Rega platenspeler topic

Gestart door jpmoree, september 29, 2014, 21:08:52

Vorige topic - Volgende topic

Robiwan

Citaat van: Sodejuu op januari  4, 2015, 11:33:14

Het mooie van de P25 die Roy heeft is toch wel de Heed Orbit voeding. Ik heb regelmatig Rega's onder handen en elke speler (op een P9 na) heeft een ongelijkloop in de aandrijving. Dat zie je aan beweging van de sinus als je een meting doet, want die hoort stil te staan. Met de Heed blijft die sinus strak. Duidelijk een meerwaarde voor de speler.

ook een RP3 of RP6 met externe Rega voeding? Zo'n planar 3 van vroeger was echt om te huilen qua gelijkloop/jank.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

garmtz

Persoonlijk tune ik naalddruk en dwarsdruk uiteindelijk op gehoor, hoewel de HFNRR testplaat een aardig beginpunt is. De sjabloon daarvan had ik al snel links laten liggen.

Sodejuu

Citaat van: LPlover op januari  4, 2015, 12:15:36
ook een RP3 of RP6 met externe Rega voeding? Zo'n planar 3 van vroeger was echt om te huilen qua gelijkloop/jank.
De Rega voeding maakt er ook een betere gelijklopende speler van. Standaard zijn de RP3 en RP6 ook wel wat wankel qua gelijkloop, maar niet zo erg dan hoe het is geweest. Een RP8 en RP10 heb ik nog niet onder handen gehad. Ik heb geen winkel en ben afhankelijk van "derden". ;)

Natuurlijk stel ook ook op gehoor af, al doe ik dat vaak niet op een installatie. Tijdens het afstellen kun je ook gewoon naar de naald in de groef luisteren. Soms meet het prima, maar krijst het toch. Dan klopt de afstelling dus niet. Bij Roy's P25 klonk de testplaat mooi rond, zonder bijgeluiden en dat was ook op de scope te zien.
Greetz,
Sodejuu

- I think it's better to have ideas. You can change an idea. Changing a belief is trickier. - Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence - It is impossible to make anything foolproof because fools are so ingenious

Jenkins

En ik kan bevestigen dat het ook op de installatie príma klinkt!
Vanmiddag zat ik wat te rommelen in m'n luisterhok, Yellow's One Second stond op. Zorgvuldig gewassen.
Lekker luid. Heerlijk los, ruimtelijk, vloeiend muzikaal te spelen.
Ook had ik een cd draaien in m'n Blueray speler (vraag niet waarom).
Komt m'n vrouw even binnen, zet zich en gaat even luisteren.

Vraagt ze: "Is dit nou de blueray die speelt?"
Ze is weliswaar blond en ik nam haar die vraag niet kwalijk.
Ik zag het slechts als een compliment naar de OkkiNokki, de platenspeler én Roger z'n afregelwerk!

:headbanging:

Robiwan

Beste Jenkins,

Weet jij waarom een P25, P25 heet? ;)

Jenkins

Eeuuhmmm... Iets met een taart en 25 kaarsjes erop?

:D

Mediator

Citaat van: Jenkins op januari  5, 2015, 07:15:25

Jackpot ! Inmiddels zijn het 41 kaarjes als ik goed heb geteld.
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

Robiwan

Citaat van: Jenkins op januari  5, 2015, 07:15:25

:D :D klopt. In 1998 werd de P25 geintroduceerd omwille van 25 jarige bestaan Rega.

Arden

Citaat van: garmtz op januari  4, 2015, 13:47:49
[...]

De sjabloon daarvan had ik al snel links laten liggen.

En dat zou men met veel meer mallen moeten doen. Hoe goed bedoeld ook altijd, veel van die mallen zijn A: alleen maar geschikt voor 9 inch armen (nou speelt het gros daarmee, dus is de ramp nog te overzien), en B: iedere mal die je op het oog eerst via een onbenullig pijltje op het hart van de arm moet richten moesten ze per direct verbieden. Hoe kan je zo nu ooit controleren of de arm nu exact op de juiste plaats zit en dus ooit echt correct bepalen of de overhang klopt? Weg met die rommel!

Gebruik een degelijke mal waarmee je in de eerste plaats de juiste positie van de arm bepaald, dan pas kun je de juiste overhang instellen, dan is een groot deel van het echte werk al gedaan! Sodejuu gebruikt geloof ik een Feickert mal? Daarom moest het element dus in eerste plaats al verschoven, omdat dit op het oog nooit 100% nauwkeurig kan. En dan nog iets, een Rega arm is geen 9 inch, maar net iets langer (237mm). Heb je alweer niets aan die 9 inch mallen met een pijltje...

garmtz

Citaat van: Arden op januari  5, 2015, 16:19:59
En dat zou men met veel meer mallen moeten doen. Hoe goed bedoeld ook altijd, veel van die mallen zijn A: alleen maar geschikt voor 9 inch armen (nou speelt het gros daarmee, dus is de ramp nog te overzien), en B: iedere mal die je op het oog eerst via een onbenullig pijltje op het hart van de arm moet richten moesten ze per direct verbieden. Hoe kan je zo nu ooit controleren of de arm nu exact op de juiste plaats zit en dus ooit echt correct bepalen of de overhang klopt? Weg met die rommel!

Gebruik een degelijke mal waarmee je in de eerste plaats de juiste positie van de arm bepaald, dan pas kun je de juiste overhang instellen, dan is een groot deel van het echte werk al gedaan! Sodejuu gebruikt geloof ik een Feickert mal? Daarom moest het element dus in eerste plaats al verschoven, omdat dit op het oog nooit 100% nauwkeurig kan. En dan nog iets, een Rega arm is geen 9 inch, maar net iets langer (237mm). Heb je alweer niets aan die 9 inch mallen met een pijltje...

Ja, die mallen met zo'n pijltje vind ik zelf ook lachwekkend! Je gaat voor een minimale fouthoek en vervolgens 'mik' je een pijltje op het midden van de armbasis en introduceert daarmee feitelijk al een fouthoek??

Jenkins

Blij dat er hier genoeg experts aanwezig zijn waar o.a. ik al dankbaar gebruik van heb mogen maken.

:worship:

Rowdy

Hoe nauwkeurig is de mal van Pro-Ject? Deze kost ongeveer 129 euro.

Arden

Citaat van: garmtz op januari  5, 2015, 16:39:21
Ja, die mallen met zo'n pijltje vind ik zelf ook lachwekkend! Je gaat voor een minimale fouthoek en vervolgens 'mik' je een pijltje op het midden van de armbasis en introduceert daarmee feitelijk al een fouthoek??

En dan heb ik een nog grotere knuppel voor in het hoenderhok, enig idee hoeveel draaitafel fabrikanten gewoon een niet exact geboord armboard bij draaitafels leveren? Ik ga de merken niet opnoemen, maar er zijn er een paar die er echt een potje van maken, maar eentje spant echt de kroon (niet het merk van dit topic trouwens). Armen die zo nu en dan gewoon echt 1,5 tot 2 mm verkeerd zitten, ga daar nog maar eens chocolade van maken. Het zorgt er wel voor dat draaitafels met een verstelbaar armboard bij mij steeds meer de voorkeur genieten.

Arden

Citaat van: Rowdy op januari  5, 2015, 17:39:52
Hoe nauwkeurig is de mal van Pro-Ject? Deze kost ongeveer 129 euro.

Deze?

Lijkt me redelijk nauwkeurig, maar ik heb hem nooit aan de tand gevoeld. Ik heb er 1 van Pluto (ongeveer dezelfde als die van Clearaudio), 1 van Acoustical Systems (de meest uitgebreide met een mooie loep, maar erg prijzig) en de meest universele, die van Dr. Feickert. Met de Feickert en de Acoustical Systems kun je iedere tafel op deze aardkloot aan, de Pluto, de Clearaudio en de Pro-Ject lijken me wat beperkt aangaande de bestaande geometrien...

Cyreg

Citaat van: Arden op januari  5, 2015, 17:42:10
En dan heb ik een nog grotere knuppel voor in het hoenderhok, enig idee hoeveel draaitafel fabrikanten gewoon een niet exact geboord armboard bij draaitafels leveren? Ik ga de merken niet opnoemen, maar er zijn er een paar die er echt een potje van maken, maar eentje spant echt de kroon (niet het merk van dit topic trouwens). Armen die zo nu en dan gewoon echt 1,5 tot 2 mm verkeerd zitten, ga daar nog maar eens chocolade van maken. Het zorgt er wel voor dat draaitafels met een verstelbaar armboard bij mij steeds meer de voorkeur genieten.

Hoe goed zou het niet-verschuifbare-standaard-Rega-armboard zijn op 'n Michell TecnoDec?
Aangenomen dat deze OK is, heb ik de volgende Rega protractor( Stevenson-achtig) gebruikt:
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

Martin!!!

Citaat van: Arden op januari  5, 2015, 17:42:10

Welk merk spant dan echt de krroon Arden?
mainly British stuff

Robiwan

Citaat van: Cyreg op januari  5, 2015, 19:02:55
Hoe goed zou het niet-verschuifbare-standaard-Rega-armboard zijn op 'n Michell TecnoDec?
Aangenomen dat deze OK is, heb ik de volgende Rega protractor( Stevenson-achtig) gebruikt:

Wat denk je zelf, is dat kaartje nauwkeurig of niet? :D

Nee dus, meteen in de kliko.

Jenkins

Vanavond weer wat vinyl gewassen en gedraaid.
Onder andere één van m'n gevreesde nieuwe-aankoop LP's:
Alison Krauss' New Favorite.
Gevreesd, omdat deze plaat vreselijk irritante IGD liet horen.

En nu?

:pompom: :pompom: :pompom:

Van begin tot (bijna) eind is het nu heerlijk genieten van muziek.
Niet meer tandenknarsend die nare vervorming afwachten en uitzitten.
Nee... nu eindelijke weer genieten van m'n zwarte schijfjes.
Dat inspelen van het nieuwe element zie ik gelukkig niet meer als een opgave.

;D

garmtz

Cyreg

Citaat van: LPlover op januari  5, 2015, 20:19:04
Wat denk je zelf, is dat kaartje nauwkeurig of niet? :D

Nee dus, meteen in de kliko.

Nou, ik denk heel nauwkeurig en precies zoals je, met 'n Rega-arm op de juiste afstand gemonteerd, 'n element op de Rega manier afstelt en wat ik eerder zei: dat is 'n soort Stevenson afstelling.

...alleen omdat het van karton is en slechts 'n 1-punts afstelling, zou het niets kunnen zijn?
OK, ik heb 'n Rega arm en ben dan ook niet op zoek naar nog 20 afstellingen, dus...

Heb in ieder geval met m'n MP110 zo afgesteld, 'n uitstekende klank/geluid en absoluut geen IGD, maar.....dat laatste ligt vooral ook aan de Nagaoka elementen/tips zelf  :D 
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

Robiwan

Citaat van: Cyreg op januari  5, 2015, 21:12:14
Nou, ik denk heel nauwkeurig en precies zoals je, met 'n Rega-arm op de juiste afstand gemonteerd, 'n element op de Rega manier afstelt en wat ik eerder zei: dat is 'n soort Stevenson afstelling.

...alleen omdat het van karton is en slechts 'n 1-punts afstelling, zou het niets kunnen zijn?
OK, ik heb 'n Rega arm en ben dan ook niet op zoek naar nog 20 afstellingen, dus...

Heb in ieder geval met m'n MP110 zo afgesteld, 'n uitstekende klank/geluid en absoluut geen IGD, maar.....dat laatste ligt vooral ook aan de Nagaoka elementen/tips zelf  :D

dat stuk karton is alleen geschikt voor een rega element in een rega arm. de meeste rega elementen hebben 3 schroefjes om de overhang min of meer goed te zetten en ook min of meer de schuinhoek. Kortom dan eigenlijk niet nodig. Voor de rest is dat stuk karton werkelijk een draak om te gebruiken.

Sodejuu

Die 3-punts bevestiging van Rega is leuk bedacht, maar vaak klopt ie niet. Rega draaitafel met Rega arm en Rega element, op de Rega manier, dus met 3 schroeven, erin gezet en het stond nergens naar. Dat was bij een RP6 met een Rega Exact element (dat me best goed beviel). Het element moest echt nog een aantal milimeter naar voren geschoven worden om juist te staan.

Bij een RP1 met Bias2 element (performance package) klopte de 3-punt bevestiging wel redelijk. Het scheelde iig bar weinig. Helaas was bij dat element de cantilever een heel klein beetje scheef, dus weer die 3e schroef eruit om het element iig te laten sporen. Dat element had ook een geweldige kanaalongelijkheid van bijna 20%. Het ding stond echt niet zo ver scheef om zo'n verschil te kunnen verklaren.
BTW, bij het Performance Pack zit er een extra dempingsring op de arm, net voor het balans gewicht. Helaas is de combi te licht en de ring te dik. Het kan dus zijn dat je de optimale naalddruk van 1,75g niet haalt bij die combi, omdat de rubber ring in de weg zit. Remedie is de ring eraf en achter het balansgewicht zetten. De dempende werking is er dan ook nog, maar het grote voordeel is dat de juiste naalddruk dan wel gehaald wordt.
Greetz,
Sodejuu

- I think it's better to have ideas. You can change an idea. Changing a belief is trickier. - Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence - It is impossible to make anything foolproof because fools are so ingenious

garmtz

De elementen van Rega waren in ieder geval in het verleden nogal wisselend van kwaliteit. Destijds met mijn Planar 2 toen dus maar gekozen voor een Denon DL-110.

lynch1979

Citaat van: garmtz op januari  5, 2015, 21:45:49
De elementen van Rega waren in ieder geval in het verleden nogal wisselend van kwaliteit. Destijds met mijn Planar 2 toen dus maar gekozen voor een Denon DL-110.

Over het Apheta element heb ik tot nu toe geen klagen  ;)

garmtz

Citaat van: lynch1979 op januari  5, 2015, 21:47:14
Over het Apheta element heb ik tot nu toe geen klagen  ;)

Ik zei ook: in het verleden... Weet niet hoe het nu is. De Apheta is iig erg mooi...