Rega platenspeler topic

Gestart door jpmoree, september 29, 2014, 21:08:52

Vorige topic - Volgende topic

Cyreg

Citaat van: Jenkins op januari  1, 2015, 14:30:51
Zaterdag middag bij Roger m'n montagewerk laten controleren...

:)

Heb je de Rega afstelling gebruikt? Mijn MP110 zit vlak met de voorkant vd headshell.
Nu heeft de MP200 wel 'n kortere cantilever, maar of dat zoveel zal schelen?
Of misschien toch gezichtsbedrog mijnerzijds?
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

garmtz

Dat zal toch niet zo extreem veel schelen?? Dan is een van de twee afstellingen echt serieus fout! We praten over een geschat verschil van 3 mm overhang! De stylus zit bij de Nagaoka's vrij ver naar achteren, dus deze afstelling zal niet enorm verkeerd zijn. Ben ook wel benieuwd welk sjabloon hier is gebruikt...

Cyreg

Zal het morgen bij mij nog 'ns goed checken  ;)

hier de mooie plaatjes om te vergelijken (niet in exact dezelfde stand jammer genoeg):

http://www.svalander.se/?ma=get_image&id=12374
http://www.svalander.se/?ma=get_image&id=12368
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

garmtz

Ja, scheelt toch wel iets...

Jenkins

Zojuist nog eens gauw m'n Hifi News sjabloon op de tafel gelegd...

Zoals je ziet zou de cartridge nog verder naar voren kunnen.
Een millimeter zeker.

Maar voor mij is het alweer een jaar of 10 geleden dat ik voor 't laatst een element gemonteerd heb.
Zaterdag weten we meer.  :blush:

jpmoree

Citaat van: Jenkins op januari  1, 2015, 20:52:29

Een millimeter zeker.

Maar voor mij is het alweer een jaar of 10 geleden dat ik voor 't laatst een element gemonteerd heb.
Hou ons op de hoogte hoe de Nagaoka bevalt en ik ben wel benieuwd naar je omschrijving van wat je hoort.

garmtz

Citaat van: jpmoree op januari  1, 2015, 21:16:22
Hou ons op de hoogte hoe de Nagaoka bevalt en ik ben wel benieuwd naar je omschrijving van wat je hoort.

Ik heb ze laatst allemaal achter elkaar gehoord en heb nu een MP500 in mijn LP12... ;)

garmtz

Citaat van: Jenkins op januari  1, 2015, 20:52:29

Een millimeter zeker.

Als je element professioneel zal worden afgeregeld, maakt het niet uit, maar ik vind een 1-punts afstelling niet super... Mijn favoriete sjabloon is deze:

http://www.hi-stands.eu/shop/index.php?action=article&aid=5246&group_id=10000168&lang=nl#.VKWtIaZgJGo

Cyreg

Net ook nog even gechecked met m'n bij de 250 meegeleverde kartonnen Rega 1-punts template.
Ziet er wat mij betreft echt wel prima uit, moet ook zeggen dat ik geen last heb van IGD.

Nou was ik vóór deze Nag natuurlijk Rega elementen gewend; tja dat ging toch vaak niet goed ad binnenkant van 'n LP hoor  :D

Enfin verschillen tussen de diverse methoden speelt natuurlijk ook steeds 'n grote rol.
Rega template voor Baerwald of toch Stevenson of die ± lookalike Stevenson van Rega-zelf e.a.
Verwachting bij bijv Baerwald is dan wel dat in 'n Rega arm het element niet evenwijdig ad headshell zal lopen?

Nou ja, allemaal toch 'n beetje roestig en ik ben tevreden met de simpele Rega oplossing dus.....

En Jenkins......als je dat kartonnetje van Rega zou gebruiken........?

Jenkins

Dat kartonnetje van Rega heb ik meer dan 10 jaar geleden terug gelegd in de verpakking.
Had 't idee dat het maar van een "niet-zeuren-het-werkt-toch?" kwaliteit was.

Robiwan

Citaat van: Jenkins op januari  2, 2015, 06:59:31
Dat kartonnetje van Rega heb ik meer dan 10 jaar geleden terug gelegd in de verpakking.
Had 't idee dat het maar van een "niet-zeuren-het-werkt-toch?" kwaliteit was.

:D klopt 100% onnauwkeurig.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

Sodejuu

Citaat van: garmtz op januari  1, 2015, 21:25:44
Als je element professioneel zal worden afgeregeld, maakt het niet uit, maar ik vind een 1-punts afstelling niet super... Mijn favoriete sjabloon is deze:

http://www.hi-stands.eu/shop/index.php?action=article&aid=5246&group_id=10000168&lang=nl#.VKWtIaZgJGo
Wow, lang geleden dat ik hier ben geweest...

Garmt,
de Schön sjabloon is niet echt accuraat. De 0-punten komen niet overeen met de Lofgren A of B (Baerwld) instelling. Schö gebruikt en eigen afstelling. Niks mis mee, maar de sjabloom is meer geschikt voor armen die net iets korter zijn dan 9". Het voordeel van de Schön sjabloon is dat ie een overhangmeting erop heeft en als de overhang goed staat, vallen de nulpunten ook meestal goed. Ik gebruik de Schön dan ook alleen daarvoor. Maar sinds ik een stel-protractor heb, gebruik ik de Schön nog maar zelden.

Roy,
Zo te zien staat het al vrij aardig. Morgen eens aan de scoop hangen ;)
Greetz,
Sodejuu

- I think it's better to have ideas. You can change an idea. Changing a belief is trickier. - Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence - It is impossible to make anything foolproof because fools are so ingenious

Robiwan

Citaat van: Sodejuu op januari  2, 2015, 10:27:41

Garmt,
de Schön sjabloon is niet echt accuraat. De 0-punten komen niet overeen met de Lofgren A of B (Baerwld) instelling. Schö gebruikt en eigen afstelling. Niks mis mee, maar de sjabloom is meer geschikt voor armen die net iets korter zijn dan 9". Het voordeel van de Schön sjabloon is dat ie een overhangmeting erop heeft en als de overhang goed staat, vallen de nulpunten ook meestal goed. Ik gebruik de Schön dan ook alleen daarvoor. Maar sinds ik een stel-protractor heb, gebruik ik de Schön nog maar zelden.

Als de nulpunten goed vallen dan klopt het toch! Fijn ding die Schon!

garmtz

Citaat van: Sodejuu op januari  2, 2015, 10:27:41

Garmt,

Löfgren of Baerwald zijn niet persé akkurater! Dat de nulpunten niet overeenkomen met de andere sjablonen is uiteraard intentioneel. Ze gebruiken andere uitgangspunten, maar in praktische situaties geeft Schön de laagst mogelijk afwijkingen. Echter hebben ze allemaal een compromis in zich, want dat is een radiale arm altijd...

Hier meer leesvoer:

http://www.hi-stands.eu/shop/data/mediablocks/Allignment%20protractor%20instructions.pdf

Sodejuu

In principe heeft elke arm zijn eigen nulpunten, afhankelijk van overhang en effectieve lengte. De Schön is daarom ook niet per se fout. De Baerwald is echter de meest gebruikte (nulpunten op 66 en 120.89mm van de spindel. De Schön geeft iets minder inner groove vervorming tov de Baerwald instelling, maar vervormd daardoor ook iets meer aan de buitenkant.
Alle instellingen hebben idd hun pro's en cons.

We dwalen af. Morgen is Roy er met zijn P25.
Greetz,
Sodejuu

- I think it's better to have ideas. You can change an idea. Changing a belief is trickier. - Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence - It is impossible to make anything foolproof because fools are so ingenious

Robiwan

Citaat van: Sodejuu op januari  2, 2015, 16:54:16
In principe heeft elke arm zijn eigen nulpunten, afhankelijk van overhang en effectieve lengte. De Schön is daarom ook niet per se fout. De Baerwald is echter de meest gebruikte (nulpunten op 66 en 120.89mm van de spindel. De Schön geeft iets minder inner groove vervorming tov de Baerwald instelling, maar vervormd daardoor ook iets meer aan de buitenkant.
Alle instellingen hebben idd hun pro's en cons.

We dwalen af. Morgen is Roy er met zijn P25.

en daar de vervorming van nature aan de buitenkant lager is lijkt mij de Schon overall dus de beste sjabloon.

Sodejuu

Mwa, dan zou je 'm volgens de Stevenson af moeten stellen, want die heeft het binnenste nulpunt op 60,3mm ;)
Greetz,
Sodejuu

Jenkins

Dit moet wel de best afgeregelde P25 van het westelijk halfrond worden!

:clapping:

garmtz

Citaat van: Sodejuu op januari  2, 2015, 20:37:29
Mwa, dan zou je 'm volgens de Stevenson af moeten stellen, want die heeft het binnenste nulpunt op 60,3mm ;)

Heb je platen die de binnenste groeven op een kleinere diameter hebben, schiet de vervorming omhoog. Ik optimaliseer toch echt liefst op de laagst mogelijke IGD in praktische gevallen (doe voor de gein eens een steekproef met meten van minimale afstand tot binnenste groef voor een aantal platen).

Maargoed, gebruik van een goed sjabloon is beter dan geen of slecht sjabloon... :)

Sodejuu

Zoals gezegd, er is geen "heilige" afstelling. Ik overleg meestal eerst met degene waar ik het element van moet inbouwen, hoe hij het wil en leg uit wat de voor en nadelen zijn. Desnoods doe ik het na een tijd nog een keer over op een ander instelling als de eerste niet bevalt. Dat komt echter hoogst zelden voor.

Feit is dat een element goed inbouwen veel meer is dan het ding eronder schroeven, recht zetten, naalddruk instellen en anti-skating op de waarde zetten waar het gewicht ook op staat. Als je het zo doet, laat je veel liggen.

Roy is iig weer naar huis met zijn P25 en Nagaoka MP200. Ik verwacht nog een update.
Greetz,
Sodejuu

Jenkins

Hartstikke bedankt Roger, voor het beschikbaar stellen van je tijd, tools en kennis.
Ik heb net even Kari's Noorse stemmingen gedraaid.
Nu al, met nauwelijks meer dan 5 uurtjes gespeeld te hebben, klinken die uithalen van haar al veel minder naar botte messen op goedkoop porcelein!
Er (b)lijkt een grote dosis heerlijk ontspannen muziek in dit heel betaalbare element te zitten dat er nu al uit rolt.
Na Norwegian Moods een ouwe tweedehandse lp van Bruce Springsteen op gezet.
Oeioeioei... ook in de jaren Tachtig konden ze ontzettend platte LP's produceren.
"Helaas" zo meteen bezoek, dus van luisteren komt vandaag niks meer.
Maar gelukkig hebben we morgen zondag.
Wordt met veel genoegen vervolgd!
:smile:

Cyreg

Toch nog even nieuwsgierig  :D

Dus........ stond het element al bijna goed?
..en met welke afstellingstemplate is deze nu afgesteld?

Jenkins

Yep, het element stond al behoorlijk goed.
Dus het steekt nog steeds een paar milimeter "uit".

Ik hoop dat Roger nog eens wil uitleggen op welk sjabloon we deze hebben uitgelijnd. :colgate:

Sodejuu

Echt heel fout stond ie idd niet. Echter is gebleken dat de sjaboon die bij de Hifi News Test LP zit, niet klopt. Zowel bij de Schön als ook bij mijn metalen protractor was duidelijk dat het element te ver naar voren stond (de Hifi News gaf aan dat ie nog verder naar voren moest, wat dus niet klopt).
We hebben in overleg gebruik gemaakt van een op maat gemaakt sjabloon, gebaseerd op de Stevenson instelling. Echter is dat ook weer niet zo spannend. Mijn ervaring is dat als je de overhang goed hebt staan, de nulpunten goed vallen, ongeacht welke afstelling je kiest.
Na het uitrichten van het element, werd de naalddruk op 1,70g gezet en toen begonnen met de correcties die nodig waren. Anti-skating werd ingesteld mbv de Hifi News test LP en de scope. Helaas is het niet mogelijk om de antiskating bij een Rega arm helemaal uit te schakelen, want zelfs met de antiskating op 0, trekt hij toch nog naar rechts. Op zich geen probleem, maar je kunt er nu geen touw aan vast knopen hoe ver de antiskating dan en werkelijkheid staat. Soit, begonnen met de "0" instelling haalde het element de 14dB track glansrijk. Bij de 16dB track zag je een vervorming op rechts en een hele lichte, nauwelijks waarneembare op links. Anti skating zo ver omhoog dat beide sinussen gelijk waren (inc lichte vervorming). Daarna de naalddruk verhoogd en de sinussen nogmaals bekeken. De vervorming was duidelijk minder. Helaas ben ik vergeten de naalddruk nogmaals na te meten, maar hij was wel zeker binnen de marges van het element.
Die lichte vervorming trekt nog weg als het element ingespeelt is. Dan check ik de speler nog eens.

Het mooie van de P25 die Roy heeft is toch wel de Heed Orbit voeding. Ik heb regelmatig Rega's onder handen en elke speler (op een P9 na) heeft een ongelijkloop in de aandrijving. Dat zie je aan beweging van de sinus als je een meting doet, want die hoort stil te staan. Met de Heed blijft die sinus strak. Duidelijk een meerwaarde voor de speler.
Greetz,
Sodejuu

Mediator

Een P9 wordt al enige tijd niet meer gemaakt hoor. Het is nu RP8 en RP10 geworden en binnenkort Naiad. Mooie draaitafel die P25, ik heb er jaren naar tevredenheid mee gespeeld en nooit het idee gehad dat er iets beter moest. Dat laatste vind ik altijd een bijzondere eigenschap die zeker niet alle apparatuur gegeven is. 
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️