Goedkope DIY tweaks

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 31, 2002, 09:15:56

Vorige topic - Volgende topic

patrick_vdb

Hi Rens,

Citaat van: Peerless Monster op juni 12, 2005, 12:52:17
Ik denk dat als je een goed op elkaar afgestemde set hebt, dat dit mogelijkerwijs een ondergeschoven kindje is, dat je op vrij eenvoudige manier toch kunt oplossen

Wellicht dat alles dan toch wat minder goed op elkaar is afgestemd dan gedacht? Sommige producten hebben het nu eenmaal niet in zich om het geluidsbeeld zowel in de breedte, diepte alsook in de hoogte te laten afspelen. In andere gevallen doet de akoestiek weer veel te niet (of misschien in positieve zin?), soms leent een opname zich er gewoonweg niet voor etc etc. Als de mat een 'oplossing' biedt in een bepaalde situatie is dat wat mij betreft prima voor die situatie ;)

@Toine,

Tsja, ik kan me je ongeloof best wel voorstellen hoor. Groene stiften, optische spray, demagnetiseren etc etc. Doe je het en het klinkt fantastisch, alsof daarmee tevens wordt gesugereerd dat wanneer je het niet doet het ook nergens naar kan klinken. Dat is grote onzin natuurlijk.

Ik kwam met De Mat in aanraking tijdens een luistersessie bij Bryan (ook actief hier op het forum). Niet aangemoedigd door welk positief verhaal dan ook (als luisteraar ben ik vrij nuchter en eerlijk naar mijzelf toe) maar toch verrast door het effect. Enige manier om erachter te komen of het voor jou ook iets is, of totaal niets is, blijft toch weer zelf luisteren. Mischien de uitnodiging van Rens aannemen?

mvrg

Patrick

Niet actief

Citaat van: Peerless Monster op juni 12, 2005, 12:52:17
Mag ik jou dan van harte uitnodigen om zelf eens te komen luisteren?
Dan ervaar je het zelf.
Ook ik ben vaak sceptisch over bepaalde zaken, maar dit is iets dat je niet kan laten liggen.
De statmat is overigens een flinterdun plastic laagje over de CD, maar heeft lang niet zoveel impact als de wat dikkere mat van artspeak.
Groetjes,
Rens

Hartelijk bedankt voor je uitnodiging, Rens! Da's erg aardig.
Misschien was ik minder genuanceerd als ik moest zijn. Ik geloof wel dat je met zo'n accessoire een positieve verandering kunt waarnemen, maar tegelijkertijd geloof ik ook dat het op de grotere schaal van audiofiele verfijning ook als gerommel in de marge moet worden beschouwd. Als de weergave echt zo enorm opknapt van zo'n matje is er ergens in het gevoel voor verhoudingen iets verstoord. Ik zeg niet dat dit voor jou geldt, maar als je nog nooit een echte upgrade van formaat bij jezelf thuis hebt gehoord lijkt een doorsnee tweak al gauw heel wat te zijn.
Met alle respect en niks ten nadele van je waarneming, maar het bovenstaande is dan slechts mijn waarneming. Als je gevoel voor audiofiele verhoudingen in orde is heb ik niks gezegd. Het enige waarover ik me dan nog verwonder is waarom ik zulke dingen nooit meer meemaak. Vroeger wel overigens. Toen maakte ik ze nog wel regelmatig mee.
Ik zal eens een matje meenemen als ik weer eens bij een dealer kom.
Groet,
Toine.

Niet actief

Citaat van: patrick_vdb op juni 12, 2005, 16:21:31
@Toine,
Tsja, ik kan me je ongeloof best wel voorstellen hoor. Groene stiften, optische spray, demagnetiseren etc etc. Doe je het en het klinkt fantastisch, alsof daarmee tevens wordt gesugereerd dat wanneer je het niet doet het ook nergens naar kan klinken. Dat is grote onzin natuurlijk.
Ik kwam met De Mat in aanraking tijdens een luistersessie bij Bryan (ook actief hier op het forum). Niet aangemoedigd door welk positief verhaal dan ook (als luisteraar ben ik vrij nuchter en eerlijk naar mijzelf toe) maar toch verrast door het effect. Enige manier om erachter te komen of het voor jou ook iets is, of totaal niets is, blijft toch weer zelf luisteren. Mischien de uitnodiging van Rens aannemen?
mvrg
Patrick

Maar als zo'n ding 15 euro kost (zoiets was het geloof ik toch), dan had iedereen toch allang zo'n ding als het effect ervan objectief vast te stellen was?
Anderzijds, als iets erg goedkoops is denken veel audiofielen automatisch dat het dan niks kan zijn, dat kan ook meespelen.
Waar kun je ze kopen of bestellen? Voor 15 euro kun je je geen buil vallen.....
Toine.

patrick_vdb

Hi Toine,

Het hoge voodoo-gehalte en het gegeven dat De Mat niet op elke straathoek verkrijgbaar is, zal ook wel meespelen in de relatieve onbekendheid.

Hier is iemand van het forum die er vanaf wil, Frank verkoopt ze ook via zijn webshop en je kunt natuurlijk nog altijd rechtstreeks bij Louis Raatjes terecht voor het matje.

mvrg

Patrick

garmtz

Overigens, voor iedereen die nieuwsgierig is naar een ander alternatief voor 'De Mat': de Millennium CD mat. Is wel duurder (€49), maar in mijn loopwerk geeft deze een zeer duidelijke verbetering met behoud van levendigheid, dus zonder de wat duistere afstemming van 'De Mat'. Alleen getest in mijn set...

Niet actief

Citaat van: Garmt op juli 26, 2005, 14:57:24
Overigens, voor iedereen die nieuwsgierig is naar een ander alternatief voor 'De Mat': de Millennium CD mat. Is wel duurder (€49), maar in mijn loopwerk geeft deze een zeer duidelijke verbetering met behoud van levendigheid, dus zonder de wat duistere afstemming van 'De Mat'. Alleen getest in mijn set...

Als het een zeer duidelijke verbetering is, dan is het vast een blijver?
Waar kun je 'm kopen / bestellen, Garmt?
Toine.

garmtz

Citaat van: ThingMan op juli 26, 2005, 16:12:32
Als het een zeer duidelijke verbetering is, dan is het vast een blijver?

Het is een blijver, want ik mis hem als ik hem er niet op doe, zelfs als ik niet eens weet dat ik hem er niet op heb gedaan... :)

CiteerWaar kun je 'm kopen / bestellen, Garmt?

Ik heb hem gekregen, dus weet niet waar je hem kunt kopen. Wordt geÏmporteerd door Melodia Audio Import (http://www.melodia-audio.nl/).

Stom, BB&G (Bjorn en ik) verkopen gewoon Millennium...  ::)

Moet wel zeggen dat dit soort tweaks altijd erg apparaatafhankelijk zijn. Zo is er ook nog de SID (Sound Improvement Disc), die ik nog niet heb geprobeerd.

Niets werkt zo trefzeker als de truuk met de groene stift langs de binnen- en buitenkant van de disc en de demagnetiseertruuk langs de speaker...

denoontje

iemand de mat ook geprobeerd in een denon dvd2900....

deze schijnt een speciale clamp te hebben om de cd/dvd vast te houden.......in gebruiksaanwijzing staat dat je geen cd's erin moet doen met een geplakt etiket.....

Denoontje

Lynxxx

Citaat van: Garmt op juli 26, 2005, 16:46:54
Het is een blijver, want ik mis hem als ik hem er niet op doe, zelfs als ik niet eens weet dat ik hem er niet op heb gedaan... :)

Stom, BB&G (Bjorn en ik) verkopen gewoon Millennium...  ::)

Mja, no offense en ik weet dat dit een heikel punt is op dit forum, maar dat doet wel enige afbraak aan de geloofwaardigheid  van die microreview >:D

Citaat van: Garmt op juli 26, 2005, 16:46:54
Niets werkt zo trefzeker als de truuk met de groene stift langs de binnen- en buitenkant van de disc en de demagnetiseertruuk langs de speaker...

de watte?? demagnetiseertruuk langs de speaker? WTF?

Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

garmtz

Citaat van: Lynxxx op juli 26, 2005, 18:12:08
Mja, no offense en ik weet dat dit een heikel punt is op dit forum, maar dat doet wel enige afbraak aan de geloofwaardigheid  van die microreview >:D

>:D  Ach, dat ik zelf vergeet dat we er aan kunnen komen zegt genoeg...  :D

Citeerde watte?? demagnetiseertruuk langs de speaker? WTF?

Haal je CD langzaam langs een sterke magneet van een luidsprekerconus, hiermee demagnetiseer je de schijf... Hier al eerder genoemd als tweak denk ik.

patrick_vdb

Hi Garmt,

Voeren jullie enkel de mat van millennium of het complete programma?

mvrg

Patrick

garmtz

patrick_vdb

Lynxxx

Citaat van: Garmt op juli 26, 2005, 18:21:14
Haal je CD langzaam langs een sterke magneet van een luidsprekerconus, hiermee demagnetiseer je de schijf... Hier al eerder genoemd als tweak denk ik.

Je maakt toch een grapje hoop ik he? * doet effe googlen * mijn god.. wat is DIT nou weer? "alhoewel cd's van zichzelf niet magnetisch zijn, bevat het aluminium en de inkt van het label sporen van metalen die dat wel kunnen zijn" * zucht * dit is nou precies waarom ik die splitsing van het forum heb voorgesteld..

oud_account_1

Ja, er zijn velen die zweren bij het magnetiseren v/e cd  >:D
(voor demagnetiseren heb je volgens mij een wisselend veld nodig)
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

garmtz

Citaat van: Lynxxx op juli 26, 2005, 19:34:03
Je maakt toch een grapje hoop ik he? * doet effe googlen * mijn god.. wat is DIT nou weer? "alhoewel cd's van zichzelf niet magnetisch zijn, bevat het aluminium en de inkt van het label sporen van metalen die dat wel kunnen zijn" * zucht * dit is nou precies waarom ik die splitsing van het forum heb voorgesteld..

In dit topic geldt de wet: eerst proberen, dan oordelen...

R

Ik doe het soms, niet echt bewust. Soms vind ik het effect hoorbaar, hoewel niet groot.

De cd's reinigingsmiddeltjes zijn ook leuk. Van furutech geloof ik.

Lynxxx

Citaat van: Garmt op juli 26, 2005, 20:07:17
In dit topic geldt de wet: eerst proberen, dan oordelen...

Oh in dat geval:

- CD's klinken aanzienlijk warmer indien je ze 3 minuten en 42 seconden voor het afspelen tussen je billen klemt

- Zet eens vier ikea schotels met slagroomgebakjes op de hoekpunten van je eindversterker. Door de slagroom krijgt het geluid meer "lucht". Wil je meer diepte, gebruik dan de diepe borden uit de 365+ serie

- Het doordreunen van je subwoofer naar de benedenburen is te verminderen door ongeveer 1 seconde met een lichte druk je duim over de "-" volumeknop op de afstandsbediening van je pre/pro of receiver te wrijven. Het effect wordt versterkt indien je daarbij rubber huishoudhandschoenen gebruikt en de drukkende beweging nog een seconde langer aanhoudt. Deze tweak heb ik zelf getest en deze werkt perfect!

- scherpte in het hogetonengebied door (titanium) dometweeters is te compenseren door deze met scheerschuim te behandelen

- CD's klinken beter met een mat op de schijf in de speler, maar nog beter met een mat OP de speler. Bij voorkeur een zware rubberen deurmat met "welkom" erop. Bij matten met "tot ziens" erop is een lichte verbetering van de soundstage te merken

- plaats 4 cashews op de hoeken van je luidsprekers. Dit zorgt voor meer rust tussen de noten

- hinderlijke reflecties in de luisterruimte kun je opheffen door deze te bedekken met matte zwarte verf. staande golven kun je compenseren door de luidsprekers op hun kant te leggen.

- resonanties die de werking van je componenten kunnen beinvloeden zijn eenvoudig tegen te gaan door alle onderdelen van je set in te gieten in een dikke laag purschuim. Kost haast niks. prima tweak

Spacebass

Hahaha die Lynxxx  ;D

Dit is echt iets wat zelfs ik hoor dus wellicht moet ik eens bij je langskomen om het te demonstreren  ;D

patrick_vdb

Hi,

Citaat van: Lynxxx op juli 26, 2005, 22:56:01
- CD's klinken aanzienlijk warmer indien je ze 3 minuten en 42 seconden voor het afspelen tussen je billen klemt

Deze tweak werkt het beste wanneer je net een frisse douche genomen hebt met een niet geparfumeerde zeep ;D

mvrg

Patrick

denoontje

o ja en voor het bepalen van de sweetspot gooi je een zuurtje in de lucht....daar waar ze op de grond komen, (zoet trekt zuur aan) is de sweetspot.....

Erik van Voorst (in memoriam)

Oh in dat geval:

Deze actie doe ik soms achteraf...met name na het draaien van audiofiele labels  :P
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Oracle

- Het doordreunen van je subwoofer naar de benedenburen is te verminderen door ongeveer 1 seconde met een lichte druk je duim over de "-" volumeknop op de afstandsbediening van je pre/pro of receiver te wrijven. Het effect wordt versterkt indien je daarbij rubber huishoudhandschoenen gebruikt en de drukkende beweging nog een seconde langer aanhoudt. Deze tweak heb ik zelf getest en deze werkt perfect!

Ik kan deze inderdaad onderschrijven! Deze werkt! 100% zeker!~

Verder proef ik wel enig cynisme in je post...  ;D

Groet,
Mark

TVG

Ik denk als ik alles hier zo lees dat ik afwijkingen moet hebben. Ik hoor geen verschil tussen geschuurde cd's en gewone, ook niet met het vervangen van mijn kabels, powerchords etc..

Rubberen voetjes onder mijn apparatuur brachten ook geen verbetering...

Ik speel nochtans al van mijn jeugd muziek en sinds kort mag ik mezelf prof noemen (hoewel ik weiger er men beroep van te maken).

Zou het mss kunnen dat de meeste tweaks zich tussen de oren bevinden? Of is mijn gehoor slecht? :)

patrick_vdb

Hi,

Citaat van: TVG op augustus 25, 2005, 02:17:40
Zou het mss kunnen dat de meeste tweaks zich tussen de oren bevinden? Of is mijn gehoor slecht? :)

Misschien wel geen van beide, misschien wel een andere manier van luisteren?

mvrg

Patrick