Klankverschillen apparatuur, is er verschil tussen werkelijkheid en perceptie?

Gestart door MAW, september 26, 2016, 12:09:15

Vorige topic - Volgende topic

morca

Citaat van: Raphie op oktober  9, 2016, 20:30:15
Precies. Zeer goed verwoord.
Waarom geef jij dan een kapitaal uit aan een plinius 301.
Leg dat eens uit aub .......

De uitspraken en de aankoop acties van veel heren die hier uitspraken doen kloppen niet

chansig

Wat maakt het voor de inhoud van de discussie uit wat iemand koopt of niet koopt ?

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

morca

Citaat van: Siddartha op oktober  9, 2016, 20:43:07
Al heb ik nog steeds Philips mfb speakers uit 1978 di het prima doen. Zijn wel al eens onder handen genomen, dat wel
Dat zijn zeer. Bijzondere speakers met zeer goeie sound voor die en deze tijd.

zoldar

Best grappig hoe die test weer aangehaald wordt waar niemand bij was. Maar ik heb hier door die beruchte test wel sonys gehad. Echt fijne versterkers, str-db940qs staat nu hier en in spanje draai ik in de open lucht met een str-db930qs. Niet stuk te krijgen dat ding. 1200es ook gehad en dat ding speelde mooie eerlije muziek, kon zo mee met een onky 3008.

Heb zelf ook eenblind test gedaan. Eerts op 70db, dan 80db en dan 90db. Staat ergens op marantz forum. Ik kon bij 70db niet goed uitmaken of er een sony of een onkyo stond te spelen. Maar mijn graaf buizenbak haal je er zo uit. Ongeacht de db. Ook wel eens met een hele groep mensen gedaan.

Maar een gelovige bekeren moet niet het doel zijn. (Ik bedoel daar de niets maakt uit brigade). Gewoon genieten van muziek des te meer. 
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Raphie

precies, een buizenbak, klasse D en solid state spelen onderling natuurlijk wel verschillend. het is niet allemaal een pot nat.
JBL PRX Power!

morca

Citaat van: Raphie op oktober  8, 2016, 21:30:09
Brian Lucey draait met een "simpele" class D Audio van nog geen $1.000
http://magicgardenmastering.com/

Heeft iets grotere nanen als wisseloord ;)
Wat wil je met deze uitspraak zeggen.
Dat die amps goed zijn.

Want pas tipte te me nog om eens class A/B te testen op me subs.
Omdat class d allemaal meuk was wat wij op onze subs hebben staan.

Je blijft jezelf tegenspreken....

Raphie

Citaat van: morca op oktober  9, 2016, 21:01:21
Dat die amps goed zijn.

voortschrijdend inzicht is een betere omschijving
JBL PRX Power!

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: zoldar op oktober  9, 2016, 20:51:53
Best grappig hoe die test weer aangehaald wordt waar niemand bij was.

Ik was daarbij. Hans ook trouwens.

chansig

Citaat van: morca op oktober  9, 2016, 21:01:21
Dat die amps goed zijn.

Nogmaals wat maakt dat uit voor de inhoud ? Het is niet dat Raphie een hoge functie bekleed of een voorbeeld is idem voor mezelf.

Citaat van: Baardmannetje op oktober  9, 2016, 21:03:40

Nope...geen zin om bij te zijn. Na het kabelvergelijk me voorgenomen nooit meer een ABX te doen.... :D

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Ach, ben ik abuis. Ik dacht dat jij bij beide aanwezig was. Of heb je bij de versterker ABX alleen broodjes staan smeren.

Afijn, voor mij was het deelnemen wel een 'eye-opener'....

chansig

Dat was Rood... :D

Ik heb bij jouw nog een keer wat vergeleken...volgens mij DAC's ? Was ook met Jacco, Satch, John Picoso en nog wat anderen.

Gr Hans

Martijn M

Citaat van: Baardmannetje op oktober  9, 2016, 21:03:40

Ik helaas niet (was niet welkom  :angel:). Heb wel de ASR Emitter in de doos gestopt en op transport gestuurd. Telt dat ook een beetje mee? Dat kabelvergelijk heb ik wel meegemaakt. Dit soort luistertests in groepen zijn wel gezellig, maar niet geschikt om kleine verschillen waar te nemen. Dit soort tests doe ik liever zoals Raphie voorstelt thuis op de bank met ABX-software.
Dutch & Dutch

morca

Citaat van: chansig op oktober  9, 2016, 20:46:08
Even los van het feit dat jouw post niets tegenspreekt. Gewoon lezen en geen conclusies trekken. Zeker niet voor mij.

De Kennie heeft Jerry gemodificeerd in het voedingsgedeelte. Geen idee hoe die daarvoor heeft geklonken. Toen had ik hem namelijk niet. En ik vond hem inderdaad fijner klinken dan een Classe en een Parasound. Geen idee waarom....geen idee of ik het zelf verzin of dat het daadwerkelijk zo is. Ik meen ook gehakt te horen en verschil in een netwerkkabel. Allemaal verschillen waar ik van geniet maar never nooit niet als waarheid ga verkondigen. Mijn ervaringen...meer niet.

Vandaag iemand nog geschreven dat een audiofiel die denkt dat hij gelijk heeft oogkleppen op lijkt te krijgen. Daarnaast niet meer in staat lijkt te zijn om te reflecteren. En die combinatie is in een discussie dodelijk.

Gr. Hans
Juist de voeding.
Je onderbouwd mijn ervaaarde verschil nogmaals.......
Dankuw!!

chansig

chansig

Citaat van: Martijn M op oktober  9, 2016, 21:24:45
Ik helaas niet (was niet welkom  :angel:). Heb wel de ASR Emitter in de doos gestopt en op transport gestuurd. Telt dat ook een beetje mee? Dat kabelvergelijk heb ik wel meegemaakt. Dit soort luistertests in groepen zijn wel gezellig, maar niet geschikt om kleine verschillen waar te nemen. Dit soort tests doe ik liever zoals Raphie voorstelt thuis op de bank met ABX-software.

Je werkte toen bij W&W ?

Gr. Hans

Martijn M

Jep.

Negen jaar geleden, waar blijft de tijd: http://www.hififorum.nl/index.php?topic=9092.0
Dutch & Dutch

....Telt dat ook een beetje mee? Dat kabelvergelijk heb ik wel meegemaakt. Dit soort luistertests in groepen zijn wel gezellig, maar niet geschikt om kleine verschillen waar te nemen. Dit soort tests doe ik liever zoals Raphie voorstelt thuis op de bank met ABX-software.

Nee, tuurlijk telt dat niet mee...

:tongue2:

Verder helemaal met je eens. Ik gebruik het liefst ook nog eens een hoofdtelefoon.

Die ruimte bij Han was trouwens best lekker luisteren.

jossie

In het licht van de topic titel...

... heb je verschil gevonden? tussen?
Omni !

Martijn M

Citaat van: jossie op oktober  9, 2016, 21:47:19
In het licht van de topic titel...

... heb je verschil gevonden? tussen?

Wat bedoel je precies? Er heb veel vergelijkingstests gedaan waarbij ik geen verschil kon horen, maar ook veel tests waarbij ik wel degelijk verschil bleek te kunnen horen.
Dutch & Dutch

jossie

Graag een of enkele voorbeelden van de laatste categorie...

En/of kun je categorieën (kabels...  ::)) aangeven die niet/wel te identificeren zijn?
Omni !

zoldar

het wordt wel een beetje klef zo hoor. iedereen is het maar met elkaar eens aan het worden.

- voor degene die geregeld op reference level draaien, je gaat verschillen horen omdat sommige ontwerpen dan gewoon staan te clippen en andere zwaarder niet
- type versterking kan invloed hebben, klasse D, buizen A/B SET, of gewoon good old torren

alleen die verrekte USB kabels he. Waarom ik nog steeds neig naar niet-ingebeeld verschil.
- ik ga luisteren en denk chord open en iel in de bass, furutech open maar met bass, audioquest beetje dof
- ik ga meten en ik krijg precies verschillen uit de metingen in het hoog voor de audioquest en in het laag tussen chord en furutech

kijk als al die metingen alle kanten op gaan onder normale omstandigheden (phase, but amp, but mic en alle redens die je erbij wil halen omdat je zeker weet dat de kabels niet zijn, nee geen tunnelvisie).

dan is het wel verdomde toevallig dat die ongelijkmatigheden precies in het gebied bevonden van de inferieuere observatie met de oorschelpjes.

is dat 100% bewijs dat kabels iets doen. nee.

maar er is wel iets meer aan de hand dan randomness. of de goden wilde die dag 10 metingen achter elkaar, een truukje spelen. something is fishy...

Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC

jossie

Citaat van: zoldar op oktober  9, 2016, 21:54:41
maar er is wel iets meer aan de hand dan randomness. of de goden wilde die dag 10 metingen achter elkaar, een truukje spelen. something is fishy...

Als ik het goed begrijp heb je 10 keer achter elkaar gewisseld van kabels en telkens hetzelfde geposte verschil gevonden tussen de twee kabels in het laag?
Omni !

zoldar

nee. eerste 1 sweep per kabel. toen gekeken en wtf? heb ik dat echt gehoord dan?

nee dat zal niet. dat zullen variaties zijn in de "stilte". dus daarna 10 sweeps gedaan zonder iets te veranderen. de 3 sweeps die meest van elkaar verschilden zie je in het eerst plaatje.
dus ja ik zag verschillen in dezelfde setting, maar het is wel erg "toevallig" dat je bij de aq een steilere drop-off ziet in het hoog dan bij de variatie test.

maar als iemand een keervoor de gein 30-40 sweeps gaat doen in zijn huis met een gecalibreerde mic en goede mic amp. post ze hier. ben oprecht benieuwd welke fluctuaties we dan gaan zien.