Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Gestart door jaco, juni 24, 2014, 15:47:23

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

skank1

Citaat van: RonG op februari  5, 2015, 16:05:32
Thnx,

Is dat niet per situatie anders? In mijn geval bv heb ik schuine wanden (zolder). Er wordt standaard uit gegaan van een normaal plafond...

Vandaar dat je speakers moet nemen met richtbare tweeter ;)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

Kjelt

Citaat van: RonG op februari  5, 2015, 16:05:32
Thnx,
Is dat niet per situatie anders? In mijn geval bv heb ik schuine wanden (zolder). Er wordt standaard uit gegaan van een normaal plafond...
Wat je dan zeker niet wilt (maar anders eigenlijk zou ik het ook niet willen) zijn die indirecte aka "fake" Atmos speakers waarbij er bovenin zo'n speaker zit die dan via het plafond het geluid weerkaatst.
Dat werkt dus alleen bij perfect platte plafonds die zeer goed reflecteren ook wel bekend als enorme galmplafonds  ;D
Maar je hebt een schuin plafond dus dat is out of the question. Dan zul je de speakers op de een of andere manier op de juiste hoogte en plaats moeten zien te krijgen volgens het schema dat Dolby in de desbetreffende pdf aangeeft. Je kunt dan nog kiezen welke Atmos setup je wilt nemen.
Als je dat nou eerst eens bekijkt en beslist  ;)

clicquot

ik vind het allemaal nogal "relatief" en soms vet overdreven die speakerposities... ik heb de atmos setup getest met speakers op statief in de lucht boven het hoofd (omdat ik ze niet kan hangen aan het plafond boven het hoofd) en deze posities vergeleken met front height/back posities - tjah, ik dacht als men zelfs 'special' upfiring speakers produceert en ik richt de speakers in de juiste hoek vanaf de front en backwall.... beide einderesultaten zijn verwaarloosbaar als je ze met mekaar vergelijkt (de instellingen van speakers zijn wel anders ahv audyssey). In de TF track kan je bv goed testen ahv de scene met de drones - je kan het geluid perfect volgens in een extra dimensie, naargelang ze hoog/laag en van links naar rechts vliegen. Volstaat voor mij en is een meerwaarde tov 7.1

Toni71

#678
Deze gebruikt ook "gewone" speakers , en later wandspeakers aan het plafond. Dezelfde wandspeakers gaan bij mij ook aan het plafond in de toekomst.
Of dat helemaal verantwoord is, ik weet het niet.
Dat zijn de enige die mijn set als geheel kunnen aanvullen.





RonG

Citaat van: skank1 op februari  5, 2015, 16:24:14
Vandaar dat je speakers moet nemen met richtbare tweeter ;)

Hmmm, ok. Moet ik alleen nog ff uitzoeken welke ik zou kunnen gebruiken. Het moet ook niet high end zijn natuurlijk €€€€€ :)

Citaat van: Kjelt op februari  5, 2015, 17:10:23
Wat je dan zeker niet wilt (maar anders eigenlijk zou ik het ook niet willen) zijn die indirecte aka "fake" Atmos speakers waarbij er bovenin zo'n speaker zit die dan via het plafond het geluid weerkaatst.
Dat werkt dus alleen bij perfect platte plafonds die zeer goed reflecteren ook wel bekend als enorme galmplafonds  ;D
Maar je hebt een schuin plafond dus dat is out of the question. Dan zul je de speakers op de een of andere manier op de juiste hoogte en plaats moeten zien te krijgen volgens het schema dat Dolby in de desbetreffende pdf aangeeft. Je kunt dan nog kiezen welke Atmos setup je wilt nemen.
Als je dat nou eerst eens bekijkt en beslist  ;)

Idd, die "fake" atmos zal het zeker niet worden gezien de schuine wanden en gezien ik een dedicated HT heb ook niet noodzakelijk.
Ik heb deze PDF gezien en ook de opstellingen wat mogelijk is.
Ik draai nu 7.2 en ga in eerste instantie naar 7.2.2 en misschien later naar 7.2.4 en dan met respectievelijk 2 of 4 extra plafond speakers, en daar was dan mijn vraag, welke type speaker zou goed zijn? :).

Ze zouden ergens bij die 2 bovenste balken moeten komen maar dan nog wat hoger, kan aan een beugel en kan ze natuurlijk ook recht naar onder richten. Maar de bewegingsruimte is beperkt.

Atmoz


Als ik een HTPC ga maken, hoe komt het Dolby Atmos signaal dan in de Marantz SR7009?
Is dat gewoon via HDMI (vanuit de videokaart) en kan Windows (of een mediaspeler voor in Windows) dit al handelen? Zijn er programma's die weten dat ze de Dolby Atmos track uit moeten sturen via de HDMI van de videokaart? Ik heb hier 0,0 ervaring mee, maar zou hier wel graag mee gaan beginnen op korte termijn...

Alvast dank :worship:
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

jaco

Atmos zit in een truehd container.
Ik neem haast aan dat de software players daar nu wel mee om kunnen gaan. Ze moeten bitstream uitsturen, en niet gaan decoderen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Atmoz


Oke top! Thanks :)

Dat is wat ik al hoopte.
En dat allemaal via één HDMI uitgang, namelijk die van de videokaart?!

Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

RonG

Daar ga ik ook van uit.

Deze week krijg ik de 7009 binnen en zal dan testen met mijn HTPC.
Alhoewel ik nog geen atmos speaker opstelling heb kan ik natuurlijk wel zien of er dolby atmos op het schermpje wordt weergegeven :)
Ik heb zo'n atmos demo BR en  de laatste transformers.

R0N

Citaat van: Atmoz op februari 10, 2015, 08:00:53
Als ik een HTPC ga maken, hoe komt het Dolby Atmos signaal dan in de Marantz SR7009?
Is dat gewoon via HDMI (vanuit de videokaart) en kan Windows (of een mediaspeler voor in Windows) dit al handelen? Zijn er programma's die weten dat ze de Dolby Atmos track uit moeten sturen via de HDMI van de videokaart? Ik heb hier 0,0 ervaring mee, maar zou hier wel graag mee gaan beginnen op korte termijn...

Alvast dank :worship:

Hoi,

Bij een HTPC gebruik je Kodi (voorheen XBMC), die kan alles aan en is zeer snel. Zelfs 3D beeld. Alles via HDMI.
Of eventueel stereo via S/PDIF.
Tip: gebruik een SSD voor de besturing (120 GB max) en een HD voor de data. Of data vanaf een NAS.
Met je tablet bedien je de HTPC (via Splashtop), reuze handig.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

RonG

Citaat van: Atmoz op februari 10, 2015, 08:47:15
Oke top! Thanks :)

Dat is wat ik al hoopte.
En dat allemaal via één HDMI uitgang, namelijk die van de videokaart?!

Gewoon één HDMI, ik heb geen aparte videokaart in de HTPC en gebruik dus de "onboard" van de AMD processor.

Atmoz

#686
Citaat van: RonG op februari 10, 2015, 08:47:50
Daar ga ik ook van uit.

Deze week krijg ik de 7009 binnen en zal dan testen met mijn HTPC.
Alhoewel ik nog geen atmos speaker opstelling heb kan ik natuurlijk wel zien of er dolby atmos op het schermpje wordt weergegeven :)
Ik heb zo'n atmos demo BR en  de laatste transformers.

Ah, mooi O0
Ik ben zeer benieuwd wat je bevindingen zijn!
Alvast succes en veel plezier ermee :pompom:

(heb jij de SR7009 wél nog kunnen krijgen voor die leuke/zachte prijs?)



Citaat van: R0N op februari 10, 2015, 08:48:25
Hoi,

Bij een HTPC gebruik je Kodi (voorheen XBMC), die kan alles aan en is zeer snel. Zelfs 3D beeld. Alles via HDMI.
Of eventueel stereo via S/PDIF.
Tip: gebruik een SSD voor de besturing (120 GB max) en een HD voor de data. Of data vanaf een NAS.
Met je tablet bedien je de HTPC (via Splashtop), reuze handig.

ron

Thanks! :worship:
Naar dit soort informatie was ik opzoek. Wilde vandaag of morgen ofzo maar eens de spullen voor die HTPC gaan bestellen.
Goed om te weten dat de software ook al zover is. Kodi draait gewoon onder Windows 7 toch?

Ben stiekem opzoek naar een dealer wat de SR7009 nog voor een laag prijsje kan aanbieden trouwens... Als d'r nog iemand iets weet ---->  :worship:


[edit]

Citaat van: RonG op februari 10, 2015, 08:56:00
Gewoon één HDMI, ik heb geen aparte videokaart in de HTPC en gebruik dus de "onboard" van de AMD processor.

Oke. Mooi. Thanks!
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

RonG

Citaat van: Atmoz op februari 10, 2015, 08:57:15

(heb jij de SR7009 wél nog kunnen krijgen voor die leuke/zachte prijs?)


Ik denk van wel, via Marcel van HcHifi.. PM hem eens zou ik zeggen ;)

Atmoz

Citaat van: RonG op februari 10, 2015, 09:06:35
Ik denk van wel, via Marcel van HcHifi.. PM hem eens zou ik zeggen ;)

Zag 't inderdaad in 't topic. Inmiddels done ;D
Thanks!
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

Raymen

Heb een hdmi tussen mijn dune prime en een denon x7200
En met de teenage mutant turtles film komt er mooe dolby atmos te staan
Ook met de atmos demo. Mooi in beeld

Mvrg
Raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 3X500W-Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo 1000pro-Apple tv 4K(2022)-5xFocal 300lcr6-4xFocal 300 inceiling-2 x Jl Audio F113 v2(v1)- 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet-
HUISKAMER:LG Oled 77c8 -2 x SF VENERE 3.0-Zidoo UHD 2000-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x CM Pcords en 2 x wworld

broodro0ster

Citaat van: Atmoz op februari 10, 2015, 09:08:27
Zag 't inderdaad in 't topic. Inmiddels done ;D
Thanks!

Zou ook informeren naar de Denon X5200. Die heeft losse eindtrappen en presteert beter.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

Atmoz


Die is ook weer een STUK duurder :o

En ik denk dat ik ook wel tevreden ga zijn met die Marantz.
De speakers die ik ga gebruiken (allemaal uit de B&W 600 serie) zijn ook niet het aller beste...

(ik heb de SR7009 trouwens zojuist gekocht :pompom:)
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

broodro0ster

Proficiat met de aankoop!
Ik dacht zo'n 300-400euro, maar als de speakers makkelijk aan te sturen zijn zal het zo ook wel goed gaan :-)
Denk dat mijn X4100 een vergelijkbare amp en dat goed met m'n KEFjes.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

Atmoz

Citaat van: Loondijke op februari  5, 2015, 14:13:35
Deze ga ik even volgen!  :xmas:

PS Atmoz
Nooit gedacht om de hoekbank te schuiven tegen de andere muur? Als je films kijkt, zit je al heel snel in het stuk bank met hoek. Of niet? Want dan zit je altijd op de sweetspot ipv uit het midden  :pompom:

Excuses, ik had je post "even" gemist :angel:

Dat is altijd nog mogelijk. Die "hoek" kan ik ook op de andere kant zetten. Is maar gewoon een poef wat (wel vastgezet) je links of rechts kunt zetten :)
Maar goed idee ja! Thanks!

Gr,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

Akosoft

Als ik het goed begrijp is Atmos momenteel het meest ondersteunde systeem waar al een aantal titels voor zijn en is het vooralsnog afwachten wat auro3d of dts gaan doen?
Kunnen huidige atmos receivers later een auro3d en dts x update krijgen of ben je als consument dan weer de sjaak als iedereen ineens voor auro3d kiest omdat je weer nieuwe hardware moet aanschaffen?

Kjelt

#695
Citaat van: Akosoft op maart 17, 2015, 11:33:56
Als ik het goed begrijp is Atmos momenteel het meest ondersteunde systeem waar al een aantal titels voor zijn en is het vooralsnog afwachten wat auro3d of dts gaan doen?
Kunnen huidige atmos receivers later een auro3d en dts x update krijgen of ben je als consument dan weer de sjaak als iedereen ineens voor auro3d kiest omdat je weer nieuwe hardware moet aanschaffen?
Dat hangt van het merk/platform af en je kunt er niet algemeen iets over zeggen.
De Marantz 7702 kan worden geupdate met Auro3DAtmos, vermoedelijk niet met DTS X.
De Marantz 8802 schijnt ook met DTS X te kunnen worden geupdate maar dat hangt van de specs van DTS X af.
Dus afwachten als je alles wilt zul je willen wachten.
Wat ook belangrijk is of Atmos en DTS X dezelfde plaatsing van de extra speakers hebben anders wordt het een heel duur geintje. Auro3DAtmosbv wil de speakers op een andere plek dan Atmos hebben.

Akosoft

Pfew nog een hele toestand merk ik. Bedankt voor je info.. :)

riwi

#697
Even de correcties in bold  :coffee:


De Marantz 7702 kan worden geupdate met Auro3D maar beschikt reeds over Atmos, vermoedelijk niet met DTS X.
..
Wat ook belangrijk is of Atmos en DTS X dezelfde plaatsing van de extra speakers hebben anders wordt het een heel duur geintje. AtmosAuro3D bv wil de speakers op een andere plek dan Atmos hebben.

Kjelt

ja bedankt aangepast, te druk hier op dit moment  ;)

MaxxMark

#699
Vraagje voor Kjelt/Jaco; hoe zit het met de hoogtepositionering van de height speakers?

Is het advies om deze relatief gezien allen op een gelijke afstand te houden?

Zeg maar net zoals normaal wordt gezegd dat je speakers over een circel moet verdelen. Of is hier prima voor te corrigeren met timing en volume? Atmos is dan wel minder kritisch qua positionering, maar als er wel degelijk een significant voordeel is wil ik daar wel rekening mee houden 

In mijn toekomstige HT ruimte zit namelijk een puntdak waardoor de heights mogelijk op verschillende hoogtes tov de vloer komen te hangen. Ik zou in die gevallen er voor kunnen kiezen om iets van portalen/balken te hebben waar de speakers aan hangen, maar het is een heel stuk gemakkelijker om deze gewoon hoger tegen het plafond te hangen.

Ter illustratie een (perspectivisch vertekend)plaatje met de mogelijke atmos height posities:

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com