Rega platenspeler topic

Gestart door jpmoree, september 29, 2014, 21:08:52

Vorige topic - Volgende topic

lynch1979

Citaat van: garmtz op januari  5, 2015, 21:49:08
Ik zei ook: in het verleden... Weet niet hoe het nu is. De Apheta is iig erg mooi...

Ik weet niet hoe het in het verleden was, heb alleen ervaring met het Apheta element.......er komt binnenkort een Apheta II uit.

Robiwan

Citaat van: Sodejuu op januari  5, 2015, 21:33:18
Die 3-punts bevestiging van Rega is leuk bedacht, maar vaak klopt ie niet. Rega draaitafel met Rega arm en Rega element, op de Rega manier, dus met 3 schroeven, erin gezet en het stond nergens naar. Dat was bij een RP6 met een Rega Exact element (dat me best goed beviel). Het element moest echt nog een aantal milimeter naar voren geschoven worden om juist te staan.

Bij een RP1 met Bias2 element (performance package) klopte de 3-punt bevestiging wel redelijk. Het scheelde iig bar weinig. Helaas was bij dat element de cantilever een heel klein beetje scheef, dus weer die 3e schroef eruit om het element iig te laten sporen. Dat element had ook een geweldige kanaalongelijkheid van bijna 20%. Het ding stond echt niet zo ver scheef om zo'n verschil te kunnen verklaren.
BTW, bij het Performance Pack zit er een extra dempingsring op de arm, net voor het balans gewicht. Helaas is de combi te licht en de ring te dik. Het kan dus zijn dat je de optimale naalddruk van 1,75g niet haalt bij die combi, omdat de rubber ring in de weg zit. Remedie is de ring eraf en achter het balansgewicht zetten. De dempende werking is er dan ook nog, maar het grote voordeel is dat de juiste naalddruk dan wel gehaald wordt.

ik vond de rp6 met een goed rega element juist het mooiste klinken met de 3 punts afstelling ook al was het niet 100% nauwkeurig.
Naim NAC 172XS+NAP100 | Technics SL1500c | Denon DCD-900 | Neat Motive SX2

peterrr

Citaat van: Sodejuu op januari  5, 2015, 21:33:18
Die 3-punts bevestiging van Rega is leuk bedacht, maar vaak klopt ie niet. Rega draaitafel met Rega arm en Rega element, op de Rega manier, dus met 3 schroeven, erin gezet en het stond nergens naar. Dat was bij een RP6 met een Rega Exact element (dat me best goed beviel). Het element moest echt nog een aantal milimeter naar voren geschoven worden om juist te staan.

Bij een RP1 met Bias2 element (performance package) klopte de 3-punt bevestiging wel redelijk. Het scheelde iig bar weinig. Helaas was bij dat element de cantilever een heel klein beetje scheef, dus weer die 3e schroef eruit om het element iig te laten sporen. Dat element had ook een geweldige kanaalongelijkheid van bijna 20%. Het ding stond echt niet zo ver scheef om zo'n verschil te kunnen verklaren.
BTW, bij het Performance Pack zit er een extra dempingsring op de arm, net voor het balans gewicht. Helaas is de combi te licht en de ring te dik. Het kan dus zijn dat je de optimale naalddruk van 1,75g niet haalt bij die combi, omdat de rubber ring in de weg zit. Remedie is de ring eraf en achter het balansgewicht zetten. De dempende werking is er dan ook nog, maar het grote voordeel is dat de juiste naalddruk dan wel gehaald wordt.

Die ring zit er tegenwoordig niet meer bij....
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Sodejuu

Zijn ze er bij Rega zelf achter gekomen dat het zo niet werkte?
Greetz,
Sodejuu

- I think it's better to have ideas. You can change an idea. Changing a belief is trickier. - Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence - It is impossible to make anything foolproof because fools are so ingenious

peterrr

Geen idee, maar de handleiding van de performance pack daar staat die handeling van de tussen ring ook niet op.
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Mediator

Citaat van: lynch1979 op januari  5, 2015, 21:52:58
Ik weet niet hoe het in het verleden was, heb alleen ervaring met het Apheta element.......er komt binnenkort een Apheta II uit.

Een Apheta wordt geleverd met een aanbevolen naalddruk specifiek voor dat element en een opgave van de uitgangsspanning. Die laatste is bij mij tot op de honderdste hetzelfde voor beide kanalen. Hiervoor twee exacts gehad en nooit problemen mee gehad.

Inderdaad is er een Apheta 2. Als je wat verder zoekt op internet kun je zelfs al lezen dat één audiozaak ermee draait. Zolang mijn huidige Apheta mijn Isis al naar de troon steekt hoeft het voor mij eerlijke gezegd niet beter. Ben benieuwd naar wat er überhaupt beter kan aan de Apheta in de zin van geluidsmatige aspecten.

RP1 performance pack met een ring had ik ook nog nooit van gehoord. Er staat tocht ook een test van langer geleden op hifi.nl waar dit geen onderdeel vanuit maakt. Daar wordt gewezen op drie onderdelen: de snaar, de mat en de Bias als element voor 150 euro. Een Bias kost los 100 euro.
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

Sodejuu

Ik las hier onlangs dat de kwaliteit van de Rega elementjes constanter van kwalitiet zouden zijn dan vroeger. Helaas heb ik gisteren weer het tegendeel moeten vaststellen. Een nieuwe RP3 met nieuw Elys2 element was niet aan het sporen te krijgen en had een kanaalongelijkheid van 11%. Jammer, het element gaat weer retour naar Joenit.
Greetz,
Sodejuu

- I think it's better to have ideas. You can change an idea. Changing a belief is trickier. - Logic is a systematic method of coming to the wrong conclusion with confidence - It is impossible to make anything foolproof because fools are so ingenious

Robiwan

Citaat van: Sodejuu op januari 11, 2015, 07:38:14
Ik las hier onlangs dat de kwaliteit van de Rega elementjes constanter van kwalitiet zouden zijn dan vroeger. Helaas heb ik gisteren weer het tegendeel moeten vaststellen. Een nieuwe RP3 met nieuw Elys2 element was niet aan het sporen te krijgen en had een kanaalongelijkheid van 11%. Jammer, het element gaat weer retour naar Joenit.

ligt het niet aan de armlagering, die zijn soms ook "verdacht"?

Sodejuu

Als het aan de armlagering zou ligggen, zou ie eerder vervormen. Nu haalt ie de 50µ net, maar hoger niet meer en dat ziet er echt heel slecht uit aan de kant die minder uitsturing geeft. Het andere kanaal blijft netjes. Dat zou bij een slechte arm ook over de rooie moeten gaan.
Greetz,
Sodejuu

Robiwan

Citaat van: Sodejuu op januari 11, 2015, 11:19:09
Als het aan de armlagering zou ligggen, zou ie eerder vervormen. Nu haalt ie de 50µ net, maar hoger niet meer en dat ziet er echt heel slecht uit aan de kant die minder uitsturing geeft. Het andere kanaal blijft netjes. Dat zou bij een slechte arm ook over de rooie moeten gaan.

zie je iets gebeuren met de cantilever tijdens het sporen?

Cyreg

'n jaar of 1-1½ geleden is er 'n hele serie vooral Elys2's geweest met slechte ophanging.
De naald ging alle kanten op staan; wel allemaal via internet gelezen, maar op veel plekken in de wereld. En dat was zo vaak dat het wel 'n slechte serie geweest moet zijn.  :(

LPlover heeft er zelf dacht ik ook 'n paar zo meegemaakt of vergis ik me....?
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

Robiwan

Citaat van: Cyreg op januari 11, 2015, 13:22:05
'n jaar of 1-1½ geleden is er 'n hele serie vooral Elys2's geweest met slechte ophanging.
De naald ging alle kanten op staan; wel allemaal via internet gelezen, maar op veel plekken in de wereld. En dat was zo vaak dat het wel 'n slechte serie geweest moet zijn.  :(

LPlover heeft er zelf dacht ik ook 'n paar zo meegemaakt of vergis ik me....?

2x exact met vette kanaalongelijkheid, 1x exact met slechte ophanging, 2x super elys in 2004 met vette kanaalongelijkheid, tja :crazy: :D
Nu toch maar de tot de conclusie gekomen dat een Rega elementje er voor mij nooit meer in zit :D

Sodejuu

Het lijkt erop dat als je een goeie hebt je in je handjes mag knijpen. De eigenaar van de nieuwe RP3 met die slechte Elys2, gaat nu voor een beter element uit een hoger segment, een Dynavector 10x5.
Greetz,
Sodejuu

jpmoree

2 jaar lang heb ik met veel plezier met een Rega P3-24 TTPSU met Exact element gedraaid. Overigens was mijn Exact volgens mij van een goede batch, nooit problemen gehad. Echter, zojuist met pijn in het hart verkocht. Mijn volgende draaitafel gaat een LP12 worden....

Cyreg

dus op naar de andere thread, haha  ;D
setup: Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM Stereo Solid Core V3 Interconnects >> 
             Exposure 3010S2D INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-Way 3DW Gold +(plus) > Furutech e-TP60E(G) > AH! KB10 (3010S2D), BC Ruhr18 (PSU1), BC Ruhr18 (CD8SE)

lynch1979

Is hier veel gezelliger  ;)

Maar als je je Rega met pijn in je hart verkocht hebt, waarom heb je hem dan toch verkocht?

jpmoree

Citaat van: Cyreg op januari 11, 2015, 21:20:41
dus op naar de andere thread, haha  ;D
Kun je wel zeggen idd!

jpmoree

Dat het hier veel gezelliger is, bedoel ik!

Mediator

Citaat van: lynch1979 op januari 11, 2015, 21:36:05
Is hier veel gezelliger  ;)

Maar als je je Rega met pijn in je hart verkocht hebt, waarom heb je hem dan toch verkocht?

Ieder zijn ding Lynch. Linn maakt mooie spullen en een LP12 is een klassieker die je ook kunt upgraden. Een ieder moet zelf bepalen wat hij mooi vindt. Ik luister met veel plezier naar mijn spullen waarop ik werkelijk alles kan draaien. Rega is dus wel mijn ding en blijft dat gewoon. Wat een ander zegt of doet maakt me niet uit. En zeg nu zelf zou de wereld er beter uitzien als iedereen aan de Rega was en dit merk trending topic was. Zoiets hoeft voor mij ook niet. Zo onderscheiden we ons tenminste nog.
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

Cyreg

Even 'n thumbs-up voor Rega  :clapping:

Zelf heb ik jarenlang met Rega TT's gespeeld, te beginnen met de Planar3 met R200 arm en Rega Superbias element. dat was al in 1981.
Daarna nog met 2x P3 en P5, allemaal in standaard configs en met standaard Rega armen en elementen  ;) ; in totaal ruim 30 jr met veel plezier naar Rega TT's geluisterd, dus....

Enkele jaren geleden iets anders gekocht en ook dat TecnoDec beluister ik met veel plezier.
Het fijnste vind ik nu het wat schonere/verfijndere geluid, de DC motor die ook zorgt voor bijna geen brom/ruis meer bij hoog volume zonder signaal en het continue in hoogte verstelbaar(VTA) zijn vd armbase (maar nog steeds wel met 'n Rega-arm ;))

Jenkins

Nog een thumbs up van mij.
Op Audioclub Limburg zijn mijn P25 + Heed Orbit eens vergeleken met een Scheu Cello, met OEM Rega RB250 arm, Scheu Revolver contra gewicht,  Incognito cardas arm bekabeling.
Allebei met het Benz Micro MC Gold element gemonteerd.

HIER kun je dit nalezen.

Hoewel de Scheu het won van mijn Good ol' Rega zou ik dat vergelijk best nog eens willen aangaan. Inmiddels heb ik ook die Incognito kabel erin laten zetten + een element dat uitstekend gemonteerd is én uitstekend muziek maakt!

:)

Sodejuu

Had je toen ook al de Heed Orbit? Is me dan helaas ontschoten. Feit is dat ik de P25 een van de beste spelers vind die ze hebben gemaakt. Value for money -wise.

Misschien moeten we maar weer eens een draaitafelvergelijk in elkaar gaan zetten. Het wordt onderhand wel weer eens tijd voor een analoge avond ;)
Greetz,
Sodejuu

lynch1979

Citaat van: Mediator op januari 12, 2015, 12:07:33
Ieder zijn ding Lynch. Linn maakt mooie spullen en een LP12 is een klassieker die je ook kunt upgraden. Een ieder moet zelf bepalen wat hij mooi vindt. Ik luister met veel plezier naar mijn spullen waarop ik werkelijk alles kan draaien. Rega is dus wel mijn ding en blijft dat gewoon. Wat een ander zegt of doet maakt me niet uit. En zeg nu zelf zou de wereld er beter uitzien als iedereen aan de Rega was en dit merk trending topic was. Zoiets hoeft voor mij ook niet. Zo onderscheiden we ons tenminste nog.

Beter had ik het niet kunnen verwoorden.

En het is een genot om naar Rega te luisteren  :inlove:

Ik heb een goede 2 jaar met een RP6 i.c.m. een Ortofon Vio Blue element gespeelt, de phono pre was een Lehmann Black Cueb SEII.
Was een genot om naar te luisteren.

2 minpuntjes:

Het gat in het glazen plateau was niet goed rond, eerder wat ovaal, waardoor het plateau zwabberde.
Dat is vervangen door een goed exemplaar.

En er moest een spacer tussen omdat mijn arm niet horizontaal stond, met dank aan LPLover is dit opgelost.
Heb de winkel waar ik hem heb gekocht er wel op aangesproken, maar er werd niet echt op in gegaan.....wat ik erg jammer vond en een gemiste kans.

Ik speel nu sinds mei van 2014 met een RP10 i.c.m. het Apheta element en als phono pre de Lehmann Black Cube Decade.....dit is van een hele andere klasse dan de RP6 ( voor het prijsverschil mag je dat ook wel verwachten).

De rust, het gemak en de muzikaliteit hoe deze combinatie speelt is subliem.

Sinds gisteren staat mijn RP10 op een iRap, ik had mijn RP10 op het glazenplateau staan van de Custom Design muurbeugel, dit klonk naar mijn smaak al erg goed.
Na contact te hebben gehad met Paul (de ontwerper van de iRap) heb ik besloten om hem aan te schaffen en het resultaat is verbluffend te noemen.

De vocalen komen beter naar voren (stonden wat ver naar achter) details en microdetails zijn beter geworden, bas is strakker.
Het is meer een geheel geworden dan voorheen.

Als het nog niet duidelijk was......deze combinatie zal mijn huis niet meer verlaten  :inlove:

Robiwan

Citaat van: lynch1979 op januari 13, 2015, 09:28:10
Beter had ik het niet kunnen verwoorden.

En het is een genot om naar Rega te luisteren  :inlove:

Ik heb een goede 2 jaar met een RP6 i.c.m. een Ortofon Vio Blue element gespeelt, de phono pre was een Lehmann Black Cueb SEII.
Was een genot om naar te luisteren.

2 minpuntjes:

Het gat in het glazen plateau was niet goed rond, eerder wat ovaal, waardoor het plateau zwabberde.
Dat is vervangen door een goed exemplaar.

En er moest een spacer tussen omdat mijn arm niet horizontaal stond, met dank aan LPLover is dit opgelost.
Heb de winkel waar ik hem heb gekocht er wel op aangesproken, maar er werd niet echt op in gegaan.....wat ik erg jammer vond en een gemiste kans.

Ik speel nu sinds mei van 2014 met een RP10 i.c.m. het Apheta element en als phono pre de Lehmann Black Cube Decade.....dit is van een hele andere klasse dan de RP6 ( voor het prijsverschil mag je dat ook wel verwachten).

De rust, het gemak en de muzikaliteit hoe deze combinatie speelt is subliem.

Sinds gisteren staat mijn RP10 op een iRap, ik had mijn RP10 op het glazenplateau staan van de Custom Design muurbeugel, dit klonk naar mijn smaak al erg goed.
Na contact te hebben gehad met Paul (de ontwerper van de iRap) heb ik besloten om hem aan te schaffen en het resultaat is verbluffend te noemen.

De vocalen komen beter naar voren (stonden wat ver naar achter) details en microdetails zijn beter geworden, bas is strakker.
Het is meer een geheel geworden dan voorheen.

Als het nog niet duidelijk was......deze combinatie zal mijn huis niet meer verlaten  :inlove:

heb je wat meer info voor me betreffende iRap?

lynch1979

Citaat van: LPlover op januari 13, 2015, 10:15:57
heb je wat meer info voor me betreffende iRap?

Komt eraan per mail.