Het BK vs. SVS topic

Gestart door Major_Ton, mei 18, 2014, 00:55:05

Vorige topic - Volgende topic

Joost80

400 watt class a/b met minder efficiëntie tegen 500 class d met grote efficiëntie speelt niet mee? Daarnaast is de svs digitaal beschermt tegen overbelasting en vervorming. Maximaal knallen zonder bijgeluiden. Ik heb de bk400 gehad en wat er zeer tevreden over, superding voor het geld, maar kan me niet aan de indruk onttrekken dat de svs wat meer doorontwikkeld is.
- LG 55 G4 Oled - Denon AVC-X4800H - Emotiva BasX A-300 - Panasonic UB424 - 7.1.4 met Mordaunt-Short Mezzo 8 fronts, Mezzo 5 center, 4x Mezzo 1 surrounds , 4 Mordaunt Short Genie heights, SVS PC12 Plus - PS5 -

PC: i9 13900k, RTX4090, 32 gb DDR5 6400, LG 42 C2 Oled.

yorkie13

De DSP in de SVS is idd bedoeld om de Peerless woofer binnen bepaalde grenzen te houden.

morca

Citaat van: Sjaudio op mei 19, 2014, 19:47:30
Dan moet je ook een kale driver en plate amp van BK of SVS nemen ter vergelijk, als je zegt gereedschap daarbuiten gelaten!

Dus nog geen eerlijk vergelijk... Je zit nu al op vergelijkbare prijs als de BK.

Wil je net zo'n hoog afwerkingsniveau, gaat dat nog behoorlijk wat kosten, tel daarbij alle uren op wat je eraan bezig bent, en niet te vergeten dat SVS en BK electronics beiden bedrijven zijn die winst willen maken, wat ook al in die prijs zit inbegrepen.

En dan hebben we nog marktwaarde, een SVS of BK behoudt zijn waarde beter!

Ben het in deze dan ook absoluut eens met Major_Ton dat zelfbouw in deze niet erg interessant meer is, tenzij het je hobby is natuurlijk om zelf te bouwen!
Voor 200 extra staat je kistje wel gespoten klaar denk ik,wel zelf maken dan,maar dat is kant en klaar gezaagd,uurtje schroeven.
Dan geeft die 13,5 of 15 inch en volledige dsp een aardige meerwaarde voor ong 200 euro imo .

Sjaudio

Citaat van: morca op mei 19, 2014, 22:11:28
Voor 200 extra staat je kistje wel gespoten klaar denk ik,wel zelf maken dan,maar dat is kant en klaar gezaagd,uurtje schroeven.
Dan geeft die 13,5 of 15 inch en volledige dsp een aardige meerwaarde voor ong 200 euro imo .

Mee eens, maar is toch weer €200,- meer. En dan is het altijd afvragen of je tevreden bent. Bij de BK of SVS weet je wat je koopt en kan je het eventueel van te voren testen.

Jij bent helemaal gefocust op dat JL gebeuren en zelfbouw, snap ook wel dat je dat mensen aanraad, maar je moet ook beseffen dat de meerderheid daar geen tijd of moeite in wilt steken. Je formuleert het nu alsof het allemaal niks voorstelt maar voor de meeste mensen is zelf een sub bouwen nogal een dingetje...

morca

Citaat van: Sjaudio op mei 19, 2014, 22:39:13
Je formuleert het nu alsof het allemaal niks voorstelt maar voor de meeste mensen is zelf een sub bouwen nogal een dingetje...
Idd daar heb je gelijk aan,en dan komt het inregelen van die dsp er nog bij....
Vergt wel wat inzet idd,eerst bouwen dan meten/inregelen dsp.

Syphon

Als je budget 700e is waarom dan ook njet kijken naar de Monolith? Heb zelfs de plus versie in hoogglans wit. Optisch is die geweldig en het geluid is nog veel zieker. Zelfs in stereo wordt het geluid zoveel meer ruimtelijk wat ik nooit had verwacht. Na 6 maanden nog steeds erg tevreden.

GPO

Citaat van: Syphon op mei 19, 2014, 23:09:45
Als je budget 700e is waarom dan ook njet kijken naar de Monolith? Heb zelfs de plus versie in hoogglans wit. Optisch is die geweldig en het geluid is nog veel zieker. Zelfs in stereo wordt het geluid zoveel meer ruimtelijk wat ik nooit had verwacht. Na 6 maanden nog steeds erg tevreden.

veel te groot.

In deze prijsklasse en met dit soort gesloten subs zijn mensen op zoek naar 'maximaal' geluid uit een klein(er) doosje. Die Monolith+ is idd een beest, maar die is veel te groot voor een hoop mensen... :)

Als je er namelijk zo naar kijkt, dan kun je ook de SVS PB-2000 adviseren, die blaast ook alle subs wel zo'n beetje weg, maar die is enorm groot en niet zo makkelijk plaatsbaar.... maar wel 700 euro.

GPO
Epson EH-QB1000B | iVisions Cinema 4K ALR screen 136" | Samsung The Frame 2022 65" | Denon AVC-A10H | Denon DBT-1713UD | Panasonic DP-UB424 | Dune BD Prime 3.0 | 5.1.2 Dolby Atmos setup : Klipsch RP-280F - Klipsch RP-450C - Klipsch RP-240S - Klipsch R-115SW - Teufel Reflekt (aan het plafond) | RUconnected + Krüger&Matz kabels | miniDSP 2x4 | QNAP TS-231P2 (2x4 TB) | Xbox One | Google TV streamer

Syphon

Zit wat in maar als je een goed hoekje hebt valt het nog relatief mee.

Check

RalphH

Ik blijf toch vinden dat de monolith niet presteert conform zijn specs (15hz in room). 2x deze sub ergens opgesteld gezien en gemeten en in beide gevalen een vrij forse afval onder de 30 Hz (ook aan de woofer gemeten). De xxls400 loopt minstens net zover door. Wellicht met iets minder BAM, maar toch.
Dit blijf ik apart vinden, mijn pb12 plus geeft 15hz aan in de specs (1 poortje dicht) en loopt dan ook exact strak tot daar door.

Wellicht toch grappig om ook de monolith in het vergelijk mee te nemen ;D
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

morca

Duidelijke info RalphH  :thumbs-up:
Apart dat die  monolith zo snel afvalt,dan klopt de berekende tuning vd poort niet zou je zeggen.

morca

Citaat van: RA SUBS op mei 19, 2014, 18:09:32
299 euro voor de Hypex PC2.400

driver van JL erbij voor 279 euro  voor de JL AUDIO 13W3V3-4

zit je al op 579 euro zonder MDF, gereedschap en afwerking van de kast.

even een realistisch kostenplaatje schetsen van de voorgestelde DIY subwoofer  8)
Je bedoelt de hypex PSC 2.400,zou je toch moeten weten als dealer  ;D

yorkie13

Weet jij al welk gereedschap je allemaal nodig hebt om een knappe DIY subwoofer te bouwen ?

Of laat je nog steeds je kisten door iemand anders bouwen  8)

teus1988

Citaat van: morca op mei 19, 2014, 22:58:42
Idd daar heb je gelijk aan,en dan komt het inregelen van die dsp er nog bij....
Vergt wel wat inzet idd,eerst bouwen dan meten/inregelen dsp.

klop het is wat meer werk

maar je kunt door middel van de dsp meer instellingen veranderen
daar door kun je het geluidsbeeld net maken zoals je zelf wil
zelf zou ik voor een jl woofer gaan omdat ik er nu zelf 2 heb
en naar mijn meningen erg laag gaan en strak bas rifjes af spelen
en ben hier zelf zeer tevreden mee ondanks het werk
maar ik ben nog niet klaar want ik moet alles nog een keer inmeten zodat het helemaal af is
en ik ben nog een kist gaan bouwen zodat het nog beter word maar dat werk is niet erg  :headbanging: :headbanging:

morca

Bandpass en laatste 3 gesloten zelf gemaakt vriend  ;)
En nog belangrijker,bij mij bevalen ze zo goed dat ze nog staan ook  :)

En ik ben aan het klussen,niet over me rug beginnen he ,dat zou je sieren  ;)

Vergeten? technisch best goed kistje,helemaal zelf ontworpen en gemaakt.
Alleen de afwerking niet  :P http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=113722.0

teus1988

Citaat van: RA SUBS op mei 20, 2014, 22:23:53
Weet jij al welk gereedschap je allemaal nodig hebt om een knappe DIY subwoofer te bouwen ?

Of laat je nog steeds je kisten door iemand anders bouwen  8)

geen idee
ik ben nu aan het bouwen maar wat informatie kan nooit kwaad
wat heb je allemaal nodig dan ???
ik ben begonnen met een schroef machine wat boren en schroeven en een bovenvrees en div lijm en kit ???

teus1988

Citaat van: morca op mei 20, 2014, 22:19:37
Je bedoelt de hypex PSC 2.400,zou je toch moeten weten als dealer  ;D

^^

klopt want de pc 2.400 is niet te vinden op de hypex site en de psc kost meer
maar verkoop jij ook jl woofers dan rasubs ?
omdat je de prijs er neer zet ?  :clapping:
:headbanging: :clapping: :headbanging:

yorkie13

Was een voorbeeld, is dacht ik de woofer die morca zelf gebruikt, vandaar.

leek me een mooi voorbeeld voot een DIY subwoofer.

En wat kasten bouwen betreft, als ik een testkast nodig heb laat ik deze  bouwen door een
vakman.
Gemak dient de mens in deze.

teus1988

Citaat van: RA SUBS op mei 20, 2014, 22:58:56
Was een voorbeeld, is dacht ik de woofer die morca zelf gebruikt, vandaar.

leek me een mooi voorbeeld voot een DIY subwoofer.

En wat kasten bouwen betreft, als ik een testkast nodig heb laat ik deze  bouwen door een
vakman.
Gemak dient de mens in deze.

gemak dient de mens ja dat ben ik met je eens
maar dit kost ook geld en als je het zelf doet scheelt het weer geld er gaat echter wel tijd in zitten
maar als het je hobby is maakt de tijd niks meer uit
en dan er bij je kan alles voor niet te veel op maat laten maken

ik dacht namelijk dat je ze zelf maakte de kisten aan je reactie te zien
ik denk die heb goed advies voor me om zelf wat in elkaar te zetten en weet welk gereedschap ik nodig heb
maar je laat ze dus maken

en als je een beetje rond kijkt op het forum
en de tijd neemt vind je vanzelf een keer wat je zoekt

fluissie

Citaat van: GPO op mei 20, 2014, 09:14:25
veel te groot.

In deze prijsklasse en met dit soort gesloten subs zijn mensen op zoek naar 'maximaal' geluid uit een klein(er) doosje. Die Monolith+ is idd een beest, maar die is veel te groot voor een hoop mensen... :)

Als je er namelijk zo naar kijkt, dan kun je ook de SVS PB-2000 adviseren, die blaast ook alle subs wel zo'n beetje weg, maar die is enorm groot en niet zo makkelijk plaatsbaar.... maar wel 700 euro.

GPO

Pb2000  :headbanging:  beste sub die ik ooit heb gehad

Snap die focus op een kleine behuizing ook niet goed soms,
Heb zelf ook een xxls400 gehad oa en ja de behuizing is kleiner
Echter ZOVEEL kleiner....?

yorkie13

Met een pb2000 zit je dan wel al weer op 800 euro.

morca

Citaat van: fluissie op mei 21, 2014, 06:48:02
Pb2000  :headbanging:  beste sub die ik ooit heb gehad

Snap die focus op een kleine behuizing ook niet goed soms,
Heb zelf ook een xxls400 gehad oa en ja de behuizing is kleiner
Echter ZOVEEL kleiner....?
Idd hier staat een kist van 200 liter,maar ook geen WAF factor.
Anders had ze hem al in de fik gestoken denk ik  :clapping:

yorkie13

Heb hier ook 180 liter koelkast gehad met Adire 18 inch woofer.

Voor i  de gemiddelde woonkamer echter veel te groot.

Met 30 m2 mag ik al  iet klagen , maar wel WAF.

Major_Ton

Er komen lekker wat verschillende reacties los, leuk om te lezen! Een zelfbouw sub wordt hier duidelijk een warm hart toe gedragen (ook door mij), maar ik vind het vergelijk nog altijd niet opgaan. Zelf bouwen is iets heel anders dan zelf kopen. Voor mensen met de tijd en kunde zou het wel een prima alternatief zijn, maar tijd of kunde hebben heeft niet iedereen, laat staan tijd en kunde. Zo ben ik zelf meer dan kundig genoeg om een subwoofer te ontwerpen en te bouwen, maar met minimaal 67 uur werk in de week, heb ik er simpelweg de tijd niet voor.

Juist met die reden ben ik dit topic ook begonnen. BK en SVS hebben ervoor zorg gedragen mooie commerciële subwoofers te kunnen leveren, waardoor mensen zoals ik minder jaloers naar de zelfbouwers hoeven te kijken. In het geval van de XXLS 400 en de SB 2000 zijn het twee subwoofers die erg op elkaar lijken, dus was het leuk om ze eens onder de loep te nemen. Beide hebben hun voor en nadelen en kiezen voor één van de twee is niet makkelijk. Het lijkt er verder wel op dat als iemand een subwoofer zoekt in deze klasse, je altijd bij één van deze twee modellen uitkomt, want een derde alternatief heb ik nog niet gevonden en hier nog niet voorbij zien komen.

De BK Monilith zie ik niet als alternatief gezien het een subwoofer is die qua ontwerp te veel verschilt van de XXLS 400 en de SB 2000. In de startpost heb ik aangeven dat de BK Monolith mooi tegenover de SVS PB 2000 te zetten is, dus bij deze;

Tijd om te kiezen! Welke van de 2 of misschien wel een andere sub? (Dan wel in dezelfde klasse)
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

yorkie13

je kan de Monolith Plus hiertegen zetten

komt op dit moment net op 820 euro uit

500 watt en Lab12 woofer

fluissie

Citaat van: RA SUBS op mei 21, 2014, 16:39:09
je kan de Monolith Plus hiertegen zetten

komt op dit moment net op 820 euro uit

500 watt en Lab12 woofer

idd ralf, je heb minimaal een monolith PLUS nodig ,normale monolith is geen vergelijk met de pb-2000

en topicstarter de gebruikte driver in de pb is echt geen xxls 12" driver hoor, in een tabel vergelijken imo ook geen vergelijk

denk dat je beter er wat subs doorheen kan jassen thuis en deze proberen enige tijd om een juist beeld voor je eigen te krijgen qua sub