aMAZing quest to HIGH END heaven.;).

Gestart door Mr.M, september 20, 2014, 11:32:45

Vorige topic - Volgende topic

Thanatos

Citaat van: chansig op augustus 24, 2015, 09:01:11
Wat doen ze nog meer..of mag je dat niet vertellen ?

Gr Hans

Units die ik hier heb gehad variëren van origineel tot aangepast.

Bij Accuton mid drivers hadden ze de de magneet en het chassis deels in een coating gedipt. Een tweak die je wel vaker ziet om resonanties wat te dempen.

Mr.M

Geluid van de 3.2 tov de s7s is wat warmer (vooral de tweeter ) is een pareltje. De 3.2 met keramisch is een hele ruimtelijke en precies tweeter .
De berrylium maakt alles net wat tastbaarder.
Wat laag uitput betreft is de s7s echt een dijk van speaker.
Toen ik Peter van kharma belde en zei dat ik een de S7 wilde, was zijn eerste opmerking : zoals je alles nu heb staan (breedte)hoop ik dat het een beetje goed gaat met de laaguitput.
Toen ik zei dat ik voor de S7 signiture ga ipv standaard S7 ze die : nou maz , met de S7 had ik beetje hoop dat het heeeeeel misschien mee valt, maar met de s7s kan je het vergeten , die tast echt veel dieper en lager dan de S7 dus dat gaat hem niet worden ,kan je nu al vertellen.

En dat hoor je ook de definitie,snelheid,en volheid van de laaguitput is echt voelbaar en hoorbaar.

Nu de kharma mono blokken aan hangen begrijp en hoor ik het verschil tussen de buizen versterker en de snelheid en droogte van laag uitput met een klasse d mono blok.

Speakertje hier , platenspelertje daar  paar kabeltjes en wat versterkers. Niets bijzonders.  ; )

Thanatos

Citaat van: Roksan op augustus 24, 2015, 06:03:16
Hier sla je de plank in mijn ogen toch wel mis. Als Rolex nu bij diezelfde horloge maker in Turkije de onderdelen inkoopt voor een paar euro. Dit in elkaar zet en er vervolgens minimaal 8000 euro voor vraagt, heb je gewoon        hetzelfde horloge als je voor 100 euro in Turkije koopt. En dat is nu wat Marten doet, die koopt gewoon de units in voor nog niet eens de 200 euro die wij in de winkel betalen, maar misschien wel voor 50 euro per stuk. R&D komt hier verder echt niet bij kijken hoor. Want zij doen niets met het "rauwe materiaal" waar jij het over hebt, dat laten ze al aan een ander over. Dus ja het is in mijn ogen niet meer dan een mooie kast waar ze de units inschroeven een sub versterker op aansluiten en spelen maar.

Ontwikkeling gaat wel degelijk een heel stuk verder. Ruw materiaal is niet  zo spannend nee. Bij Kharma's idem niet. Het gaat om de research en ontwikkeling tegen de afzet. Verkopen ze maar een handje vol speakers dan zullen ze toch alle kosten in de vraagprijs moeten stoppen.

Daarnaast wil een dealer ook een dikke marge, de importeur wil een dikke marge en zo heb je snel een prijs van 10K +

Ik ben het er daarnaast mee eens dat je met een beperkt budget in zelfbouw een heel eind kan komen tegen een fractie van de prijs van off the shelf producten.

chansig

Citaat van: maz op augustus 24, 2015, 11:38:10
Geluid van de 3.2 tov de s7s is wat warmer (vooral de tweeter ) is een pareltje. De 3.2 met keramisch is een hele ruimtelijke en precies tweeter .
De berrylium maakt alles net wat tastbaarder.
Wat laag uitput betreft is de s7s echt een dijk van speaker.
Toen ik Peter van kharma belde en zei dat ik een de S7 wilde, was zijn eerste opmerking : zoals je alles nu heb staan (breedte)hoop ik dat het een beetje goed gaat met de laaguitput.
Toen ik zei dat ik voor de S7 signiture ga ipv standaard S7 ze die : nou maz , met de S7 had ik beetje hoop dat het heeeeeel misschien mee valt, maar met de s7s kan je het vergeten , die tast echt veel dieper en lager dan de S7 dus dat gaat hem niet worden ,kan je nu al vertellen.

En dat hoor je ook de definitie,snelheid,en volheid van de laaguitput is echt voelbaar en hoorbaar.

Nu de kharma mono blokken aan hangen begrijp en hoor ik het verschil tussen de buizen versterker en de snelheid en droogte van laag uitput met een klasse d mono blok.

Het in de breedte draaien had net zo goed ook goed kunnen uitpakken...meer laag vanuit een speaker wilt niet per definite zeggen dat je dan in de breedte direct een probleem hebt. Diezelfde problemen kan je ook ervaren als je in de lengte draait.

Zelf afgelopen weekend drie andere woofers neergezt. De ervaring is dat ik nu laag lijk te missen, het geluid in zijn totaliteit rustiger/stabieler is geworden, wat er aan laag uitkomt droger is, dynamischer is...dat maakt mijn conclusie dat: Dat er niet minder laag is, maar juist beter laag.

Als ik de ervaringen van Yamaha en jouw lees kan ik me zo voorstellen dat het laag van de Martens beter in balans is dan bij de Kharma's. Dat verklaart mogelijk ook de warmte/natuurlijkheid die er ervaren wordt bij de Kharma's.

Gewoon een gedachte...

Gr Hans

Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

erik s.

Tja,  dat is met de meeste dingen zo, een brood bakken kost ook geen drol.
Maar alles zelf maken is niet echt een optie.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Mr.M

Dat is best een mogelijke verklaring hans. Jij kan het weten met all je subs.
Is inderdaad wel zo. De martens met 2 subs zijn wat droger in het laag dan de kharmas.
Maar mijn persoonlijke voorkeur gaat naar de kharma. Bij dat te droge en hele snelle laag heb ik het idee dat ik wat mis. Het is ook heel persoonlijke wat je voorkeur is.
Ik heb nu met de kharma s7s , arc met kharma monoblokken een geluid weten te kreten die naar mijn smaak is ( gesausd zoals ik dat lekker vind).

De martens zijn in mijn beleving wat droger /strakker/sneller in het laag in mijn kamer door de 2 subs maar dat heeft mijn persoonlijke voorkeur niet.

En ja het laag is strakker met de martens waardoor je misschien een eerlijker geluid krijgt maat daar ben ik niet naar opzoek.
Ik wil een gesausd geluid horen als ik dit zo op mag sommen.
Speakertje hier , platenspelertje daar  paar kabeltjes en wat versterkers. Niets bijzonders.  ; )

chansig

Smaak is ook belangrijk. Dus als jij het fijner vindt klinken dan moet je zeker bij de Kharma's blijven.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Mr.M

Net weer de MARTENS NEERGEZET om eens weer de verschillen op te nemen tussen 2 subs en een monitor en een vloerstaande.
En je kan er niet omheen, twee sub geeft een Veel strakker,sneller en droger  laaguitput dan een vloerstaande.
Ik denk dat mijn kamer  meer roomgain geeft met de vloerstaande s7s kharma dan de marten monitors en twee apart regelbare subs.

Je hoort het verschil pas als je ze achter elkaar op dezelfde lief hoort.

Beide klinken lekker op eigen manier. Kharma is wat voller van geluid en tastbaarder en de martens wat "schoner" van geluid en strakker en droger.
Eigenlijk vind ik beide wel lekker klinken. Anders lekker ,maar beide lekker. Kharma is wat warmer en Intiemer en de marten wat opener /transparanter en de detail in geluid is wat meer uitgesproken in het muziek.
De kharma heeft iets meer mijn voorkeur gezien het een hogere betrokkenheid gevoel , holografischer beeld  en wat warmer "voller" klinkt met deze opstelling in mijn ruimte.
Qua strakheid in het laag is de martens echt bizzar strak /droog  een snel.
Had ik de kharmas niet  ,dan had ik dit hier laten staan waarschijnlijk. De Dukes ICM de twee ellington subs zijn veel beter dan de andere martens welke ik eerder heb gehoord.ook beter dan de Django xl of XXL.
Deze  duke ellingtons hebben een mild (veel betere/ meer) betrokkenheids gevoel dan andere martend welke ik heb gehoord met de een uber  resolutie en open klanbeeld zoals  van marten gewend.

Dit betere betrokkenheid kan ook liggen aan de buizen voor versterking ,ik heb de martens nog niet op een ander versterking gehoord.

YamahaRXV

Zonder handgrepen Maz.... zo kan ik er zelfs goed mee leven  8)

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Mr.M

Citaat van: YamahaRXV op augustus 24, 2015, 22:58:17
Zonder handgrepen Maz.... zo kan ik er zelfs goed mee leven  8)

Nice een welke is dat?

Ik denk dat ik straks in de hogere serie arc terecht gaat komen.
Dit is wel een plaatje zonder die stomme handgrepen.

erik s.

<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Mr.M

Citaat van: erik s. op augustus 24, 2015, 23:16:46
Ref 3 zo te zien.
Is er überhaupt een ref serie voor rond de 3k? Of moet ik dik doorsparen?

R

Nog mooier zonder die grepen, zouden ze gewoon in de productielijn moeten verwerken ;)

martin778

Citaat van: maz op augustus 24, 2015, 23:17:48

Een gebruikte Ref.3 kwam laatst 2x op MP langs voor +-€3500,-

Ik zou bij WW even vragen of ze die Einstein The Tube nog hebben, ik heb destijds zo goed als alle reviews van beide gelezen en ben uiteindelijk voor de Einstein gegaan.

YamahaRXV

Citaat van: maz op augustus 24, 2015, 22:55:57
Net weer de MARTENS NEERGEZET om eens weer de verschillen op te nemen tussen 2 subs en een monitor en een vloerstaande.
En je kan er niet omheen, twee sub geeft een Veel strakker,sneller en droger  laaguitput dan een vloerstaande.
Ik denk dat mijn kamer  meer roomgain geeft met de vloerstaande s7s kharma dan de marten monitors en twee apart regelbare subs.

Je hoort het verschil pas als je ze achter elkaar op dezelfde lief hoort.

Beide klinken lekker op eigen manier. Kharma is wat voller van geluid en tastbaarder en de martens wat "schoner" van geluid en strakker en droger.
Eigenlijk vind ik beide wel lekker klinken. Anders lekker ,maar beide lekker. Kharma is wat warmer en Intiemer en de marten wat opener /transparanter en de detail in geluid is wat meer uitgesproken in het muziek.
De kharma heeft iets meer mijn voorkeur gezien het een hogere betrokkenheid gevoel , holografischer beeld  en wat warmer "voller" klinkt met deze opstelling in mijn ruimte.
Qua strakheid in het laag is de martens echt bizzar strak /droog  een snel.
Had ik de kharmas niet  ,dan had ik dit hier laten staan waarschijnlijk. De Dukes ICM de twee ellington subs zijn veel beter dan de andere martens welke ik eerder heb gehoord.ook beter dan de Django xl of XXL.
Deze  duke ellingtons hebben een mild (veel betere/ meer) betrokkenheids gevoel dan andere martend welke ik heb gehoord met de een uber  resolutie en open klanbeeld zoals  van marten gewend.

Dit netere betrokkenheid kan ook liggen aan de uizen voor versterking ,ik heb de martens nog niet op een ander versterking gehoord.

Die Marten Ellington subs klinken absoluut erg strak, maar het is dan ook niet echt een eerlijk vergelijk Maz.... Het is 40 cm conusoppervlak (per Ellington unit 2x 8'') tegen slechts 18 cm conusoppervlak (Kharma S7) en dan ook nog eens optimaal actief versterkt  ;)
Vergeet ook niet dat de Kharma,s nog niet helemaal ''los'' zijn dus nu ook nog wat trager in bass respons kunnen zijn.

Op het gebied van transparantie en detailweergave doet de Marten Duke het absoluut goed, maar ze halen het op een groot aantal belangrijke aspecten in de weergave echt niet bij de Kharma S7 Signature.
Ik haal als voorbeeld maar even de track ''Down in the hole'' van John Campbell aan, het ''geritsel'' in die track hoort als een soort van vloeiende stroom ver buiten de speakers weergegeven te worden en geheel samenhangend tussen linker - en rechterkanaal te klinken. Het viel mij bij de Marten Duke op dat dit effect beduidend minder aanwezig was als bij de Kharma. Ook de grommende stem van John Campbell klonk via de Kharma,s veel dreigender en realistischer, om maar niet te praten over de enorme diepte die hoorbaar was (het leek haast wel een trechter van geluid waar je virtueel in kon kijken)
De Marten,s klinken bij het eerste uur luisteren zeker indrukwekkend, maar persoonlijk denk ik dat na langer luisteren het ietwat vermoeiend kan gaan worden, zeker gezien het feit dat we tijdens de gesprekken regelmatig het volume omlaag moesten draaien om nog enigszins redelijk te kunnen praten.
Toen de Kharma,s op redelijke oorlogsterkte stonden te spelen was daar geen sprake van en bleef het zelfs uiterst aangenaam om én te kunnen luisteren en te kunnen converseren, voor mij ook weer zo,n bevestiging...

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

YamahaRXV

Citaat van: maz op augustus 24, 2015, 23:17:48

Staan 2 ARC REF 3,s op audiomarkt.de ,maar die zitten nog wel boven de € 3000... ;)

morca

Een idee ,kan je de Kharma,s niet met die sub,s testen.
Kijken hoe dat bevalt,kan je gratis met multisub,s testen.

YamahaRXV

Citaat van: morca op augustus 25, 2015, 00:53:55

^^   Dat is zeker geen slecht idee  ;)

Mr.M

Citaat van: morca op augustus 25, 2015, 00:53:55
Dat kan natuurlijk ook. Zijn gewoon losse subs. IK kan die via high input AANSTUREN (zoals bij rel) of via de gewone pre out (als dat op de arc sp9 zit) .dan heb ik inderdaad de kharmas met multi sub.

@yamaha

Wat je zegt klopt wel jan. De kharmas zijn veel muzikaler en lekkerder "luisteren" . De effecten en holografische beeld is beduidend beter. Dat is echt de kracht van kharma vandaar dat ik ze ook nieuw heb gekocht.;)

Ik ben overtuigd dat er weinig speakers zijn die de tastbaarheid van de kharmas s7s na kunnen doen . Enige wat ze niet kunnen in deze vergelijking is inderdaad de ellington subs nadoen in het laagweergave.

Met name strakheid en droogheid van laag.

Dat is ook logisch gezien het hier om twee mega grote subs gaat welke apart naar de ruimte inregelbaar zijn en de kharmas en enkel 7 inch woofer hebben voor mid en laag.

Het is het echt bijzonder hoe hard je kan spelen  met de kharmas met behoud van helderheid muzikaliteit en nogeens elkaar makkelijk verstaan.

Je zou echt niet zeggen dat je naar een 7 inch conus luistert.

Voor mij absolute winnaar is de kharma . Hoewel ik de laagweergave van de martens en uber hoge resolutie goed kan warderen .

Als ik de holografisch en boeiende geluid van kharma zou kunnen combineren met de laagweergave van marten subs  zou het de meest ideale setting zijn.

Kharma zelf adviseert ook gebruik van sub/subs. Maar Liefst 2 als mogelijk. Want zo spelen zij ook het liefst. Dan kan je de staande golven goed aanspreken en de laag problemen goed oplossen. Maargoed een kharma sub is niet bepaald goedkoop (+_5000)per stuk.

Dan is vanavond de test.

MARTEN ELLINGTON SUBS  EN KHARMA S7S.ALS FRONTS.

BEN BENIEUWD.

Richard70…

Misschien eens een velodyne DD 12 of DD 15 erbij zetten. Zijn perfect in te regelen.
Zijn wel prijzig , maar tweedehands wel te vinden. Je hebt alleen iemand nodig die hem goed kan inregelen in je set. Want dat is wel een vereiste om dat goed te doen
Beeld; JVC NZ8. Stewart Firehawk masking screen  . Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K IW500 , center M&K IW500, Surround M&K S150. Subwoofer .M&K X15+
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo z9x8k

Mr.M

Citaat van: rdebruin op augustus 25, 2015, 09:57:48
Misschien eens een velodyne DD 12 of DD 15 erbij zetten. Zijn perfect in te regelen.
Zijn wel prijzig , maar tweedehands wel te vinden. Je hebt alleen iemand nodig die hem goed kan inregelen in je set. Want dat is wel een vereiste om dat goed te doen
Op een of ander manier heb ik altijd moeite gehad om geld uit te geven aan subs. Lol.
En de plaatsing is ook nog eens een probleem. Vandaar dat ik daar niet echt mee in de weer ben gegaan.

Even een mooie foto van de twee juweeltjes naast elkaar.

Richard70…

Je zou ze toch eens moeten beluisteren maz. Heb er ooit 1 gehad op een set sf cremona.
Vind dat nog altijd de beste upgrade die ik ooit heb gedaan.
Niet alleen voor het laag, maar de complete set speelde ineens 3 klasse hoger
Beeld; JVC NZ8. Stewart Firehawk masking screen  . Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K IW500 , center M&K IW500, Surround M&K S150. Subwoofer .M&K X15+
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo z9x8k

larsonator

Ik blijf me op een- of andere manier storen aan dat frontje van de Kharma's. Het ''past'' zo goed dat het een DIY frontje lijkt.

Mr.M

Citaat van: larsonator op augustus 25, 2015, 10:37:41
Ik blijf me op een- of andere manier storen aan dat frontje van de Kharma's. Het ''past'' zo goed dat het een DIY frontje lijkt.
Op foto zie je nog geen 10%van de schoonheid van de kharmas. En de lange front vind ik persoonlijk veel mooier.

eddy135

Kwestie van smaak, maar bij mij zouden die Martens niet meer weg gaan: wat een beautys!  :worship:
WAAR GEEN WIL IS, IS EEN UITWEG

HALF WERK IS EEN GOED BEGIN