Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Gestart door jaco, juni 24, 2014, 15:47:23

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

R0N

Citaat van: anton op juli  9, 2014, 14:48:52
Nog een vraag voor Werner om mee te nemen naar Dolby :
Dolby Atmos zou dus op de huidige schijfjes en met de huidige blu ray speler gedraaid kunnen worden op de nieuwe processors/receivers met Atmos ondersteuning.
Ik lees al her en der dat er een opvolger gaat komen voor blu ray. Deze zou veel meer opslagcapaciteit hebben dan de huidige schijf (bv. de Hobbit 2 moest al op 2 schijven).
Hoe gaat Dolby met de opvolger van de blu ray te werk ? Gaan we dan na 1 of 2 jaar al een "dolby atmos +" krijgen kortom zouden we dan al weer moeten gaan upgraden naar een nieuwe speler ? Zijn de "oude" schijfjes met "gewoon" atmos dan nog compatibel ???  Hoor het graag van jou Werner.

Met het nieuwe Dolby Atmos formaat ben je heel flexibel en op de toekomst voorbereid. Lees hier mijn korte uitleg + plaatje maar eens.
En wat er over 10 jaar is, dat weet nog niemand.

ron
Een nieuwe wetenschappelijke waarheid overwint niet door de tegenstanders te overtuigen en hen het licht te laten zien, maar omdat de tegenstanders ten slotte sterven en er een nieuwe generatie opgroeit die ermee vertrouwd is. (Max Planck, in zijn wetenschappelijke autobiografie.)

anton

vorig jaar op de CES gingen er al geruchten dat de blu ray opvolger zou komen, nu is er de praat dat het eind dit jaar / begin volgend jaar gaat worden. Die extra ruimte is dan ideaal voor 4K beeld, zoals ik begrijp uit jou uitleg hoeven we dus niet ongerust te zijn dat qua geluid er dan iets nieuws geintroduceerd gaat worden. En .......inderdaad, over 10 jaar zien we wel weer  ;D

Robbo

Het is wel opmerkelijk dat een fabrikant als Meridian het lijkt te laten gebeuren wat betreft Atmos:
Ze hebben zeer korte contacten met Dolby.  Hebben de klanten ervoor en verkopen graag hun DSP speakers.

Het zal wel een grote revisie van hun 861 betekenen,  want dat die werkt nog steeds met dezelfde Motorola DSPs zie ze al 15 jaar gebruiken.

THX-UltraII

Citaat van: Robbo op juli 14, 2014, 12:38:55
Het is wel opmerkelijk dat een fabrikant als Meridian het lijkt te laten gebeuren wat betreft Atmos:
Ze hebben zeer korte contacten met Dolby.  Hebben de klanten ervoor en verkopen graag hun DSP speakers.

Het zal wel een grote revisie van hun 861 betekenen,  want dat die werkt nog steeds met dezelfde Motorola DSPs zie ze al 15 jaar gebruiken.
Daarbij komt ook nog eens dat Meridian nooit echt als eerste 'iets nieuws' aan boord heeft. Eerst komen Denon, Marantz en Onkyo altijd, daarna volgen de 'betere' merken.

jaco

Het wordt tevens steeds meer een 2 kanaals bedrijf.
De Soolos kan ook nog steeds geen multi kanaals audio doen.

Alle nieuwe ontwikkelingen zijn 2 kanaals dingen zo'n beetje.

De laatste upgrade van de 861 was 40% jitter reductie maar verder geen nieuwe features. (3 K Euro)
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Robbo

Citaat van: THX-ultraII op juli 14, 2014, 16:18:48
Daarbij komt ook nog eens dat Meridian nooit echt als eerste 'iets nieuws' aan boord heeft. Eerst komen Denon, Marantz en Onkyo altijd, daarna volgen de 'betere' merken.

Dat is niet helemaal waar.  Meridian's 565 is lange tijd een trendsetter en benchmarker geweest.  Idem voor de 861.   Die had al Room Correction in 2003.   

Maar ik snap het wel.  De markt voor 2 kanaals is gewoon veel groter.  Met het kleine team aan engineers moet je keuzes maken.


Robbo

Citaat van: jaco op juli 14, 2014, 16:43:54
De laatste upgrade van de 861 was 40% jitter reductie maar verder geen nieuwe features. (3 K Euro)

Wat ook volgt op de research die ze voor de 808 / 818 hebben opgedaan. 


Deze kwam ik overigens net tegen en was nieuw voor mij:

CitaatBoothroyd|Stuart Meridian, Meridian, Meridian Digital Theatre, MLP, and
LipSync are registered trademarks of Meridian Audio Ltd.

etienne

Dolby Atmos is leuk voor in de bioscoop, maar toch niet voor thuis? Zelfs niet met een Meridian........dit wordt geen succes! En wat wil je met 4K ??? wordt ook niks! 
Sony XR 65 A90J - Denon AVC X 8500HA 
Monitor Audio Gold 200 4G,  RX Center, RXFX Surround Back
REL T7 - DUNE HD - NEXTBOX - NAS QNAP TS 419 PII

jaco

Het is prachtig voor thuis. De echte verbetering zit hem in de hoogte component. Als je nooit een goede demo gehoord hebt weet je niet wat het is.
Ik heb al jaren 2+2+2 gehoord, daar kon toen qua geluidsbeeld geen system tegen op wat op 1 vlak de speakers heft staan.

Ik doe Meridian er voor weg, en schrijf erg veel af helaas, maar het is niet anders..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

zoldar

Ga eens een jt met atmos setup en je bent om.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

diceman

Citaat van: jaco op juli 15, 2014, 12:18:26
Het is prachtig voor thuis. De echte verbetering zit hem in de hoogte component. Als je nooit een goede demo gehoord hebt weet je niet wat het is.
Ik heb al jaren 2+2+2 gehoord, daar kon toen qua geluidsbeeld geen system tegen op wat op 1 vlak de speakers heft staan.

Ik doe Meridian er voor weg, en schrijf erg veel af helaas, maar het is niet anders..


Je doet Meridiaan ervoor weg :o, maar wat ga je dan voor terug halen wat op dezelfde " eenzame" hoogte speelt als Meridiaan.
Of als aanloopt tot?

In ieder geval succes.

StrayDog

Ik heb nu een aantal films in Dolby Atmos gezien (JT bioscoop, oa. Godzilla).
De kwaliteit van het geluid is (ook bij zeer hoog volume) zeer goed en zonder vervorming, maar dat de extra (hoogte)kanalen nu heel veel toevoegen tov. een normale goede installatie/zaal met 5.1/7.1, dat kan ik eigenlijk niet zeggen.

zoldar

 :withstupid:

mee eens. ik kon ook zo snel niet pinpointen of het voordeel nu van boven kwam. maar atmos is meer dan alleen extra bovenkanalen
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

jaco

Citaat van: diceman op juli 15, 2014, 16:04:30
Je doet Meridiaan ervoor weg :o, maar wat ga je dan voor terug halen wat op dezelfde " eenzame" hoogte speelt als Meridiaan.
Of als aanloopt tot?

In ieder geval succes.
Het gaat wellicht minder worden, ik ben er nog niet helemaal uit wat het wordt.
Wel iets wat Atmos doet.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

road rebel

#114
Onkyo heeft onlangs een aantal toestellen voorgesteld, zo ook voor atmos:

Upgradekit voor bestaande setups:


HT-S7705 : HTiB set in 5.1.2

home@the movies

We zijn net terug van ons bezoek aan Dolby en Onkyo, één van de komende dagen meer nieuws.

Gr
Werner

jaco

Jij houdt het weer spannend..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

zoldar

Hoewel het niets met Atmos te maken heeft zou ik meer willen weten over hun nieuwe roomEQ nu ze afscheid hebben genonem van audyssey.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

home@the movies

#119
Citaat van: jaco op juli 17, 2014, 08:44:23
Zie avsforum voor een impressie
http://www.avsforum.com/forum/90-receivers-amps-processors/1574386-official-dolby-atmos-thread-home-theater-version-38.html#post25789241

Er was ons gevraagd om geen publicaties te doen voor de officiële pers release van Dolby zelf, blijkbaar houd niet iedereen zich aan deze afspraak. :(
Ik zal ons verslag ook posten maar de eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat het vrij gelijklopend zal zijn met dat op het AVS forum, hier en daar zijn er wat andere nuances.
Jullie mogen ook een video reportage verwachten maar daarvoor moet ik echt wachten tot na de officiële pers release van Dolby, we hebben nl in hun verschillende demo ruimtes de volledige presentatie mogen filmen.

Een meevaller was ook dat twee dagen voor de het Dolby bezoek de Londen Film and Comic Con beurs plaatsvond, uiteraard zijn we ook daar met onze camera naartoe getrokken en dat leverde zeer leuke beeldjes op.

jaco

#120
Mag je wel vertellen wanneer die press release is ?

Die gast die het gepost had was gevraagd het weg te halen, maar de gequote berichten staat nog genoeg in, totdat het ook gemodereed wordt.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

riwi

Citaat van: kbarnes avs
On June 15th I was invited to a demonstration of Atmos For The Home at Dolby Labs in London. This was a wonderful opportunity for me to be one of the very first AV enthusiasts to hear at first hand just how well — or not of course — the theatrical Atmos experience translates to the confines of the typical home cinema. What follows is a report of my experience that day and the impressions gained from it.

The demonstration was split into two parts. The first was held in Dolby's amazing screening room. We were told that this room represents "probably the finest Atmos experience in Europe" and I can easily believe that, having heard what we did.

The room seated, at a guess, for I failed to count, about 130 seats and the rows of speakers on the side walls, down to the screen, on the rear walls and in two rows above our heads were pointed out to us. All in all I counted 32 speakers, more or less, including two huge subwoofers mounted in the rear corners.

Opening demo in Dolby's main screening room.

After an explanation of the broad principles of object-based audio, we were treated to a couple of Dolby's own short demo clips. While these did indeed display the amazing sense of 3D immersion in a sound field, my feeling was that this was to be 'expected'. After all, Dolby themselves are not going to create special demo material that fails to deliver a good Atmos experience, especially in their own screening room. Sounds zipped around us, over us, even passing 'through' us. The precision and definition was startling, the bass was the best I have heard, anywhere, ever.

But what the small group of audience members was craving were some actual movie clips. And here, Dolby did not fall short. As we may have expected, the most awesome was the Academy Award Winning sound of Gravity. The clip chosen was close to the beginning of the movie, where Clooney and Bullock are space-walking, apparently repairing a failed component. Those who have seen this movie (including me, who has seen it four times) will remember the way the voices of the two actors pan around the room as the camera angle angle changes, all the while accompanied by the ceaseless chatter of radio comms, both from the characters in space and those on the ground at Mission Control. Even in 5.1 this is impressively done, but nothing can prepare you for the way that it is handled via Atmos. And then, the story starts. "Mission abort! Mission abort!" shouts Ed Harris from ground control, and all hell breaks loose, culminating in Bullock's character cutting loose and being catapulted into space. So effective was the sound track at putting me "right there" that I felt my pulse rate quicken and my elevated heart rate left me a little short of breath. I was "there", out in space, with them. It was an amazing experience and I have never felt anywhere near as immersed in a movie as I did during that sequence.

But in some ways, this was as expected as it was amazing. We were sitting in "probably the finest Atmos facility in Europe". What we all wanted to know now was "how does this translate to the home?", and this was next up on the agenda.

Atmos in the home theater.

We were split into groups of six and taken into a small, 6 seater 'home theatre' on the first floor of the Dolby facility. Immediately on entering the room, I noticed that it was treated, including treatments running front to back down the centre of the ceiling, and that the 7.2.4 Atmos system which they were running consisted of two decently sized subs and 7 fairly modest looking bookshelf satellite speakers. In the ceiling I could see 4 modest in-ceiling speakers. I'd say the room was about 15 feet long and 12 feet wide, with an 8 foot ceiling, so the sort of space that many people could easily replicate at home. I would say that the system components in this room were of the sort that most people could afford - there was nothing that seemed in any way 'over the top', so Dolby had gone to lengths to make this room typical of what we could recreate for ourselves at home.

The first demo up were the specially created Dolby 'sound logos' we had heard in the main room so that we could compare the two experiences. As before, they were excellent but expected. What impressed was, again, the three dimensionality of the sound. This demo, it was explained, was using the physical in-ceiling speakers, but all of the subsequent demos would use the Atmos-enabled speakers. This is where it started to get interesting.

When the operator played the Dolby demo clip again, using this time the Atmos speakers, I noticed a small, but definite, diminution of the precision with which the sounds were placed, especially overhead. But it was surprisingly small. One of the audience members I spoke to afterwards said he couldn't hear any difference at all. I stress that the difference was unexpectedly small.

Watch out - Gollum is above you... behind you... in front of you... to the side of you...

But again, what I wanted to hear was not specially created Dolby clips but some real movie content and I was not disappointed. Let me try to describe what I heard when they played a clip from The Hobbit. It is the clip, for those of you who have seen the movie (twice for me at home and once in a SOTA cinema) where Gollum encounters Bilbo in a huge cave. Gollum is playing a malevolent game with Bilbo where he darts from shadow to shadow, rock to rock, taunting Bilbo as he moves around. I am very familiar with this clip and I have used it myself to demonstrate how a good system can 'lose the walls of the room' making the space of the HT sound much bigger than it really is.

But nothing, nothing I have heard before prepared me for this Atmos mix. And remember, I was hearing this now only on the Atmos-enabled speakers. The sound of Gollum's voice came from above, from the left, from the centre, from the above left, from the left-centre, from everywhere that Gollum jumped to in the scene. The precision of the placement of his voice to reflect his physical location on the screen was excellent. I found myself moving my head towards his voice. In some parts of the scene we can't see Gollum as he is obscured by shadows. But each time he spoke, before we could see him, we knew exactly where he was. Exactly. And when he came out of the shadows to reveal himself, he was exactly where we knew he would be.

Amazing though this was, and amazed as I was at the way the Atmos-enabled speakers 'just worked', this was not actually the most impressive part of this scene.

Much, much more than 'height effects'.

No, the most impressive part was the sheer scale of the space we were now 'sitting in'. The walls and ceiling of the room had gone. They had just vanished. In their place instead were the confines of a massive cave, hundreds of feet wide and high. There is a lot of ambient sound and echoes in this scene and Atmos's ability to add a height dimension was just breathtaking. I don't want to 'gush' over this, but there is no other way to describe what I was hearing. I had been transported to a huge, echoing cave with an evil little creature taunting me as he hid and revealed himself over and over in this huge space. I closed my eyes. Yes, I was sitting in a massive cave, not a small demo room in central London. If Dolby had blown a cold blast of aircon into then room, the illusion would have been total. And I repeat, this was from the Atmos speakers not the physical in-ceiling speakers. Remember I said that I heard a little more precision in the sound with the physical speakers playing? I can only imagine how much better this clip would sound when using the physical speakers because, sadly, we had run out of time and had to make way for the next six attendees.

My overall impressions? OK - first off, Atmos is much, much more than 'height effects'. This is one of the great misconceptions about Atmos in my opinion - that is only for 'height effects'. Forget all about it only being of value when helicopters fly over or rain is coming down. Sure, these things are vastly better when heard via Atmos, but in my view, that is not what Atmos is about. What Atmos truly does is use those ceiling speakers, or the Atmos 'modules' in an Atmos speaker, to enable the sound to be precisely located in three dimensional space. The 'top' speakers have just as much of an important role in helping place a sound 'just slightly above your head and to the right' as they do in flyovers and so on. There is no doubt of the role of top speakers in creating that huge cave space in The Hobbit clip of course - without the ability to put sound 'over our head' that scene can never be as impressive as it was in Atmos. But 'height effects' doesn't even begin to cover it.

A genuine revelation - Atmos-enabled speakers.

If you haven't actually heard Atmos-enabled speakers for yourself, you cannot begin to understand how effective they are. They are not just 'a bit' effective. They are not a 'real compromise'. They are just stunning in a way that can't really be believed until you have heard them. For anyone who cannot or does not want to install physical speakers on or in the ceiling, Atmos-enabled speakers are not some sort of 'poor man's alternative'. Having heard both, 'side by side' I can tell you without any shadow of doubt that if you go with Atmos speakers for your Atmos system, you will not, in any way, be disappointed.

Dolby seem to have achieved the impossible here - they have found a way to deliver the Atmos experience in a small home theatre, or in a living room, without the apparent addition of a single extra speaker. To look at the Atmos system I saw and heard this week, it looks no different to any other 7.1 system already out there. If you are comfortable with a 5.1 or 7.1 system in your home, then you can enjoy Atmos without any visible change to the room at all. Note the use of the word 'visible'. The audible change is of a magnitude I have not heard before.

Acknowledgements.

I would like to thank Dolby, Onkyo (the co-hosts of the demo) and my good friend Allan of Ideal AV in Yorkshire, England for making this day possible. For anyone living within travelling distance of Allan's great demo room, he will soon be having a full Atmos demo facility up and running. I urge everyone who can to go and hear this and especially anyone who feels that he cannot 'accommodate' an Atmos system. You can! And from what I heard this week, you will most definitely want to.

Hij is wel erg positief. Ik vraag me af of de kwaliteit van de in te zetten speakers nu lager kan zijn omdat er zo veel speakers zijn. Dus je fronts hoeven niet een compleet 3D image te maken want dat doen alle surround speakers wel. In een huiskamer HT denk ik dat de atmos oplossing lastiger te verstoppen is dan de huidige 5.1.
Ik zou wel een demo willen mee maken. Ben erg benieuwd hoewel ik meestal niet voor 'spectakel' ga maar liever 'subtiel' kwaliteit hoor.

jaco

Ik kan me er van alles bij voorstellen dat de kwaliteit van de speakers iets minder kan zijn.

Met 2 kanalen moet je er veel moeite in steken een zo breed/diep mogelijk geluidsbeeld te krijgen.
Ga je naar 5 kanalen heb je gelijk heel veel diepte en wellicht iets meer breedte.

Voeg je een hoogte speaker of meer toe, kun je het geluidsbeeld de hoogte in trekken.

Jaren terug 2+2+2 gehoord, en dat waren ook niet de meeste geweldige luidsprekers. Het geluidsbeeld was wel 3D en je kon je redelijk door de kamer bewegen.
Auro 3D is daarvan een beetje een doorontwikkeling (mbt to de opnames en de positionering van de luidsprekers)

Atmos wordt natuurlijk heel anders opgenomen en gemixed.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

zoldar

Hoewel mijn eerste reactie ook zo was bij het aanhoren van atmos in de bios, vind ik dit wel een erg positief plaatje. Doet moeten we natuurlijk zelf horen in een demo.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

HVEN

Heel mooi die nieuwe techniek, maar is 5.1 niet al genoeg waarbij je misschien juist de "kwaliteit" zo hoog mogelijk probeert te krijgen?