DAC's - €1000,- a €2000,-

Gestart door Xander32, december 29, 2015, 15:56:18

Vorige topic - Volgende topic

Sander_Kaa

North star design heeft hele mooie dacs binnen je budget. Zeker je alleen optisch nodig hebt. Hun e
extremo dac (van voor het usb tijdperk) wordt door veel mensen als een van de beste in haar prijsklasse gezien. Maar ook de nieuwe dacs (wel vaak gericht op usb en dsd files) hebben nog steeds een optische ingang. Vooral de voeding van deze dacs zijn zwaar uitgevoerd.

twani

Ik zie tov je huidige Marantz vooral zíjstappen voorbij komen, geen stappen vooruit....

De Ayre QB-9 van Katwax zou mijn keuze zijn. Vét!

Wel USB only....

Heb je de mogelijkheid om DAC's in je thuis situatie te beluisteren? Ik heb het geluk gehad dat met mijn Yamaha CD-S3000 wel te kunnen doen. En dat heeft de doorslag gegeven..

Xander32

Dank Jan, ik weet dat jij al heel verl zelf hebt beluisterd; voldoen onderstaande aan mijn wensen aangaande de sounding?

Citaat van: YamahaRXV op december 29, 2015, 18:40:12
> Moon Neo 280 DSD
> Burson Conductor
> Wadia 122
:thumbs-up:

Citaat van: fasteddie op december 29, 2015, 18:26:29
Bmc puredac wellicht een optie?

Speel er zelf mee, destijds de keus gemaakt omdat er ook een separate hoofdtelefoonversterker bij zit.

Bevalt mij erg goed, geeft zeker een vloeiende en analoog geluid.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Dank Sander. In mijn huidie set heb ik enkel de optie optisch-in. Daar wil ik juist vanaf, deze schijnt een mindere verbinding te zijn dan middels digi ic of usb.

Citaat van: Sander_Kaa op december 29, 2015, 18:49:43
North star design heeft hele mooie dacs binnen je budget. Zeker je alleen optisch nodig hebt. Hun e
extremo dac (van voor het usb tijdperk) wordt door veel mensen als een van de beste in haar prijsklasse gezien. Maar ook de nieuwe dacs (wel vaak gericht op usb en dsd files) hebben nog steeds een optische ingang. Vooral de voeding van deze dacs zijn zwaar uitgevoerd.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

Een zijstap is an sich al prima, als ik daarmee de SA15 buitenspel kan zetten.

Echter verwacht ik dat een dedicated anderhalf a twee mille dac, echt beter zal presteren dan een niet eens twee mille (sa)cd loopwerk incl. dac. Daarnaast betreft het een ontwerp van alweer bijna vier jaar oud; de ontwikkeling van de dac's heeft niet stil gestaan.

Ik ben het daarom ook niet eens met jouw zienswijze aangaande een 'zijstap'.
Jouw advies betreft de Ayre neem ik zeker mee.

Citaat van: twani op december 29, 2015, 18:52:47
Ik zie tov je huidige Marantz vooral zíjstappen voorbij komen, geen stappen vooruit....

De Ayre QB-9 van Katwax zou mijn keuze zijn. Vét!

Wel USB only....

Xander32

Ik wil eerst komen tot een shortlist, wat nu jiet echt opschiet. Tenminste niet het 'short' deel ;D.
Op basis van het lijstje ga ik zelf luisteren/proberen e.e.a. in eigen set te beluisteren.

Citaat van: jazzman op december 29, 2015, 18:55:49
Heb je de mogelijkheid om DAC's in je thuis situatie te beluisteren? Ik heb het geluk gehad dat met mijn Yamaha CD-S3000 wel te kunnen doen. En dat heeft de doorslag gegeven..

Xander32

@ Thanatos:

Citaat van: Xander32 op december 29, 2015, 17:26:18
Wat wil die Multibit uitvoering zeggen? Wat behelst het t.o.v. de standaard versie? Het betreft iig. een meerprijs van €400,-

Xander32

Nieuw ('kort'-)lijstje:

Rega dac, €899
Teac UD-501, 900
Pathos Converto, €1000
Mytek 192/dsd dac, €1099
Metrum Musette, €1150
PS Audio NuWave DSD, €1199
Chord 2Qute, €1295
Schiit Gungnir multibit, €1300
Burson Conductor, €1449 (PCM1793) / €1849 (Sabre)
North Star Design Impulso, €1500, Sabre dac – schijnt erg helder te klinken
Atoll 200 dac, €1540
Lampizator Amber, €1600
Bmc puredac, €1695, het ontwerp ...
T&A DAC8, €1850
Moon Neo 280 DSD, €1850
Wadia 122, €1990
Bel Canto Dac 1.7, €1995

Ayre QB-9 …
Metrum Hex ...

iweinm

Ben benieuwd naar je uitkomst, ben ook in iets van die prijsklasse te kopen
Rotel RMB-1075 . Rotel RSP-1068 . Front: B&W CM 7 . Center: B&W CM Center . Back: B&W CM 1 . LG PK 950

erik s.

In je eigen set uitproberen lijkt mij een must.
Als je de NWD wil proberen hoor ik het wel.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

twani

Citaat van: Xander32 op december 29, 2015, 19:21:50

Echter verwacht ik dat een dedicated anderhalf a twee mille dac, echt beter zal presteren dan een niet eens twee mille (sa)cd loopwerk incl. dac. Daarnaast betreft het een ontwerp van alweer bijna vier jaar oud; de ontwikkeling van de dac's heeft niet stil gestaan.

Ik ben het daarom ook niet eens met jouw zienswijze aangaande een 'zijstap'.
Jouw advies betreft de Ayre neem ik zeker mee.

Is dat je niet dichtbij woont want ik zou zo graag míjn DAC eens in jouw set hangen.

Dan begrijp je vast beter wat ik bedoel met zijstappen vwb dacs in de 1000 a 2000 klasse.

De Lampizator optie, eerder hier door Ruben aangegeven kan ik - mits een lekker dik getunede versie - bijv ook erg goed begrijpen.

marcush

MHDT

http://dhost.info/mhdtlab/

Interessant concept (NOS, buizenuitgangstrap, geen opamps), budgettair gunstig, goede reviews, alleen helaas moeilijk te beluisteren vrees ik.

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

twani

Citaat van: marcush op december 29, 2015, 20:46:40
MHDT

http://dhost.info/mhdtlab/

Interessant concept (NOS, buizenuitgangstrap, geen opamps), budgettair gunstig, goede reviews, alleen helaas moeilijk te beluisteren vrees ik.
Ik heb er uitgangstrafo's in zitten :)

Leeuwarden

Nu nog eens de voedingen aanpassen... Of had ik dat al eens gezegd?

vanzomereng

Citaat van: Xander32 op december 29, 2015, 19:15:23
Dank Sander. In mijn huidie set heb ik enkel de optie optisch-in. Daar wil ik juist vanaf, deze schijnt een mindere verbinding te zijn dan middels digi ic of usb.

Daar zijn de meningen over verdeeld...
In bepaalde situaties, zeker m.b.t. jouw SBT  betekent optisch aangesloten, netjes galvanisch gescheiden  :notify:
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

twani

Citaat van: Leeuwarden op december 29, 2015, 22:15:13
Nu nog eens de voedingen aanpassen... Of had ik dat al eens gezegd?

Inmiddels heb ik daarover langdurig contact gehad met Dick. Hij oordeelt daar nogal anders over...

Overigens ziet de huidige layout van mijn DAC er sowieso al heel anders uit, zijn oude foto's dit...

martin778

@Xander32,

Ik zocht ook naar een DAC tussen €1 a €2 duizend euro en mijn zoektocht is beeindigd op een stokoude dCS950...
Daarvoor had ik een Vimak DT800 (ook inzetbaar als DAC) en die had ook geen moeite met een Metrum Octave of met een Bel Canto 3

Mocht je in de regio wonen, mag je gerust de DT800 uitproberen wat hij doet tegen jouw Marantz.
Hij ondersteunt alleen niet meer dan 16/44.1

vanzomereng

Citaat van: Xander32 op december 29, 2015, 19:21:50

Het is vooral een toename in allerlei hoge bitrates, zeker in de prijsklasse onder de 2.000 euro, wat de ontwikkelingen zijn v/d afgelopen jaren.

Maar wellicht toch niet helemaal 100% content met de huidige klanksignatuur van je Marantz SA15LE DAC ?

Wellicht handig om in overweging mee te nemen, of de Dac MQA-bestanden kan converteren (of wellicht hier naar toe is up-te graden)
Wellicht breekt dit format door ?   Er worden al mondjesmaat Dac's op de markt gebracht die dit kunnen (o.a. Mytek Brooklyn)

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Leeuwarden

Citaat van: twani op december 29, 2015, 22:27:52
Inmiddels heb ik daarover langdurig contact gehad met Dick. Hij oordeelt daar nogal anders over...

Overigens ziet de huidige layout van mijn DAC er sowieso al heel anders uit, zijn oude foto's dit...

Ik heb dat ook wel eens aangezwengeld bij Dick. Hij wilde er helemaal niets over zeggen. Het is een makkelijk omkeerbare tweak. Voor mijn gevoel speelt een commercieel belang hier parten. Persoonlijk vond ik die dddac voor geen meter klinken totdat ik die tweak had gedaan.

erik s.

Citaat van: VANZOMERENG op december 29, 2015, 22:22:47
Daar zijn de meningen over verdeeld...
In bepaalde situaties, zeker m.b.t. jouw SBT  betekent optisch aangesloten, netjes galvanisch gescheiden  :notify:
Dat is usb als het goed is ook.
Toslink kan natuurlijk maar tot 96khz.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

thepioneer

Ik zou eerst eens de Meridian Director proberen die hier te koop staat
Meridian DSP5200SE, Meridian 218, ROON
SVS SB13 Ultra

DofN

Ben ik de eerste die gaat zeggen dat je, behalve wat minimale klankverschillen, never nooit verschillen gaat horen tussen een technisch goede DAC van een paar tientjes en die van een paar duizend euro?

Ik zou het geld lekker aan iets anders uitgeven: goede luidsprekers (als je die niet al hebt) of iets moois in de akoestiek.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)