RZeemering's set

Gestart door RZeemering, augustus 6, 2014, 14:14:55

Vorige topic - Volgende topic

gizmo2

Citaat van: RZeemering op januari 15, 2025, 11:14:21:bigsmile:
Ook dan wel weer jammer
Natuurlijk maakt software en het isoleren/verbeteren van stroom wel verschil en zeker voor de processor die daardoor minder ruis geeft.
Maar de dac en dan met name het type geeft uiteindelijk geluid aan de output.....alle andere tweaks geven marginaal verbetering.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

chansig

Citaat van: brt op januari 15, 2025, 10:08:50Oke oke, die was raak Hans  :clapping:  :smile:  ^^

Verschil is wel dat ik inhoudelijk erop in ga, en geen mening heb over het tempo van wisselen, dat je vast ontevreden bent over je set dat je dit probeert, dat je te weinig muziek luistert.

Nee, dit was een inhoudelijke reactie, met bovendien keurig een alternatief genoemd.

Dus ik vond het best constructief. Ja, constructief, dat is het juiste woord  :worship:

En zo heeft een ieder ook een verklaring voor wat hij doet.

Maar maak je niet druk. Ik vind het uiteraard weer gewoon grappig.

Niets aan het Hansje.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Rob_Dingen

Citaat van: RZeemering op januari 14, 2025, 17:56:49Inclusief alle opties (elke uitgang erop, ik geloof een OCXO Clock en 4tb harde interne schijf) 9650,- euro.
Dat vind ik een heel fiks bedrag. Gelukkig zou ik dat er niet voor hoeven betalen.

Wat kost tegenwoordig een hifi verantwoorde geluidskaart? Zo rond de 100 euro of zo?

Nee rond de €1000 en een goede Clock ook.
Ik gebruik de spullen van Jcat en vind het iedere euro waard.
Heb altijd met een Mac mini gedraaid met Bitperfect, maar de streamer die ik nu heb gaat daar een heel stuk aan voorbij.

Rob

RZeemering

Ah, dat zijn inderdaad andere bedragen. En zorgen ook dat een dergelijke prijs meer gerechtvaardigd is.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"

Maximus_Aurelius

Citaat van: RZeemering op januari 15, 2025, 17:07:36Ah, dat zijn inderdaad andere bedragen. En zorgen ook dat een dergelijke prijs meer gerechtvaardigd is.

Dan komt er een bedrag bij om de Jcat extern te voeden ;). De mijne worden gevoed door Farad super3. Oke de mijne wordt de cpu en mijn taiko extreme DC/atx allemaal apart gevoed.
Tevens een goede interne voeding kost ook wel wat geld.

De opslag ligt eraan hoe je dit aanpakt.
Nvme. M.2 SSD van minimaal 8tb kost je al wat knaken. Vanaf 800 euro. Voor besturingssysteem heb je voldoende aan kleinere opslag.
Uiteraard kun je ook via een nas maar we hebben nu even over alles intern.

Accuphase C-2150 & P4500  > APL DSD AR > YG Acoustic Carmel > Sternklang Ephemera LS kabel >  Siltech 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( Jcat USB XE & Farad super3 ) > Taiko Extreme ATX-DC with Keces P8 >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

RZeemering

In dit apparaat is ook e.e.a apart gevoed. Ik begin steeds meer van het bedrag te snappen.
Los van de onderzoek investeringen...
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.

mmuetst

Persoonlijk snap ik nu meer waarom sommige mensen met hand en tand hun standpunten verdedigen dat het beter moet klinken als ik de bedragen voorbij zie komen. Maar ach dat valt natuurlijk weer onder het leven en laten leven topic.
Ik ben benieuwd wat jij zelf als nuchter Groninger er van vind? Zag al een opmerking dat je geen verschil meende te horen, maar kan er naast zitten.

"Het klinkt goed, maar of het een verbetering is weet ik nog niet. Niet 'achterover vallend' dit of dat in ieder geval"

Of denk jij dat ze bij Tidal en Qobuz ook een Jcat netwerkkaart gebruiken in hun servers?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

RZeemering

Heerlijk als je een duur apparaat opvoert, wat dat allemaal los maakt bij mensen.
Ik ben nog niet helemaal klaar met testen. Dus ik ga er ook nog niks over zeggen :)
Morgen komt mijn vriendin nog luisteren. Die hoort nogal beter in het hoge domein daar waar ik in het lage domein dan weer beter hoor.
Het maakt mij niet uit wat voor netwerkkaarten Qobuz gebruikt. Ik hoorde verschil na een update van Auralic (terwijl ik een niet-believer ben als het gaat om dat soort zaken) Vandaar dat mijn interesse gewekt is. En ik kreeg een mooie kans om dit te beluisteren en neem jullie zo af en toe een stapje mee.
Ik test helaas niet blind, hoewel ik soms zoveel heb gewisseld dat ik na het zetten van een kopje thee niet meer wist welke streamer stond te draaien. Daarnaast duurt het wisselen van Roon Server ook nog eens een minuut of zo. En test ik beide apparaten los van elkaar op elkaars server. Best veel mogelijkheden! Dat maakt het vooral een gedoe. Desalniettemin toch leuk om te doen!

DofN

Citaat van: RZeemering op januari 15, 2025, 20:43:52zetten van een kopje thee niet meer wist welke streamer stond te draaien. D

Misschien moet je je oordeel pas vellen na een paar goede glazen whisky :) Of iets anders benevelends.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

Spijkie

Citaat van: DofN op januari 16, 2025, 18:39:20Misschien moet je je oordeel pas vellen na een paar goede glazen whisky :) Of iets anders benevelends.

Kan weer gevaarlijk zijn, als je dan pas de verschillen hoort blijf je jezelf benevelen  :ohmy:  :tounge2:
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

Hannibal_

Wat een geinig experiment! Inderdaad een tikje aan de prijs misschien.

Benieuwd wat er uit komt!

Ik zou me trouwens wel een beetje storen aan het feit dat "audiofool" voud gespeld is
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P8,
Mytek Brooklyn DAC+/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

RZeemering

Zo. De kogel is door de kerk. De knoop is doorgehakt:
De streamer is weer teruggebracht naar Musicom.

Ik heb uitvoerig getest. Aangezien de Audiophool zijn eigen Roon server aan boort heeft en ik een server op een Nuc heb draaien heb ik ook beide apparaten op elkaars server getest.

Na de eerste keer aansluiten heb ik de server aangezet en ben ik uit huis gegaan. Toen ik even luisterde kon ik niets verschillend horen t.o.v. Auralic streamer.
Toen ik thuis kwam later die avond klonk het heel erg aangenaam. Ik hoorde een mooie volle sound en ietwat ingetogen hoog zonder dat er minder informatie was. Dat stemde me erg gelukkig.
Na wisseling naar mijn oude streamer bleef het die avond zo lekker klinken. Weer terug naar de Audiophool kon ik niks anders ontwaren.
De volgende dagen ben ik op allerlei manieren gaan luisteren. Vaak eerst met ogen open en zelfs in een tekening noteren waar bepaalde instrumenten vandaan kwamen. En hoe diep in de soundstage. Vervolgens ook met ogen dicht. Hoe zit het met de hoge tonen en de lage tonen? Hoe snel sterft een instrument uit en waarheen? Hoe zit het met het timbre van verschillende instrumenten en stemmen? En dit met allerhande materiaal wat ik goed ken (mijn hifi test lijst) wat zowel analoge als digitale muziek bevat. En zo af en toe ook met muziek wat ik niet ken uit allerhande lijstjes. En muziek gestreamd van Qobuz maar ook van zowel mijn eigen nas als de interne harde schijf van de Audiophool.

Vaak dacht ik dat dingen echt anders klonken dan dat ik hiervoor had gehoord. Telkens bij omschakeling en weer terug omschakelen bleek het bij beide apparaten hetzelfde te zijn.

Dan de lakmoesproef: Mijn vriendin aan het luisteren. Door mijn tinnitus en leeftijd hoor ik de hoge tonen helaas niet meer goed. Mijn vriendin is meester in het horen van hoge tonen. Een tijdje geleden nog hoorde ze ergens in het huis een adapter die een piepgeluid maakte welke ergens achter een kast lag en ik alleen hoorde met mijn oor er tegenaan. Daarentegen hoor ik een vliegtuig of boot al heel vroeg aankomen en hoort zij die pas een flinke tijd later. Anyhow: ik gebruik haar graag om dingen in mijn set te testen als het gaat om hoge tonen. Rust in het hoog is 1 van de zaken die ik online las over verbetering van een andere streamer. En daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Ze wist niet welk apparaat ik als eerste aan had en ging er dus blind in.
Haar eerste conclusie na de eerste wissel was dat het ene apparaat iets rustiger was in het hoog en dat de instrumenten wat meer in elkaar gedrukt waren. Oftewel dat het andere apparaat iets opener klonk. (ik wist dat dit apparaat mijn Auralic was)
Nadat ik ook voor haar een aantal keren heen en weer was geschakeld was haar eindoordeel uiteindelijk: Geen verschil. En als het al iets moest zijn dan een heel klein beetje verschil in het hoog, echter verwaarloosbaar.
Haar conclusie: absoluut zonde van het geld.
En daarmee hadden we exact dezelfde conclusie :)

Daarvoor had ik om een aantal andere redenen ook al wat andere twijfels. De achterkant van het apparaat is qua uiterlijk een computer. Ziet er erg lelijk uit. En bij het in en uithalen van kabeltjes beweegt dat zoals het ook achterop een pc kan bewegen. Ik vind dat niet heel lekker (voor dit geld)
Doordat de server op het apparaat zelf zit gaat de Roon server dus ook uit als het apparaat uit is. En dientengevolge duurt het opstarten ook wat langer omdat de Roonserver dan ook weer moet contacten etc. Beide geen onoverkomelijke zaken wanneer het geluid echt verbeterd was natuurlijk, maar ze vielen me wel op.

Nou, dat was weer een leuk hifi avontuur :)

vanzomereng

Als jij de lage tonen beter hoort en je vriendin de hoge tonen,
moet je altijd met zijn tweetjes op pad, om ergens proef te horen.
Grappig maar wel gezellig.  ;D

Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Xander32

Goed om de bevestiging te lezen dat een Auralic zo gek nog niet is 😉
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

RZeemering

Citaat van: vanzomereng op januari 18, 2025, 17:57:59Als jij de lage tonen beter hoort en je vriendin de hoge tonen,
moet je altijd met zijn tweetjes op pad, om ergens proef te horen.
Grappig maar wel gezellig.  ;D
We zijn ook een aantal keren naar een hifi beurs geweest. Heel erg leuk!

RZeemering

Citaat van: Xander32 op januari 18, 2025, 18:21:40Goed om de bevestiging te lezen dat een Auralic zo gek nog niet is 😉
Goed beschouwd verschillen de filosofieën van beide bedenkers niet:
Een snel besturingssysteem, veel aandacht voor stroom en allerhande zaken fysiek uit elkaar halen zodat het elkaar niet beïnvloed.
En uiteindelijk gooien beide apparaten eentjes en nulletjes naar buiten over een kabel een ander apparaat in.Dus tja.... :)
Wellicht dat er mensen zijn die in hun set wel verschillen kunnen horen. Maar wij kunnen dat niet met onze oren.
Of misschien tijd voor andere speakers? ;)

Xander32

Er mankeert weinig aan jouw gehoor of speakers verwacht ik 😉

Citaat van: RZeemering op januari 18, 2025, 19:17:29Goed beschouwd verschillen de filosofieën van beide bedenkers niet:
Een snel besturingssysteem, veel aandacht voor stroom en allerhande zaken fysiek uit elkaar halen zodat het elkaar niet beïnvloed.
En uiteindelijk gooien beide apparaten eentjes en nulletjes naar buiten over een kabel een ander apparaat in.Dus tja.... :)
Wellicht dat er mensen zijn die in hun set wel verschillen kunnen horen. Maar wij kunnen dat niet met onze oren.
Of misschien tijd voor andere speakers? ;)

Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

RZeemering

Tussen de 6 en 7 kHz heb ik een dikke dip (tinnitus) en boven de 10khz hoor ik nog minder. Dus er mankeert er genoeg aan mijn gehoor helaas...

mmuetst

Dus als ik het goed begrijp trakteer jij je vriendin binnenkort op een lekker diner buiten de deur omdat ze jou mede behoed heeft van deze aanschaf (onbetaald  ;)).
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

Xander32

Ai, dat is zuur. Weet je hoe het gekomen is?

Citaat van: RZeemering op januari 18, 2025, 21:12:46Tussen de 6 en 7 kHz heb ik een dikke dip (tinnitus) en boven de 10khz hoor ik nog minder. Dus er mankeert er genoeg aan mijn gehoor helaas...

RZeemering

Jup, heel veel concerten bezoeken zonder oordoppen vanaf mijn 12de.
Veel en hard fluiten tijdens concerten (silly me)
Daarnaast heb ik een aantal jaren live geluid gedaan. Onder andere ook monitoring. Met je oor naast/in een op volle kracht spelende punkdrummer om de mic weer rechtop te zetten heeft ook niet meegeholpen.
En mijn laatste Covid griepje zorgde nog eens voor een heftigere piep...

Spijkie

Citaat van: RZeemering op januari 18, 2025, 17:43:23Zo. De kogel is door de kerk. De knoop is doorgehakt:
De streamer is weer teruggebracht naar Musicom.

Ik heb uitvoerig getest. Aangezien de Audiophool zijn eigen Roon server aan boort heeft en ik een server op een Nuc heb draaien heb ik ook beide apparaten op elkaars server getest.

Na de eerste keer aansluiten heb ik de server aangezet en ben ik uit huis gegaan. Toen ik even luisterde kon ik niets verschillend horen t.o.v. Auralic streamer.
Toen ik thuis kwam later die avond klonk het heel erg aangenaam. Ik hoorde een mooie volle sound en ietwat ingetogen hoog zonder dat er minder informatie was. Dat stemde me erg gelukkig.
Na wisseling naar mijn oude streamer bleef het die avond zo lekker klinken. Weer terug naar de Audiophool kon ik niks anders ontwaren.
De volgende dagen ben ik op allerlei manieren gaan luisteren. Vaak eerst met ogen open en zelfs in een tekening noteren waar bepaalde instrumenten vandaan kwamen. En hoe diep in de soundstage. Vervolgens ook met ogen dicht. Hoe zit het met de hoge tonen en de lage tonen? Hoe snel sterft een instrument uit en waarheen? Hoe zit het met het timbre van verschillende instrumenten en stemmen? En dit met allerhande materiaal wat ik goed ken (mijn hifi test lijst) wat zowel analoge als digitale muziek bevat. En zo af en toe ook met muziek wat ik niet ken uit allerhande lijstjes. En muziek gestreamd van Qobuz maar ook van zowel mijn eigen nas als de interne harde schijf van de Audiophool.

Vaak dacht ik dat dingen echt anders klonken dan dat ik hiervoor had gehoord. Telkens bij omschakeling en weer terug omschakelen bleek het bij beide apparaten hetzelfde te zijn.

Dan de lakmoesproef: Mijn vriendin aan het luisteren. Door mijn tinnitus en leeftijd hoor ik de hoge tonen helaas niet meer goed. Mijn vriendin is meester in het horen van hoge tonen. Een tijdje geleden nog hoorde ze ergens in het huis een adapter die een piepgeluid maakte welke ergens achter een kast lag en ik alleen hoorde met mijn oor er tegenaan. Daarentegen hoor ik een vliegtuig of boot al heel vroeg aankomen en hoort zij die pas een flinke tijd later. Anyhow: ik gebruik haar graag om dingen in mijn set te testen als het gaat om hoge tonen. Rust in het hoog is 1 van de zaken die ik online las over verbetering van een andere streamer. En daar kan ik me wel iets bij voorstellen.
Ze wist niet welk apparaat ik als eerste aan had en ging er dus blind in.
Haar eerste conclusie na de eerste wissel was dat het ene apparaat iets rustiger was in het hoog en dat de instrumenten wat meer in elkaar gedrukt waren. Oftewel dat het andere apparaat iets opener klonk. (ik wist dat dit apparaat mijn Auralic was)
Nadat ik ook voor haar een aantal keren heen en weer was geschakeld was haar eindoordeel uiteindelijk: Geen verschil. En als het al iets moest zijn dan een heel klein beetje verschil in het hoog, echter verwaarloosbaar.
Haar conclusie: absoluut zonde van het geld.
En daarmee hadden we exact dezelfde conclusie :)

Daarvoor had ik om een aantal andere redenen ook al wat andere twijfels. De achterkant van het apparaat is qua uiterlijk een computer. Ziet er erg lelijk uit. En bij het in en uithalen van kabeltjes beweegt dat zoals het ook achterop een pc kan bewegen. Ik vind dat niet heel lekker (voor dit geld)
Doordat de server op het apparaat zelf zit gaat de Roon server dus ook uit als het apparaat uit is. En dientengevolge duurt het opstarten ook wat langer omdat de Roonserver dan ook weer moet contacten etc. Beide geen onoverkomelijke zaken wanneer het geluid echt verbeterd was natuurlijk, maar ze vielen me wel op.

Nou, dat was weer een leuk hifi avontuur :)

Ik zou zeggen, vraag Schelto om een Audes te leen als je meer uit je set wil halen  :coffee:
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

brt

Je hebt het grondig aangepakt @RZeemering en een zeer eerlijke kans gegeven, fijn dat het je geen geld kost :)
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

Tabcam

Leuke test en nog betere beschrijving. Jammer dat het geen geluidsverbetering gaf :nopompom:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Xander32

Enerzijds balen, anderzijds heb je er waarschijnlijk ook enorm veel mooie herinneringen aan (?). Desondanks kan je toch nog van muziek genieten in het hier en nu?

Citaat van: RZeemering op januari 18, 2025, 23:31:31Jup, heel veel concerten bezoeken zonder oordoppen vanaf mijn 12de.
Veel en hard fluiten tijdens concerten (silly me)
Daarnaast heb ik een aantal jaren live geluid gedaan. Onder andere ook monitoring. Met je oor naast/in een op volle kracht spelende punkdrummer om de mic weer rechtop te zetten heeft ook niet meegeholpen.
En mijn laatste Covid griepje zorgde nog eens voor een heftigere piep...