Alles over 3D-audio (Dolby Atmos/DTS:X en Auro-3D)

Gestart door jaco, juni 24, 2014, 15:47:23

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MaxxMark

Ook ik bekijk het vanuit een techneut perspectief. En mijn idee is dat real-time in dit geval niet real-time gaat zijn zijn. Vooral omdat audio zo ontzettend tijdkritisch is, en het feit dat er zeer weinig oplossingen zijn die dit op een acceptabele manier oplossen schat ik in dat het niet zo makkelijk is.

"Redelijk voorspelbaar" is met audio imho niet voldoende. Een 10 a 20ms delay in audio is al ruim voldoende om het geluidsbeeld in de war te sturen. Zeker bij geluid dat tegelijk uit speakers hoort te komen is dit belangrijk (als je er bij stil staat dat je in versterkers al de afstand in meters kunt opgeven om de audio delay te beinvloeden dan luistert het erg nauw) . Het is bijv niet te vergelijken met lipsync (wat ook  hoorbaar is maar meestal voor de normalel uisteraar pas hinderlijk wordt bij 20+ms).

De enige manier om goed te compenseren voor de decoding time is deze informatie terugkoppelen aan de rest van het systeem (zoals de lipsync feature doet in de HDMI standaard). Hierbij kan je een marge in acht nemen (gemiddeld 6ms decoding time; dus geeft het onderdeel terug dat hij 15ms decoding time nodig heeft. Bij eerdere decoding wordt het doorgeven vertraagd met het verschil). De master unit communiceert deze informatie met alle slave units en stelt de maximum decoding time vast en communiceert dit naar de slaves. In de handshake zal een time sync moeten plaatsvinden met de slaves om de offset voor iedere slave te bepalen. Vervolgens zal de master te allen tijden zijn huidige time mee moeten communiceren zodat slaves hun drift (of die van de master) kunnen detecteren en bij kunnen sturen.

Al met al vrij lastig! Waar het vernijn hem in de details zal zitten.

Neemt niet weg dat ik het 100% met je eens ben dat ze dit in de standaard hadden moeten opnemen! :)

Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

jaco

Citaat van: danielo op juni 29, 2014, 14:55:56

@jaco indien je toch 1 punt hebt waar alles van de 64 channels bitstream naar xx pcm signalen gaat loop je vast. Deze zal dan alles moeten decoderen (dus duur) en er ontstaat teveel data om te versturen. Vandaar dat ik het jammer vind dat ze niet iets bedacht hebben waarbij de bitstream distributed is en op de plekken en indien nodig gedecodeerd/gebruikt. Dit maakt volgens mij ook het syncen eenvoudiger omdat je dan toch een buffer moet aanhouden en je alle devices moet syncen. Zeker als wireless speakers doorzetten want in deze context nog niet zo vreemd zou zijn.
Daniel.
Meridian zal het wel ondersteunen hoop ik.  Ze hebben aan Dolby destijds de algoritmes verkocht waar DVD-A ook gebruik van maakt: MLP. TrueHD zal meest waarschijnlijk wel daarop gebaseerd zijn.
Dikke kans dat ook  Atmos deze techniek gebruikt.
Ook de DSP ontwikkeler van Meridian is naar Dolby gegaan, dus ze zullen nog wel redelijk contact hebben.

De vraag is alleen wanneer..
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

road rebel

#77
Als je de producten op de markt ziet:



link

Dan zou je kunnen verwachten dat 7/5.1.4 kan doorbreken.
Dat zouden ze zelfs in een soundbar kunnen integregen (al keer je qua concept dan terug naar de oorspronkelijke Pioneer sound projector).

Kjelt

In die speakers met plafondreflectie die dus twee seperate kanalen zouden moeten representeren heb ik weinig vertrouwen.
Reflecties kosten ook tijd, filteren behoorlijk het hoog weg, het rendement is laag (of veel vermogen er in pompen waardoor niet de reflectie maar de directe speaker te horen is) en zijn onnauwkeurig. Ik zou het moeten horen maar verwacht er niet veel van en bij mij zou het niet eens werken met mijn plafondverduistering (stof).
Dan is de meerwaarde tov de omnispeakers die vijftien jaar geleden hot waren voor de surround kanalen minimaal.

zoldar

Denk dat je nu kijkt naar een alles in een setje endat er voor de serieuze ht er directere in/on wall alternatieven komen
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

Kjelt

Klopt ik reageerde op het plaatje van Road Rebel.

home@the movies

Hi Iedereen,

We hebben een uitnodiging gekregen om een bezoek te brengen aan de Dolby laboratories in de UK voor een uiteenzetting van het ATMOZ system voor Home Cinema en Onkyo receivers in het bijzonder.

Op 14 Julie zullen we een op heel wat vragen hopelijk een antwoord krijgen, zoals jullie van ons ook gewoon zijn gaan we weer een camera ploeg meenemen en hopelijk de nodige interviews kunnen maken.
Omdat iedereen toch met behoorlijk wat vragen zit zou ik willen voorstellen om eventueel een bundeling te maken van al deze vragen zo kunnen we een mooie selectie maken die ik aan de mensen van Dolby kan voorleggen.

Is het verstandig om hiervoor een afzonderlijk topic te starten waar alleen de vragen kort en bondig worden geformuleerd? anders is het voor ons denk ik onbegonnen werk om zelf alle info te verzamelen?
Ik hoor graag jullie reacties.

Gr
werner
Home@the Movies/Cinedream
Home Cinema stores

zoldar

Ja graag. color me interested.
Geluid: Klipsch RP-280F | BK XXLS400FF  //  Beeld: Optoma UHD65 en Philips 55pus8601  //  Versterking: Pioneer SC-LX501
Analoog: SRM Tech Arrezzo | Ortofon 2M Black | Graham Slee Reflex M  //  Digitaal: Sony Viao met Jriver | Mytek Digital Stereo192-DSD DAC
Kabels: DIY Chord | Belden | IeGo | Furutech

danielo

Zeker ook een voorstander hiervan want hoe bv uit te breiden is toch echt wel een issue voor vele van ons. Als ik nu al de vragen zie tussen bv onkyo en denon dan wordt dit een veel lastiger verhaal als bij 5.1 en 7.1 hier zullen ze toch meer werk hebben om het mensen uit te leggen.

Daniel.
denon avp/poa, b&w 802d2 - htm2d, jvc x500, dvdo vp50pro, apple, rel.

Kjelt


jaco

Ik heb er ook wel een aantal. Mag hier of in een apart topic, zou mijn niet uitmaken. Dit topic zal ook wel vaker gelezen gaan worden denk ik.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

jaco

#86
Ok, 5 van mij, heb ze maar gelijk in mijn Steenkolen Engels opgeschreven.

1) how many physical channels and their layout.

Brett Crockett stated in the Dolby Blog: http://blog.dolby.com/2014/06/dolby-atmos-home-theaters-questions-answered/
"If you have the space and budget, you can build a Dolby Atmos system with as many as 24 speakers on the floor and 10 overhead speakers"

In the first announcements of vendors with Atmos support you often see the modells:
5.1.2, 5.1.4, 7.1.2, 7.1.4, 9.1.2

This seems clearly aimed at a current designs which is expanded with the overhead speakers.


Are there any other recommended setups from Dolby ?

- for example on the floor level a front wide, or additional speaker between the front and the side (to fill the largest empty gap in most setups)

- current front height speakers are aimed horizontal into the room, or perhaps little aimed downward to the listening position.
  Will they need to go an replaced by a real ceiling mounted down beaming speaker ?
  Or can these be re-used as overhead speakers ?


2) Is the Atmos signal packed as Dolby TrueHD and not different for lets say HDMI switches etc. to pass through ?


3) will any Atmos capable receiver need to be able to use a X-Y-Z axis setup for each speaker so the Atmos algoritm will know which channels to use to produce an Object into the 3D space. Or is a 5.1 or 7.1 always the base and is there a limited setup for the overhead speakers to get a bit of a 3D sense ? So offsetted from the basic 5.1/7.1 and than 2 or 4 overheads with only few parameters ?


4) in releation to 3) how many objects can it do ? same 128 as in the cinema but only ouput on 24+10 channels in stead of the 64 for the cinema ?
If less, is this a bandwidth issue for the Blu ray (needs to fit in the max 18 mbps for TrueHd ?)


5) is it using MLP just like TrueHD ?
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Kjelt

1) Are the Dolby Atmos implementations from the various commercial product vendors all the same, eg do they use a standard reference codec implementation
made and verified by Dolby technologies or are they custom made by the vendors themselves?

2) How does Dolby technologies verify that the implementation of each commercial product is correct? How can a customer verify this?

3) Are there any quality differences possible in the Dolby Atmos compliant implementations or should they all sound exactly the same?

MaxxMark

#88
Goed initiatief! Ben reuze benieuwd!

1) Is there a recommended (or typical) layout for the setups of Dolby Atmos systems like there is for typical 5.1 and 7.1 setups?

2) Is there some a more in depth information on how Dolby Atmos works?
2a) How is dolby atmos encoded? (discrete chanels like TrueHD or embedded in an audiostream like dolby surround/Pro-logic was).
2b) How is Dolby Atmos implemented from the "post-production point of view (the mixer)".
2c) Are all 128 chanels sperately encoded/embedded or are there derived chanels (ie: front top left, top right and rear top left are actually embedded into 1 chanel with some magic like pro-logic)
2d) Is Atmos backwards compatible? ie: is it embedded in (or an extension on) TrueHD? Or is there a separate "Dolby Atmos" audio stream?

3) What are (if any) the recommendations for the speakers used as height speakers? Is full range / identical to the rest of the set advisable as is for any 5.1/7.1 setup, or is a 'matching speaker' (lower series from same speaker line, or even a 'ceiling speaker') good enough?
3b) Can a full range/identical speaker as a height speaker be overkill for Atmos?
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

home@the movies

Voor de liefhebbers, kijk ook nog even naar het interview dat we met de mensen van Dolby deden op de CineEurope in 2012 waar ATMOS voor het eerst werd voorgesteld voor de Pro bioscoop, get Dolby interview staat op ongeveer 1min 40 seconden in de reportage.

http://www.cinedream.be/nieuws/cinedream-tv-bezocht-cineeurope-2012-barcelona

Gr
Werner

jaco

#90
Ik heb een ITU aanbeveling gevonden over speaker plaatsing.

ITU-R BS.2051-0.PDF

Welliswaar niet voor Atmos, maar channel based systemen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

minicoopers

nou ik ga vast gaten zagen :)en sparen voor een nieuwe atmos reciever O0
Voor de living: marantz sr7005, dune hdi max, squeezebox duet, 4x epos ES-14, 3x epos ES-11, 1x klipsch RWD-12

Voor de ht: Sharp xv-z18000, Onkyo tx-nr 3008, acurus 200X3,Dune hd max, 3x exodus shiva x, 3x vs12  en 6x vs8 nova acoustic speakers

jaco

Onkyo heeft afbeeldingen van de standaard modellen met 'gelimiteerd' aantal kanalen


5.1.2

5.1.4

7.1.2

7.1.4

9.1.2
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Robbo

#93
Samengevat hebben we nu 3 nieuwe discrete object based formaten:

- Dolby Atmos
- Auro-3D
- DTS-UHD

Daarnaast zijn de volgende formaten beschikbaar om hoogte kanalen te matrixen uit een 2.0, 5.1 of 7.1 mix:

- Dolby Prologic IIz  (5.1 of 7.1 -> 7.1 height of 9.1)
- DTS NEO-X  (2.0, 5.1, 6.1 of 7.1 ->   up to 11.1)
  http://www.dts.com/~/media/eff9b713e9db4e02b615026dbed50e30/DTS_Home_Theater_NeoX_infosheet.pdf

anton

als ik zo de achterkant van de aangekondigde Marantz 8802 eens bekijk zou het wel eens 1 van de eerste processors kunnen worden die alle systemen gaat ondersteunen  :headbanging:

Job


Robbo

Het probleem wat ik met deze nieuwe formaten heb is de 99% van de huidige Blu Ray catalogus er niet mee werkt. 

Inderdaad je hebt DPLIIz en DTS NEO-X , maar beide bedienen een andere speaker layout dan de nieuwe discrete formaten.  En welke speaker layout kies je dan ?     De Atmos layout verschilt weer van de Auro layout, en de DTS-UHD layout  is ook maar afwachten.   

Natuurlijk zullen er nieuwe titels uitkomen met welke discreet de nieuwe kanalen bedienen, maar het kan dus zomaar zijn dat titel 'a' met enkel Atmos wordt uitgebracht, titel 'b' met enkel Auro en 'c' met DTS-UHD. 

Gezien dat het merendeel van de consumenten markt niet echt zit te wachten op nog meer speakers in de woonkamer, zal het nog wel even duren voor een duidelijke winnaar zich aftekent.  De Atmos speakers zijn in elk geval een slimme zet.  Niet direct meer speakers op de vloer maar toch meer 'geluid'.

Hoe dan ook als dit wil slagen zal een update op DPLIIz en DTS NEO-X erg belangrijk worden.

anton

Nog een vraag voor Werner om mee te nemen naar Dolby :
Dolby Atmos zou dus op de huidige schijfjes en met de huidige blu ray speler gedraaid kunnen worden op de nieuwe processors/receivers met Atmos ondersteuning.
Ik lees al her en der dat er een opvolger gaat komen voor blu ray. Deze zou veel meer opslagcapaciteit hebben dan de huidige schijf (bv. de Hobbit 2 moest al op 2 schijven).
Hoe gaat Dolby met de opvolger van de blu ray te werk ? Gaan we dan na 1 of 2 jaar al een "dolby atmos +" krijgen kortom zouden we dan al weer moeten gaan upgraden naar een nieuwe speler ? Zijn de "oude" schijfjes met "gewoon" atmos dan nog compatibel ???  Hoor het graag van jou Werner.

Robbo

Correctie op mijn eerdere verhaal.  Auro-3D beschikt dus wel over een 'engine' welke standaard formaten kan matrixen.     Zie halverwege deze pagina http://www.auro-3d.com/system/


Verder nog dit overzichtelijk document van Datasat gevonden :

http://www.avforums.com/attachments/auro_speaker_placement-1-pdf.480040/


Daarnaast is er nog een 11.1 matrix formaat beschikbaar:  Audyssey DSX
http://www.audyssey.com/technologies/dsx

jaco

#99
Atmos kan ook standaard formaat naar je hoogte speakers meenemen..

CitaatWhat if I build a Dolby Atmos system but want to play content that isn't in Dolby Atmos?

A Dolby Atmos home theater can play any stereo, 5.1, or 7.1 content. You can choose to have our technology automatically adapt that channel-based signal to use the full capabilities of your new system, including your overhead speakers, ensuring that you hear realistic and immersive sound.

Uit de faq post via de dolby blog, ergens van de 1e pagina van deze thread.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm