DAC's - €1000,- a €2000,-

Gestart door Xander32, december 29, 2015, 15:56:18

Vorige topic - Volgende topic

vanzomereng

Citaat van: Maro op december 30, 2015, 10:16:26
Toevallig dat je die noemt. Weet niet hoe de besturing is van de CA streamers tegenwoordig maar bij de vorige generatie was dat waardeloos. Gisteren was ik toevallig bij mijn dealer en daar was net een demo met deze nieuwe aan de gang, binnen een paar minuten komt die man weer de demo ruimte uit was de verbinding weer weg minuten lang klooien door de eigenaar en toen was er weer muziek. Het kan aan veel dingen liggen natuurlijk maar ik zou er met een grote boog om heen lopen.

Dat hoeft m.i.z. tegenwoordig geen probleem meer te zijn, getuige ook de vele positieve berichten.
Dat de verbinding eruit ligt kan vele oorzaken hebben.   
Was er sprake van een bedrade of wireless-verbinding, modem-problemen, overbelasting v/h netwerk etc..?

Tegenwoordig (en dit geldt voor de meeste streamers/merken) allemaal plug-and-play en zeker bij bedrade verbindingen, goed en stabiel
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

H&C Hifi

Toch geen NA-11S1  ;) past kwa looks mooi bij de versterker natuurlijk.

Chord Hugo doet het ook erg goed, laats weer een klant erg blij mee gemaakt  :)
De Hugo koop je voor onder de 1500,00 bij me.

Jumping Jack

^ op het naim-forum lees je erg veel lovende dingen over die Chord Hugo (nu is er ook een tt = table-top versie).
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

chansig

Citaat van: doorofnight op december 30, 2015, 09:42:38
Nog goedkoper? Paar euro?

:D

Nee joh..die farbikanten doen er vervolgens hele speciale dingen. Zo pas geleden gehoord wat voor een module er in een bepaalde versterker zit van over de 10.000 euro. 350 euro per module..

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

DofN

De Jeff Rowland Continuum S2.. ?

Fijne versterker hoor. Klonk prima. Maar dat doen veel versterkers.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

chansig

Ik vergeet altijd de namen. Maar goed...het gaat nu over dacs.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

martin778

Citaat van: cz79 op december 30, 2015, 10:13:03
Fantastisch apparaat

Ongetwijfeld, sommige oude DAC's spelen nog steeds op referentieniveau, als je maar weet welke je moet hebben - in die tijd werd veel geëxperimenteerd met filtering etc.

KlipschHT

Als je toch voor een dac gaat dan zou ik ook de chord hugo overwegen, mooie dac....klonk net iets fijner dan mijn audiolab mdac, wel een stuk duurder. En de Ayre van katwax , maar wat ga je dan als streamer gebruiken de sbtouch? Richi speelde met een mac mini en hugo, klonk erg fraai.

Maar weet je wel zeker dat je deze weg wilt inslaan? Je blijft dan nog steeds veel kastjes houden, dac, streamer, aparte voeding, kabels...."rust" krijg je er in ieder geval niet mee. Bb&g heeft nog een mooie unitiqute 2 staan voor een demo prijs...tenminste als deze nog niet weg is.
Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

Kjelt

Citaat van: Xander32 op december 29, 2015, 15:56:18
NIET: analytisch, afstandelijk, digitaal, kil/koel, hyper gedetailleerd, wollige bas, aangezet hoog/scherp hoog (gaat niet i.c.m. metaldome tweeter), traag
* Mijn allergie: aangezet, scherp hoog, harde sss en fff klanken

Citaat van: Xander32 op december 29, 2015, 19:21:50
Daarnaast betreft het een ontwerp van alweer bijna vier jaar oud; de ontwikkeling van de dac's heeft niet stil gestaan.

Ik denk persoonlijk dat deze twee elkaar flink bijten. Als er iets is bereikt de laatste jaren (in mijn opinie) is het dat de DAC ic's zelf schoner/zuiverder zijn geworden.
Zeg maar beter lineair meten over het hele frequentiespectrum.
Dat kan in sommige setups behooorlijk kil afstandelijk klinken en ik ken mensen die liever de BB DACs van eind jaren 90 gebruiken dan de laatste generaties ook al meten die beter.
Vreemd he, hoe zuiverder het signaal hoe sommige mensen dat dan toch minder vinden klinken.

Daarna komt de I->V of buffertrap (opamps) en ik verdenk (en weet van) veel merken er van om in die trap kleuring met filtering aan te brengen. Belachelijk eigenlijk want een DAC zijn werk
is om de digitale informatie zo goed als mogelijk 1 op 1 naar analoog om te zetten en zeker niet om het geluidsspectrum zelf aan te passen (mijn mening).

Het aanbrengen van Warme klankkleuring mocht je dat al willen (maar dat is mijn mening) is absoluut niet het werk van de DAC maar van de daarna komende versterkingstrap: je voorversterker,
en eigenlijk het beste een hele goede analoge equalizer waarin je je persoonlijke spectrum voorkeur kunt aanbrengen want dat is eigenlijk wat je hierboven zegt, je wilt niet de pure informatie zoals die ooit op de disc stond maar je wilt er een warm dekentje/sausje overheen waardoor het voor jou aangenamer klinkt. En juist dat sausje is zo subjectief dat er maar 1 persoon is die dit kan samenstellen en dat ben jij zelf.

YamahaRXV

Citaat van: Jumping Jack op december 30, 2015, 10:48:53
^ op het naim-forum lees je erg veel lovende dingen over die Chord Hugo (nu is er ook een tt = table-top versie).

Goede tip, is een erg goed en aangenaam klinkende dac  :thumbs-up:
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Xander32

Kan je er wat meer over vertellen Jan, hoe zou jij deze omschrijven/karakteriseren?

Citaat van: YamahaRXV op december 30, 2015, 14:20:02
Goede tip, is een erg goed en aangenaam klinkende dac  :thumbs-up:
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Xander32

Dank voor het delen van jouw visie in deze.

Zelf bemerk ik idd. ook dat de ontwikkeling m.n. de resolutie betreft. Maar daarnaast kleuren vele dac's toch ook in meer of mindere mate. De voor mij ideale kandidaat gaat een nog betere resolutie als de SA15 brengen, gecombineerd met een neutrale sounding dan wel ietwat aan de warme kant van neutraal. Zeker niet kil, koel.

Mijn recente ervaring met een gemodificeerde NA8005, bevestigd ook jouw ervaren;
deze was puur rationeel, technisch gezien, echt beter dan hetgeen ik er nu heb staan, maar de sounding sprak mij niet aan. Voor mij dus niet de juiste kandidaat.

Ik ben dus niet op zoek naar de technisch beste dac (de meest zuivere, het dichts bij de opname zoals bedoelt), maar die welke mij het meest aanspreekt, mij het dichts bij de muziek brengt. Dat kan enkel door zelf te gaan ervaren.

Citaat van: Kjelt op december 30, 2015, 13:29:05
Ik denk persoonlijk dat deze twee elkaar flink bijten. Als er iets is bereikt de laatste jaren (in mijn opinie) is het dat de DAC ic's zelf schoner/zuiverder zijn geworden.
Zeg maar beter lineair meten over het hele frequentiespectrum.
Dat kan in sommige setups behooorlijk kil afstandelijk klinken en ik ken mensen die liever de BB DACs van eind jaren 90 gebruiken dan de laatste generaties ook al meten die beter.
Vreemd he, hoe zuiverder het signaal hoe sommige mensen dat dan toch minder vinden klinken.

Daarna komt de I->V of buffertrap (opamps) en ik verdenk (en weet van) veel merken er van om in die trap kleuring met filtering aan te brengen. Belachelijk eigenlijk want een DAC zijn werk
is om de digitale informatie zo goed als mogelijk 1 op 1 naar analoog om te zetten en zeker niet om het geluidsspectrum zelf aan te passen (mijn mening).

Het aanbrengen van Warme klankkleuring mocht je dat al willen (maar dat is mijn mening) is absoluut niet het werk van de DAC maar van de daarna komende versterkingstrap: je voorversterker,
en eigenlijk het beste een hele goede analoge equalizer waarin je je persoonlijke spectrum voorkeur kunt aanbrengen want dat is eigenlijk wat je hierboven zegt, je wilt niet de pure informatie zoals die ooit op de disc stond maar je wilt er een warm dekentje/sausje overheen waardoor het voor jou aangenamer klinkt. En juist dat sausje is zo subjectief dat er maar 1 persoon is die dit kan samenstellen en dat ben jij zelf.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Xander32

Marcel, waarin zit het verschil tussen de Hugo en de Qute?
Hoe zou je betreffende dac's karakteriseren?

Citaat van: HcHifi.nl op december 30, 2015, 10:35:59
Toch geen NA-11S1  ;) past kwa looks mooi bij de versterker natuurlijk.

Chord Hugo doet het ook erg goed, laats weer een klant erg blij mee gemaakt  :)
De Hugo koop je voor onder de 1500,00 bij me.

Lazybird

@Xander ik kom net dit lyrische verhaal tegen op http://www.hifi-advice.com/blog/review/ec-designs-mosaic-t-dac/

EC-design mosaic dac van Nederlandse bodem

Kreeg direct kriebels om hem zelf te testen  :D :D :D
Mola Mola Tambaqui Pre/DAC | Array Eind 2 x M10 | Oppo 95 Blu ray | Vivid B1 | Array Opal SilverGold interlinks | Array Topaz Netkabels|Cat 7E luidspreker kabel |

Xander32

Buiten het ontwerp om, idd. een interessant ontwerp. Maar vooralsnog geen productie.

Citaat van: Lazybird op december 30, 2015, 17:23:35
@Xander ik kom net dit lyrische verhaal tegen op http://www.hifi-advice.com/blog/review/ec-designs-mosaic-t-dac/

EC-design mosaic dac van Nederlandse bodem

Kreeg direct kriebels om hem zelf te testen  :D :D :D

vanzomereng

Citaat van: Xander32 op december 30, 2015, 17:39:30
Buiten het ontwerp om, idd. een interessant ontwerp. Maar vooralsnog geen productie.

Er zijn wel reeds demo-exemplaren in omloop en jouw kennende, voordat je wat aanschaft zijn we zo een paar maanden verder
alleen Bas Akkerman is nog trager :butbut:

De snelste is ?  (begint met M en eindigt met Z)    :D 

Xander32....   als je advies vraagt voor Dac's die aansluiten op je gewenste "sounding", is dit net zo moeilijk om
te vragen wat op  24-feb.2016 het weer zal zijn.

Als je een shortlist wilt opstellen van ca. 6 dacs, heeft het geen zin om 6 dac's te benoemen:
- die allemaal een beetje van het zelfde zijn
- die je thuis niet kunt beluisteren

vanuit deze optiek is de "EC designs Mosaic T DAC"  geen slecht idee om op je shortlist te zetten...
en zeker ook de Ayre-dac van Katwax

Je moet je m.b.t. de "EC designs Mosaic T DAC"  wel wel ff inlezen in het hoe en wat
anders ontstaat snel de indruk, dat deze Dac maar 1 optische aansluiting heeft maar er
zijn meer mogelijkheden met echter wel als nadeel, dat je meer als 1 "kastje" erbij krijgt.

Ik zou me meer focussen op, hoe maak ik een "kwaliteitssprong" omhoog.

Je heb zo PM

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

KlipschHT

Hier nog wat bevindingen over de chord hugo, mdac en linn klimax renew ds tijdens een m&g

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142846.msg2708229#msg2708229
Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

YamahaRXV

Citaat van: Xander32 op december 30, 2015, 16:51:42
Kan je er wat meer over vertellen Jan, hoe zou jij deze omschrijven/karakteriseren?

Transparant (niet scherp), open, en vooral snel (levendig) en ritmisch in de weergave, eigenlijk zoals ik ook de Chord versterkers vind klinken.
Vond hem best veel klankmatige overeenkomsten hebben met de Wyred4Sound DAC-2 die mij ook erg goed beviel.
Totaal anders als bijv. een Metrum Octave MKII (m.i. een duffe en lui klinkende dac), maar de voicing van de nieuwe Metrum dac lijn is trouwens wel anders en ook meer de kant opgegaan van dac,s als de Wyred4Sound  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Xander32

Thx voor jouw uitgebreide reactie, top.

Citaat van: YamahaRXV op december 30, 2015, 19:07:41
Transparant (niet scherp), open, en vooral snel (levendig) en ritmisch in de weergave, eigenlijk zoals ik ook de Chord versterkers vind klinken.
Vond hem best veel klankmatige overeenkomsten hebben met de Wyred4Sound DAC-2 die mij ook erg goed beviel.
Totaal anders als bijv. een Metrum Octave MKII (m.i. een duffe en lui klinkende dac), maar de voicing van de nieuwe Metrum dac lijn is trouwens wel anders en ook meer de kant opgegaan van dac,s als de Wyred4Sound  ;)

De dac welke iig. op mijn shortlist komt; de Shiit Gungnir Multibit. Volgens mij erg veel dac voor de euris.

YamahaRXV

Citaat van: Xander32 op december 30, 2015, 19:36:27
Thx voor jouw uitgebreide reactie, top.

De dac welke iig. op mijn shortlist komt; de Shiit Gungnir Multibit. Volgens mij erg veel dac voor de euris.

Een mooie ''no nonsens'' dac de Shiit Gungnir (Multibit), goed afgewerkt met een stevige aluminium behuizing, niet te veel zinloze toeters en bellen en klankmatig een mooie ronde en ietwat warme sound. Totaal niet analytisch klinkend m.i.
Als je hier serieuze interesse in hebt kan ik je aanraden om Dennis van Dorp van Sonority Audio en HifiStudio79 te bellen voor meer info en prijzen  ;)

Xander32

Zijn er ook nog welke jij nog niet zelf hebt beluisterd  8).

Citaat van: YamahaRXV op december 30, 2015, 20:58:17
Een mooie ''no nonsens'' dac de Shiit Gungnir (Multibit), goed afgewerkt met een stevige aluminium behuizing, niet te veel zinloze toeters en bellen en klankmatig een mooie ronde en ietwat warme sound. Totaal niet analytisch klinkend m.i.
Als je hier serieuze interesse in hebt kan ik je aanraden om Dennis van Dorp van Sonority Audio en HifiStudio79 te bellen voor meer info en prijzen  ;)

YamahaRXV

Citaat van: Xander32 op december 30, 2015, 21:25:26
Zijn er ook nog welke jij nog niet zelf hebt beluisterd  8).

Te veel.... ;D  Het is ook puur uit hobby en interesse geweest, en de mogelijkheden waren er  ;)
Ben er overigens nu wel een beetje klaar mee hoor...

Fred Mulder

Mijn shortlist, elk in een eigen prijsklasse:
- chord 2qute (circa 1500)
- schiitt Yggy (circa 2500)

Wat me van de Schiit modellen zo aanspreekt, is dat deze modulair zijn opgebouwd. Hier kan later evt een onderdeel worden geüpgraded (ipv hele dac vervangen. De dac ontwikkelingen gaan rapper dan andere componenten). Ik kies er dan ook bewust voor om dit onderdeel als laatste 'aan te pakken'.

Succes, ik hoop dat je je shortlist nog kunt indikken ;-)

Isflicka

Citaat van: Fred Mulder op december 31, 2015, 06:59:32
Wat me van de Schiit modellen zo aanspreekt, is dat deze modulair zijn opgebouwd. Hier kan later evt een onderdeel worden geüpgraded (ipv hele dac vervangen.

Het is wel een beetje de vraag of je in de praktijk gebruik gaat maken van deze mogelijkheid. De benelux importeur is niet erg vlot met het uitleveren van upgrades. Nog afgezien van de kosten.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

Sonority audio

Citaat van: Isflicka op december 31, 2015, 10:16:16
Het is wel een beetje de vraag of je in de praktijk gebruik gaat maken van deze mogelijkheid. De benelux importeur is niet erg vlot met het uitleveren van upgrades. Nog afgezien van de kosten.

????

ik denk dat jij in de war bent met een ander merk!

Schiit audio : www.schiit-europe.com
Ludic Audio Cables :new Affordable standards
Mrspeakers: www.mrspeakers-europe.com
Soundaware streamers : www.soundaware-europe.com