Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Gestart door jaco, juni 24, 2014, 15:47:23

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

R0N

Citaat van: LocoJ op juli 23, 2015, 11:21:53
Dolby Atmos is een interessante ontwikkeling vind ik  ;D

Heeft iemand een idee van de richtlijn van Dolby over de minimale hoogte van het plafond en dus van de hoogte speakers? Ik las wel het een en ander over bv de set van THXUltraII maar kon nergens een richtlijn of minimale hoogte vinden. Ik heb nogal een laag plafond, vandaar...

Bij de zitplaatsen is de hoogte ong 1.90m - 1.95m
Naast de zitplaatsen zit een rand dus daar is het maar ong 1.65m.

Tja hoogte. Als het plafond hoog is (3-3,5m) krijg je een ruimtelijker geluid, je zit niet naast of onder de geluidsbronnen. Maar een huis- of luisterkamer heeft zo zijn beperkingen. Op zich niet erg als je maar de geluidssterkte en de afstandscompensatie van de luidsprekers aangepast hebt. Inmeten (liever nog kalibreren) van alle luidsprekers is zowiezo erg belangrijk. Denon en Marantz hebben gelukkig Audyssey (Pro) waarmee dat prima kan.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Akosoft

? Ik stel enkel dat een gemiddelde consument in zijn woonkamer eerder voor een dts:x receiver zal gaan waarbij hij eerst gebruik blijft maken van zijn bestaande set up dan voor een 7.1.4 o.i.d atmos opstelling in de woonkamer vanwege de WAF factor en financieel. Dit is enkel mijn punt....ontgaat mij waarom er zo belachelijk vel  op gereageerd wordt...Maar verder ben ik het volledig met jullie eens qua techniek etc. :)

Citaat van: Kjelt op juli 23, 2015, 11:51:12
Sorry Akosoft maar ik ben het ook helemaal met Jaco eens. Je begrijpt het volgens mij zelf niet helemaal, althans je posts heb ik drie keer herlezen en dat is nu ook mijn conclusie.
Wat is nou eigenlijk je echte punt? Je zegt dat je geen extra luidsprekers aan het plafond wilt, prima maar dan blijf je de oude single layer geluidsformaten gebruiken en luisteren. Je schiet dan niets op met DTS-X of Dolby Atmos of Auro. Helemaal 0,0 toegevoegde waarde, juist iets waar dit topic over gaat.

Voor DTS-X heb je OOK luidsprekers nodig aan het plafond wil je de extra functionaliteit verkrijgen of ook upfiring dual channel speakers.
Je blijft herhalen dat voor DTS je alleen de bestaande opstelling nodig hebt maar dan is er dus ook geen toegevoegde waarde dus een null statement.

Voor Atmos (en wellicht ook DTS-X) zou je een upfiring speaker kunnen gebruiken maar dat zijn dus twee kanaals luidsprekers, niet te vergelijken met de huidige luidsprekers in een 7.1 setup (1 kanaals per speaker).

Dus je hele punt komt neer op dat je de oude situatie kunt blijven gebruiken met hetzelfde oude geluidsbeleving als gevolg. Prima maar waarvoor zou je dat willen verkondigen in een Atmos topic?
Je gaat toch ook niet in een auto topic posten dat je geen auto nodig hebt omdat je alles met de fiets aan kunt (ook onzin trouwens)?

R0N

#952
Citaat van: LocoJ op juli 23, 2015, 11:21:53
...
Heeft iemand een idee van de richtlijn van Dolby over de minimale hoogte van het plafond en dus van de hoogte speakers?
...

Een recente handleiding van Dolby kun je hier downloaden voor als je het precies wilt weten. Kunnen uitvoeren is weer wat anders. Overigens is "richting" belangrijker dan "afstand".

ron

PS Dit vond ik ook nog: The ideal ceiling height is between 7.5 and 12 feet, and the maximum recommended height is 14 feet.
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

home@the movies

Citaat? Ik stel enkel dat een gemiddelde consument in zijn woonkamer eerder voor een dts:x receiver zal gaan waarbij hij eerst gebruik blijft maken van zijn bestaande set up dan voor een 7.1.4 o.i.d atmos opstelling in de woonkamer vanwege de WAF factor en financieel. Dit is enkel mijn punt....ontgaat mij waarom er zo belachelijk vel  op gereageerd wordt...Maar verder ben ik het volledig met jullie eens qua techniek etc. :)

De reacties komen omdat bovenstaande redenering geen steek houd, waarom zou je wel voor een receiver met DTS:X gaan en niet voor eentje met Atmos en/of Auro als je gebruik blijft maken van een bestaande setup?
Zoals al een paar keer wordt aangehaald is de meerwaarde bij alle systemen dan 0,0 dus wat maakt het dan uit wat je zou kiezen? Niemand begrijpt het punt wat je wil maken omdat er geen enkele reden is om voor A, B of C te gaan zolang je met je bestaande setup blijft werken.

Raymen

Ja voor atmos heb je toch echt plafond speakers nodig, anders doet atmos , en dts:X dus helemaal niet wat je verwacht.

Ik denk dat je het een en ander door elkaar haalt.

Mvrg,
Raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

MaxxMark

Ik vind het eerlijk gezegd ook niet heel duidelijk wat het punt is dat Akosoft probeert te maken.

Zowel Atmos als DTS:X zijn geïntroduceerd als 3d-positional audio formats om het mogelijk te maken om geluid naast de X (links/rechts) en de Z as  (voor-achter) ook in de Y as (boven/onder) te positioneren. Hierbij is een extra weergave apparaat nodig die onderscheid kan maken in deze as. Ofwel er zullen audiobronnen boven en/of onder de huidige luisterpositie moeten komen om dit weer te geven.

Of een consument daar wel of niet voor kiest valt buiten dit topic. Sommige mensen willen het wel. Anderen niet. Dat is het zelfde als zeggen dat niemand een bepaalde auto koopt omdat hij zo duur is. Maar uiteindelijk zijn toch nog steeds mensen mensen die een Ferrari, Prius of Multipla kopen.


Daarnaast vat ik je punt niet zo goed over waarom je een DTS:X receiver zou verkiezen boven een Atmos receiver in een 7.1 setup. DTS:X biedt geen meerwaarde boven Atmos. Ook niet in de 7.1 setup. Dolby zegt namelijk ook dat er meerwaarde is voor de consument als hij een Atmos track luister.t Ook als hij alleen een 7.1 setup heeft.

De oorzaak hiervoor is (bij Atmos in ieder geval) deels te verklaren doordat het formaat daadwerkelijk stelt dat ieder kanaal een full-range kanaal is. Een atmos-track zal daarom altijd ookdaadwerkelijk in 7.1 op fullrange afgemixed zijn. Voorheen werd dit nogal eens níet gedaan (ondanks dat de techniek voor TrueHD en DTS-HD MA full-range per kanaal)

Of Atmos - naast hun afmix advies voor 100% full range - nog andere trucjes doet om het beter te maken dan de TrueHD track weet ik niet. En wat DTS:X extra doet weet ik ook niet. Uit de post van Akosoft maak ik op dat ze daar blijkbaar wel iets 'extra' doen. Of wordt het daar verward met over DTS Headphone:X welke een spatial audio/binaural over 2 kanalen doet?
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Erwin.VL

Citaat van: Akosoft op juli 23, 2015, 13:26:57
? Ik stel enkel dat een gemiddelde consument in zijn woonkamer eerder voor een dts:x receiver zal gaan waarbij hij eerst gebruik blijft maken van zijn bestaande set up dan voor een 7.1.4 o.i.d atmos opstelling in de woonkamer vanwege de WAF factor en financieel. Dit is enkel mijn punt....ontgaat mij waarom er zo belachelijk vel  op gereageerd wordt...Maar verder ben ik het volledig met jullie eens qua techniek etc. :)

Het probleem in je redenering is dat je blijkbaar hardnekkig gelooft dat dts:X iets kan dat Atmos niet kan met een gegeven "klassieke" 7.1 opstelling. Niet dus. Nada. Niente.

dts:X is in staat om de hoek van de speakers te meten en daarmee rekening te houden, dat klopt. Nieuwsflash: Atmos kan dat ook. Probleem: AVR's kunnen het nog niet, tenzij Trinnov.
2.0: Mac mini + Amarra Symphony iRC Dirac > Weiss DAC2 > Emotiva XSP-1 > XPA-1 > Jamo R909
5.1: Oppo BDP83SE NuForce > XMC-1 > XPR-5 > B&W CM7/C/1 & REL SW
9.3.4: ruimte in aanbouw met DIYSG Titan LX [LCR] • Cinema 10 Max [6xSurround] • Volt 10 [4xAtmos Top]

LocoJ

Citaat van: R0N op juli 23, 2015, 17:06:51
Een recente handleiding van Dolby kun je hier downloaden voor als je het precies wilt weten. Kunnen uitvoeren is weer wat anders. Overigens is "richting" belangrijker dan "afstand".

ron

PS Dit vond ik ook nog: The ideal ceiling height is between 7.5 and 12 feet, and the maximum recommended height is 14 feet.

Thanx voor je hulp Ron!  :clapping:
The Underground Cinema
--Epson TW9100--Marantz SR7010--JBL LSR305 (x7)--Polk Audio RC65i (x4)--SVS PB1000 (x2)--Dune HD Base 3D--AppleTV4k—PlayStation4--RUConnected HDMI/interlinks/coax

Check: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=129948.0

r_flagg

Dolby on Wednesday announced all the major studios have signed on to release their biggest upcoming releases in Dolby Cinema. Joining Disney and Warner Bros., Lionsgate, Paramount, Sony, 20th Century Fox and Universal have all committed to Dolby's new technology, which combines screen clarity (Dolby Vision), audio (Dolby Atmos) and design for an unprecedented movie-going experience. No, really. I saw Tomorrowland in Dolby Cinema, and I couldn't believe how much of a difference it made.

"Dolby Cinema combines the most powerful image and sound technologies with inspired cinema design to transform your visit into a completely captivating cinematic event," Dolby said of the technology.

Tomorrowland, San Andreas and Inside Out were among the first movies to showcase Dolby's new cinematic experience, while Ant-Man is currently wowing audiences in the new format. Later this year, Pixels, Mission: Impossible—Rogue Nation, Everest and The Hunger Games: Mockingjay—Part 2 will all be released in Dolby Cinema; Fox has also said it's going to release movies in the more expansive format, though it didn't specify what (at the very least, Deadpool and X-Men: Apocalypse).

Dolby Cinema is slowly becoming a worldwide phenomenon, rolling out to locations across Europe in addition to spots in the U.S. While the technology is relatively limited right now—it's only available at 5 AMC Prime locations across America—more are on the way.
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

Akosoft

#959
Wow:. http://listen.dts.com/pages/headphone-x

3d geluid inclusief high in je koptelefoon.......

Tis ff wennen en je moet goed luisteren maar ben nu wel erg benieuwd naar dts:x  :)


denoontje

Wellicht even stomme vraag, masr ik heb een denon bluray loopwerk. 2500bt. Als daar een atmosschijf ingaat en ik zou een atmos reciever hebben is dat dan voldoende, of moet de speler ook atmos geschikt zijn ( net als mijn dune streamer)

Richard70…

Citaat van: denoontje op augustus  5, 2015, 21:18:46
Wellicht even stomme vraag, masr ik heb een denon bluray loopwerk. 2500bt. Als daar een atmosschijf ingaat en ik zou een atmos reciever hebben is dat dan voldoende, of moet de speler ook atmos geschikt zijn ( net als mijn dune streamer)

Volgens mij geven zowel de dune als de denon dit signaal gewoon door, mits je reciever geschikt is uiteraard
Beeld; JVC NZ8. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

Kjelt

De bd speler en Dune mediaspeler geven het gewoon door, voor hun is het een onbekende ge-encodeerde audio datastream.
De receiver decodeert de stream en stuurt de desbetreffende informatie naar de juiste kanalen.

Richard70…

Na al een poosje te hebben meegelezen zit ik er aan te denken om ook atmos in mijn woonkamer te integreren . Ik heb nu een 5.2 set up, mijn speakers zijn de RP serie van klipsch.
Alles in het zwart, nu kan ik van klipsch geen inbouwspeakers vinden voor in het plafond, al hoewel,ze zijn er wel maar die zijn 40 cm in het rond en dan ook nog zwart! Dat ga ik er thuis niet door krijgen vrees ik ;D.
Zou ik voor de extra kanalen ook naar een ander merk kunnen kijken of is dit echt niet aan te raden.
Ben bang dat ik het antwoord wel weet ;D
Plafond is een balken plafond met gips er tussen, waarbij ik ong 23 cm ruimte heb tussen het gips en de bovenlaag. Voor de duidelijkheid, speakers aan de balken hangen is geen optie, volgens mijn vrouw toch in ieder geval ;D. En het lijkt me handig om er dit keer maar naar te luisteren ;)
Beeld; JVC NZ8. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

R0N

#964
Citaat van: rdebruin op augustus  6, 2015, 09:17:01
Na al een poosje te hebben meegelezen zit ik er aan te denken om ook atmos in mijn woonkamer te integreren . Ik heb nu een 5.2 set up, mijn speakers zijn de RP serie van klipsch.
Alles in het zwart, nu kan ik van klipsch geen inbouwspeakers vinden voor in het plafond, al hoewel,ze zijn er wel maar die zijn 40 cm in het rond en dan ook nog zwart! Dat ga ik er thuis niet door krijgen vrees ik ;D.
Zou ik voor de extra kanalen ook naar een ander merk kunnen kijken of is dit echt niet aan te raden.
Ben bang dat ik het antwoord wel weet ;D
Plafond is een balken plafond met gips er tussen, waarbij ik ong 23 cm ruimte heb tussen het gips en de bovenlaag. Voor de duidelijkheid, speakers aan de balken hangen is geen optie, volgens mijn vrouw toch in ieder geval ;D. En het lijkt me handig om er dit keer maar naar te luisteren ;)

Het kan zeker geen kwaad naar je vrouw te luisteren als je niet op de bank wilt slapen........
Ik zou in ieder geval geen hoornluidsprekers aan het plafond hangen, te directioneel. Wat dacht je van deze inbouw (rd280)?
Bovendien is het erg belangrijk wat de processor er van maakt, roomcorrectie enz. Bedenk dat de plafondluidsprekers vooral ruimte en effecten gaan weergeven. Met vier inbouwluidsprekers ben je prima uitgerust voor weinig en bewaar je de lieve vrede. Zo'n project lijkt me haalbaar.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

Raymen

Hoi,

Kijk ook eens naar kef.

Ik ben voor de  kef ci160 gegaan.

Deze zijn zeer ondiep, bijna overal te plaatsen, en klinken top.

Weet niet wat je budget is, maar deze zijn niet al te duur

http://hificorner.nl/speakers/inbouw/kef-ci160tr

Mvrg,
Raymen

HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

home@the movies

#966
Citaat van: rdebruin op augustus  6, 2015, 09:17:01
Na al een poosje te hebben meegelezen zit ik er aan te denken om ook atmos in mijn woonkamer te integreren . Ik heb nu een 5.2 set up, mijn speakers zijn de RP serie van klipsch.
Alles in het zwart, nu kan ik van klipsch geen inbouwspeakers vinden voor in het plafond, al hoewel,ze zijn er wel maar die zijn 40 cm in het rond en dan ook nog zwart! Dat ga ik er thuis niet door krijgen vrees ik ;D.
Zou ik voor de extra kanalen ook naar een ander merk kunnen kijken of is dit echt niet aan te raden.
Ben bang dat ik het antwoord wel weet ;D
Plafond is een balken plafond met gips er tussen, waarbij ik ong 23 cm ruimte heb tussen het gips en de bovenlaag. Voor de duidelijkheid, speakers aan de balken hangen is geen optie, volgens mijn vrouw toch in ieder geval ;D. En het lijkt me handig om er dit keer maar naar te luisteren ;)

Dan heb je toch niet heel erg goed gezocht hoor  ;) Klipsh heeft een bijzonder groot aanbod aan inbouwspeakers waarvan de kleinste slechts 23cm diameter heeft en wit is  ;D ;D (trouwens de zwarte hebben een volledig witte grill die de hele speaker afdekt, ook de zwarte rand)

CitaatIk zou in ieder geval geen hoornluidsprekers aan het plafond hangen, te directioneel.

De ronde  inbouwversies hebben geen hoorntweeter maar een gewone en die is volledig in alle richtingen draaibaar, perfecte oplossing voor Atmos. ;) ;)

Wij hebben ze in deze opstelling in de demo ruimte hangen.

Gr
Werner

Richard70…

Citaat van: home@the movies op augustus  6, 2015, 11:28:56
Dan heb je toch niet goed gekeken

Gr
Werner
Dat zegt mijn vrouw ook altijd ;D
Welke serie en type is dit dan, want ik zie t nog steeds niet
Beeld; JVC NZ8. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

RonG


home@the movies

Citaat van: rdebruin op augustus  6, 2015, 14:12:08
Dat zegt mijn vrouw ook altijd ;D
Welke serie en type is dit dan, want ik zie t nog steeds niet

Dan moet je ik helaas melden dat je vrouw in deze gelijk heeft  ;D ;D ;D ;D

http://www.klipsch.com/architectural-reference-speakers

Bovenaan scrollen, er zijn maar liefst een stuk of 12 verschillende soorten  ;) ;) ;) ;) ;)

Richard70…

Welke van de twaalf is het meest geschikt?. Waar draaien jullie mee
Beeld; JVC NZ8. Adeo Reference Grey. Processor; Lyngdorf mp40 Versterking. Arcam PA240 Arcam PA720.Speakers.Front M&K S150 Center M&K S150 Surround M&K S150 Atmos. 4 Klipsch inbouw. Subwoofer .Dual M&K X12
Bronnen; Oppo 203. Apple tv 4K.  Zidoo 1000.

VincentG

Vraagje:
Naar mijn weten gaat het beluisteren van speakers op basis van muziek. Zelf zou ik (voor films) het liefst ook gelijk 5.0 / 5.1 willen horen, om te weten welke speakers volstaan als rears. Betwijfel of dit al mogelijk is.
Echter, is het mogelijk om bij een zaak zelfs Atmos te beluisteren / beleven?
Twijfel namelijk nog of ik (qua receiver) wel of niet volledig Atmos ready moet zijn (5.1.4). Zit qua prijs best een verschil tussen 7 channel en 9 channel receivers.
Marantz SR5010 - Marantz UD5007
Klipsch RP-260F - RP-450C - RP-250S - R-112SW

R0N

Citaat van: VincentG op augustus  6, 2015, 16:40:34
Vraagje:
Naar mijn weten gaat het beluisteren van speakers op basis van muziek. Zelf zou ik (voor films) het liefst ook gelijk 5.0 / 5.1 willen horen, om te weten welke speakers volstaan als rears. Betwijfel of dit al mogelijk is.
Echter, is het mogelijk om bij een zaak zelfs Atmos te beluisteren / beleven?
Twijfel namelijk nog of ik (qua receiver) wel of niet volledig Atmos ready moet zijn (5.1.4). Zit qua prijs best een verschil tussen 7 channel en 9 channel receivers.

Als je ècht Dolby Almos wil 'beleven' dan zijn negen kanalen het minimum. Ja, het kost meer, grotere receiver, meer luidsprekers/kabels enz. Maar als je het goed doet, dan is het ook de moeite waard.
En zoals D.Atmos thuis klinkt, klinkt het nergens. Iedere ruimte is weer anders. Een juiste inmeting is belangrijk.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

home@the movies

Citaat van: VincentG op augustus  6, 2015, 16:40:34
Vraagje:
Naar mijn weten gaat het beluisteren van speakers op basis van muziek. Zelf zou ik (voor films) het liefst ook gelijk 5.0 / 5.1 willen horen, om te weten welke speakers volstaan als rears. Betwijfel of dit al mogelijk is.
Echter, is het mogelijk om bij een zaak zelfs Atmos te beluisteren / beleven?
Twijfel namelijk nog of ik (qua receiver) wel of niet volledig Atmos ready moet zijn (5.1.4). Zit qua prijs best een verschil tussen 7 channel en 9 channel receivers.

Bij ons in de zaak in Breendonk kan je Atmos beluisteren in een 5.1.2 setup, en in de de zaak in Bonheiden Auro.

denoontje

Citaat van: Kjelt op augustus  5, 2015, 22:24:57
De bd speler en Dune mediaspeler geven het gewoon door, voor hun is het een onbekende ge-encodeerde audio datastream.
De receiver decodeert de stream en stuurt de desbetreffende informatie naar de juiste kanalen.

top dan is het dichter bij dan ik had gehoopt!