Bass Traps

Gestart door Rudi64, november 25, 2013, 14:23:04

Vorige topic - Volgende topic

Rudi64

Citaat van: jvanhambelgium op december  1, 2013, 20:07:55
Niet zo gek dus.
Je hebt sowieso weinig output < 40Hz (geen subwoofer...) , tussen 40Hz-50Hz wat nagalm maar als ik zo'n graph zie lijkt me dit wel positief.

Wat je ook eens kan posten is de RT60 graph , om een ander zicht op de nagalm te hebben tussen 20Hz-20000Hz

Van wat ik hier zie zou ik niet ongelukkig zijn eigenlijk, wetende dat je geen groot geweld KAN verwachten zonder subwoofer

Moet er ook rekening mee houden dat de meting gebeurd is met laptop...
Vermoed dat daar veel speling op zit?

Lejonklou Boazu 2◼Linn Aedsm-- Merason Dac1◼Xavian Perla Exclusiva speakers◼Linn K400 speakerkabel ◼BlueJeans 6a ethernetcable◼Lejonklou powercables-Furutech PS-950 powercable◼Plixir Elite Bac 400 mk2.
.

RalphH

Citaat van: Rudi64 op december  1, 2013, 20:17:17
Moet er ook rekening mee houden dat de meting gebeurd is met laptop...zo wel wat rekening houden met dat..

Totaal geen idee hoe goed de interne microfoons van laptops zijn, kan me voorstellen dat ze in de lage regionen nog wel een steekje kunnen laten vallen.
Als je de kans hebt, een keer ergens een microfoon lenen, kun je ze vergelijken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

jvanhambelgium

Citaat van: Rudi64 op december  1, 2013, 20:17:17
Moet er ook rekening mee houden dat de meting gebeurd is met laptop...

Zo'n RT60 is niet veel waard < 100Hz zeg maar. Dat moet je eerder zien tussen 200Hz -> 15.000Hz
Je moet een meting doen "volledige band" dus tussen 20Hz -> 20.000Hz en dan de RT60 / Waterfall etc laten maken en met "limits" deze ook zichtbaar maken natuurlijk in de graph.

Meting met laptop ? Met welke microfoon ?
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

RalphH

Citaat van: jvanhambelgium op december  1, 2013, 21:31:28

De interne van de laptop.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro

Rudi64

Citaat van: jvanhambelgium op december  1, 2013, 21:31:28
Zo'n RT60 is niet veel waard < 100Hz zeg maar. Dat moet je eerder zien tussen 200Hz -> 15.000Hz
Je moet een meting doen "volledige band" dus tussen 20Hz -> 20.000Hz en dan de RT60 / Waterfall etc laten maken en met "limits" deze ook zichtbaar maken natuurlijk in de graph.

Ok..ga volgende week daarmee eens aan de slag..
Laptop is een HP DV7..interne Microfoon..
Lejonklou Boazu 2◼Linn Aedsm-- Merason Dac1◼Xavian Perla Exclusiva speakers◼Linn K400 speakerkabel ◼BlueJeans 6a ethernetcable◼Lejonklou powercables-Furutech PS-950 powercable◼Plixir Elite Bac 400 mk2.
.

Staaled

Citaat van: Rudi64 op december  1, 2013, 21:35:32
Ok..ga volgende week daarmee eens aan de slag..
Laptop is een HP DV7..interne Microfoon..
Prima dat je aan het meten bent.
De mic van de laptop zal echter onnauwkeurig zijn, helemaal zonder cal file in het laag.
Respons lijkt alleszins redelijk.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Rudi64

Citaat van: Staaled op december  1, 2013, 22:06:20
Prima dat je aan het meten bent.
De mic van de laptop zal echter onnauwkeurig zijn, helemaal zonder cal file in het laag.
Respons lijkt alleszins redelijk.

Thanks..
Ben aan het overwegen om de Mic met de versterker van de Antimode aan te schaffen..
Zou dat voldoende kunnen zijn? Of zijn er mensen waarvan ik deze eens zou kunnen lenen mits een (kleine)
vergoeding?
.

RCD

Als ik de meting zie verwacht ik dat hij niet klopt (te mooi om waar te zijn)
Dus als hij wel klopt niets doen voor het laag misschien alleen met wat demping de eerste reflectie punten aanpakken.

Rob

Rudi64

Citaat van: Rob_Dingen op december  1, 2013, 23:32:17
Als ik de meting zie verwacht ik dat hij niet klopt (te mooi om waar te zijn)
Dus als hij wel klopt niets doen voor het laag misschien alleen met wat demping de eerste reflectie punten aanpakken.

Rob

Zo...bestelling geplaatst voor de Antimode Mic en versterker...
Dat zullen we dan binnenkort eens toetsen met de werkelijkheid...
Hopelijk kan ik nog steeds rekenen op de good will van de experts hier op het forum om deze metingen
juist te interpreteren en passend advies te geven... :hehe: ;D
.

Staaled

Citaat van: Rudi64 op december  2, 2013, 13:54:51
Zo...bestelling geplaatst voor de Antimode Mic en versterker...
Dat zullen we dan binnenkort eens toetsen met de werkelijkheid...
Hopelijk kan ik nog steeds rekenen op de good will van de experts hier op het forum om deze metingen
juist te interpreteren en passend advies te geven... :hehe: ;D
:thumbs-up:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Rudi64

Zo, vandaag alles ontvangen...even alles instellen vanavond dat we kunnen meten..
Spijtig woon ik op een heel drukke straat en is het niet evident te meten overdag.
Een vraagje nog met de instellingen...
Maak het uit welke input channel ik selecteer in REW?
De linker is aanzienlijk luider als de rechter...en de linker staat ook als standaard in REW aangeduid.Maakt dit uit?
En wat met invert en high pass daaronder?
.

Rudi64

Zo,even tussendoor een meting gedaan met 4 sweeps..langer was niet mogelijk...
Vannacht gaan we meer accurater te werk..

.

Rudi64

Zo....denk dat ik nu een deftige meting heb kunnen doen...
Laat maar horen wat het verdict is...wat zijn de probleemgebieden waar ik op moet werken en met wat ...
Alle tips en goede raad welkom..

EDIT...heb andere metingen gedaan en bijlagen aangepast..had spl meter vergeten te calibreren... :unhappy:

.

Staaled

Wat lastig te beoordelen zo.

Probeer met de limits en smoothing te spelen.

Een grafiek van 15-200 zonder smoothing.
Een grafiek van  15- 15.000 met 12 dB/ Oct smoothing.
Range 45 - 100 dB voor beiden.

Rudi64

Citaat van: Staaled op december  6, 2013, 22:47:34
Wat lastig te beoordelen zo.

Probeer met de limits en smoothing te spelen.

Een grafiek van 15-200 zonder smoothing.
Een grafiek van  15- 15.000 met 12 dB/ Oct smoothing.
Range 45 - 100 dB voor beiden.

Had de spl meter vergeten te calibreren...en nieuwe metingen gedaan...scheelt hem wel een beetje..
Heb in mijn vorige post al de bijlagen aangepast..ook zoals je gevraagd heb..hoop ik toch..
Dank al voor de moeite...

.

Staaled

Opmerkelijke grafiek 2.

Zou je eens 1 meter voor 1 van beide speakers kunnen meten ? Dit om de kamerinvloed wat te verminderen.

Rudi64

Citaat van: Staaled op december  7, 2013, 09:50:19
Opmerkelijke grafiek 2.

Zou je eens 1 meter voor 1 van beide speakers kunnen meten ? Dit om de kamerinvloed wat te verminderen.

Dan ga ik wel moeten wachten tot vanavond,omwille van de drukke straat..
Maar ik heb wel metingen op ongeveer 1 meter van de speakers in het midden.
zal die even posten..

.

RalphH

Beetje vreemde resultaten. Je speelt puur stereo hè, geen sub?

Rudi64

Citaat van: RalphH op december  7, 2013, 11:12:19
Beetje vreemde resultaten. Je speelt puur stereo hè, geen sub?

Inderdaad...alleen stereo..wat is er vreemd aan de grafieken?
Zoals Staaled gevraagd heeft ,vlak voor linker en rechterspeaker..2 sweeps

.

RalphH

Ik bedoel de pieken in het hoog en het verschil in geluidssterkte tussen laag en hoog op de luisterplek.

Rudi64

Citaat van: RalphH op december  7, 2013, 11:45:44
Ik bedoel de pieken in het hoog en het verschil in geluidssterkte tussen laag en hoog op de luisterplek.

Is dit eigen aan het type speaker of speelt de kamer daarin een grote rol?,en wat kan er dan aan gedaan worden..
Basstraps,uiteindelijk..?
.

Niet actief

Citaat van: Rudi64 op december  7, 2013, 11:50:14
Is dit eigen aan het type speaker of speelt de kamer daarin een grote rol?,en wat kan er dan aan gedaan worden..
Basstraps,uiteindelijk..?
Nee, dat lijkt me niet... De meetresultaten zijn erg merkwaardig. Men is er nog niet uit of dit wel echt zo is, of dat er sprake is van meetfouten.

Rudi64

Citaat van: ThingMan op december  7, 2013, 12:35:36
Nee, dat lijkt me niet... De meetresultaten zijn erg merkwaardig. Men is er nog niet uit of dit wel echt zo is, of dat er sprake is van meetfouten.

Meetfouten,het kan...maar ik weet dan niet wat ik dan fout doe..
Feit is dat ik het laag nog te prominent aanwezig is..zeker bij hogere volumesterktes..
laag volume is aangenamer en meer in balans om te luisteren..
Zeer bedankt voor je inbreng en om mee te denken..
.

Staaled

Gebruik je wel een cal file voor de meetmic?

Rudi64

Citaat van: Staaled op december  7, 2013, 13:33:40
Gebruik je wel een cal file voor de meetmic?

heb die toch gedownload en via rew laten zoeken...
ben even van huis maar anders kan ik je de opgeslagen meting
bezorgen...ok?
.