Eddye v2.0 - door met Akoestiek

Gestart door Eddye, augustus 17, 2013, 10:59:38

Vorige topic - Volgende topic

Martin!!!

Citaat van: Eddye op september 21, 2013, 12:48:02
Ja, ik was best wel onder de indruk van zijn kamer. De oplossing met die panelen is m.i. niet te opzichtig. Ik weet alleen niet of Martin!!! ooit een meting heeft gedaan.

Thanks  ::) op advies van Garmt heb ik panelen achter Harbeth'jes gehangen en een twee-tal aan beide zijden naast de bank, dit heb ik uit visueel oogpunt niet op het eerste en tweede reflectiepunt uitgemeten maar als probeersel evenwijdig aan mijn bank. En ik moet zeggen het heeft goed uitgepakt  ;D

Een meting heb ik niet laten doen, ofschoon ik hier wel een soort benieuwd naar ben, niet dat ik er nog iets aan zou willen veranderen maar gewoon uit nieuwsgierigheid.

Totale kosten voor 8 panelen van 60x60 € 161,97 en een lamme hand van het nieten  8)
mainly British stuff

Bas Akkerman

Interessant Martin. Toch een hoop veranderd sinds mijn eerste en laatste bezoek. ;)
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Eddye

Citaat van: Martin!!! op september 23, 2013, 16:39:29
Thanks  ::) op advies van Garmt heb ik panelen achter Harbeth'jes gehangen en een twee-tal aan beide zijden naast de bank, dit heb ik uit visueel oogpunt niet op het eerste en tweede reflectiepunt uitgemeten maar als probeersel evenwijdig aan mijn bank. En ik moet zeggen het heeft goed uitgepakt  ;D

Een meting heb ik niet laten doen, ofschoon ik hier wel een soort benieuwd naar ben, niet dat ik er nog iets aan zou willen veranderen maar gewoon uit nieuwsgierigheid.

Totale kosten voor 8 panelen van 60x60 € 161,97 en een lamme hand van het nieten  8)
En bij jou is het supergoed merkbaar, als je van de keuken in de woonkamer komt. Er is direct heel andere akoestiek en bijna geen galm.

Citaat van: Bas Akkerman op september 23, 2013, 17:05:35
Interessant Martin. Toch een hoop veranderd sinds mijn eerste en laatste bezoek. ;)
Aanrader
Devialet 200
Bowers & Wilkins 805 Diamond
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

Bas Akkerman

Citaat van: Eddye op september 23, 2013, 17:16:27
En bij jou is het supergoed merkbaar, als je van de keuken in de woonkamer komt. Er is direct heel andere akoestiek en bijna geen galm.
Aanrader
Ja, zeker ook voor mijn eigen situatie. De "galmbak" in de keuken was er toen ook al.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Eddye

Zelf ben ik natuurlijk ook een beetje aan het tweaken. Quattronl had vrijdag zijn Nordost LSkabel meengenomen, die ik heb geprobeert. Ook heb ik mijn vd Hul geprobeert. Die kabel blijft er een poosje tussen. De vd Hul past in deze set vele malen beter dan in mij oude set.

Als tweede ben ik wat met Audirvana aan het tweaken. Ik heb niet echt het idee dat dat veel uitmaakt.

Als laatste heb ik de Mac Mini en de Devialet op houten plankjes gezet die ik over heb van een CD ophang rekje. Die plankjes zijn vrij zwaar en de apparatuur staat daardoor ook niet meer op de glazen plaat. Volgens mij heeft dat we de grootste verbetering teweeg gebracht. Nog ruimtelijker.
Het blijft gewoon leuk om dit soort dingetjes uit te proberen. Vooral als je hoorbare verbeteringen bereikt.
Devialet 200
Apple Mac Mini (Audirvana/Memory & SSD upgrade) - Clearaudio Concept MC - Marantz UD5005

quattronl

Mooi dat die vdH nu wel goed uitpakt. Op je vorige set matchede hij niet echt.

En aha! Eddy aan de platen! Weliswaar nu nog de poor mans versie  :-X maar het begin is er....en er is geen weg terug  :headbanging:
We spreken na komend weekend wel weer een keer op een avond af, bij een van ons, zodat je DE plaat kan horen.
Living: Amp: Marantz SR7012 - Speakers: All Totem: Arro (front) - Dreamcatcher (4x surround) - Model One Signature (center) - BK XXLS400 - TV: Panasonic 65GZW954 OLED - Sources: Zappiti ONE 4k HDR SE - SB Touch+BOTW - Panasonic UB824 - Storage: Synology DS918+ 18Tb - Cables: RUConnected, JIB, Nordost, Furutech - Tweaks: 2x Crusade Audio Diamond 2 plate (amp+sub) - Audiogroep
Bedroom: Marantz PM6004, Totem Staff, SB Touch+BOTW

Eddye

Citaat van: quattronl op september 23, 2013, 19:44:14
Mooi dat die vdH nu wel goed uitpakt. Op je vorige set matchede hij niet echt.

En aha! Eddy aan de platen! Weliswaar nu nog de poor mans versie  :-X maar het begin is er....en er is geen weg terug  :headbanging:
We spreken na komend weekend wel weer een keer op een avond af, bij een van ons, zodat je DE plaat kan horen.
Ik ben echt heel benieuwd wat zo'n plaat doet, dus dat komt zeker!
Devialet 200

YamahaRXV

Citaat van: Eddye op september 23, 2013, 19:07:34
Als tweede ben ik wat met Audirvana aan het tweaken. Ik heb niet echt het idee dat dat veel uitmaakt.

Als laatste heb ik de Mac Mini en de Devialet op houten plankjes gezet die ik over heb van een CD ophang rekje. Die plankjes zijn vrij zwaar en de apparatuur staat daardoor ook niet meer op de glazen plaat. Volgens mij heeft dat we de grootste verbetering teweeg gebracht. Nog ruimtelijker.
Het blijft gewoon leuk om dit soort dingetjes uit te proberen. Vooral als je hoorbare verbeteringen bereikt.

Heb je Pure Music ook al geprobeerd ?  Persoonlijk vind ik Audirvana nogal ''kaal'' en analytisch klinken  ;)

Er is veel klankmatig voordeel te halen uit de soort demping die toegepast wordt onder de Mac mini.
Ik ben hier heel veel mee aan het testen geweest en de verschillen zijn soms groter als je zou durven verwachten.
Zelf ben ik niet zo,n fan om de MM op de ronde kunststof plaat aan de onderzijde te laten rusten. Dempen onder de hoeken van de aluminium behuizing werkt effectiever  ;)

Deze  http://www.senseofmusic.nl/product/Life-Performance-Vibration-Control-Feet/2788 werken trouwens ook zeer goed onder de MM.
Mojo Audio gebruikt deze ook voor hun MM modificaties  ;)
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

Eddye

Citaat van: YamahaRXV op september 23, 2013, 19:46:51
Heb je Pure Music ook al geprobeerd ?  Persoonlijk vind ik Audirvana nogal ''kaal'' en analytisch klinken  ;)

Er is veel klankmatig voordeel te halen uit de soort demping die toegepast wordt onder de Mac mini.
Ik ben hier heel veel mee aan het testen geweest en de verschillen zijn soms groter als je zou durven verwachten.
Zelf ben ik niet zo,n fan om de MM op de ronde kunststof plaat aan de onderzijde te laten rusten. Dempen onder de hoeken van de aluminium behuizing werkt effectiever  ;)

Deze  http://www.senseofmusic.nl/product/Life-Performance-Vibration-Control-Feet/2788 werken trouwens ook zeer goed onder de MM.
Mojo Audio gebruikt deze ook voor hun MM modificaties  ;)
Ja, Pure Music heb ik ook geprobeerd, en om eerlijk te gaan vond ik die ook muzikaler, maar ook zo verschrikkelijk buggy dat ik er niet mee kon werken. Audirvana heeft ook z'n bugjes maar wat minder, en die man die dat ontwikkeld luisterd erg goed naar zijn klanten en brengt erg snel updates uit.

Dat rusten op de aluminium hoeken valt makkelijk te proberen. Weer een tweakje, bedankt.
Devialet 200

Martin!!!

Citaat van: Bas Akkerman op september 23, 2013, 17:05:35

Ik zat even nadenken wat er sinds vorig jaar (november? toch?) allemaal veranderd is, en dat is eigenlijk best wel veel ja  :D

Je bent van harte welkom voor nog een bezoek dat weet je, PM anders voor een afspraak misschien komt Weust ook meteen gezellig mee  ;D :thumbs-up:
mainly British stuff

Eddye

Citaat van: Martin!!! op september 23, 2013, 20:56:15
Ik zat even nadenken wat er sinds vorig jaar (november? toch?) allemaal veranderd is, en dat is eigenlijk best wel veel ja  :D

Je bent van harte welkom voor nog een bezoek dat weet je, PM anders voor een afspraak misschien komt Weust ook meteen gezellig mee  ;D :thumbs-up:
En nog erg lekkere koffie ook  :coffee: en Goudse stroopwavels....
Devialet 200

HTip

Leuk om te lezen hoe je bezig bent met tweaken en akoestiek. Het plaatsen van panelen, zoals Martin heeft gemaakt, kan heel goed uitpakken als je goed rekening houdt met de 1e reflectiepunten van de speakers. Afhankelijk van het afstraalgedrag heb je er minimaal 4, beide zijwanden, de vloer en het plafond. Eventueel ook nog de wand achter en tegenover de speakers.

Dat de houten plaat een verbetering brengt kan ik me heel goed voorstellen, want je ontkoppelt het apparaat van de glazen plaat, wat vaak een negatieve invloed heeft op het geluid. Dat wordt een leuke ervaring met de CA D-2 :music:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Eddye

Citaat van: HTip op september 25, 2013, 12:52:25
Leuk om te lezen hoe je bezig bent met tweaken en akoestiek. Het plaatsen van panelen, zoals Martin heeft gemaakt, kan heel goed uitpakken als je goed rekening houdt met de 1e reflectiepunten van de speakers. Afhankelijk van het afstraalgedrag heb je er minimaal 4, beide zijwanden, de vloer en het plafond. Eventueel ook nog de wand achter en tegenover de speakers.

Dat de houten plaat een verbetering brengt kan ik me heel goed voorstellen, want je ontkoppelt het apparaat van de glazen plaat, wat vaak een negatieve invloed heeft op het geluid. Dat wordt een leuke ervaring met de CA D-2 :music:
Ik ben bang dat de zijkanten praktisch gezien moeilijk gaan worden. Links zit een raam en rechts zit de ingang naar de keuken. Op de vloer heb ik al een kleed liggen. Met het plafond kan zeker wat worden gedaan en ook achter de speakers kunnen panelen worden geplaatst. Ik zal binnenkort even een tekeningetje maken met een overzichtsfoto.
Devialet 200

HTip

Als de keuken niet open is, dan kan je de deur ervoor gebruiken. En geloof het of niet, maar er zijn zelfs akoestische gordijnen. Maximus Aurelius heeft me daar een keer op gewezen. Waren volgens hem niet goedkoop, maar wel effectief. Achter de speakers kan ook een goed resultaat. Vloer heb je al behandeld, dus blijft het plafond over. Heb ik ook hele mooie oplossingen voor gezien ;) Ga zelf ook zoiets doen in onze keuken.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Eddye

Citaat van: HTip op september 25, 2013, 13:33:12
Als de keuken niet open is, dan kan je de deur ervoor gebruiken. En geloof het of niet, maar er zijn zelfs akoestische gordijnen. Maximus Aurelius heeft me daar een keer op gewezen. Waren volgens hem niet goedkoop, maar wel effectief. Achter de speakers kan ook een goed resultaat. Vloer heb je al behandeld, dus blijft het plafond over. Heb ik ook hele mooie oplossingen voor gezien ;) Ga zelf ook zoiets doen in onze keuken.
Het is een open keuken(tje). Dichtmaken is een optie, maar dan wordt het een erg donker stuk. Dat van die akoestische gordijnen had ik ook gehoord, maar wellicht dat een (dik) normaal gordijn ook al wat absorbeert.
Devialet 200

lynch1979

Citaat van: HTip op september 25, 2013, 12:52:25

Ik heb een Rega RP6 staan op een glazen plaat, de plaat ligt op spikes die in de muurbeugel zijn gedraaid.
Ik heb de glazen plaat ook weggehaald en vervangen door berkenmultplex, en dat was bij mij beduidend minder qua geluid, het donderde in elkaar.

Misschien is het met platenspelers een ander verhaal, dan met andere componenten?

Volgens mij ben ik een van de weinige die positief tegenover glas staat  ;)

Eddye

Citaat van: lynch1979 op september 25, 2013, 13:39:47
Ik heb een Rega RP6 staan op een glazen plaat, de plaat ligt op spikes die in de muurbeugel zijn gedraaid.
Ik heb de glazen plaat ook weggehaald en vervangen door berkenmultplex, en dat was bij mij beduidend minder qua geluid, het donderde in elkaar.

Misschien is het met platenspelers een ander verhaal, dan met andere componenten?

Onder de D170 is hout een hele verbetering. Een draaitafel heb ik (nog) niet, maar ik sta er niet van te kijken dat dat zich weer anders gedraagt ;)
Devialet 200

HTip

Citaat van: lynch1979 op september 25, 2013, 13:39:47

Daarom zei ik ook "vaak" ;) Geen idee of het afhankelijk is van het type component, maar theoretisch zal een platenspeler anders met vibraties omgaan dan bijv. een CD-speler of een versterker.
Showcase - Topic

HTip

Citaat van: Eddye op september 25, 2013, 13:38:50
Het is een open keuken(tje). Dichtmaken is een optie, maar dan wordt het een erg donker stuk. Dat van die akoestische gordijnen had ik ook gehoord, maar wellicht dat een (dik) normaal gordijn ook al wat absorbeert.
Een dik gordijn absorbeert ook al iets, maar het gaat erom wat je precies moet dempen. Je moet bij een dik velours gordijn denken aan demping vanaf 250Hz waarbij ongeveer de helft van de energie wordt opgevangen. In het topic over REW, akoestiek, etc. heb ik een tabel geplaatst met alle dempingscoëfficiënten van de verschillende materialen, waarbij 0 niets dempt en 1 alles. Onder de tabel staat ter vergelijk mijn plafondtegel ;)

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=109300.0
Showcase - Topic

lynch1979

Citaat van: HTip op september 25, 2013, 13:58:02
Daarom zei ik ook "vaak" ;) Geen idee of het afhankelijk is van het type component, maar theoretisch zal een platenspeler anders met vibraties omgaan dan bijv. een CD-speler of een versterker.

;) Ik denk dat het gewoon aan mij ligt  :D

HTip

Citaat van: lynch1979 op september 25, 2013, 14:10:14
;) Ik denk dat het gewoon aan mij ligt  :D
:D Als je ziet hoeveel audiomeubels er met glazen platen worden geleverd ben je waarschijnlijk niet de enige ;)
Showcase - Topic

Xander32

Vanmiddag heb ik kennis mogen maken met de grotendeels vernieuwde set van Eddy, bestaande uit een combinatie van Devialet 170 en een paartje B&W 805 D.

Als bron waren er een MM (stream) en een Marantz UD5005 (loopwerk) voor handen.

Na een toeristische route van zo`n 40 minuten door de binnenlanden, wist ik tot mijn eigen verbazing de roetbak in 1 keer de juiste inrit in te dirigeren. Navigeren en oriëntatie zijn nou eenmaal niet mijn meest ontwikkelde kant :unsure:.

Bij het binnentreden van de luisterruimte stond de set al op een bescheiden volume warm te draaien. Hetgeen direct in het oog sprong was de glimmende Devialet remote welke prominent op de salontafel lag glimmend te wezen. Maar vervolgens waren het de 805 D`s die mijn aandacht trokken; relatief forse, doch elegant vormgegeven monitoren in een prachtige afwerking. Deze stonden heel fraai vrij opgesteld, ver van achter- en zijwand. En daartussen, op het audiomeubel, stond ze dan; de Devialet 170. Veel meer een designstuk dan een hifi component. Een strak, zwaar verchroomd kunstwerkje, zonder zichtbare knoppen en aansluitingen, zonder onnodige opsmuk. Tasty :inlove:!

Na het aanschouwen van al dat moois en het bijkletsen met gastheer Eddy, volgde het luisteren.
Daarbij passeerde zeer diverse muziek de revue; van o.a. de door Eddy geliefde White Stripes, naar James Cotton, Keb`Mo, Janne Schra, German Brass, Sting, Led Zeppelin, Rodriquez en vele andere …

En alles, maar dan ook alles klonk even lekker, vloeiend, muzikaal. Niets dat er negatief uitsprong. Alles werd even gemakkelijk weergegeven. En geen moment werd ik getriggert om “technisch te gaan luisteren”. Puur genieten van de muziek.

Eddy, dank voor de gezellige middag, jouw gastvrijheid en gefeliciteerd met jouw prachtige set :worship:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Xander32

:omg: ... hoe kan ik het vergeten; thanks voor de prachtige muziek op `t sticky (met Sugarman als suprise)  :clapping:.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

Eddye

Jij natuurlijk ook bedankt voor een heel gezellige vrijdagmiddag! Bedankt voor het terug meebrengen van m'n TWS cd en DVD, en ook de rest van de muziek. Scott Matthew heb ik inmiddels helemaal beluisterd. Prachtig, wat een grote kleine opname. Morgen zal ik German Brass gaan luisteren, en van wat ik vamiddag gehoord heb, kan dat ook alleen maar goed zijn.
Devialet 200

Doubleoz

Schitterende set! Veel luisterplezier
Linn Majik DSM | Majik 109 | Audioquest Rocket 44 | Chord Powerchord | Synology DS214play | Raspberry Pi 2 | Apple TV3