Bass Traps

Gestart door Rudi64, november 25, 2013, 14:23:04

Vorige topic - Volgende topic

RalphH

Staat er niet per ongeluk een bass/treble instelling niet neutraal? Heb je wellicht een "direct" setting op je versterker, meet dan daar eens mee.
Hoort de cal file specifiek bij jouw microfoon? Zo niet, dan niet gebruiken.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Rudi64

Citaat van: RalphH op december  7, 2013, 14:46:34
Staat er niet per ongeluk een bass/treble instelling niet neutraal? Heb je wellicht een "direct" setting op je versterker, meet dan daar eens mee.
Hoort de cal file specifiek bij jouw microfoon? Zo niet, dan niet gebruiken.
heb geen settings in de pre voor hoog en laag...
heb file gedownload op antimode site specifiek voor deze
mic en versterker...ga vanavond even meer in settings van rew neuzen
maar zo niet weten wat ik verkeerd doe..
Lejonklou Boazu 2◼Linn Aedsm-- Merason Dac1◼Xavian Perla Exclusiva speakers◼Linn K400 speakerkabel ◼BlueJeans 6a ethernetcable◼Lejonklou powercables-Furutech PS-950 powercable◼Plixir Elite Bac 400 mk2.
.

Staaled

Wijst de mic naar het plafond?
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Rudi64

Citaat van: Staaled op december  7, 2013, 15:23:46
Wijst de mic naar het plafond?
ja, schuin omhoog gericht. op de luisterstoel geplaatst op oorhoogte
Lejonklou Boazu 2◼Linn Aedsm-- Merason Dac1◼Xavian Perla Exclusiva speakers◼Linn K400 speakerkabel ◼BlueJeans 6a ethernetcable◼Lejonklou powercables-Furutech PS-950 powercable◼Plixir Elite Bac 400 mk2.
.

Niet actief

Citaat van: Rudi64 op december  7, 2013, 12:43:30Meetfouten,het kan...maar ik weet dan niet wat ik dan fout doe..
Feit is dat ik het laag nog te prominent aanwezig is..zeker bij hogere volumesterktes..
laag volume is aangenamer en meer in balans om te luisteren..
Zeer bedankt voor je inbreng en om mee te denken..

Je moet onderscheid maken tussen bass-trapping die gericht is op het terugdringen van pieken van probleemfrequenties en bass-trapping die gericht is op het terugdringen van de algehele nagalmtijd in het gebied van de lage tonen -- dus grofweg alles onder 200Hz.

Deze opmerking: "Feit is dat ik het laag nog te prominent aanwezig is..zeker bij hogere volumesterktes.." zegt bijvoorbeeld veel meer dan 100 metingen.

Die opmerking maakt dat ik durft te stellen dat je primair behoefte hebt aan breedbandig werkende basstraps, en niet aan afgestemde Helmholz-resonatoren.

Niet actief

Deze meting bijvoorbeeld is pertinent onjuist vanaf 2kHz en hoger. Er zitten nog meer onmogelijkheden in, maar dat terzijde.
De uitschieter tussen 2 en 3kHz  (ongeveer 15s nagalmtijd) is gewoon onmogelijk.
Ook de piek tussen 6 en 8 kHz kan er in het echt niet zijn.
Sterker nog, in een huiskamer kunnen geen nagalmtijden van meer dan 5 s. voorkomen, en als ze er zijn is heel het middengebied zo lang en niet zomaar een enkel tertsbandje.

Maar tot 2kHz klopt de tendens van de meting eventueel wel, d.w.z. hij is realistisch. Je ziet de nagalmtijd onder 100Hz fors oplopen door het ontbreken van natuurlijke laagabsorptie in je ruimte.
Die moet je dus kunstmatig inbrengen om ook daar nagalmwaarden te krijgen die rond de halve seconde komen te liggen.
Voor het overige denk ik dat je best breedbandig 0,2s van deze nagalmtijd mag afsnoepen. Een T60 van 0,3 lijkt me behoorlijk ideaal.

Niet actief

Nog ter aanvulling: nagalmmetingen (T60) doe je het best met een microfoon die beschikt over een rondstraalkarakteristiek, anders meet je niet werkelijk de nagalmtijd van de ruimte als geheel.

Geluidsdrukmetingen (SPL) doe je dan weer beter met een richtmicrofoon.

RalphH

Citaat van: ThingMan op december  7, 2013, 15:58:01
Maar tot 2kHz klopt de tendens van de meting eventueel wel, d.w.z. hij is realistisch.

Het woord "eventueel" is wel key hier. Persoonlijk zou ik daar wel aan twijfelen gezien de onverklaarbare uitslagen van de rest van de meting.

Wellicht vergezocht, maar check voor de volle 100% nog even of je microfoon wel het meetapparaat is en niet ergens ook de ingebouwde microfoon van de laptop actief is. Schakel al het andere desnoods even uit in je windows/apple mixer.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro

Rudi64

Citaat van: RalphH op december  7, 2013, 16:14:12
Het woord "eventueel" is wel key hier. Persoonlijk zou ik daar wel aan twijfelen gezien de onverklaarbare uitslagen van de rest van de meting.

Wellicht vergezocht, maar check voor de volle 100% nog even of je microfoon wel het meetapparaat is en niet ergens ook de ingebouwde microfoon van de laptop actief is. Schakel al het andere desnoods even uit in je windows/apple mixer.

Ok,
Heb dit even gedaan en een meting gedaan met 2 sweeps..
Ziet er beter uit,niet?
Maakt het nog veel verschil uit,met 4 of 8 sweeps?

.

jvanhambelgium

4 of 8 sweeps maakt niet zoveel. Resultaat is gewoon ietskes nauwkeuriger omdat er meer data is om uit te middelen.
Kan je de RT60 grafiek eens aanpassen op de vertikale as, dus tussen 0-2sec oid.
Ook die SPL-grafiek met die gigantisch glitch rond 110Hz is ook apart ...van 92dB -> 58dB.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Staaled

Citaat van: jvanhambelgium op december  7, 2013, 19:15:38
4 of 8 sweeps maakt niet zoveel. Resultaat is gewoon ietskes nauwkeuriger omdat er meer data is om uit te middelen.
Kan je de RT60 grafiek eens aanpassen op de vertikale as, dus tussen 0-2sec oid.
Ook die SPL-grafiek met die gigantisch glitch rond 110Hz is ook apart ...van 92dB -> 58dB.
Staat Wifi in de laptop mogelijk nog aan?
Rare uitschieters idd.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Rudi64

Kennelijk was de laatste meting ook niet zo als het moet..
Heb nu de laatste beta van REW gedownloaded ,en kennelijk is iets fout met de kalibratie van de sound card.
Bij de vorige gaf hij geen fout melding, maar als ik nu de soundcard wil kalibreren,slaag ik daar niet in en geef hij de melding dat metingen veel te hoog liggen tussen 20hz en 20khz...bij verschillende pogingen tussen de 60 en 80 db.
Is soundcard van mijn laptop gewoonweg niet goed genoeg? Kan dit de reden zijn van het falen van een secure meting...?
.

RalphH

Niet goed genoeg lijkt me sterk, zelfs cheapo kaartjes zijn prima tegenwoordig, maar er kan iets mis mee zijn. Drivertje een keer updaten? Zit ie op een line in of mic in? Laatste wil nog wel eens issues geven. Heb laatst bij ray overigens wel succesvol een meting kunnen doen met een mic in.

Niet actief

Citaat van: RalphH op december  7, 2013, 16:14:12

Die onverklaarbare fenomenen zijn wat je kwijtraakt als je randvoorwaarden voor goed nagalm meten leert kennen en kunt hanteren. Ik herken ze, omdat ik ze steeds zelf ook tegenkom tijdens opstellen en optimaliseren van de meetset.

Dat is voor het feitelijke meten kan beginnen.

RalphH

Bedoel je dat er uit de grafiek af te leiden is dat er met voorbereiden iets verkeerd is gegaan?
Je hebt het over nagalm, maar is het resultaat van de spl grafieken niet ook apart te noemen?

Wat moet Rudi anders doen in zijn voorbereiding?

Rudi64

Laatste driver van de soundcard gedownloaded,maar noppes...
Slaag er niet in om de kalibratie van de soundcard deftig te krijgen...beste is 60db afwijking tussen 20hz
en 20khz...waarschijnlijk ligt de grote afwijkingen van de metingen daar...
Zin om heel de boel hard door het venster te keilen.. >:D ..2 avonden verspilt...
Toch bedankt aan de forumleden voor hun advies en analyses... :thumbs-up:
.

jvanhambelgium

Citaat van: Rudi64 op december  8, 2013, 01:03:50
Laatste driver van de soundcard gedownloaded,maar noppes...
Slaag er niet in om de kalibratie van de soundcard deftig te krijgen...beste is 60db afwijking tussen 20hz
en 20khz...waarschijnlijk ligt de grote afwijkingen van de metingen daar...
Zin om heel de boel hard door het venster te keilen.. >:D ..2 avonden verspilt...
Toch bedankt aan de forumleden voor hun advies en analyses... :thumbs-up:

Echt wel redelijk bizar eigenlijk.Over "soundcard" calibratie moet je je eigenlijk ook niet zoveel zorgen maken. Moderne soundcards zijn héél lineair binnen hun werkgebied...)

Ik lees dat je niet zo héél ver (wat is "ver" hé, allemaal relatief) van me woont (+- 40min) dus wil me wel eens vrijmaken om te passeren met m'n eigen laptop + dB-meter/micro etc.

Anyway, ik hoor het wel.

Niet actief

Citaat van: RalphH op december  7, 2013, 23:41:03
Bedoel je dat er uit de grafiek af te leiden is dat er met voorbereiden iets verkeerd is gegaan?
Je hebt het over nagalm, maar is het resultaat van de spl grafieken niet ook apart te noemen?

Wat moet Rudi anders doen in zijn voorbereiding?

Ja, de spl metingen bevatten ook ongerijmdheden. Ik heb echt geen idee wat er mis gaat, anders zou ik het zeggen, en weet dus ook niet wat hij zou moeten doen om het te verbeteren.
Nagalm meten is een beetje tricky, maar spl is simpel. Kan niet misgaan zou je zeggen.

Rudi64

Citaat van: jvanhambelgium op december  8, 2013, 12:35:08
Echt wel redelijk bizar eigenlijk.Over "soundcard" calibratie moet je je eigenlijk ook niet zoveel zorgen maken. Moderne soundcards zijn héél lineair binnen hun werkgebied...)

Ik lees dat je niet zo héél ver (wat is "ver" hé, allemaal relatief) van me woont (+- 40min) dus wil me wel eens vrijmaken om te passeren met m'n eigen laptop + dB-meter/micro etc.

Anyway, ik hoor het wel.

@jvanhambelgium
PM.

Heb ondertussen al de speakers eens in de lengte geplaatst van de kamer en is zeker niet slechter..
Ga er vandaag nog eens rustig voor zitten om een oordeel te vellen...
.

RalphH

Citaat van: ThingMan op december  8, 2013, 13:14:23
Ja, de spl metingen bevatten ook ongerijmdheden. Ik heb echt geen idee wat er mis gaat, anders zou ik het zeggen, en weet dus ook niet wat hij zou moeten doen om het te verbeteren.
Nagalm meten is een beetje tricky, maar spl is simpel. Kan niet misgaan zou je zeggen.

Ah ok, snap wat je bedoelt nu, nagalm meten is idd wel iets anders tov doorsnee spl.

Citaat van: Rudi64 op december  8, 2013, 13:20:43
Heb ondertussen al de speakers eens in de lengte geplaatst van de kamer en is zeker niet slechter..
Ga er vandaag nog eens rustig voor zitten om een oordeel te vellen...

Luisteren is natuurlijk altijd wel de basis.
Heb de metingen initieel zelf ook gebruikt ter bevestiging van wat ik dacht te horen. Je moet ook uitkijken dat je met meten niet doorschiet.
Mooi aanbod van je buurtgenoot trouwens!

Rudi64

Citaat van: RalphH op december  8, 2013, 13:46:20Luisteren is natuurlijk altijd wel de basis.
Heb de metingen initieel zelf ook gebruikt ter bevestiging van wat ik dacht te horen. Je moet ook uitkijken dat je met meten niet doorschiet.
Mooi aanbod van je buurtgenoot trouwens!

Ja,inderdaad,ben hem daar zeer dankbaar voor..hopelijk komen we er uit..
Heb ondertussen de speaker terug op de oude plaats gezet...had zijn voor en nadelen..
Ben ondertussen al van overtuigd uit dat ik een leefruimte heb die akoestisch niet bepaald top is..understatement.. :wacko:
Ik sluit zelf momenteel niet uit dat ik terug een monitor zou aankopen....de meeste zijn toch zo kritisch niet qua
plaatsing en laagweergave..maar dat zou de laatste optie zijn..
.

jvanhambelgium

Citaat van: Rudi64 op december  8, 2013, 16:39:37

Ja,inderdaad,ben hem daar zeer dankbaar voor..hopelijk komen we er uit..
Heb ondertussen de speaker terug op de oude plaats gezet...had zijn voor en nadelen..
Ben ondertussen al van overtuigd uit dat ik een leefruimte heb die akoestisch niet bepaald top is..understatement.. :wacko:
Ik sluit zelf momenteel niet uit dat ik terug een monitor zou aankopen....de meeste zijn toch zo kritisch niet qua
plaatsing en laagweergave..maar dat zou de laatste optie zijn..

Zal zelf ook enkele FLAC liedjes meebrengen die ik goed ken (in m'n eigen ruimte) om zelf eens te luisteren of dat inderdaad een understatement is  ;D

Rudi64

Citaat van: jvanhambelgium op december  8, 2013, 16:47:03
Zal zelf ook enkele FLAC liedjes meebrengen die ik goed ken (in m'n eigen ruimte) om zelf eens te luisteren of dat inderdaad een understatement is  ;D

Dat is prima ...het klinkt hier niet slecht,hoor  :confused: maar als je volume wat opdraait speelt het laag meer en meer een rol...en dat is soms irriterend..
Misschien moet je me de titels eens doormailen,misschien heb ik ze ook en is het niet nodig dat je ze meebrengt..
Heb een vrij grote collectie...
.

Rudi64

Zo,..
Jvanhambelgium is langs geweest en dit was een zeer informatieve en leerrijke namiddag wat akoestiek betreft,
maar even ook wat wat gepalaverd over muziek en etc...en natuurlijk ook wat geluisterd.. :pompom:
Jan is een heel minzame man die zijn tijd neemt om een leek als ik toch wat wegwijs te maken in deze materie..
Jan gaat er nog uitvoerig op terug komen met grafiekjes,maar blijkt dat het al bij al nog reuze meevalt in mijn leefruimte en ik zeker niet te veel zorgen moet maken...1 probleem heeft zich wel gemanifesteerd ,is dat het bovenste gedeelte van de open haard-schouw op een bepaalde freq.begint te resoneren,zo rond 42hz.als ik me niet vergis...maar is wel moeilijk op te lossen,of ik zou de schouw vol demping moeten steken... :nowink:
In ieder geval ,reuze namiddag met een zeer gewaardeerde gast...Dank u Jan... :worship:

.

RalphH

Chapeau Chapeau voor Jan! :clapping: