wat is de minimale afmeting HT ruimte?

Gestart door Mausman, april 14, 2015, 15:08:31

Vorige topic - Volgende topic

Mausman

hoi,

Ik zit er misschien aan te denken om tzt een aparte ruimte te maken voor m'n HT op onze zolder.
Deze zolder is ongeveer 5 bij 5 meter en ca. 4 meter hoog. Mijn vraag is dus wat de minimale afmeting van een HT ruimte moet zijn.
Ik kan niet de gehele zolder benutten gezien onze wasmachine/droger er ook staat, dus m'n vriendin moet ook nog wat ruimte over houden  :D en er staat ook nog een logeerbed en een paar kasten. Als ik het zo bekijk zou ik denk ca. een ruimte kunnen maken van ca. 3 bij 4 meter. Wellicht ietsje groter als we de zolder iets anders kunnen indelen, maar daar heb ik nog niet naar gekeken eerlijk gezegd. Ik wil gewoon even weten wat de minimale afmeting is zodat ik hiermee kan kijken of dit te realiseren is.

Alvast bedankt.

mikekiwi

Ik heb ongeveer 3,2 x 3,2 meter  (2.37 hoog) en dat werkt. Niet ideaal, maar prima acceptabel voor mij

danielo

Citaat van: mikekiwi op april 14, 2015, 15:12:41
Ik heb ongeveer 3,2 x 3,2 meter  (2.37 hoog) en dat werkt. Niet ideaal, maar prima acceptabel voor mij

Ik zou dan eerder de 5 meter houden voor max scherm en een stuk van de lengte afhalen. want een vierkante ruimte is toch niet perfect voor geluid. Zou denken aan bv 5x3.8. dan hou je 1.2 over en uit ervaring kan ik melden dat dit werkbaar is voor wasmachine, droger etc etc...

Andersom kan natuurlijk ook maar dan zit je met een scherm van max 2.20 met +/- 80cm aan beide kanten voor speakers.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

bert stoltenborg

Kun je die wasmachine en het bed niet afschermen zodat ze niet opvallen en de ruimte intact laten?
Een ruimte is akoestisch gezien altijd te klein, namelijk.
Of je moet een hele grote ruimte hebben.

Ik bazel maar wat.

morca

Citaat van: bert stoltenborg op april 14, 2015, 17:57:34
Kun je die wasmachine en het bed niet afschermen zodat ze niet opvallen en de ruimte intact laten?
Een ruimte is akoestisch gezien altijd te klein, namelijk.
Of je moet een hele grote ruimte hebben.
Waarom is te klein niet goed.
In me kleine kamer boven klonk te set veel strakker ,en was de nagalm echt verpletterend goed voor een ruimte zonder aanpassingen.

bert stoltenborg

Omdat je met staande golven en reflecties zit.
Reflecties wil je op afstand hebben.
Staande golven zijn geen probleem, behalve als ze geisoleerd voorkomen in een ruimte.
En hoe kleiner de ruimte, hoe meer geisoleerde staande golven je hebt. Dat is een natuurkundig gegeven.
Daarom moet je een ruimte zo groot mogelijk houden; soms gaan ze ook knoeien aan ruimten omdat ze iets hebben gelezen over een gouden ratio enzo.
Wat mij betreft: niet doen!  ;D
Ik bazel maar wat.

morca

Ok duidelijk.
Moet wel zeggen dat mijn kamer vol stond dus erg dat werkte wel mee vermoed ik.

geisoleerde staande golven ?
Hoe bedoel je dat.
Ik had juist helemaal geen staande golven,of niet in me meting terug te zien.
Ben even benieuwd wat je hiermee bedoelt.
Bedankt voor de uitleg tot zover  :)

Die ratio had ik ook al in de gaten toen vergelijkbare kamer hier het niet zo goed deden  ;)
Je gaat als leek toch zoeken,.....hoe komt het dat het zo goed klinkt en meet.

bert stoltenborg

Staande golven heb je in een ruimte altijd.
Als er veel in een frequentiegebied zitten is er niets aan de hand.
Dat heb je in een grote ruimte. Niemand maakt zich te sappel over staande golven in een concertzaal of de Heineken Music Hall.
Daar heb je heel veel staande golven in elke 1/3 octaafband.
In een kleine ruimte komen staande golven geisoleerd voor. Je hebt dan in het laag in een 1/3 octaafband bijvoorbeeld maar 1 staande golf, en dan worden ze lastig omdat ze niet worden gemaskeerd door andere staande golven.
Bonello heeft hierover het een en ander geschreven (niet iedereen is het helemaal met hem eens maar de basics kloppen wel).
Ik bazel maar wat.

ruud2

voordat  we meteen weer in een technische discussie komen.
wat zijn de wensen en eisen??
gewoon een filmpje kijken of een dedicated HT?

Mark (Levinson)  , Nelson (Pass)  , Neil (Pattel) , Rondi dÁgustino  (Krell)  en Herr Willi ( Studer, Revox)  spelen samen in een speciale ruimte. allemaal ouwe meuk...maar klinkt o zo lekker...
Frits (Philips) mag de huiskamer voorzien van dagelijks  radio geluid.

larsonator

Hier 6 x 3,5 mtr. Maar een metertje korter (5 x 3 á 3,5) kan ook heel goed

LittleNinja

Een plattegrondje helpt mensen om meer beeld te krijgen van jouw ruimte en kunnen je dan wellicht nog makkelijker helpen.

Op het forum zit reza. Hij had vroeger een HT op een zolder en koos ervoor om de lengte van de beschikbare ruimte te gebruiken voor een zo groot mogelijk projectiescherm. Visueel heeft dat wel een gave impact. Voor het geluid krijg je dan te maken met andere uitdagingen, maar ook die zijn wel weer op te lossen.
Mijn hemel jullie zijn vermoeiend....

Mausman

Als ik ff tijd heb, zal ik proberen ff een plattegrondje te tekenen en hier te plaatsen. In principe zou ik een soort van dedicated HT willen maken op zolder. Tzt zou ik een beamer + scherm willen aanschaffen, maar gezien het maken van een HT ruimte denk aardig wat gaat kosten weet ik niet of ik geld genoeg over zou houden om dat meteen ook te kopen. Zowieso komt er een tv te staan, dus kijken we hier dan voorlopig films op. Ook game ik graag, dus dat zal hier ook gedaan worden. Muziek luisteren in mindere mate.

LittleNinja

Citaat van: Mausman op april 15, 2015, 09:51:51
Als ik ff tijd heb, zal ik proberen ff een plattegrondje te tekenen en hier te plaatsen. In principe zou ik een soort van dedicated HT willen maken op zolder. Tzt zou ik een beamer + scherm willen aanschaffen, maar gezien het maken van een HT ruimte denk aardig wat gaat kosten weet ik niet of ik geld genoeg over zou houden om dat meteen ook te kopen. Zowieso komt er een tv te staan, dus kijken we hier dan voorlopig films op. Ook game ik graag, dus dat zal hier ook gedaan worden. Muziek luisteren in mindere mate.

Je kunt ook gewoon klein beginnen en upgraden daar waar jij denkt dat het nodig is. Het belangrijkste in mijn ogen is dat je tevreden bent met wat je hebt en geniet van de films. Het scheelt enorme investeringen wanneer je de verwachtingen van hogere investeringen niet te hoog maakt! Ofwel; heel veel geld investeren wil niet zeggen dat je meer tevreden zal zijn of plezier zal beleven. Geniet gewoon van wat je hebt. ;)

larsonator

Citaat van: LittleNinja op april 15, 2015, 11:10:37
Je kunt ook gewoon klein beginnen en upgraden daar waar jij denkt dat het nodig is. Het belangrijkste in mijn ogen is dat je tevreden bent met wat je hebt en geniet van de films. Het scheelt enorme investeringen wanneer je de verwachtingen van hogere investeringen niet te hoog maakt! Ofwel; heel veel geld investeren wil niet zeggen dat je meer tevreden zal zijn of plezier zal beleven. Geniet gewoon van wat je hebt. ;)
+1(000000000000) Laat je aub niet gek maken met quotes als: 'eerst meten', 'koop zilveren kabels'- en helemaal leuk: 'warm, wollig, analytisch, kil enz... als geluidsbeschrijvingen. Ga van je eigen tevredenheid uit, en laat je niet aanpraten dat het altijd beter kan, want dat geld ook voor diegene die je dat wijsmaakt ;)

keep it fun instead of getting scientific

Mausman

Citaat van: larsonator op april 15, 2015, 12:28:03
+1(000000000000) Laat je aub niet gek maken met quotes als: 'eerst meten', 'koop zilveren kabels'- en helemaal leuk: 'warm, wollig, analytisch, kil enz... als geluidsbeschrijvingen. Ga van je eigen tevredenheid uit, en laat je niet aanpraten dat het altijd beter kan, want dat geld ook voor diegene die je dat wijsmaakt ;)

keep it fun instead of getting scientific

Ja dat klopt allemaal idd. Kwa apparatuur enzo ben ik tot nu toe tevreden (zie ook m'n topic http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=96982.0.). Enige wat dan nog zou missen in de HT zou een beamer en scherm zijn. Als ik besluit om een HT ruimte te maken, wil ik die uiteraard wel meteen zo goed als mogelijk proberen te maken naar gelang de financiele situatie het toelaat. Beamer en scherm komen dan tzt wel.
Ik heb even een tekening gemaakt in paint hoe de situatie ongeveer is met daarin (in rood) waar ik bedacht had waar de HT ruimte zou moeten komen. Waar ik natuurlijk ook rekening mee moet houden is hoe breed de HT ruimte minimaal moet worden. Ik weet nl. niet welk formaat scherm ik zou moeten nemen als ik deze zou gaan aanschaffen tzt.  Zou flink balen als straks achteraf de ruimte bijv. een halve meter te smal zou zijn gemaakt.

larsonator

Ik denk dat het wel belangrijk is dat je zorgt dat er een gelijkzijdeige driehoek gemaakt kan worden m.b.t sweetspot --> frontspeakers. En dat deze driehoek niet te klein is. Dit kan een nadelig effect hebben op je stereo beleving, en dat is toch wel de eerste stap qua geluid. Beeld d.m.v een beamer gaat dan zeker goed komen.

Bovengenoemde meegenomen zou ik al snel denken aan een ruimte van min. 3 mtr breed. Zo kan je je frontspeakers wijd genoeg uit elkaar zetten, en daardoor zit je ook niet té dicht op je scherm. Ook heb je daardoor genoeg breedte om een HT waardig scherm op te hangen. Want laten we eerlijk zijn, een scherm van 1,5 mtr is net iets groter als een 65'' tv, en naar mijn mening kan je dan beter een tv wegzetten. Dat is dan ''rendabeler'' als een beamer met scherm kopen. Ik heb zelf ook een 72'' scherm gehad, maar vond dit in mijn ruimte te klein (lees: geen cinema gevoel). Ik heb dan ook een vast scherm bij Kingpin gekocht, want in een HT heb je niks aan een (tab-tensioned) rolscherm ;)

De diepte van de kamer zou ik zo'n 150% van de breedte houden. En als je de wanden nog moet zetten, zet ze dan niet precies 90 graden op elkaar, help je de akoestiek ook al een beetje :)

Mausman

Citaat van: larsonator op april 15, 2015, 13:33:57
Ik denk dat het wel belangrijk is dat je zorgt dat er een gelijkzijdeige driehoek gemaakt kan worden m.b.t sweetspot --> frontspeakers. En dat deze driehoek niet te klein is. Dit kan een nadelig effect hebben op je stereo beleving, en dat is toch wel de eerste stap qua geluid. Beeld d.m.v een beamer gaat dan zeker goed komen.

Bovengenoemde meegenomen zou ik al snel denken aan een ruimte van min. 3 mtr breed. Zo kan je je frontspeakers wijd genoeg uit elkaar zetten, en daardoor zit je ook niet té dicht op je scherm. Ook heb je daardoor genoeg breedte om een HT waardig scherm op te hangen. Want laten we eerlijk zijn, een scherm van 1,5 mtr is net iets groter als een 65'' tv, en naar mijn mening kan je dan beter een tv wegzetten. Dat is dan ''rendabeler'' als een beamer met scherm kopen. Ik heb zelf ook een 72'' scherm gehad, maar vond dit in mijn ruimte te klein (lees: geen cinema gevoel). Ik heb dan ook een vast scherm bij Kingpin gekocht, want in een HT heb je niks aan een (tab-tensioned) rolscherm ;)

De diepte van de kamer zou ik zo'n 150% van de breedte houden. En als je de wanden nog moet zetten, zet ze dan niet precies 90 graden op elkaar, help je de akoestiek ook al een beetje :)

Waar het scherm tzt moet komen, komt dus ook de tv te staan. In m'n hoofd had ik wel het idee voor een (tab-tensioned) rol scherm (of e.o.a. ophang/klap instruktie met vast scherm) zodat als ik film ga kijken het scherm mooi voor de tv komt. De tv zou ik dan gebruiken om te gamen. Maar goed....dat zijn ideetjes voor latere zorg en nog helemaal niet definitief zeker.

Wat bedoel je met "de wanden niet precies 90 graden op elkaar.....?

LittleNinja

Ik zou de HT ruimte proberen breder te maken door bijvoorbeeld de kasten langs de wand te zetten (buiten- of HT wand). Misschien kun je de kasten ook opdelen en een deel haaks laten staan en een deel langs de wand?

bert stoltenborg

Citaat van: larsonator op april 15, 2015, 13:33:57
En als je de wanden nog moet zetten, zet ze dan niet precies 90 graden op elkaar, help je de akoestiek ook al een beetje :)

Ik ben het aardig eens met wat je zegt, alleen is dit dan weer urban myth. Ik neem ten minste aan dat je denkt staande golven te voorkomen?
Ik bazel maar wat.

danielo

Puur op gevoel weet niet of de maten allemaal uitkomen. De kosten vallen wel mee als je bv de muur zelf
maakt veel geld kan je besparen door zelf dingen te doen.

Mausman

he Danielo,

Mooie indeling heb je gemaakt, bedankt, maar helaas gaat dat 'm niet worden. Het logeerbed en kasten moeten op zolder blijven staan. Ik zal dus echt een aparte 'kamer' zeg maar moeten gaan maken. Maar het zou wel mooi geweest zijn als dit zou kunnen idd.
Ik zal vanavond even exact meten hoe groot de zolder is.

mikekiwi

Citaat van: Mausman op april 16, 2015, 13:24:30
he Danielo,

Mooie indeling heb je gemaakt, bedankt, maar helaas gaat dat 'm niet worden. Het logeerbed en kasten moeten op zolder blijven staan. Ik zal dus echt een aparte 'kamer' zeg maar moeten gaan maken. Maar het zou wel mooi geweest zijn als dit zou kunnen idd.
Volgens mij staan de kasten en een bed nog steeds op zolder in zijn tekening.

Je kunt altijd overwegen om ipv een slaapbank (die bij mij een filmlengte niet lekker zitten) zo'n opklapbed langs de kant van de kamer te plaatsen. Hebben wij ook gehad en beviel prima. En scheelt een hoop ruimte als je hem niet gebruikt.

Mausman

Citaat van: mikekiwi op april 16, 2015, 14:42:45

Je kunt altijd overwegen om ipv een slaapbank (die bij mij een filmlengte niet lekker zitten) zo'n opklapbed langs de kant van de kamer te plaatsen. Hebben wij ook gehad en beviel prima. En scheelt een hoop ruimte als je hem niet gebruikt.

Ja idd., ik zie het. Echter het logeerbed is een vast bed met daaronder nog een bed wat je er onder vandaan kunt halen en kan opklappen zodat je een 2 persoonsbed krijgt. We hebben dus geen slaapbank die we kunnen gebruiken in de ht ruimte om daarop te gaan zitten film kijken. In de evt. HT ruimte komt dus een apart bankje of stoelen.

danielo

Citaat van: Mausman op april 16, 2015, 13:24:30
he Danielo,

Prima maar ik had niet voor niets een 2 persoons slaapbank neergezet. Indien je 2 stoelen weghaalt en nachtkasjes neerzet heb je bijna een hotel layout. Voor de duidelijkheid wat ik wilde aangeven is dat je denk ik het beste de ruimte 'heel' kan laten en bedenken hoe je iemand op bezoek hebt de ruimte snel kan omzetten voor dat gebruik.

Met een beetje nadenken is daar best wel wat moois voor te bedenken.

Daniel.

danielo

Citaat van: mikekiwi op april 16, 2015, 14:42:45

Inderdaad, daar zou ik op onzetten, indien je de ruimte in 2 stukken verdeeld dan blijft er weinig over en kost het denk ik meer dan proberen een ruimte te maken die met 10min werk omgezet kan worden. Vandaar ook de muur, gordijnen en manier om het bed 'tijdelijk' te maken. Ik had voor mijn huidige ruimte/huis en L-bank met een 2 persoon slaapdeel en dat werkte prima voor een ehm 280 meter breed scherm :)

Daniel.