Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Gestart door jaco, juni 24, 2014, 15:47:23

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robbo

#900
DTS iets in elkaar flansen?  Ondanks de druk van Atmos volgen ze gewoon gestaagd hun plan. Beter zo dan de gebruiker als beta tester inzetten, dat gebeurt tegenwoordig al maar veel te vaak.   

De informatie voorziening is beperkt, maar in de laatste Home Cinema Choice staat een goed artikel.

Kjelt

Citaat van: THX-ultraII op juni 25, 2015, 09:22:48
Nu snap ik de bubble ook waar je in komt te zitten als ik dat plaatje zie. Het enige probleem dat ik nog steeds heb ik dat de left en and right top rear overhead speakers (nummer 8) niet echt ''hoog'' geplaatst kunnen worden door het schuin aflopende plafond.
Dat is inderdaad wel een "handicap".
Je hebt ze dan op ongeveer 2m30 en 1m60 hangen als ik het een beetje inschat. Ik heb geen idee of Audyssea dit netjes kan rechttrekken wbt de bubble.
Als je de speakers toch al hebt zou je er mee kunnen experimenteren. Als je ze nog moet aanschaffen wordt het een dure gok, want als het niet goed bevalt is je enige optie nog denk ik terug naar een 7.1.2  top mid speaker setup.

jaco

Citaat van: THX-ultraII op juni 25, 2015, 09:22:48
Kijk, hier hebben we veel aan. Thxz Kjelt.
Nu snap ik de bubble ook waar je in komt te zitten als ik dat plaatje zie. Het enige probleem dat ik nog steeds heb ik dat de left en and right top rear overhead speakers (nummer 8) niet echt ''hoog'' geplaatst kunnen worden door het schuin aflopende plafond.
Die plaatjes zijn wel goed om te snappen waar de speakers komen, alleen je moet goed de hoeken in de gaten houden. 30 graden omhoog is in de meeste gevallen de front wall, en niet plafond zoals in de afbeelding van dolby. De front heigh en top front overlappen ook qua hoek een beetje.
Dus je kunt kijken waar je de speakers op kunt/wilt hangen en dan volgt daar een positie uit..

Zelfde geld voor achterkant.

Ik zou altijd kiezen voor front heigh en rear heigh als het kan. Dat lijkt het meest op de itu modellen, en op wat Auro3d doet (voorkant en surround speakers 30 graden boven oorhoogte speaker). DTS:x kan blijkbaar alles ondersteunen in theorie, maar ook de implementatie zal moeten mappen op de posities die de diverse merken als standaard hebben. Hier als D&M voorbeeld met 5 mogelijke hoogte kanalen posities.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Akosoft

Tja, ik kies DTS nu ook altijd al boven Dolby digital omdat het gewoon lekkerder klinkt... het feit dat je alleen een nieuwe receiver nodig bent en geen extra luidsprekers is ook veel interessanter dan dat gezever en gedoe met extra luidsprekers ophangen. Prachtig natuurlijk als je het geld en de ruimte hebt, maar als je kijkt naar de gewone consument zit deze echt niet te wachten op nog meer lelijke kasten in de kamer....Ik denk dat DTS gewoon slimmer is geweest dan de rest....

jaco

Jij denkt dat je met alleen speakers op oorhoogte met dts:x 3d audio gaat krijgen ? Dream on..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

Citaat van: jaco op juni 25, 2015, 10:47:25
Die plaatjes zijn wel goed om te snappen waar de speakers komen, alleen je moet goed de hoeken in de gaten houden. 30 graden omhoog is in de meeste gevallen de front wall, en niet plafond zoals in de afbeelding van dolby.
Hangt inderdaad van de lengte van de ruimte af. Bij mij zit het toch vrij in het center van de kamer en ruim van de achter en voor muur af maar als je een kleine kamer hebt dan inderdaad komen ze ver naar voren.

Kjelt

Citaat van: Akosoft op juni 25, 2015, 11:12:13
Tja, ik kies DTS nu ook altijd al boven Dolby digital omdat het gewoon lekkerder klinkt... het feit dat je alleen een nieuwe receiver nodig bent en geen extra luidsprekers is ook veel interessanter dan dat gezever en gedoe met extra luidsprekers ophangen.
Volgens mij begrijp je het concept niet helemaal. Als je geen top luidsprekers er bij neemt gaat er niets veranderen tov je huidige situatie.
Ook DTS is geen Harrie Potter ze kunnen geen geluid ergens positioneren zonder de speaker.  :D

THX-UltraII

Citaat van: Kjelt op juni 25, 2015, 10:39:32
Dat is inderdaad wel een "handicap".
Je hebt ze dan op ongeveer 2m30 en 1m60 hangen als ik het een beetje inschat. Ik heb geen idee of Audyssea dit netjes kan rechttrekken wbt de bubble.
Als je de speakers toch al hebt zou je er mee kunnen experimenteren. Als je ze nog moet aanschaffen wordt het een dure gok, want als het niet goed bevalt is je enige optie nog denk ik terug naar een 7.1.2  top mid speaker setup.
En dit is nu precies wat ik uit moet zoek :)
Nog even een aanvullende vraag voor als ik voor 7.1.4 ga (en niet voor 5.1.4): klopt het dat je in de ideale situatie de left and right surround speakers NAAST je plaatst?

THX-UltraII

Citaat van: Kjelt op juni 25, 2015, 11:21:52
Volgens mij begrijp je het concept niet helemaal. Als je geen top luidsprekers er bij neemt gaat er niets veranderen tov je huidige situatie.
Ook DTS is geen Harrie Potter ze kunnen geen geluid ergens positioneren zonder de speaker.  :D
Helemaal mee eens. Ik ben ook totaal niet geinteresseerd in de upmix mogelijkheden van Atmos. Een 5.1 track speel je af op 5.1 speakers, Atmos op Atmos speakers.

Kjelt

Citaat van: THX-ultraII op juni 25, 2015, 11:22:10
Nog even een aanvullende vraag voor als ik voor 7.1.4 ga (en niet voor 5.1.4): klopt het dat je in de ideale situatie de left and right surround speakers NAAST je plaatst?
Volgens de Dolby spec wel. In mijn situatie staan ze iets naar voren omdat mijn vriendin anders in de weg zit voor het geluid van rechts  ;D  :D
Serieus je wilt eigenlijk niet dat er iets je speaker blokt, dat kan een persoon naast je zijn maar bijv. voor de rear surrounds kan dat ook het te luxe hoofdsteun bankstel/meubel zijn. Een van de redenen voor mij om een nieuwe bank te gaan kiezen is deze laatste, hij zit heerlijk maar het geluid van achteren wordt geblocked wat de bubble niet ten goede komt.

Kjelt

Citaat van: THX-ultraII op juni 25, 2015, 11:24:17
Helemaal mee eens. Ik ben ook totaal niet geinteresseerd in de upmix mogelijkheden van Atmos. Een 5.1 track speel je af op 5.1 speakers, Atmos op Atmos speakers.
Dat wil ik je nog wel eens vragen als je klaar bent. Ik was eerst zeer sceptisch over de upmixer maar hij voegt bij mij voor alle films >2000 en zelfs daar voor (Godfather 1972) toch echt veel toe. Maar dat wil je eerst zelf ervaren  ;)

larsonator

yep 90 tot 110 graden. Dus naast je of net schuin achter je

THX-UltraII

Citaat van: Kjelt op juni 25, 2015, 11:26:48
Dat wil ik je nog wel eens vragen als je klaar bent. Ik was eerst zeer sceptisch over de upmixer maar hij voegt bij mij voor alle films >2000 en zelfs daar voor (Godfather 1972) toch echt veel toe. Maar dat wil je eerst zelf ervaren  ;)
Ben benieuwd!

THX-UltraII

Ok, volgende vraag: de speakers zelf.

Momenteel heb ik een Teufel Theater 8 5.1 set (http://www.areadvd.de/hardware/teufeltheater8.shtml). Gelukkig niet met de dipoles maar met 5 identieke M800 FCR speakers. Nu gaan hier dus 6 stuks bij komen naar alle waarschijnlijkheid. De M800 FCR speakers zijn los niet meer verkrijgbaar. Daarbij komt dat deze veel te groot zijn om op te hangen. Ik ben op zoek gegaan naar een verkrijgbaar en betaalbaar alternatief en ben uitkomen op de S 500FCR (http://www.amazon.de/Teufel-Schwarz-Satelliten-Lautsprecher-Select-2-Zertifikat/dp/B007ZQ2Z64). Naar mijn idee komt deze het dichtst in de buurt van mijn speakers en is ook nog eens betaalbaar (met een beetje onderhandelen met Teufel moet 1000 euro toch wel lukken voor 6 stuks). Nu is alleen de vraag voor welke posities ik deze andere speakers ga gebruiken. Uiteraard blijven FL, FR en C mijn oude M800FCR maar waarvoor ga ik mijn andere paar M800FCR gebruiken? Of is het aan te raden om mijn M800FCRs te verkopen en te kiezen voor allemaal nieuwe X500FCR speakers?

larsonator

ik zou ze gebruiken voor surround en plafond. Op de Surround back positie zou ik de M800 FCR laten staan

THX-UltraII

Citaat van: larsonator op juni 25, 2015, 11:44:22
ik zou ze gebruiken voor surround en plafond. Op de Surround back positie zou ik de M800 FCR laten staan
Dus voor de duidelijkheid: positie 6 waar ik de oude speakers blijf gebruiken?

Akosoft

Zucht, als je mijn post niet goed leest of snapt, dan kun je nog altijd normaal reageren...

Citaat van: jaco op juni 25, 2015, 11:14:15
Jij denkt dat je met alleen speakers op oorhoogte met dts:x 3d audio gaat krijgen ? Dream on..

larsonator

Citaat van: THX-ultraII op juni 25, 2015, 11:54:30
Dus voor de duidelijkheid: positie 6 waar ik de oude speakers blijf gebruiken?
yep  ;D

jaco

Op ebay duitsland staan nog wel m800 frc te koop volgens mij..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

#919
Citaat van: Akosoft op juni 25, 2015, 11:55:33
Zucht, als je mijn post niet goed leest of snapt, dan kun je nog altijd normaal reageren...
Wat nou zucht ?
Je post in een Atmos thread dat DTS zo veel slimmer is, en mensen niet zitten te wachten op nog meer speakers.

Snap jij wel wat spatial audio is ? Je hebt altijd een luidspreker extra en hoger nodig om in die dimensie iets te kunnen plaatsen.  DTS kan ook niet de fysieke wetten veranderen.
Verder zou DTS lossless niet anders moeten klinken dan Dolby lossless of LPCM. Als dat voor jou wel zo is, dan is er iets mis met je systeem of je gehoor. Of ze hebben je in het verleden goed gehersenspoeld met het feit dat DTS lossy vetter klinkt.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

broodro0ster

Citaat van: Kjelt op juni 22, 2015, 17:25:07
De DSP processoren in een Atmos processor hebben algoritmes die niet alleen de Atmos tracks kunnen verwerken maar ook de wat oudere meerkanaals geluidstracks.
Hoe het precies werkt dat is geheim maar het komt er in de praktijk op neer dat als je een 7.1.4 Atmos installatie hebt en je draait bv een 5.1 geluidstrack of 7.1 dolby hd of 7.1 dts hd, dat deze upmixer toch alle kanalen van de 7.1.4 setup gebruikt.

Zover als ik merk worden ambient (omgevingsgeluiden) en muziek/soundtracks dan ook via de bovenkanalen weergegeven en dat klinkt best aardig.

Een upmixer is dus een bewerking op de digitale data om ook informatie voor de hoogte kanalen te genereren.

Idd, maar jammer genoeg heb ik ook al foute dingen waargenomen.
Bij sommige films is het zo storend dat ik de upmixer uitzet. Bij andere films klinkt het dan weer geweldig. Het hangt er dus echt vanaf.
Een native Atmos mix klinkt gewoon het allerbest vind ik.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

Kjelt

Citaat van: broodro0ster op juni 25, 2015, 14:42:52
Bij sommige films is het zo storend dat ik de upmixer uitzet.
Interessant, heb je voorbeelden liefst met timestamp?

riwi

Ik moet zeggen (moet niks maar doe het toch) dat het effect van front height speakers wel mooi is door dat het hele geluidsbeeld aan de voorkant daardoor wordt opgetild.
Dus de pure Atmos setup zoals bij Kjelt geeft de beste surround beleving maar verbetert verder niet iets aan de 'front stage'.

Terwijl met de Auro-achtige setup met rear-height en front-height je misschien iets minder 'surround pin pointing hebt maar wel een verbetering van de 'front stage'

Dus als je fysiek niet in staat bent om de top-rear speakers te plaatsen vanwege schuin plafond etc. dan zou ik (zoals jaco heeft) gaan voor front-height en top-mid. En misschien zou ik dat zelfs kiezen als ik wel plek had voor top-rear.

Het is ook maar net wat het doel is : "met 4 plafond speaker perfect Atmos doen" of "met 4 speakers atmos met consessie doen en een verdere verbetering doorvoeren'.

MaxxMark

Dan moet je dat wel fijn vinden natuurlijk. Ik bij diverse bioscopen en kleinere thuis opstellingen verschillende belevingen mbt de front-stage. In sommige gevallen was het dialoog 'gelift' (of dat de mix is, of een afstelling van de ruimte weet ik niet). Persoonlijk vond ik dat heel tegennatuurlijk aanvoelen. Sterker nog, ik vond het heel storend. Anderen hoorde ik hier echter niet over, dus dat doet mij vermoeden dat het heel erg ligt aan wat je zelf vindt.

Ik hoor wel vaker dat er (zeker met akoestisch transparante schermen) tegenwoordig vaker gegaan wordt voor het plaatsen van de centerspeaker (en evt fronts?) in het midden van het scherm, ipv op oorhoogte. Dit omdat vaak de bron van spraak (een hoofd ;) ) heel vaak in het midden van het scherm is ipv iets onder het midden.

Gezien het effect denk ik dat mijn voorkeur zal gaan liggen bij alle heights aan het plafond en geen front-heights.  En als ik geen front-top-left/front-top-right kwijt zou kunnen zou ik misschien gaan voor front-wide ipv front-height.

Bottom line; volgens mij moet je goed luisteren wat je zelf het prettigste vindt!
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com