Bass Traps

Gestart door Rudi64, november 25, 2013, 14:23:04

Vorige topic - Volgende topic

Rudi64

Citaat van: Rob_Dingen op november 25, 2013, 18:45:44
Ik zou niet zo snel dat dure spul bestellen.
Als je naar de praxis of gamma gaat en je haalt 2 of 4 pakken steenwol platen en vraagt als ze niet uitgepakt zijn wat je teveel hebt terug mag brengen dan kun je goedkoop en goed experimenteren.
Zet 2 pakken rechts in de hoek en 2 links in de hoek en luister eens wat het verschil is en je kunt het plastic er gewoon om laten zitten.
Als dat goed werkt kun je dat later in de hoeken verwerken onder 45 graden en bekleden met stof in de kleur van de muur met of zonder plastic erachter voor wel of geen hoog demping.
Bij mij in de luister ruimte zijn 2 pakken al goed hoorbaar.

Rob

Welke dikte van steenwol heb je gebruikt,en met welke stof heb je ze afgewerkt..?
Lejonklou Boazu 2◼Linn Aedsm-- Merason Dac1◼Xavian Perla Exclusiva speakers◼Linn K400 speakerkabel ◼BlueJeans 6a ethernetcable◼Lejonklou powercables-Furutech PS-950 powercable◼Plixir Elite Bac 400 mk2.
.

RalphH

Tip van Rob is zeker niet verkeerd om eens te proberen.
Als ik overigens de ruimte zo zie, heb je denk ik niet alleen problemen met laag, lijkt me ook in het hoog een aardige galmbak.

Is er nog optie om met je speakers te schuiven, ze bijv. wat symmetrischer op te stellen, wat verder van de muur en uit de hoek wellicht?
De tafel en schouw(?) zo kort bij de speakers lijken me ook niet bevordelijk voor het geluid.
Kan natuurlijk zijn dat dit de opstelling is waar je mee moet werken, maar probeer toch eens wat een beetje schuiven/draaien van de speakers doet.

En zoals o.a. al door Staaled aangehaald (dat rijmt ;D) zou ik zeker een meting doen of laten doen als je er zelf niet mee aan de slag wilt.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Rudi64

Citaat van: RalphH op november 25, 2013, 20:35:53
Als ik overigens de ruimte zo zie, heb je denk ik niet alleen problemen met laag, lijkt me ook in het hoog een aardige galmbak.

Is er nog optie om met je speakers te schuiven, ze bijv. wat symmetrischer op te stellen, wat verder van de muur en uit de hoek wellicht?
De tafel en schouw(?) zo kort bij de speakers lijken me ook niet bevordelijk voor het geluid.
Kan natuurlijk zijn dat dit de opstelling is waar je mee moet werken, maar probeer toch eens wat een beetje schuiven/draaien van de speakers doet.

En zoals o.a. al door Staaled aangehaald (dat rijmt ;D) zou ik zeker een meting doen of laten doen als je er zelf niet mee aan de slag wilt.

Schuiven met de speakers word heel moeilijk..tussen de speakers is een convector in de grond met rooster bovenop
waardoor de speaker onstabiel komt te staan en tegenover het raam komt te staan,wat ook niet zo ideaal lijkt...
Nog even een foto langs de andere zijde..

Lejonklou Boazu 2◼Linn Aedsm-- Merason Dac1◼Xavian Perla Exclusiva speakers◼Linn K400 speakerkabel ◼BlueJeans 6a ethernetcable◼Lejonklou powercables-Furutech PS-950 powercable◼Plixir Elite Bac 400 mk2.
.

denoontje

Citaat van: Rudi64 op november 25, 2013, 21:14:30
Schuiven met de speakers word heel moeilijk..tussen de speakers is een convector in de grond met rooster bovenop
waardoor de speaker onstabiel komt te staan en tegenover het raam komt te staan,wat ook niet zo ideaal lijkt...
Nog even een foto langs de andere zijde..

Mbt de convectorput
Heb je ze niet op een platte tegel staan?
Evt anders even een plank hout gebruiken als test

RalphH

Goed plan.
Al wil je uiteindelijk je speaker wellicht nie boven zo'n warmtebron hebben staan..
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro

Rudi64

Citaat van: denoontje op november 25, 2013, 21:37:18
Mbt de convectorput
Heb je ze niet op een platte tegel staan?
Evt anders even een plank hout gebruiken als test

Heb ze vroeger op een granieten plaat gezet met rubber voetjes onder zodat ik ze verder kon schuiven,maar vind het beter klinken als ze gewoon met de soundcares op de grond staan. Hoogte?
En ook komt het dan voor het venster te staan,wat ook niet ideaal is...zowel voor het geluid als de WAF.
.

Rudi64

Citaat van: RalphH op november 25, 2013, 21:39:44
Goed plan.
Al wil je uiteindelijk je speaker wellicht nie boven zo'n warmtebron hebben staan..

Ook waar... :clapping:
Nog een vraagje betreffende de GIK 244 basstraps, de optionele scatter plates,op welk vlak hebben die hun werking,
en is dit aan te raden zonder meting van de kamer?
.

Rudi64

Citaat van: Rudi64 op november 26, 2013, 13:38:06
Heb ze vroeger op een granieten plaat gezet met rubber voetjes onder zodat ik ze verder kon schuiven,maar vind het beter klinken als ze gewoon met de soundcares op de grond staan. Hoogte?
En ook komt het dan voor het venster te staan,wat ook niet ideaal is...zowel voor het geluid als de WAF  :P.
.

Staaled

Citaat van: Rudi64 op november 26, 2013, 13:44:50
Ook waar... :clapping:
Nog een vraagje betreffende de GIK 244 basstraps, de optionele scatter plates,op welk vlak hebben die hun werking,
en is dit aan te raden zonder meting van de kamer?
:)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Rudi64

Citaat van: Staaled op november 26, 2013, 13:55:28
:)

Is dat niet voor de Range limiter versus Full spectrum bedoeld.. :unsure:?
De scatter plates is een andere optie die je kan bijplaatsen..
.

Rudi64

Dubbele post.. :-[
.

Staaled

Je hebt gelijk. :)
Ik heb de scatterplate info eens doorgelezen en vanaf 2.5 kHz is de plate actief.
Valt dus te verwachten dat onder deze frequentie de trap mét of zonder hetzelfde doet.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Rudi64

Citaat van: Staaled op november 26, 2013, 14:09:53
Je hebt gelijk. :)
Ik heb de scatterplate info eens doorgelezen en vanaf 2.5 kHz is de plate actief.
Valt dus te verwachten dat onder deze frequentie de trap mét of zonder hetzelfde doet.

Thanks.. :thumbs-up:
.

RCD

Weet niet hoe dik ze zijn denk 5cm maar zoveel keuze is er niet.
De pakken zien er uit als op onderstaande foto.
Stof is niet zo heel belangrijk maar als je het ook wil gebruiken om het mid hoog te dempen moet je er geen plastic voor spannen en dan vezel dicht doek gebruiken.
Als je het in de hoeken plaatst zou ik er toch plastic voor spannen daar helpt hoog demping toch niet zo veel.
Dat zou je later nog aan kunnen pakken met panelen.

Rob

Rudi64

Iemand ervaring met deze EQ Acoustics Spectrum Trap 50L versus de GIK 244?

http://www.eqacoustics.com/products-page/acoustic-treatment/spectrum/spectrum-studio-bass-trap-50-l

Scheelt een stevige slok op verzendingskosten en zijn iets goedkoper....van prijs, maar ook wat prestatie betreft?
Zijn ook wat compacter dan de GIK 244 en mijn inziens wat gemakkelijker te plaatsen.
@Rob..Aan zelfbouw ga ik me momenteel niet wagen...toch bedankt voor alle info.. :thumbs-up:
.

RalphH

Rob geeft naar mijn idee aan dat je eenvoudig zelf kunt proberen wat het effect van traps is/kan zijn.

De traps in de link die je aangeeft, lijken mij tuned..
Citeer, a front membrane
Staat verder niet bij in welk frequentiegebied ze dan werkzaam zijn, in iedergeval niet in het sub-laag lijkt me, zijn ze te dun voor.
Lijkt me dus niet handig om zomaar aan te schaffen als je niet exact weet waar de problemen zitten.

Daarbij ben je er niet met 1 paneeltje, dus als het een kostenafweging is tov GIK, zou ik in iedergeval gaan voor het product wat specificeert wat het doet.

Maar 't is al eerder gezegd ;D: "Eerst meten en niet zomaar wat duurs aanschaffen"

Rudi64

Citaat van: RalphH op november 25, 2013, 20:35:53

Zoals RalphH reeds suggereerde is er inderdaad een serieuze nagalm-flutter echo in de kamer.
Had dit nooit verwacht,want het klinkt reeds heel aanvaarbaar in mijn leefruimte..
Als ik tussen de luisterstoel en speakers sta en de klap klap test doe hoor je deze heel duidelijk in de andere kant van de kamer en hoeft ik zelf niet hard te klappen...precies of er een metalen veer zich ontplooit aan de andere kant van de kamer...
Ga ik tussen de speakers staan,is deze zo goed als weg.De galm is alleen hoorbaar op de lange muur,niet rechtover de speakers..
Misschien lijkt me beter daar eerst iets in te investeren om dit probleem te minimaliseren..
Ik zou me zo een 2 paneeltjes willen aanschaffen om mee te experimenteren,maar het is onmogelijk om de hele muur vol te hangen..

http://www.bax-shop.nl/absorbers/auralex-studiofoam-wedge-paneel-5.08-cm-halfsize-bordeaux/product-details.html

Waar zou beginnen met ze te plaatsen,op de zijmuur dichtst bij de speakers of aan de overkant van de kamer?
De speakers staan in mijn inziens goed..en verder in de kamer schuiven is geen optie...
Alle tips welkom.. :)

.

RalphH

Zelf heb ik panelen op de eerste reflectiepunten van de fronts gehangen. Daarnaast ook op oorhoogte naast de luisterplek. Deze nemen de nagalm in het achterste gedeelte van de ruimte nagenoeg helemaal weg.

Was puur een kwestie van proberen, denk dat je dat zelf ook zo moet doen (buiten de eerste reflectiepunten wat gewoon een "standaard" is voor diffusie/absorbtie)

Jumping Jack

Rudi, ik heb hier nog drie stuks Flamex panelen staan (type Facet 50N, wit): http://shop.merford.nl/particulier_nederlands/toepassingen1-1/woning/hifi/flamex-facet.html.

Als je wil, mag je die best eens proberen. Ik werk in Brussel, dus we kunnen gerust eens afspreken...
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Rudi64

Citaat van: Jumping Jack op november 28, 2013, 15:27:49
Rudi, ik heb hier nog drie stuks Flamex panelen staan (type Facet 50N, wit): http://shop.merford.nl/particulier_nederlands/toepassingen1-1/woning/hifi/flamex-facet.html.

Als je wil, mag je die best eens proberen. Ik werk in Brussel, dus we kunnen gerust eens afspreken...

Had zopas 2 stuks van die Auralex studio foam besteld toen ik dit las,en ga eerst deze eens uit proberen.
Maar hou je aanbod zeker in de achterzak moest blijken dat deze niet voldoen..heel genereus van je.. :thumbs-up:
Het probleem is dat ik niet van plan ben het huis vol te hangen met panelen (ook WAF factor speelt een rol),is een huurhuis en zou het liefst zo intact mogelijk houden..

.

Jumping Jack

Dat is ook de reden waarom ik ze niet gebruik (behalve dat huurhuis dan)  ;).
Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Rudi64

Zo,Vandaag even aan de slag geweest met REW..
Gewoon met de mic van de laptop en zo gekalibreerd,en de laptop op de luisterplaats geplaatst en via songcast aangesloten op de DS
Ik weet het ..dit is natte vingerwerk,maar dit is even een oefening om dit progamma te proberen en te begrijpen.
Indien ik het wat onder de knie zou krijgen kan ik later eventueel een mic en mic versterker kopen en wat acuratere metingen te maken.
zo, wat zegt de meting...wat zijn de probleemgebieden..mits wat duiding van de experts..en waar moet ik op letten om een acuratere meting te doen.

.

jvanhambelgium

Dan ga je toch een iets anders graphje moeten posten. Deze grafiek ziet er eigenlijk nog niet eens zo gek uit.
Post eens een "Waterfall" graph die je kan genereren met REW.
Eventueel 1 voor "lage" freq tot 200Hz en dan een full range tot 15kHz oid.

Nagalm etc zie je op de SPL-graph niet...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Rudi64

Citaat van: jvanhambelgium op december  1, 2013, 18:48:48
Dan ga je toch een iets anders graphje moeten posten. Deze grafiek ziet er eigenlijk nog niet eens zo gek uit.
Post eens een "Waterfall" graph die je kan genereren met REW.
Eventueel 1 voor "lage" freq tot 200Hz en dan een full range tot 15kHz oid.

Nagalm etc zie je op de SPL-graph niet...

Zo dus..?
Is een van de laatste meting..voor de voor lage freq tot 200Hz en full range tot 15kHz  ga ik even moeten nog wat studiewerk moeten doen.. :-[

.

jvanhambelgium

Niet zo gek dus.
Je hebt sowieso weinig output < 40Hz (geen subwoofer...) , tussen 40Hz-50Hz wat nagalm maar als ik zo'n graph zie lijkt me dit wel positief.

Wat je ook eens kan posten is de RT60 graph , om een ander zicht op de nagalm te hebben tussen 20Hz-20000Hz

Van wat ik hier zie zou ik niet ongelukkig zijn eigenlijk, wetende dat je geen groot geweld KAN verwachten zonder subwoofer
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)