Goedkope DIY tweaks

Gestart door J.A.F._Doorhof, mei 31, 2002, 09:15:56

Vorige topic - Volgende topic

SpeedyAndré

Citaat van: Harry HT op december 17, 2004, 11:59:02
Hoi,

Het licht opschuren van de cd kun je met schuurpapier (150/180), je moet ervoor zorgen dat je zo vlak mogelijk schuurt zodat er geen schuine kanten ontstaan. Vergeet niet de binnenring ook te schuren.

Harry

p.s. Zoals altijd, overdaad schaadt  ;)

De binnenring van een cd heeft een bepaalde diameter, waardoor hoor hij met heel weinig speling op de spindel van een cdspeler past, dat is na het schuren wel anders  ;D
Dat een behandelde cd dan anders klinkt kan ik me goed voorstellen  :D
De buitenring heeft de grootste oppervlakte en ik denk dat deze opschuren het meeste effekt heeft.
Je kunt uiteraard ook de geschuurde rand met een groene stift bewerken ....
Ik heb een behoorlijk verschil in m.n. ruimtelijkheid en 3D presentatie gehoord bij een van mijn cd's, maar dat was zonder iets met de binnenring te doen ;)
Na het schuren de cd goed schoon maken, anders hoor je straks in je cdspeler een schurend geluid  :o

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

Daniel_SJD

Een van de genoemde tweaks is het vervangen van de stroomkabel. Nu vroeg ik me af of dit wellicht ook zin had met een marantz sr-5400? En zo ja, of dergelijke kabels (aangezien het geen "vaste" kabel is die aan de marantz zit) ergens te koop zijn? Of dat je deze wellicht zelf moet maken?

Geldt hetzelfde overigens ook voor de DVD speler?

Mvrgr...

baronekke

Okay dan;

Ik heb laatst m'n CD-10 'gecomplementeerd' door hem van Vibrapods te voorzien.
35 euro per 4. Prima verbetering!
Nu was ik laatst bij de Blokker voor een nieuwe blikopener, en ik zag daar rubberen voetjes om trillingen van wasmachines e.d. af te vangen.
5 euro per 4, ik dacht, what the heck, meenemen en testen maar.
Nu blijkt dat deze voetjes dus echt PERFECT passen onder de CD-10, maar verder ook nog perfect onder de meeste DV-modellen van Marantz. Het resultaat is voor mij echt onovertroffen, ik heb zowaar denk ik een beter alternatief voor m'n Vibrapods gevonden, tegen een fractie van de prijs. Ik zou zeggen; wandel eens langs de Blokker, pak zo'n vierkant doosje met 4 van die rubberen voetjes en kijk of 't werkt. Ik hoor graag de bevindingen....!

Niet actief

Citaat van: baronekke op januari 22, 2005, 23:49:12
Nu was ik laatst bij de Blokker voor een nieuwe blikopener, en ik zag daar rubberen voetjes om trillingen van wasmachines e.d. af te vangen.
Nu blijkt dat deze voetjes dus echt PERFECT passen onder de CD-10, maar verder ook nog perfect onder de meeste DV-modellen van Marantz. Het resultaat is voor mij echt onovertroffen, ik heb zowaar denk ik een beter alternatief voor m'n Vibrapods gevonden, tegen een fractie van de prijs. Ik zou zeggen; wandel eens langs de Blokker, pak zo'n vierkant doosje met 4 van die rubberen voetjes en kijk of 't werkt. Ik hoor graag de bevindingen....!

Zijn dat die beige blokjes, hard plastic, ongeveer 6 x 6 cm met rubberachtige inleg?
Dan heb ik er ook 4 gekocht een tijdje geleden met hetzelfde idee, maar ze zijn nog niet uitgepakt. Het toeval wil dat ik ook een Marantz heb. Zou het ook beter zijn dan de Sorbothane die er al 10 jaar maar steeds onder ligt?

Toine.

baronekke

Citaat van: ThingMan op januari 23, 2005, 14:37:02
Zijn dat die beige blokjes, hard plastic, ongeveer 6 x 6 cm met rubberachtige inleg?
Dan heb ik er ook 4 gekocht een tijdje geleden met hetzelfde idee, maar ze zijn nog niet uitgepakt. Het toeval wil dat ik ook een Marantz heb. Zou het ook beter zijn dan de Sorbothane die er al 10 jaar maar steeds onder ligt?

Toine.

Dat zijn inderdaad die grijs/beige blokjes, maar tegenwoordig zijn ze helemaal 'rubberachtig' in plaats van hard plastic met inleg. In elk geval, werkt het bij mij beter dan de Vibrapods. Past op de meeste Marantzen ;)

Laat wel effe weten wat je ervan vond!

Daniel_SJD

Citaat van: Daniel_SJD op januari 16, 2005, 18:00:24
Een van de genoemde tweaks is het vervangen van de stroomkabel. Nu vroeg ik me af of dit wellicht ook zin had met een marantz sr-5400? En zo ja, of dergelijke kabels (aangezien het geen "vaste" kabel is die aan de marantz zit) ergens te koop zijn? Of dat je deze wellicht zelf moet maken?

Geldt hetzelfde overigens ook voor de DVD speler?

Mvrgr...

Niemand hier een antwoord op? De kabels die ik op internet gevonden heb beginnen bij zo'n 375 euro... een beetje overdreven als je nagaat dat ik "slechts" 450 betaald heb voor mijn receiver ;) .

Overigens leuk idee van die blokjes, ik wilde zelf die vibrapods hebben (uit amerika bestellen, zijn ze een stuk goedkoper) maar als die blokkerblokjes net zo goed werken :D !!

baronekke

Sjah, ik heb er m'n Vibrapods voor aan de kant gezet.
Ik zal erbij toelichten dat mijn speler op een leistenen plaat staat (custom rack) van zo'n 60x60 en 2,5cm dikte, weet niet of dat nog af/toedoet aan de situatie, maar voor mij is 't dus wel echt een hele cheapo DIY-tweak..
Blokker heeft een nieuwe markt aangeboord ;)

jberends

Citaat van: Harry HT op december 17, 2004, 11:59:02
Men speelde 2 dezelfde cd's af, met één verschil dat van 1 cd de zijkanten waren geschuurd. Zonder te weten naar welke cd ik luisterde, was heel goed te horen welke cd mooier klonk. De geschuurde cd klonk echt mooier qua klank en uitsterven van het geluid.

Ik had niet gedacht dat het zo duidelijk te horen zou zijn, voor iemand met high end oortjes is dit echt een tweak die de moeite waard is.

Het resultaat is beter dan wat je kunt behalen met het kleuren van de zijkant van de cd met een groene/paarse stift.

Het licht opschuren van de cd kun je met schuurpapier (150/180), je moet ervoor zorgen dat je zo vlak mogelijk schuurt zodat er geen schuine kanten ontstaan. Vergeet niet de binnenring ook te schuren.

Wat is dit nou voor een onzin. Er komen gewoon nullen en éénen van die CD. Welk physisch mechanisme wil je aanvoeren om te beweren dat die digitale info dan beter van de CD afkomt? Een null is een null en een één een één. De toeren die de CD maakt wordt normaliter bij een aardige CD speler met een PID control loop op de juiste toeren gehouden. OF.... Heb je de CD's zelf in die la gelegd? Dan zit het tussen je oren namelijk. Ook leuk ID met die kleurenstiften op de zijkant.

jowi

Citaat van: jberends op maart 26, 2005, 15:39:32
Een null is een null en een één een één.
Ik heb ook altijd veel moeite met dit soort (onzinnige) zaken, maar helaas is een 1 niet altijd '1' en een nul niet altijd nul... En als een 1 wel 1 is, om het maar wat simplistisch te zeggen, dan moet ie ook nog eens precies lang genoeg '1' zijn, en op het juiste tijdstip, en met een mooie blokvorm en flanken en hoogte etc etc etc.. dus er is wel degelijk een en ander te verbeteren en te verprutsen aan 'digitale' signalen. Die overigens gewoon zeer snel pulserende elkaar opvolgende analoge spanninkjes zijn (!). Maar niet met schuurpapier of stiften ben ik bang...

jberends

Inderdaad wordt ook natuurlijk de digitale informatie analoog uitgelezen en getransporteerd. Alleen heeft iedereen voldoende ervaring met volstrekt (ik bedoel dan ook echt volstrekt!) foutloos uitlezen van digitale informatie vanaf CD. Computers bouwen op het foutloos uitlezen van CD informatie. Anders werken programma's, gecompresseerde archieven en al dat soort digitale (binary) informatie simpelweg gewoon niet. "It aint rocket science". Dus nogmaals de stelling: nullen zijn nullen en eenen zijn eenen. Jammer van je gestifte en geschuurde CD's.

matjans

ervoor zorgen dat een cd speler zo weinig mogelijk trillinegn oppikt heeft wel degelijk zin. Afgezien van het feit dat je (misschien) iets minder leesfouten krijgt en dus de error-correctie van de spelers minder ingrijpt, demp je ook de trillingen die de klok-kristallen oppikken. Deze zijn wat meer trillingsgevoelig en geven een minder stabiel signaal als ze "schudden". Door een stabieler kloksignaal minder jitter en dat helpt wel.

tenminste, zo is het mij uitgelegd ;)
Si fractum non sit, noli id reficere...

blacklotus

Hoi

Hebben jullie  al eens de demagnetiseer CD van Densen uit geprobeerd 
Ik hoorde gelijk heel  veel verschil na het demagnetiseren van mijn audio setje
en dat maar voor een bedrag onder de 15 euri.

Ben er heel blij mee met deze tweak
Versterker  :Duson PA-75
Tuner       :Duson T 100
Cd speler   :Duson CD 150
Luidspreker :Usher CP-6311

Hazze'80

Citaat van: Daniel_SJD op januari 23, 2005, 22:56:02
Niemand hier een antwoord op? De kabels die ik op internet gevonden heb beginnen bij zo'n 375 euro... een beetje overdreven als je nagaat dat ik "slechts" 450 betaald heb voor mijn receiver ;) .

Overigens leuk idee van die blokjes, ik wilde zelf die vibrapods hebben (uit amerika bestellen, zijn ze een stuk goedkoper) maar als die blokkerblokjes net zo goed werken :D !!

Je kunt heel goed zaelf een netkabel maken. Kijk eens op www.platenspeler.com .

Arjen
HT: Marantz SR5500 - Marantz DV6500 - Mordaunt Short 900 Avant series - Panasonic breedbeeld TV 32PS10 - SVS PB10-ISD - Behringer dsp1124P
Stereo: Marantz PM7200 - Marantz CD7300 - Vifa Carat

Movievault

Ik weet niet of het hier al vermeld is, ik heb gisteren De Mat gehoort van Artspeak.
15 euro voor een zeer goede tweak, gewoon doen. Brengt echt rust en meer lucht in je installatie.
<a href=\"http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=31909.0\" target=\"_blank\"<span style=\"color: blue;\">JMlab GRAND UTOPIA in progress</a>  <a href=\"http://movievault.zapto.org\">The Movievault</a>

Kronzilla

Nog ies over die gemartelde (geschuurde )cd: eigenlijk zorg je ervoor dat je laser foutcorrectie meer in actie komt, en een groene stift kan eventueel helpen,om het laserlicht te dempen schijnt. Qua kristallen in je cdspeler is dat wat onzin,het vulgaire kristal eruit en een deftige externe klokoscillator (Bvb Tentlabs, LCAudio etc..) en je elco's vervangen,naast dempen met loodbitumen van je kast scheelt al wat meer  en om nog betere klank te krijgen,gewoon de cheape opamp's in de eindtrap eruit en betere erin. Maar dat is al meer voor een gevorderd persoon die smd's kan solderen (als et smd's zijn) O0
Die mat kan ook helpen,dat dempt trillingen zodat de foutcorrectie veel minder moet werken. Qua kabels.... het zijn eventuele fouten die trachten rechtgetrokken worden, en een kabel zal daar niet echt super aan helpen,als je cdplayer bvb een cheap vulgair kristalletje heeft...
Heb je bvb Wadia, Mark Levinson of Accuphase in de top,dan hebben die ook wel een externe klokoscillator. Daarmee heb je veeel minder jitter (digitale ruis) en klinkt alles veel strakker,doortekend en minder rommelig.

Harry HT

Citaat van: jberends op maart 26, 2005, 15:39:32
Wat is dit nou voor een onzin. Er komen gewoon nullen en éénen van die CD. Welk physisch mechanisme wil je aanvoeren om te beweren dat die digitale info dan beter van de CD afkomt? Een null is een null en een één een één. De toeren die de CD maakt wordt normaliter bij een aardige CD speler met een PID control loop op de juiste toeren gehouden. OF.... Heb je de CD's zelf in die la gelegd? Dan zit het tussen je oren namelijk. Ook leuk ID met die kleurenstiften op de zijkant.
;D Was het maar zo simpel.

Probeer het zelf maar eens uit, koop 2 goedkope cd's en voor een paar € 's ben je overtuigd  :D

Lees ook deze post.

Succes,

Harry
De mooiste
HT & DVD links verzameld

Quote about Being There (1979) "Yes. In the garden, growth has it seasons. First comes spring and summer, but then we have fall and winter. And then we get spring and summer again."

Peerless Monster

CiteerIk weet niet of het hier al vermeld is, ik heb gisteren De Mat gehoort van Artspeak.
15 euro voor een zeer goede tweak, gewoon doen. Brengt echt rust en meer lucht in je installatie

Ik heb een statmat en ik zal ze eens gaan vergelijken.
Ben heel erg benieuwd daarnaar...
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

kuiperik

Citaat van: baronekke op januari 22, 2005, 23:49:12

Heb je deze voetjes in gebruik onder de voeten van de CD-speler, of rechtstreeks tegen de onderkant van de speler?

Heb je ze ook onder je versterker geprobeerd?
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Kronzilla

Beste lijkt mij direct onder je cdspeler-chassis,want twee voeten onder elkaar zal rammelen en niet zo stevig staan denk ik...

Schaap

'k Heb het ook al gepost bij stroom, bekabeling..., maar het bevalt zo goed dat ik het hier ook nog even post.
In/aan een tulp(RCA) plug soldeer of bevestig je een weerstand van 75 Ohm en plaatst die op de ongebruikte
SPdif in/uitgangen.
Weerstand met 1% afwijking was beter dan 5%. Kosten totaal 2.40 Euro/stuk!
Tilde mijn CD-speler en CD-writer etc. naar een hoger niveau. ;D

Advies: Echt eens proberen

Henk

Peerless Monster

CiteerIk weet niet of het hier al vermeld is, ik heb gisteren De Mat gehoort van Artspeak.
15 euro voor een zeer goede tweak, gewoon doen. Brengt echt rust en meer lucht in je installatie.

De Statmat is een lachertje in vergelijking met de Artspeak mat!!
Wat een top tweak. Jammer dat ik het niet kan laten horen ;).
Het grootste pluspunt is dat degene die zingt niet meer op zijn knieen staat zoals bij veel sets het probleem is, maar gewoon is gaan staan op het podium. Een hele belevenis. De mensen zijn 20 kilo afgevallen en inderdaad je ervaart meer "Breath" en "Air".
Dit is iets wat ik altijd zal gebruiken! En hij gaat ook mee als ik een andere CD-speler ga uitzoeken ;D
(belasting geld moet ergens heen ;) ).
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Niet actief

Citaat van: Peerless Monster op juni  9, 2005, 22:43:44
De Statmat is een lachertje in vergelijking met de Artspeak mat!!
Wat een top tweak. Jammer dat ik het niet kan laten horen ;).
Het grootste pluspunt is dat degene die zingt niet meer op zijn knieen staat zoals bij veel sets het probleem is, maar gewoon is gaan staan op het podium. Een hele belevenis. De mensen zijn 20 kilo afgevallen en inderdaad je ervaart meer "Breath" en "Air".
Dit is iets wat ik altijd zal gebruiken! En hij gaat ook mee als ik een andere CD-speler ga uitzoeken ;D
(belasting geld moet ergens heen ;) ).

Da's niet niks!
Kun je mij uitleggen wat een "Artspeak mat" voor de cd-speler is? Is dat zo'n zwart slap ringetje dat je samen met het plaatje in de la moet leggen?
Toine.

patrick_vdb

Hi,

Citaat van: Peerless Monster op juni  9, 2005, 22:43:44
Het grootste pluspunt is dat degene die zingt niet meer op zijn knieen staat zoals bij veel sets het probleem is, maar gewoon is gaan staan op het podium

Hmm, daar heb ik geen artspeak mat voor nodig, dit effect behoort eigenlijk toch al in de basis van de set te liggen in plaats van te bewerkstelligen met een bepaalde tweak. Maar dat is mijn persoonlijke mening. Zelf vond ik de Mat inderdaad een mooie verbetering geven bij CD-weergave, vloeiender en met een duidelijkere aftekening.

@Toine,

De Mat is inderdaad een rubber schijf met opstaand randje die netjes over de CD valt. Het proberen zeker waard maar succes niet gegarandeerd zoals na te lezen is in diverse topics op het forum.

mvrg

Patrick

Niet actief

Citaat van: patrick_vdb op juni 11, 2005, 18:28:38
@Toine,
De Mat is inderdaad een rubber schijf met opstaand randje die netjes over de CD valt. Het proberen zeker waard maar succes niet gegarandeerd zoals na te lezen is in diverse topics op het forum.
mvrg
Patrick

Ha Patrick,
Bedankt, nu weet ik in elk geval over welk accessoire het hier gaat.

Vlak na de introductie van de cd was de eerste tweak waar ik van hoorde: stop twee plaatjes tegelijk in de speler.....
Veel spelers accepteerden dat; veel spelers niet en sommige gingen niet eens meer open!
Bij degenen die het probeerden was ook geen sprake van onverdeeld succes. Dat lijkt wel altijd zo te zijn met dit soort tweaks; de groene stiften lieten de een onbedaarlijk lachen en de ander avonden lang schilderen.....

Ik hou het op een onschuldige vorm van zelfbedrog; met al die tweaks zou het zo onderhand "angelic" moeten klinken, zoals die engelsen zo mooi zeggen.  ;)
Toine.

Peerless Monster

CiteerIk hou het op een onschuldige vorm van zelfbedrog; met al die tweaks zou het zo onderhand "angelic" moeten klinken, zoals die engelsen zo mooi zeggen. 
Toine.

Mag ik jou dan van harte uitnodigen om zelf eens te komen luisteren?
Dan ervaar je het zelf.
Ook ik ben vaak sceptisch over bepaalde zaken, maar dit is iets dat je niet kan laten liggen.
De statmat is overigens een flinterdun plastic laagje over de CD, maar heeft lang niet zoveel impact als de wat dikkere mat van artspeak.

Sorry voor mijn verlate reactie ben druk bezig met mijn eigen speakers nml ...

CiteerHmm, daar heb ik geen artspeak mat voor nodig, dit effect behoort eigenlijk toch al in de basis van de set te liggen in plaats van te bewerkstelligen met een bepaalde tweak. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Ik denk dat als je een goed op elkaar afgestemde set hebt, dat dit mogelijkerwijs een ondergeschoven kindje is, dat je op vrij eenvoudige manier toch kunt oplossen. Ik heb sets gehoord die 2 a 5 x zoveel kosten als mijn set en waarbij het probleem hetzelfde was... Vaak zie je dit dus bij componenten van allerlei verschillende leveranciers (en dus landen van afkomstigheid).

Stel je voor op dit ogenblik:

Een versterker uit Nieuw Zeeland die wordt gevoed door een kabel uit Taiwan, die aangesloten is op een CD-speler uit Frankrijk, gemodificeerd door iemand uit curacao wonende in Nederland, luidspreker kabel uit America en luidsprekers uit Engeland...
Daarnaast een Duitse LP speler en een compleet geintegreerde HT met stereo vanuit Japan met speakers uit Taiwan (volgens mij is KEF daar nu geproduceerd, maar ik kan me vergissen ;) ).............
Zo'n tweak uit Nederland kan daar best aan helpen, vooral als ik het zelf hoor... ;D ;D ;D

CiteerZelf vond ik de Mat inderdaad een mooie verbetering geven bij CD-weergave, vloeiender en met een duidelijkere aftekening.
Compleet met je eens! Ik denk dat Toine dit zelf maar eens moet komen luisteren ;).

Groetjes,
Rens