Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Gestart door jaco, juni 24, 2014, 15:47:23

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Homethx

Dat was de Klipsch THX Ultra2 serie. Heb deze trouwens zelf als surrounds.

Ben ook naar deze beurs geweest en als ik me niet vergis was dit in combinatie met de Trinnov.

Grtz

master30

Citaat van: Fox op januari 24, 2015, 10:59:05
Tja is Dolby Atmos (DA) de moete waard??

Ik heb met de kerst het e.e.a. gelezen over Atmos, en het kwam er op neer dat van de na de introductie 2,5 jaargeleden er van de ca. 650 bioscoop films er 49 in Atmos gemixt en daarvan er 11 (dit is inclusief dubelingen door o.a. 3D en exclusieve versies) op BD waren verschenen.

De films in DA, let daarbij op dat er ook films tussen zitten die in de voorloper van DA, nl Dolby Real Digital 3D zijn gemixt. Wat een variatie op 7.1 is.

http://www.dolby.com/us/en/experienc...os/movies.html

Hiervan zal je schrikken, maar er zij er een paar meer verkrijgbaar op BD
http://www.dolby.com/us/en/experienc...streaming.html

Feitelijk staat DA nog geheel in de kinderschoenen, en als je de vergelijk maakt met de acceptatie en gebruik van 7.1 in HT BD uitgaven + dat de fysieke media aan het verdwijnen is, kun je je afvragen wat de kansen tot succes, acceptatie en groei zijn voor HT.
En de bioscoop, hoeveel zalen heeft bv NL, 3 of 4 ???? ... , gaat het de kant op van 3D diep een diepe duik maakt na de hype ... wie zal het zeggen

je links zijn niet goed? (page not found krijg ik als melding)
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

zoldar

VRAAG: heft iemand hier een remux van een atmos schijfje aan de praat gekregen? Met de Atmos track? Heb john wick binnen met atmos maar vraag me af of die gaat spelen met een atmos recceuver?
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

riwi

Ik remux met tsmuxer en dat gaat goed met de beschikbare atmos disks. Ik remux naar m2ts bestand en laat vreemde talen weg dan.
Ik heb alleen geen atmos decodeer mogelijkheid. maar gewoon TrueHD speelt normaal na het remuxen.

Het schijnt dat makemkv moeite heeft met atmos disks.
O ja en bij John Wick moet je als playlist een van de volgende playlists nemen : 00019.mpls of 00022.mpls of 00456.mpls of 00589.mpls

zoldar

Citaat van: riwi op januari 27, 2015, 16:55:37
Ik remux met tsmuxer en dat gaat goed met de beschikbare atmos disks. Ik remux naar m2ts bestand en laat vreemde talen weg dan.
Ik heb alleen geen atmos decodeer mogelijkheid. maar gewoon TrueHD speelt normaal na het remuxen.

Het schijnt dat makemkv moeite heeft met atmos disks.
O ja en bij John Wick moet je als playlist een van de volgende playlists nemen : 00019.mpls of 00022.mpls of 00456.mpls of 00589.mpls

Heb ik gedaan, alleen was de remux naar m2ts mislukt. Naar iso werkte echter prima. John Wick draait nu bij mij ook prima in trueHD (met 00589). Maar ben wel benieuwd of er bij iemand dan ook Dolby Atmos wordt gedecodeerd. Proof of the pudding.......
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

broodro0ster

Mijn Mede8er 600X3D speelt ze perfect af. Ik wel geen Atmos speakers, maar op het info schermpje van m'n X4100 komt er netjes Atmos te staan als ik een Atmos film opzet.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

zoldar

Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

dvd-fan

stuurt mede8ter atmos gewoon door??
Robin
Zappitti one , Denon X2600H, Panasonic 4k TV, Phonar LS

zoldar

als het goed is wel. een normale blu ray speler moet dat ook doen. geen update voor nodig. alleen een decoder aan de kat van de pre pro
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

cobaltjeh

Je bron moet wel aan een bepaalde standaard voldoen, zo moet deze pass-trough ondersteunen voor DolbyTrue HD.

De ondersteuning hiervoor zit in HDMI 1.3.

Mijn XBMC mediaplayer heeft een Zotac ION ITX bord met HDMI 1.1, deze kan dus geen ATMOS naar een receiver sturen. :(

zoldar

Maar toch goed dat iemand het in de praktijk werkend heeft gekregen.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

broodro0ster

Citaat van: dvd-fan op januari 28, 2015, 11:47:03
stuurt mede8ter atmos gewoon door??
Robin

Yep, werkt zonder problemen hier met een 600X3D. Firmware 3.7 en DTS-HD passthrough ingesteld in Mede8er. M'n Denon X4100 toont aan dat hij Atmos ontvangt :-)
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

riwi

Citaat van: broodro0ster op januari 28, 2015, 14:35:23
Yep, werkt zonder problemen hier met een 600X3D. Firmware 3.7 en DTS-HD passthrough ingesteld in Mede8er. M'n Denon X4100 toont aan dat hij Atmos ontvangt :-)

En had je de film geremuxed (met tsmuxer of makemkv) of heb je direct de originele iso/disk gespeeld ?

broodro0ster

Zowel iso als mkv werkt. De Atmos track zit gewoon in de DolbyHD stream. De Mede8er weet niet eens dat het een bron met Atmos is.
Ik heb een iso als mkv getest en beide werken.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

broodro0ster

Zowel iso als mkv werkt. De Atmos track zit gewoon in de DolbyHD stream. De Mede8er weet niet eens dat het een bron met Atmos is.
Ik heb een iso als mkv getest en beide werken.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

Atmoz


Ik ben bijna zover dat ik moet gaan bepalen (i.v.m. leidingen etc...) waar ik de 4 stuks Dolby Atmos "boven-hoofd" speakers moet plaatsen.

Is daar een "standaard" voor ofzo? Kan ik ergens zien waar ik ze het beste kan plaatsen?

Onderstaand de tekening/plattegrond van de kamer waarop het scherm en de 2 banken te zien zijn.



Op welke 4 plaatsen kan ik het beste speakers hangen? Is D3 en D14 bijvoorbeeld goed voor de eerste/voorste 2?
En dan X3 en X14 voor de achterste?

Iemand die me daar mee kan helpen? :worship:

Thanks!!

Gr,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5


jaco

Het hangt ook een beetje af wat voor basis laag opstelling je wilt.
5 of 7 speakers, en wat voor versterker. De meesten kunnen 5.1.4 of 7.1.4 maximaal.
Meer dan 4 hoogte kanalen kan nog niet echt met betaalbare versterkers, alleen als je 12k€ of meer wilt neertellen.

De Atmos posities zijn simpel:

Front Height
Top front
Top mid
Top rear
Rear Height

In die link van kjelt staan wel de graden waaraan elke positie moet voldoen.

Aan jouw opstelling te zien moet je een top mid op de meest achterste positie (WX kolom) en een front heigh (boven links en rechts speakers) of top front  (kolom AB)

Hoe ver ze de kamer in moeten vanaf de muur, kun je ook in link van kjelt vinden.
Dat is ruwweg op de as van de links en rechts speaker.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Atmoz

Citaat van: Kjelt op januari 30, 2015, 20:50:43
Hier staat alles in:  http://www.dolby.com/us/en/technologies/dolby-atmos/dolby-atmos-home-theater-installation-guidelines.pdf

Ah, thanks!
Toppie :worship:


Citaat van: jaco op januari 30, 2015, 21:08:16
Het hangt ook een beetje af wat voor basis laag opstelling je wilt.
5 of 7 speakers, en wat voor versterker. De meesten kunnen 5.1.4 of 7.1.4 maximaal.

Ik neem een 7.2.4 setup met een Marantz SR7009. Zag trouwens dat de prijs hiervan trouwens drastisch gezakt is :pompom: :pompom: :pompom:


Citaat
Meer dan 4 hoogte kanalen kan nog niet echt met betaalbare versterkers, alleen als je 12k€ of meer wilt neertellen.

Is ook niet nodig in mijn kleine kamer...

Citaat
De Atmos posities zijn simpel:

Front Height
Top front
Top mid
Top rear
Rear Height

In die link van kjelt staan wel de graden waaraan elke positie moet voldoen.

Aan jouw opstelling te zien moet je een top mid op de meest achterste positie (WX kolom) en een front heigh (boven links en rechts speakers) of top front  (kolom AB)

Hoe ver ze de kamer in moeten vanaf de muur, kun je ook in link van kjelt vinden.
Dat is ruwweg op de as van de links en rechts speaker.

Thanks.

Ik ga dat document eens goed doornemen.

Grtz,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

broodro0ster

Als het niet veelt scheelt in prijs, kan je ook de Denon X5200 nemen. Die heeft betere eindtrappen en ik dacht ook een betere voorversterker.
HT: Dolby Atmos 7.2.2 | NAD T758 V3 (Full Dirac), KEF R700, KEF R600c, 4x KEF R300, BA A25 atmos, 2x SVS PB-2000
Sony HW55es isf, Kingpin VFS-240, Shield TV
Living: LG 77G2, Boston Acoustics A25, Denon X-2000, Shield TV

R0N

Citaat van: broodro0ster op januari 30, 2015, 22:00:11
Als het niet veelt scheelt in prijs, kan je ook de Denon X5200 nemen. Die heeft betere eindtrappen en ik dacht ook een betere voorversterker.

En niet te vergeten Audyssey (Pro). Want met zoveel luidsprekers met verschillende karakteristieken is een goede kalibratie en inmeting van eminent belang voor een coherent geluid.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

RonG

Misschien een domme vraag, maar kan men als ceiling speakers ook bv Boston Acoustics A25 speakers oid nemen?
Of moeten dat speciale speakers zijn?

Kjelt

Citaat van: RonG op februari  5, 2015, 13:48:58
Misschien een domme vraag, maar kan men als ceiling speakers ook bv Boston Acoustics A25 speakers oid nemen?
Of moeten dat speciale speakers zijn?
Direct stralende speakers moeten het zijn met een bepaalde dB/m verhouding , zie de Dolby Atmos for hometheater installation pdf.

Loondijke

Deze ga ik even volgen!  :xmas:

PS Atmoz
Nooit gedacht om de hoekbank te schuiven tegen de andere muur? Als je films kijkt, zit je al heel snel in het stuk bank met hoek. Of niet? Want dan zit je altijd op de sweetspot ipv uit het midden  :pompom:
Sony HW55  ISF | Kingpin VFS210 | Denon AVR-X4100W | Fronts; DALI Concept 8 | Center: DALI Concept | Rears: DALI Concept 1 | BK XXLS400 FF | HTPC + XBMC + Bluray Diskdrive | Panasonic BDT300 | Thecus N7510 + WD RED 28TB
Mijn topic;
Loondijke's Dedicated Attic-HT

RonG

Citaat van: Kjelt op februari  5, 2015, 14:11:49
Direct stralende speakers moeten het zijn met een bepaalde dB/m verhouding , zie de Dolby Atmos for hometheater installation pdf.

Thnx,

Is dat niet per situatie anders? In mijn geval bv heb ik schuine wanden (zolder). Er wordt standaard uit gegaan van een normaal plafond...