lezen, lijkt me dat deze voetjes koppelen: hard op hard materiaal, maar dat terzijde.

Citaat van: RuudH. op april  2, 2006, 15:16:55
Beste Hans,
Is u een Ruud die ik ken? Ik heb inmiddels meerdere Ruud's in de audiowereld ontmoet maar je forumnaam doet even geen belletje rinkelen.
CiteerIk heb ze haast overal onderstaan, speakers, buizenversterkers, loopwerk/dac, draaitafel ;)

Tja, de prijs.......relatief gezien niet duur, wel veel geld :(
Relatief is... alles ;) Maar 6 pro setjes? Dat is $3600 volgens opgave van de review... en daar kun je een ook betere luidspreker voor kopen. Het gaat er bij mij niet in dat een dergelijk investering in voetjes opweegt tegen een (veel) betere speaker.

reMC

Citaat van: DIY_Freak op april  2, 2006, 19:21:36
Maar serieus, zijn je ervaringen ook in de trant van 'oh my God', 'day and night' en het transformeren van een zielloos hoopje hifi naar een sprankelend gedetailleerd geluid zonder het bekende 'gordijntje'.

Ik praat voor mijn beurt maar het was gisteren een ENORME verbetering, zij het niet dat IK denk dat er hoe dan ook een flinke verbetering te behalen valt met het verhogen van de speakers. Pas daarna is het een eerlijke vergelijking met die Audiossen als je het mij vraagt.

CiteerRelatief is... alles ;) Maar 6 pro setjes? Dat is $3600 volgens opgave van de review... en daar kun je een ook betere luidspreker voor kopen. Het gaat er bij mij niet in dat een dergelijk investering in voetjes opweegt tegen een (veel) betere speaker.

Ik vind dat soort investeringen ook pas iets voor als de set 'af' is. Als die voetjes de set dan naar een NOG hoger niveau tillen en er is geld over...

Audiotwin

Maar hoe weet je dat het aan de 'ontkoppeling' ligt als je niets anders geprobeerd hebt? ;)

Maar serieus, zijn je ervaringen ook in de trant van 'oh my God', 'day and night' en het transformeren van een zielloos hoopje hifi naar een sprankelend gedetailleerd geluid zonder het bekende 'gordijntje'. Ik zet m'n vraagtekens bij dit soort ervaringen/reviews, zeker omdat het er honderden zo niet duizenden betreft. Je zou denken dat we zo langzamerhand allemaal al voor een paar honderd euro in audio nirvana beland zijn met de overvloed aan verkrijgbare 'supertweaks', niet?

Inderdaad komt het nogal overdreven over,het zijn niet mijn woorden maar de kern van het verhaal is herkenbaar.Het verschil was duidelijk voor iedereen.
We hebben niets anders geprobeerd maar mijn ervaring met het iets hoger plaatsen van de speakers zijn minder dan gisteren vandaar dat ik denk dat de Aurio's wel degelijk verschil maken.Eelco gaat dat nog uitproberen.

Je zou denken dat we zo langzamerhand allemaal al voor een paar honderd euro in audio nirvana beland zijn met de overvloed aan verkrijgbare 'supertweaks', niet?

Het net als bij een pizza,als de bodem(basis) niet goed is wordt het niets.

Ar
Tevredenheid!!!

Ruud-

Is u een Ruud die ik ken?

Schaffner netfilters ;)

Citaat van: DIY_Freak
Maar 6 pro setjes? Dat is $3600 volgens opgave van de review... en daar kun je een ook betere luidspreker voor kopen. Het gaat er bij mij niet in dat een dergelijk investering in voetjes opweegt tegen een (veel) betere speaker.

Heb ik gelukkig niet betaald ;) En een nóg betere luidspreker gaat enorm veel geld kosten ::) als ze er al zijn ;D

Deleted member

De genoemde Furutech demagnetiseerder, is dat een demagnetiseerder voor CD's of voor de componenten in de set?

reMC

Citaat van: Antoine op april  2, 2006, 22:56:04
De genoemde Furutech demagnetiseerder, is dat een demagnetiseerder voor CD's of voor de componenten in de set?

Het is gebruikelijk om er alleen cd's op te leggen maar ik heb afgelopen week ook mijn interlinks op geprobeerd (opgerold) en het werkt! Het werkt gewoon! :D Geweldig... Echte componenten gaat niet lukken, het is een apparaatje iets groter dan een cd ;)

Audiofiel

Als je nog wat geld wilt besparen kun je in plaats van de Furutech ook een sterke magneet gebruiken. Scheelt al snel 99% van de prijs terwijl je voor die ene procent aan geld wel 99% van het effect krijgt. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

reMC

Citaat van: Audiofiel op april  3, 2006, 12:50:28
Als je nog wat geld wilt besparen kun je in plaats van de Furutech ook een sterke magneet gebruiken. Scheelt al snel 99% van de prijs terwijl je voor die ene procent aan geld wel 99% van het effect krijgt. ;)

Ik weet het niet...hier in ieder geval niet met de magneet van de PHY-units en een andere en veel grotere magneet. Ik heb het geprobeerd met twee cd's en de Furutech doet er een FLINKE schep bovenop (zuiverheid, extensie, minder rommelig, 'natuurlijkheid'). Bovendien werkt de Furutech de komende tijd nog ;)

Ik snap uberhaubt niet hoe je met een magneet kan demagnetiseren? Dat het zinvol is weet ik wel, maar hoe kan dat nou? Een magneet magnetiseerd toch juist?

Audiofiel

Demagnetiseren is een populaire benaming voor dit proces, maar eigenlijk gaat het daar niet om. Wat een losse magneet doet en de Furutech ook is de statische electriciteit van het schijfje verminderen. Dat is althans de actie die het meeste effect heeft.

En dat kan ook met een handbeweging boven een magneet. Ofwel in de buurt van een hele sterke magneet (zoals dat bij mijn laagkasten kan), ofwel op (hele) korte afstand van een kleine magneet. In dat laatste geval is een kapotte autospeaker al goed genoeg, mits je wel de conus en de korf er vanaf haalt (en iets zacht er op plakt tegen het eventuele krassen). ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Peerless Monster

Ik geloofde Arjen in eerste instantie ook niet echt, maar na proberen waren er duidelijk gewoon flinke verbeteringen waarneembaar.
Je zou eigenlijk zo'n magneet en zo'n apparaat eens naast elkaar moeten testen om de verschillen te kunnen ervaren. (dus ook met meerdere waarnemers remco).
...
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Audiotwin

Citaat van: Peerless Monster op april  3, 2006, 13:35:17
Ik geloofde Arjen in eerste instantie ook niet echt, maar na proberen waren er duidelijk gewoon flinke verbeteringen waarneembaar.
Je zou eigenlijk zo'n magneet en zo'n apparaat eens naast elkaar moeten testen om de verschillen te kunnen ervaren. (dus ook met meerdere waarnemers remco).
...

Ik ben ook wel benieuwd naar de verschillen tussen een magneet en de Furutech.Ben nog steeds verbaast over het effect van dat apparaat afgelopen zaterdag.

@Audiofiel

Heb jij de Furutech uitgetest?Het prijsverschil is natuurlijk groot.

Ar
Tevredenheid!!!

reMC

Citaat van: Audiofiel op april  3, 2006, 13:24:56
Demagnetiseren is een populaire benaming voor dit proces, maar eigenlijk gaat het daar niet om. Wat een losse magneet doet en de Furutech ook is de statische electriciteit van het schijfje verminderen. Dat is althans de actie die het meeste effect heeft.

En dat kan ook met een handbeweging boven een magneet. Ofwel in de buurt van een hele sterke magneet (zoals dat bij mijn laagkasten kan), ofwel op (hele) korte afstand van een kleine magneet. In dat laatste geval is een kapotte autospeaker al goed genoeg, mits je wel de conus en de korf er vanaf haalt (en iets zacht er op plakt tegen het eventuele krassen). ;D

Ok, bedankt, weet ik dat ook weer :) Echter, dat maakt de resultaten er niet beter op. Ik heb hier een behoorlijk zware magneet liggen en er is zeker verbetering te horen, maar lang niet zo veel als met de Furutech. Geloof je me niet, Peerless?  ::)

Ik wil het ook best eens met meerdere mensen doen hoor, maar helaas ben ik de Furutech volgende week weer kwijt, ik heb hem maar geleend...

Peerless Monster

Citaat van: reMC op april  3, 2006, 13:53:28
Ok, bedankt, weet ik dat ook weer :) Echter, dat maakt de resultaten er niet beter op. Ik heb hier een behoorlijk zware magneet liggen en er is zeker verbetering te horen, maar lang niet zo veel als met de Furutech. Geloof je me niet, Peerless?  ::)

Ik wil het ook best eens met meerdere mensen doen hoor, maar helaas ben ik de Furutech volgende week weer kwijt, ik heb hem maar geleend...

Het is geen kwestie van geloven Remco.
Ik heb het resultaat nog niet gehoord van het apparaat. Kan me moeilijk voorstellen dat dat ding juist nog betere resultaten oplevert. Een test met mijn eigen oren is dan de betere wetenschappelijk verantwoord. ;D ;D ;D
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

reMC

Citaat van: Peerless Monster op april  3, 2006, 13:55:18
Het is geen kwestie van geloven Remco.

;)

CiteerIk heb het resultaat nog niet gehoord van het apparaat. Kan me moeilijk voorstellen dat dat ding juist nog betere resultaten oplevert. Een test met mijn eigen oren is dan de betere wetenschappelijk verantwoord. ;D ;D ;D

Ik weet niet waar je woont maar als je tijd over hebt, kan je deze week best langskomen om het even te proberen. Of ik kom jouw kant op, ben ook wel benieuwd naar de resultaten in andere sets...

HuubF

Audiofiel en reMc, het feit dat de Furutech kennelijk ook met een interlink werkt spreekt volgens mij tegen dat het uitsluitend om statische electriciteit gaat.

Overigens is het daardoor wél aannemelijker dat een antistatische mat ook werkt. ;)

De tamelijk eenvoudige Denon CD-speler waarop we zaterdag hebben getest speelde nadat de Furutech werd ingezet ineens een paar klassen beter. Is het aannemelijk dat een deel van het klankverschil tussen cd-spelers kan worden verklaard uit hoe wordt omgegaan met statische electriciteit (en/of magnetisme)?
Volumio Rivo Plus+Lineo 5 , Chord M Scaler+Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm, Supra en Atlas kabels, Div. esoterica (Tegel, Bybee)