Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Gestart door jaco, juni 24, 2014, 15:47:23

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

riwi

En ik las over een re release van de game of thrones S1 en S2 met Atmos.
Dus er komt toch wel wat software vrij  zo.

Kjelt

Hmmm ik vraag me wel serieus af wie zo'n serie opnieuw gaat kopen en kijken alleen omdat er 4 ceiling channels bij zijn gekomen?

riwi

tja opnieuw kopen misschien niet. Maar als je ze nog niet hebt dan kan je nu voor de atmos versie kiezen.
Dat geld voor alle rereleases denk ik. Net een stuk Leon gekeken waar nu dus atmos op staat. Master-in-4k beeld is een stuk beter dan de oude versie.

Kjelt

Films vind ik persoonlijk anders die kijk je toch soms nog een aantal keer in je leven.
Er zijn films die ik al >10 keer gezien heb. Investering van max. Twee uur.
Een hele serie misschien twee keer, investering van al gauw tien uur per seizoen ;)

paupert

Zit te denken aan deze speakers voor Atmos aan het plafond en dan zelf een behuizing bouwen. Zou het wat zijn? zoveel full-range speakers zijn er niet.

Beyma 10 AG/N professionele full range speaker

http://www.bax-shop.nl/10-inch-luidspreker/beyma-10-ag-n-professionele-full-range-speaker?gclid=CJy679mT8sgCFQgXwwodkYsFUw#productinformatie

Staaled

Citaat van: paupert op november  2, 2015, 17:33:00
Zit te denken aan deze speakers voor Atmos aan het plafond en dan zelf een behuizing bouwen. Zou het wat zijn? zoveel full-range speakers zijn er niet.

Beyma 10 AG/N professionele full range speaker

http://www.bax-shop.nl/10-inch-luidspreker/beyma-10-ag-n-professionele-full-range-speaker?gclid=CJy679mT8sgCFQgXwwodkYsFUw#productinformatie
Het full range verhaal hoef je echt niet letterlijk te nemen.
Bass management doet ook hier zijn werk.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

paupert

Het moet in een behuizing komen heb alles van B&W. Dacht ook aan de CCM362 maar weet niet als dit optimaal is aangezien het om een plafondspeaker gaat ( die dan in een gesloten behuizing komt ) Iemand die weet als dit kan?

jaco

Je moet ook rekening houden dat je wellicht redelijk dicht op plafond speakers zit. Een 10" bas driver met een losse mid en hoog heb je dan kans dat je looptijd verschillen hoort als je het acoustisch centrum niet gelijk houdt (ze gaan richten neemt heel veel ruimte in in de hoogte vrees ik). Verder moet je wellicht ook een wat grotere behuizing nemen.

Maar inderdaad bas management werkt ook op de hoogte kanalen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

R0N

Citaat van: paupert op november  2, 2015, 17:33:00
Zit te denken aan deze speakers voor Atmos aan het plafond en dan zelf een behuizing bouwen. Zou het wat zijn? zoveel full-range speakers zijn er niet.

Beyma 10 AG/N professionele full range speaker

http://www.bax-shop.nl/10-inch-luidspreker/beyma-10-ag-n-professionele-full-range-speaker?gclid=CJy679mT8sgCFQgXwwodkYsFUw#productinformatie

Nou ja full range..
Let op: de gevoeligheid is 97dB (volgens de specs). Je andere luidsprekers zijn waarschijnlijk een stuk lager (rond de 90dB?) en dan zit je met behoorlijk grote volumeverschillen. Dat moet wel gecompenseerd worden.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

paupert

#1059
DM603's en LCR60 S3 zitten beide inderdaad op 88db. Dan lijkt het me inderdaad niet een verstandige keuze.
Denk dat de CCM362 dan een betere keuze is in een kleinere behuizing? In het plafond is helaas niet mogelijk.

( ben nog beginner dus het is allemaal nog uitvogelen :unsure: de TX-NR646 is in bestelling dus ben bezig met uitzoeken voor atmos )

R0N

Citaat van: paupert op november  2, 2015, 21:00:36
DM603's en LCR60 S3 zitten beide inderdaad op 88db. Dan lijkt het me inderdaad niet een verstandige keuze.
Denk dat de CCM362 dan een betere keuze is in een kleinere behuizing? In het plafond is helaas niet mogelijk.

( ben nog beginner dus het is allemaal nog uitvogelen :unsure: de TX-NR646 is in bestelling dus ben bezig met uitzoeken voor atmos )
Zo'n groot verschil (9 dB) wordt erg lastig.
Kijk eens hier naar.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

paupert

Dat komt meer in de buurt ja qua specs ook wat beter dan de Cambridge WS30.
Misschien moet ik me niet blind staren naar de RMS wattage maar geloof dat die 30 heeft? zou het wat mooi kunnen mee spelen met de DM603 LCR60 s3 en ASW650?

gilles0181

#1062
Ik ben zelf gegaan voor 4x QI65CP plafond speakers (H&C Hifi) als aanvulling op B&W CM10 S2 (fronts). Beide 90db gevoeligheid. Als surrounds heb ik de B&W M1 (effect) speakers (85 dB spl) en als center de CM Centre 2 S2 (89 dB spl) Gezien de opmerking over geluidsverschil, zou ik dan in theorie de center met +1 db moeten voeden en de M-1 met +5db (dat laatste is niet mogelijk, maar theoretisch) om het in balans te krijgen?
AVR: Denon X7200WA | AMP: Rotel RB-1582 mkII | Fronts: B&W CM10 S2 | Center: B&W CMC S2 | Sub: Rel T9 | Surround + Back: 4x KEF T101 | Atmos: 4x Q-acoustics QI65CW
Extra: Nvidia Shield TV 2k17 - Sonos Connect - Chromecast 1

paupert

Kan ik ook daadwerkelijk checken als een film atmos heeft? Heb dus Mad.Max-Fury.Road.2015.Bluray.1080p.TrueHD-7.1.Atmos.x264 op mijn mediaplayer staan en even snel aangezet om te zien wat mijn tx-nr646 hier mee doet. Op display staat gewoon Dolby TrueHD en via Info staat er 7.1. Heb trouwens nu tijdelijk 5.0 maar dit zou niets uit maken?

RonG

#1064
Kan die Onkyo van jou wel Atmos decoderen? Volgens de specs "Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio "

Sorry, niet goed gelezen :yawnee:

MaxxMark

Veel (softwarematige) mediaspelers hebben nog problemen met het identificeren van Atmos audiotracks en om ze op de juiste manier door te geven. Helaas is het antwoord dat als je versterke het niet ziet, het probleem zich op meerdere plekken kan bevinden. Mijn eerste stap zou zijn om te controleren of de bronbestand het wel heeft. En vervolgens of het afspeelmedium het wel ondersteund en kán uitsturen.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

RonG

Atmos zit toch in de True-HD audio track toch? Via mijn oude Dune herkent de receiver Atmos iig.

Misschien laat de bestandsnaam anders vermoeden en is de genoemde fim niet Atmos.

MaxxMark

Idealiter wel ja, maar ik las toevallig dat sommige software-codecs over de z**k gaan en vervolgens ook niet eens de TrueHD track kunnen identificeren.

Ook zag ik dat software als MediaInfo ook helaas nog niet de Atmos informatie kan identificeren. Dus dat maakt het helemaal lastig. Ik denk dat het het beste te testen is door een officiele Atmos demo te downloaden en daarmee te testen, alvorens je met thuis-kopie mkv's  aan de slag gaat.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

paupert

#1068
Citaat van: MaxxMark op november  9, 2015, 16:08:24
Veel (softwarematige) mediaspelers hebben nog problemen met het identificeren van Atmos audiotracks en om ze op de juiste manier door te geven. Helaas is het antwoord dat als je versterke het niet ziet, het probleem zich op meerdere plekken kan bevinden. Mijn eerste stap zou zijn om te controleren of de bronbestand het wel heeft. En vervolgens of het afspeelmedium het wel ondersteund en kán uitsturen.

Ja en hoe controleer ik of de bronbestand het wel heeft dan?

Citaat van: MaxxMark op november  9, 2015, 16:22:35
Idealiter wel ja, maar ik las toevallig dat sommige software-codecs over de z**k gaan en vervolgens ook niet eens de TrueHD track kunnen identificeren.

Ook zag ik dat software als MediaInfo ook helaas nog niet de Atmos informatie kan identificeren. Dus dat maakt het helemaal lastig. Ik denk dat het het beste te testen is door een officiele Atmos demo te downloaden en daarmee te testen, alvorens je met thuis-kopie mkv's  aan de slag gaat.

Zal inderdaad even een demo downloaden kijken wat ie daar mee doet.

Gaat trouwoens om een mede8er 10003D

Edit: heb hier een link gevonden met dezelfde mediaplayer, dus dan zou de mijne het ook door moeten sturen heb de nieuwste firmware.

http://www.mede8erforum.com/index.php/topic,15125.0.html

riwi

Die Mad Max film heeft wel Atmos. En aangezien paupert zijn Onkyo wel TrueHD aangeeft, lijkt het me sterk dat iemand de moeite heeft genomen om van de Atmos TrueHD track een rip te maken naar TrueHD zonder atmos. Recoden naar DTS-HD zie je wel eens. Maar naar TrueHD eigenlijk nooit.

De Medi8er hoeft niks te doen voor de Atmos. Gewoon TrueHD bitstream naar de amp sturen. En dat doet ie kennelijk al wel.

Dat Mediainfo het niet herkent had ik ook gezien. Da's wel jammer want dat is toch de primaire functie van die tool.

Ik kan me nog voorstellen dat als je in de Onkyo niet hebt geconfig'd dat je plafond speakers hebt dat ie software matig ook de Atmos negeert.

paupert

#1070
Wat bedoelen jullie precies met mediainfo? wat de versterker weergeeft aan info?

Heb ook met een 2e film geprobeerd ( Mission Impossible Rogue Nation 2015 1080p Bluray HD7.1-Atmos+DD5.1-EPiC Eng NLSubs 2LT )

Hier hetzelfde geval, ben nu Dolby atmos demo 2014 aan het downloaden en zal nog ff height speakers aanzetten misschien maakt het verschil.


RonG

Heb een mede8er 800x3d, atmos geen probleem

Raymen

#1072
 :nopompom:
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

paupert

 Ah opgelost heb nu height speakers even aangezet en nu zie ik ineens een blauw lampje branden met atmos op de onkyo, ( 5.1 films gaat ie niet aan ) en ook bij info geeft ie nu atmos aan  :smile:
De versterker zoekt dus niet naar het signaal als de speakers niet aanstaan, logisch opzich

MaxxMark

#1074
Citaat van: paupert op november  9, 2015, 16:54:37
Ja en hoe controleer ik of de bronbestand het wel heeft dan?

In theorie dus niet :)

Citaat van: paupert op november  9, 2015, 16:54:37

Zal inderdaad even een demo downloaden kijken wat ie daar mee doet.


Op die manier weet je inderdaad met redelijke zekerheid  dat je een bestand hebt met Atmos.  Een andere manier is er (nog) niet.


Citaat van: paupert op november  9, 2015, 17:21:37
Wat bedoelen jullie precies met mediainfo? wat de versterker weergeeft aan info?

MediaInfo is een tooltje (https://mediaarea.net/en/MediaInfo) dat gebruikt kan worden om de basisinformatie van een Mediabestand te achterhalen. Wat voor video er in zit, wat voor audiobestanden en de formaten, encodeertechnieken, etc. etc. gebruikt zijn. Idealiter zou dat dus ook aangeven of er een Atmos track in zit. Helaas geeft MediaInfo dat (nog) niet aan.

De output (text only) is bijvoorbeeld als volgt:

https://dl.dropboxusercontent.com/u/8997906/mediainfo.png

Hier zie je wel dat onder Audio #1 staat dat het om een TrueHD track gaat. Maar je ziet dus helaas nog niet expliciet genoemd dat er Atmos informatie aanwezig is.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com