RZeemering's set

Gestart door RZeemering, augustus 6, 2014, 14:14:55

Vorige topic - Volgende topic

Voorn en 1 gast bekijken dit topic.

RZeemering

Citaat van: blue-eyes op februari 12, 2025, 19:08:35Je kan middels USB verbinding een veel hogere kwaliteit muziek aanleveren.
Of je 2 indientieke gebruikt?

Identiek.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"

RZeemering

Citaat van: Xander32 op februari 12, 2025, 20:12:44Fraaie speakers, evenzo fraaie componenten, maar de opstelling van de ls 🫣
Het kan niet anders zijn, dan dat daardoor veel potentieel blijft liggen.

De opstelling is beter dan deze foto doet vermoeden.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.

RZeemering

Citaat van: blue-eyes op februari 12, 2025, 19:08:35Je kan middels USB verbinding een veel hogere kwaliteit muziek aanleveren.
Of je 2 indientieke gebruikt?

Daarbij kan AES/EBU tot 192/24bit geloof ik? Volgens mij stream ik überhaupt niet hoger?

blue-eyes

DSD bestanden wellicht?

Ik ben ook nog aan het zoeken. Streamingdiensten doen dacht ik ook niet hoger. Maar een download, lokaal opgeslagen DSD?
Speakers: Front: WB Vector, rear: WB Vertex, center: WB Fulcrum 650, 2 * Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; Versterker / processor: Lyngdorf MP40, Lyngdorf MXA-8400, Lyngdorf SDA2400; Bron: Auralic Aries G1, Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Zidoo Z3000 PRO; Kabels: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Audioquest, USB: Audioquest Coffee, XLR: Linn, DHZ, Stroomvoorziening: Audioquest, Belden, Supra, Furutech; TV: Sony KD-75XE9005; Data: 2 * Synology 19" RS818+; Rack: DHZ;

DofN

Citaat van: RZeemering op februari 12, 2025, 16:12:55Nadeel van DSP vind ik dat de staande golven weliswaar niet zo hard zijn, maar ze golven nog wel heen en weer.

Beneden de 350Hz is dat geen probleem van een DSP omdat je toch niet hoort?
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

RZeemering

Citaat van: DofN op februari 12, 2025, 21:28:49Beneden de 350Hz is dat geen probleem van een DSP omdat je toch niet hoort?
Ik mag hopen dat je nog een fiks stuk onder de 350hz hoort? Daarbij zijn de staande golven ook nog een fiks stuk daarboven.

RZeemering

Citaat van: blue-eyes op februari 12, 2025, 21:04:32DSD bestanden wellicht?

Ik ben ook nog aan het zoeken. Streamingdiensten doen dacht ik ook niet hoger. Maar een download, lokaal opgeslagen DSD?
Volgens mij kan ik wel DSD afspelen via mijn NAS en AES/EBU. in de praktijk komt dat echter nauwelijks voor. Niet dat ik er overigens verschil in hoor ;)

DofN

Citaat van: RZeemering op februari 12, 2025, 21:47:59Ik mag hopen dat je nog een fiks stuk onder de 350hz hoort? Daarbij zijn de staande golven ook nog een fiks stuk daarboven.

Ik bedoel, dat je oren onder de 350Hz redelijk ongevoelig zijn voor het heen en weer golven. Tot 350Hz mogen golven doen wat ze willen, als je maar een regelmatige frequency response hebt. Je oren horen niet of je dat doet met een DSP of met bass absorbers.

NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

RZeemering

Ah zo. Helder!
Dan blijft voor Ad nog wel dat ook boven de 350hz de boel heen en weer golft.

En wat hoor je dan wel als je een staande golf hoort onder de 350hz? Want die heb ik hier thuis echt nog wel.
Niet de locatie maar wel het volume lijkt me dan?

Xander32

Op de foto lijkt het idd of de ls in een hoek staan opgesloten, met hun front nog achter de voorzijde van het meubel.

Citaat van: RZeemering op februari 12, 2025, 20:54:03De opstelling is beter dan deze foto doet vermoeden.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

morca

Citaat van: DofN op februari 12, 2025, 21:50:29Ik bedoel, dat je oren onder de 350Hz redelijk ongevoelig zijn voor het heen en weer golven. Tot 350Hz mogen golven doen wat ze willen, als je maar een regelmatige frequency response hebt. Je oren horen niet of je dat doet met een DSP of met bass absorbers.

Toch klinkt dat rommelig.

Bij mij hoorde je de energie door de kamer terug kaatsen.
Dat was geen staande golf.
Maar na akoestische aanpassingen was dat wel weg.

Eerst dacht ik . Ik mis was.
Maar snel had ik in de gaten dat ik de weerkaatsing niet zou gaan missen  ;D

Jeroen had eerder echt staande golven weet ik nog.
Dat klinkt toch echt heel rommelig.
Een dsp loste dat niet op.

Zal in elk geval ander zijn.

Als je mega staande golven hebt is dat niet easy op te lossen iig.

Hij is later verhuist.
Naar een zelfde huis.
Hii heeft het toen anders neergezet.
En dat heeft het probleem opgelost.

DofN

Het is ook niet eenvoudig. Met een DSP los je geen dips op, dat kan je alleen fysiek doen (subwoofers, luidsprekers verplaatsen, luisterplek) maar pieken in het laag kan je prima afvlakken met DSP, of met een basstrap. Je oren horen het verschil niet. Heb je dalen/uitdovingen die je op geen enkele manier wegkrijgt met DSP icm subwoofers e.d., dan resteren alleen nog basstrappen. Gelukkig zijn oren minder gevoelig voor uitdovingen.

De meningen verschillen of je met DSP (en subs) kan corrigeren tot de Shroeder frequentie of dat je nog tot 300 (of zelfs 500Hz) kan gaan. Lekker door je oren laten bepalen.

Maar als ik alleen pieken heb tot laten we zeggen 200 Hz en ik kan die afvlakken met DSP dan is dat gehoormatig gelijk aan het wegwerken van die pieken met bassabsorbers. Die laatste oplossing is duur en neemt veel ruimte in. Maar goed, mocht ik een dedicated LS hebben en dan zou ik het experiment met bass absorbers zonder DSP zeker aangaan.

DofN

Ter aanvulling: Je hoort beneden de 100Hz geen richting in geluidsgolven in een gesloten systeem, zoals een woonkamer, auto... Het is meer een bad van laagfrequentie waarin je je oren onderdompelt. Het maakt daarom niet uit of je bassabsorbers gebruikt of DSP om pieken af te vlakken.

DofN

Citaat van: morca op februari 13, 2025, 10:05:38Een dip hoor je niet altijd idd.
Als je hem gaat boosten hoor je vaak dat het fout gaat.

Kan.. Je versterker wordt waarschijnlijk heel warm zonder effect. Een dip door uitdoving blijft een dip, al gooi je er 1000W aan boost in. Wat een DSP doet is boosten rondom de dip zodat je die minder goed hoort. In het ultieme geval is je frequentierespons te onregelmatig om lekker te klinken, of je gaat inderdaad vervorming horen.

addesmo

Even voorop gesteld, ik ben behoorlijk tevreden met mijn sound hier. Als ik hard ga spelen, wat niet vaak gebeurd en de muziek bevat veel bas, ja dan wordt het moeilijk!
Maar mijn vorige versterker was de Lyngdorf tdai3400 die werkelijk alle "problemen" oploste. Nadat ik de huidige speakers kocht, met baspoort in de voet, vond ik de Mcintosh toch wel een mooier plaatje, meer betrokken, neer zetten dan de Lyngdorf.
Zal mij nog wat verdiepen in actieve bas absorbing, maar eigenlijk ben ik best tevreden zoals het is.
Zolang dat duurt tenminste,maar dat geld voor bijna iedereen hier..... :worship:

addesmo

Citaat van: Xander32 op februari 12, 2025, 20:12:44Fraaie speakers, evenzo fraaie componenten, maar de opstelling van de ls 🫣
Het kan niet anders zijn, dan dat daardoor veel potentieel blijft liggen.

Foto vertekend wel wat hoor.

RZeemering

Citaat van: Xander32 op februari 13, 2025, 05:53:43Op de foto lijkt het idd of de ls in een hoek staan opgesloten, met hun front nog achter de voorzijde van het meubel.
De speakers staan met de voorkant zeker voor het meubel. Ik let als ik een bezoek doe altijd erg op dit soort zaken. Ik maakte me geen zorgen over de opstelling.

RZeemering

Citaat van: DofN op februari 13, 2025, 10:18:49Ter aanvulling: Je hoort beneden de 100Hz geen richting in geluidsgolven in een gesloten systeem, zoals een woonkamer, auto... Het is meer een bad van laagfrequentie waarin je je oren onderdompelt. Het maakt daarom niet uit of je bassabsorbers gebruikt of DSP om pieken af te vlakken.
Maar daarboven hoor je toch wel van alles? Meeste bas in de muziek zit ook nog eens ver daarboven.
Hoe werkt die DSP dan? Doet die nog wat anders dan alleen een bepaalde hz naar beneden tunen?
De echo kun je toch niet verminderen? Als je in een put roept dan hoor je je stem vaker terug. Als je er in fluistert ook, alleen minder hard en minder vaak. Maar de echo blijft toch?
Of werkt zo'n dsp met tegenfase oid?

RZeemering

Citaat van: addesmo op februari 13, 2025, 11:20:23Even voorop gesteld, ik ben behoorlijk tevreden met mijn sound hier. Als ik hard ga spelen, wat niet vaak gebeurd en de muziek bevat veel bas, ja dan wordt het moeilijk!
Maar mijn vorige versterker was de Lyngdorf tdai3400 die werkelijk alle "problemen" oploste. Nadat ik de huidige speakers kocht, met baspoort in de voet, vond ik de Mcintosh toch wel een mooier plaatje, meer betrokken, neer zetten dan de Lyngdorf.
Zal mij nog wat verdiepen in actieve bas absorbing, maar eigenlijk ben ik best tevreden zoals het is.
Zolang dat duurt tenminste,maar dat geld voor bijna iedereen hier..... :worship:
Nu moet ik ook zeggen dat je aardig zacht luistert. Ook hier bij mij thuis.
(Copy paste van ChatGTP:)'Voor serieus luisteren ligt de ondergrens rond de 50–55 dB SPL. Ideaal luisteren gebeurt meestal tussen 75 en 85 dB SPL, waarbij zowel details als dynamiek goed behouden blijven.'
Jij zit bij lange na niet op die 75dB. Daardoor heb je ook minder last van het laag. Sterker nog, je hebt er profijt van. Want je hebt een natuurlijke 'loudness' in je kamer :)
Thuis luister ik vaak tussen de 70 en 80dB. Bij serieus luisteren vaak nog wat harder. Maar zelden boven de 85dB.

addesmo

Citaat van: RZeemering op februari 13, 2025, 11:59:06Nu moet ik ook zeggen dat je aardig zacht luistert. Ook hier bij mij thuis.
(Copy paste van ChatGTP:)'Voor serieus luisteren ligt de ondergrens rond de 50–55 dB SPL. Ideaal luisteren gebeurt meestal tussen 75 en 85 dB SPL, waarbij zowel details als dynamiek goed behouden blijven.'
Jij zit bij lange na niet op die 75dB. Daardoor heb je ook minder last van het laag. Sterker nog, je hebt er profijt van. Want je hebt een natuurlijke 'loudness' in je kamer :)
Thuis luister ik vaak tussen de 70 en 80dB. Bij serieus luisteren vaak nog wat harder. Maar zelden boven de 85dB.
Haha spijker op de kop!
Maar nu met de muziek uit meet mijn app op de telefoon al 50db
Muziekje aan....ongeveer 72db
En inderdaad, het niveau wat jij hier opriep is ongeveer 10 db meer.
En goed hard, max 1 nummer vol tehouden zonder kratje bier op is 95db😉

Kwabbernoot

Citaat van: RZeemering op februari 13, 2025, 11:51:47Maar daarboven hoor je toch wel van alles? Meeste bas in de muziek zit ook nog eens ver daarboven.
Hoe werkt die DSP dan? Doet die nog wat anders dan alleen een bepaalde hz naar beneden tunen?
De echo kun je toch niet verminderen? Als je in een put roept dan hoor je je stem vaker terug. Als je er in fluistert ook, alleen minder hard en minder vaak. Maar de echo blijft toch?
Of werkt zo'n dsp met tegenfase oid?

Ja, zo zie ik het ook. Je trekt de frequentie-respons wel vlak maar de timing verschillen blijven. Of je dat hoort is een tweede (ik denk van wel). Dus eerst akoestiek, daarna indien nodig nog DSP. Eventuele dips door "overdemping" kun je dan ook weer opvullen middels de DSP zonder de timing problemen.
Zo kijk ik ernaar. Als ik ernaast zit, hoor ik het graag.

Groeten...

Groeten...

Kwabbernoot

Citaat van: morca op februari 13, 2025, 13:33:27Dips moet je nooit willen boosten.
Dan ga je testen waar demping weg te halen.
In de ideale wereld wel maar dat heeft dan ook weer invloed op de rest van het geluidsspectrum. Als dat goed is zou ik denk ik eerder de bas een beetje boosten. Als de dips worden veroorzaakt door interferentie, moet je het niet op die manier doen.

Groeten...

addesmo

Nou, Plixir ertussen en.......man wat mooi!
Structuur en details, alles goed!
Bedankt Ronnie voor de voorzet  :worship: