aMAZing quest to HIGH END heaven.;).

Gestart door Mr.M, september 20, 2014, 11:32:45

Vorige topic - Volgende topic

patsijb

YamahaRXV

Citaat van: maz op september 10, 2015, 10:00:07
Onverwacht alweer wat mooies en vrij zeldzaam gezien en meteen gekocht.
Q

Ja,  maz blijft bezig.

nu nog ophalen een deze dagen.

Nieuw in huize maz:

http://www.pathosacoustics.com/controleng.htm

PATHOS IN CONTROLE!

Niet helemaal mijn smaak, maar dat is niet relevant  ;D
Ben benieuwd wat dit voor match gaat opleveren met je Kharma,s  t.o.v. de combi ARC-Kharma MP-150 monoblokken.

Over match gesproken... gisteren redelijk onverwachts een prijzige combi van een recent op de markt gekomen integrated amp (€15000) + DAC (€5000) gehoord die een mooie set Egglestonworks ''The Dianne Signature'' aanstuurden.
De Egglestonworks ken ik als erg goed presterende speakers, maar wat presteerde deze combinatie zwaar ondermaats zeg... was een echte teleurstelling voor mij :nopompom:
Zowel de versterker als de dac in kwestie zijn beiden componenten waar de liefhebbers van de betreffende merken haast reikhalzend naar uit hebben gekeken en ook zeer hoge verwachtingen van hebben. Ik spreek in dit geval over de nieuwe Pass Labs Int.250 i.c.m. de Metrum Pavane DAC.
Betrof het een slechte match tussen de Pass Int.250 en de zo goed gereviewde Metrum Pavane, of was de match van Pass Int.250 met de Egglestonworks zo beroerd ??  Het was in ieder geval weer eens zo,n situatie waaruit wederom bleek dat hoge bedragen, status, en uiterlijk dus absoluut geen garantie zijn voor een perfect presterende set, integendeel...
Saillant detail is dat na deze impressie een glanzend chroom ''all in one'' concept van € 7000 (door sommigen geclassificeerd als weegschaal) aangesloten werd op de Egglestonworks en deze vervolgens de € 20 K kostende combi echt aan alle kanten voorbij speelde en een ongekende schoonheid en muzikaliteit ten gehore gaf.
Het zijn van die momenten die je niet had willen willen missen, maar waarbij je jezelf wel drie keer achter de oren krabbelt van verbazing en ongeloof.
Het doet je ook beseffen dat een nieuw en veel duurder model binnen een bepaalde merk range ook niet altijd een verbetering hoeft te betekenen  ;)

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Kerkhoffd

Die weegschaal staat ook op mijn shortlist bij upgrade van mijn versterker. Die heb ik in de juiste setting en met de goede match hele mooie dingen horen doen.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Spring Audio gemodificeerde Meraki switch en lineaire voeding - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

YamahaRXV

Citaat van: Kerkhoffd op september 10, 2015, 14:21:26
Die weegschaal staat ook op mijn shortlist bij upgrade van mijn versterker. Die heb ik in de juiste setting en met de goede match hele mooie dingen horen doen.

Met name je laatste zin is een hele belangrijke  ;) Die ''weegschaal'' staat er om bekend niet gemakkelijk te combineren met een (groot) aantal speakers, maar als je de juiste speaker er bij hebt qua match....oei oei, dan klinkt het ook indrukwekkend goed hoor  :music:

Maar Aangezien Roepen Over mijn ervaringen in het topic van een ander niet altijd wordt gewaardeerd stop ik er nu maar snel mee hier... ;D
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

twani

Citaat van: YamahaRXV op september 10, 2015, 14:44:19
Met name je laatste zin is een hele belangrijke  ;) Die ''weegschaal'' staat er om bekend niet gemakkelijk te combineren met een (groot) aantal speakers, maar als je de juiste speaker er bij hebt qua match....oei oei, dan klinkt het ook indrukwekkend goed hoor  :music:

Maar Aangezien Roepen Over mijn ervaringen in het topic van een ander niet altijd wordt gewaardeerd stop ik er nu maar snel mee hier... ;D
Zitten jouw speakers eigenlijk in het Devialet software programma Jan?   Heette het niet SAM?

Mr.M

Citaat van: twani op september 10, 2015, 15:12:12
Zitten jouw speakers eigenlijk in het Devialet software programma Jan?   Heette het niet SAM?
Heeft davialet een dsp aan board dan?
Speakertje hier , platenspelertje daar  paar kabeltjes en wat versterkers. Niets bijzonders.  ; )

Kerkhoffd

Nee, maar Devialet heeft diverse luidsprekers gemeten en daar hun software op geoptimaliseerd. Leuk leesvoer hoe het precies werkt te vinden op de site van Devialet. Ik heb mijn luidsprekers gehoord met en zonder SAM en ik vond SAM een hoorbare verbetering.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Spring Audio gemodificeerde Meraki switch en lineaire voeding - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

chansig

Hoe hebben ze dat dan gedaan ? Metingen gedaan bij verschillende speakers en dan vervolgens een software programma gemaakt wat iedere speaker op dezelfde wijze benadert ?

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

YamahaRXV

Citaat van: twani op september 10, 2015, 15:12:12

S(peaker) A(ctive) M(atching) inderdaad  ;)  Er zijn al een aantal Kharma speakers toegevoegd aan de SAM database, alleen die van mij en nog wat types moeten nog een aantal votes krijgen om toegevoegd te kunnen worden. De S7 (S) van Maz is overigens al wel toegevoegd.
Puur op basis van test ben ik aan het vergelijken geweest met de SAM setting van de Kharma S7 en die van de Kharma 2.3 CE. Uiteraard geen perfect afgestemde setting daar de verschillen tussen de betreffende speakers zeker aanwezig zijn maar de impact van de SAM modus is toch zeker goed hoorbaar.
Zonder SAM activatie is de ruimtelijkheid en de weergave van het laag al erg goed te noemen, maar met SAM activatie gaat het nog even een stap verder.
Vooral de strakheid in het laag is indrukwekkend te noemen.

YamahaRXV

Citaat van: chansig op september 10, 2015, 16:24:17
Hoe hebben ze dat dan gedaan ? Metingen gedaan bij verschillende speakers en dan vervolgens een software programma gemaakt wat iedere speaker op dezelfde wijze benadert ?

Gr Hans

Hans, hier een klein stukje uitleg over de manier van meten en het implementeren van de gegevens die de DSP functie in een Devialet ''verwerkt''  ;)
In deze uitleg gebruikt men de externe SAM Lab module.

https://hifisolutions.nl/blog/devialet-sam-lab-next-level/

chansig

Tanks....de vraag is nu dus: wat doet de SAM met de meetgegevens?

Corrigeert hij zodat er een mooie vlakke respons tot stand komt?

Ik ga zelf ook nog wel wat zoeken...want de invloed van de ruimte ( in combi met de speakers) is evenzo belangrijk. Wat doet SAM daarmee?

Gr. Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

DofN

Goede luidsprekers hebben een vlakke respons in de buitenlucht of in een dode ruimte. Als een systeem dat moet corrigeren kun je beter goede ls kopen, lijkt me? Dus dat zal het niet zijn?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

Mr.M

Citaat van: chansig op september 10, 2015, 17:23:31
Tanks....de vraag is nu dus: wat doet de SAM met de meetgegevens?

Corrigeert hij zodat er een mooie vlakke respons tot stand komt?

Ik ga zelf ook nog wel wat zoeken...want de invloed van de ruimte ( in combi met de speakers) is evenzo belangrijk. Wat doet SAM daarmee?

Gr. Hans
Niets. Sam weet niet in welke de ruimte de speakers terecht komen.;)  Sam = high end loudness knop. Lol
Speakertje hier , platenspelertje daar  paar kabeltjes en wat versterkers. Niets bijzonders.  ; )

Mr.M

Citaat van: doorofnight op september 10, 2015, 17:33:29
Goede luidsprekers hebben een vlakke respons in de buitenlucht of in een dode ruimte. Als een systeem dat moet corrigeren kun je beter goede ls kopen, lijkt me? Dus dat zal het niet zijn?
Ik dacht dat speaker fabrikanten al hun best deden om vlakke waardes te krijgen? Maar Sam vind dat het beter kan blijkbaar zonder te weten in welke ruimte ze komen?
Met SAM kan je dus speakers als kharma s7s welke niet optimaal  zijn gemaakt fabriek af  een beetje goed krijgen.;)

chansig

Citaat van: maz op september 10, 2015, 17:34:13
Niets. Sam weet niet in welke de ruimte de speakers terecht komen.;)  Sam = high end loudness knop. Lol

SAM corrigeert alleen het laag als ik het goed begrijp. Ik zag een plaatje van een gecorrigeerde Wilson...die kreeg er 10Hz bij......kost aardig wat vermogen van de versterker. Bijzondere oplossing....Linn heeft het toch ook?

Gr. Hans
Coax AQ Carbon

Mr.M

Citaat van: chansig op september 10, 2015, 17:43:56
SAM corrigeert alleen het laag als ik het goed begrijp. Ik zag een plaatje van een gecorrigeerde Wilson...die kreeg er 10Hz bij......kost aardig wat vermogen van de versterker. Bijzondere oplossing....Linn heeft het toch ook?

Gr. Hans
Ok, ik moet me eens in verdiepen denk ik.weet gewoon te weinig  van davialet vanaf om een nuttig input te geven.

Vond het altijd bijzonder om te zien hoe een laptopje genoeg kracht geeft om een 2 meter hoge speaker aan te sturen.

Staaled

Citaat van: chansig op september 10, 2015, 17:43:56

Gr. Hans
Linn laat ook toe de ruimte in te voeren.
Weliswaar een model en geen meting , en het doet idd vaak goeds enkel op die manier, maar een meting en handmatige correctie is ook mogelijk. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

gerzom

Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.

YamahaRXV

Citaat van: gerzom op september 10, 2015, 18:28:08
Hey Maz........ Gryphon Diablo  ;)

Dat is nog eens een verkoper, komt de versterker persoonlijk afleveren met de auto, zelfs in ''Netherlads''  :D

YamahaRXV

Citaat van: maz op september 10, 2015, 17:49:54
Ok, ik moet me eens in verdiepen denk ik.weet gewoon te weinig  van davialet vanaf om een nuttig input te geven.

De beoogde werking van SAM is niet gebaseerd op het verbeteren van de gebruikte speakers of akoestische tekortkomingen.
Je zou het simpelweg het optimaliseren van het signaal wat naar de speakers uitgestuurd wordt kunnen noemen.
Aan de hand van gerichte metingen die gebaseerd zijn op een aantal specifieke kenmerken/gedrag van speakers wordt dus via software geanticipeerd en de versterker feitelijk beter ''matchend'' gemaakt aan de speaker.

Onderstaand stukje tekst bevestigt ook grotendeels de werking van SAM  ;)

In addition to the new models, Devialet also announced, in Germany, their Speaker Active Matching (SAM) processing: a loudspeaker-specific DSP operation that, Devialet claims, fundamentally improves the performance of the connected speakers in clearly audible ways. In order for SAM to work with your particular speaker model, Devialet must be able to measure a sample of it. Once that's done, Devialet makes available on their website a SAM file for that speaker. The Devialet owner then goes into the online SAM database, downloads the file for that loudspeaker to an SD card, and inserts the SD card into his or her Devialet to upload the data. SAM processing is then available via the Tone button on the Devialet remote control. Having a pair of Magico S1s -- one of the 15 speaker models for which SAM processing was available when I wrote this -- I was ready to give SAM a whirl, to see just what improvement, if any, it might work in the sound of that already fine product.

SAM processing works in the time domain, and only below 150Hz. Although it's difficult to figure out from Devialet's white paper precisely what SAM is doing, I found one sentence illuminating: "SAM prevents any delay between bass and the rest of the spectrum, avoiding the effect of the phase rotation at the vicinity of the natural low-frequency cut-off of the loudspeaker."

With SAM activated in the Devialet 120, its effect on the Magico S1s was clearly audible from the first note of bass guitarist Jonas Hellborg's solo album The Silent Life (16-bit/44.1kHz ALAC, Day Eight Music). If you like listening to a solo bass guitar, this disc is for you -- and, as you might imagine, it has copious amounts of content below 150Hz. It's powerful in its sound, and rhythmically nuanced -- from the bass guitar! The music sounded deeper, cleaner, and fuller in the bass. It also seemed a touch louder, though there was no change in SPL as measured from my listening seat. In short, the bass range was improved in every performance parameter. Hellborg's bass guitar was easier to track, minute dynamic fluctuations were more discernible, and any hint of nonmusical sounds from the speaker were lessened. Although SAM is not a room-correction system, it sounded as if all my room's bass nodes had been removed. It was quite something.

Mr.M

Citaat van: gerzom op september 10, 2015, 18:28:08
Hey Maz........ Gryphon Diablo  ;)
Oefffffff. Heb net gister een nieuwe vv gekocht.:(

Maar goed dat ik het nu pas zie anders was ik veel duurder af. Lol
Citaat van: YamahaRXV op september 10, 2015, 18:39:37
Dat is nog eens een verkoper, komt de versterker persoonlijk afleveren met de auto, zelfs in ''Netherlads''  :D
Inderdaad. Vanuit Praag zelfs. Zie je wel, zo gek ben ik nog niet eens om een speaker in Zwitserland op te halen. Lol. Er zijn gekker mensen op de aardbol dan ik.haah

chansig

Citaat van: YamahaRXV op september 10, 2015, 19:23:42
"SAM prevents any delay between bass and the rest of the spectrum, avoiding the effect of the phase rotation at the vicinity of the natural low-frequency cut-off of the loudspeaker."

The rest of the spectrum ? Maar er wordt alleen gemeten aan de woofer/bas unit ?

Gr Hans
Coax AQ Carbon

Jumping Jack

Citaat van: maz op september 10, 2015, 19:52:00
Oefffffff. Heb net gister een nieuwe vv gekocht.:(

Maar goed dat ik het nu pas zie anders was ik veel duurder af. LolInderdaad. Vanuit Praag zelfs. Zie je wel, zo gek ben ik nog niet eens om een speaker in Zwitserland op te halen. Lol. Er zijn gekker mensen op de aardbol dan ik.haah

Dynky is ooit naar Lissabon gevlogen voor een Nagra. Overhandigd op de luchthaven en weer terug als ik mij niet vergis  ;D.
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Dirk

yep, met tussenstop in Zurich, waar ik natuurlijk controle kreeg vd handbagage door de douane.
de complete verpakking had ik platgevouwen en in een koffer gestoken die met de gewone bagage meeging.
De douanier van dienst kneep letterlijk een oogje dicht toen hij na het uitpakken vd losse unit uit het deken waarin ik hem had gestopt en een kleine toelichting van mijn kant, begreep dat het om een "Swiss made" Nagra PL-L ging...dat detail kon hij blijkbaar wel appreciëren  ;D
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

eddy135

WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN