Atmoz' A/V casa [---> Nieuwe TV-wand]

Gestart door Atmoz, juni 21, 2013, 09:31:34

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

jaco

Citaat van: Atmoz op augustus 24, 2014, 11:27:54
Tja, als de hoogte een probleem is, dan zullen meer mensen hier wel "last" van gaan krijgen. 2.60 meter hoog is niet extreem laag :angel:
Hopelijk gaat dat dus toch werken op de een of andere manier... Ik hoopte gewoon 4 stuks ceilingspeakers te kunnen gebruiken voor de Atmos-plafondspeakers.

Liever werkt ik met 4 stuks fysieke luidsprekers in het plafond.
We moeten wachten op de whitepapers van dolby.
De huidige demos lijken direct naar onder stralende speakers met een wijd uniform afstraal patroon te zijn. Coaxiale drivers met name lijken HET te zijn.

Echter de bioscoop whitepaper heeft specifiek staan dat de atmos speakers op een bepaalde manier gericht moeten zijn.

Dus het vloekt nu een beetje met elkaar. Maar ik ga er van uit dat er gericht moet worden, zeker als je speakers neemt met niet een grote afstraalhoek, of hoe dat ook precies heet.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Atmoz

Citaat van: papaleo op augustus 24, 2014, 20:10:28
"Hierbij enkele vorderingen die wellicht ook wel het showen waard zijn:"

Werderom  :worship:
Word/is weer prachtig mooi aan het worden  8)

Thanks!! :happy:


Citaat van: morca op augustus 24, 2014, 20:37:10
2 gesloten kan idd heel mooi,zal je zat output geven.

Top! Dat gaat 't ook worden dan. Ook iets idealer voor muziek, en toch genoeg "blast" voor HT gedoe!

Citaat
De XTI  is een mooie amp idd.
Over dat hard draaien,deze XTI geeft 2 keer 500 watt rms bij 4 ohm en de woofers zijn 300.
Dus je hebt vermogen over ,300 watt rms amp is beter op een 300 rms woofer.
Maar als je maar niet te hard draaid zal het wel loslopen.

Zojuist gekocht :pompom:




Citaat van: jaco op augustus 24, 2014, 21:07:21
We moeten wachten op de whitepapers van dolby.
De huidige demos lijken direct naar onder stralende speakers met een wijd uniform afstraal patroon te zijn. Coaxiale drivers met name lijken HET te zijn.

Echter de bioscoop whitepaper heeft specifiek staan dat de atmos speakers op een bepaalde manier gericht moeten zijn.

Dus het vloekt nu een beetje met elkaar. Maar ik ga er van uit dat er gericht moet worden, zeker als je speakers neemt met niet een grote afstraalhoek, of hoe dat ook precies heet.

Hmzz, ja het is nog allemaal nét iets te nieuw he...
Denk je dat er geen compatibiliteitsproblemen zullen komen als je als ALLER EERSTE zo'n AV receiver koopt met Atmos?
Ik wil binnen enkele maanden zo'n ding gaan aanschaffen, maar dan wel met zekerheid dat het toekomst-proof is...
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

Staaled

Citaat van: Atmoz op augustus 25, 2014, 12:50:20

Zojuist gekocht :pompom:





Fijne amp.  8)

Als je de software gaat gebruiken is Band manager van Harman het vlotst.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jaco

Citaat van: Atmoz op augustus 25, 2014, 12:50:20



Hmzz, ja het is nog allemaal nét iets te nieuw he...
Denk je dat er geen compatibiliteitsproblemen zullen komen als je als ALLER EERSTE zo'n AV receiver koopt met Atmos?
Ik wil binnen enkele maanden zo'n ding gaan aanschaffen, maar dan wel met zekerheid dat het toekomst-proof is...
Gelukkig zijn de meeste dingen wel firmware upgradable, dus als er echt een issue is zullen ze het wel fixen.

Mijn issue is meer wat te kopen.

Atmos is klaar voor 24.10, dus 24 kanalen op de normale laag waar je nu 5.1 of 7.1 hebt, en 10 hoogte kanalen.
De meeste versterkers komen nog niet mer 34 uitgangen..

Dus je hebt de 11/13 kanaals oplossingen van D&M, Yamaha, onkyo etc.
Daarnaast de 16 en meer kanaals oplossingen van storm audio, dataset etc.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Raymond187

Mooie versterker die xti  :thumbs-up:



papaleo

Ben het met de vorige 'spreker' eens...,'mooie aankoop:clapping:

Oooh,het is dat je veeeellls te ver woont,want ik had graag,wanneer alles operationeel is, een bezoekje in/bij je HT gebracht... 8)  :worship:
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Atmoz

#457
Citaat van: Staaled op augustus 25, 2014, 14:22:33
Fijne amp.  8)

Goed om te lezen! :)

Citaat
Als je de software gaat gebruiken is Band manager van Harman het vlotst.

Ah, thanks voor de tip! Ga ik zeker naar kijken :worship:
Al zou ik zo 1, 2, 3 niet weten wat ik met die software zou kunnen?
Vanalles inregelen ofzo? Kun je dan de maten van de ruimte ingeven of iets?


Citaat van: jaco op augustus 25, 2014, 15:45:01
Gelukkig zijn de meeste dingen wel firmware upgradable, dus als er echt een issue is zullen ze het wel fixen.

Daar had ik inderdaad al op gehoopt.

Citaat
Mijn issue is meer wat te kopen.

Atmos is klaar voor 24.10, dus 24 kanalen op de normale laag waar je nu 5.1 of 7.1 hebt, en 10 hoogte kanalen.
De meeste versterkers komen nog niet mer 34 uitgangen..

Dus je hebt de 11/13 kanaals oplossingen van D&M, Yamaha, onkyo etc.
Daarnaast de 16 en meer kanaals oplossingen van storm audio, dataset etc.

Sow!! Je bent nogal iets van plan zeg... En 10 plafond speakers is voor een grote bios natuurlijk wel fijn, maar voor thuis... :angel:


Citaat van: Raymond187 op augustus 25, 2014, 15:56:49
Mooie versterker die xti  :thumbs-up:

Wederom goed om te lezen :)


Citaat van: morca op augustus 25, 2014, 17:02:54
Mooie aankoop  :thumbs-up:

8)


En nu verder mannen....

Ik heb besloten om geen "kant en klare" (zuil) speakers te kopen, en deze uit te bouwen c.q. af te breken en de units in de wand gebruiken.
De bedoeling is om LOSSE units te kopen die voor "custom inbouw" bedoeld zijn. Tweeters en mid-toners van SEAS of Scanspeak. Daar ben ik me nu een beetje in aan 't verdiepen.

Verder nog een vraag: welke filters moet ik hebben? Wat is een goed merk? En hoe werkt zoiets? Moet een filter bijvoorbeeld afgestemd zijn op de kast waar de speaker in zit?
Kan ik nu alvast wat filters kopen, en later bepalen welke speakers (tweeter + mid) ik neem? Of kan dat beter samen in één keer?

Wow, dit zijn toch echt wel dingen waar ik NUL verstand van heb. Ik heb me ook maar alvast geregistreerd op het "zelfbouwaudio" forum, maar wat ik daar allemaal tegen kom... grafieken, waterval tekeningen, schema's, termen waar ik niet goed van word... oei, oei als dát maar goed gaat ::)

Wie kan me wat betreft die tweeters, mid's en filters een beetje de goede richting in duwen? THANKS :worship: :worship: :worship:


[edit]

Citaat van: papaleo op augustus 25, 2014, 17:21:33
Ben het met de vorige 'spreker' eens...,'mooie aankoop:clapping:

;D

Citaat
Oooh,het is dat je veeeellls te ver woont,want ik had graag,wanneer alles operationeel is, een bezoekje in/bij je HT gebracht... 8)  :worship:

Je kunt altijd langskomen en tevens een bezoekje brengen aan 't mooie zuid-Limburg.
Ik zal dan sowieso zorgen voor koffie en vlaai, of misschien een lekkere pint :clapping:
Maargoed: voor het zover is: nog wat werk aan de winkel... zie bovenstaande reactie. Ik tast echt HE-LE-MAAL in het duister wat betreft die speakers en alles wat erbij komt kijken voor in die projectiewand :-[
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

Staaled

Citaat van: Atmoz op augustus 25, 2014, 17:22:29
Goed om te lezen! :)

Ah, thanks voor de tip! Ga ik zeker naar kijken :worship:
Al zou ik zo 1, 2, 3 niet weten wat ik met die software zou kunnen?
Vanalles inregelen ofzo? Kun je dan de maten van de ruimte ingeven of iets?



Te veel om hier even op noemen.
Maar zaken als PEQ delay, crossover zijn een peuleschil.
Kunnen consumentenamps een puntje aan zuigen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

cine(d)rama

#459
Mooie amp idd .

ik hoop dat het Dolby Atmoz bij Atmoz doorgaat ( gaat lukken )  ::) .

Kom ik samen met Papaleo bij je kijken ( luisteren )  ;D
Papaleo : Het is de moeite van de reis zeker waard  ;)

Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

Davey

Citaat van: Staaled op augustus 25, 2014, 17:31:12
Te veel om hier even op noemen.
Maar zaken als PEQ delay, crossover zijn een peuleschil.
Kunnen consumentenamps een puntje aan zuigen.

Dit is zeker een pluspunt dat er nog eens bijkomt bij de XTI's van Crown. Gefeliciteerd met je aankoop, daar ga je heel veel plezier aan beleven.

Atmoz

Citaat van: Staaled op augustus 25, 2014, 17:31:12
Te veel om hier even op noemen.
Maar zaken als PEQ delay, crossover zijn een peuleschil.
Kunnen consumentenamps een puntje aan zuigen.

Helemaal top :D :worship:


Citaat van: cine(d)rama op augustus 25, 2014, 17:40:22
Mooie amp idd .

ik hoop dat het Dolby Atmozs bij Atmoz doorgaat ( gaat lukken )  ::) .

Dat komt helemaal goed. Ga zo'n nieuwe receiver (waarschijnlijk Marantz) halen met Dolby Atmos erin, dus dan komt alles goed. Ik had al gehoopt dat alles een beetje upgradebaar zou zijn via software, en Jaco bevestigd dit ook zo'n beetje, dus dat is zeer mooi. Tegen die tijd eens kijken voor 4 leuke plafondspeakers. Ikzelf ben wel gecharmeerd van de B&W ceiling speakers, maargoed die worden misschien of een of andere reden toch afgeraden... we zien 't wel :)


Citaat
Kom ik samen met Papaleo bij je kijken ( luisteren )  ;D
Papaleo : Het is de moeite van de reis zeker waard  ;)

Gr Andre .

Deal! Lijkt me weer erg leuk. Gaan we regelen zodra 't zover is :pompom:

Citaat van: Davey op augustus 25, 2014, 17:41:33
Dit is zeker een pluspunt dat er nog eens bijkomt bij de XTI's van Crown. Gefeliciteerd met je aankoop, daar ga je heel veel plezier aan beleven.

Mooi mooi :)



==================================================

Ik heb in de tussentijd nog zitten nadenken over de tweeters en mid-range speaker-units.
De merken SEAS en/of Scanspeak spreken me wel aan.

Zou bijvoorbeeld de SEAS Excel T25CF003 iets zijn als tweeters? Iemand ervaring mee? Of beter een andere? En welke mid-range?

Ik kan zoals je ziet al jullie hulp GOED gebruiken :worship:

Greetz,

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

diceman

CitaatIk heb in de tussentijd nog zitten nadenken over de tweeters en mid-range speaker-units.
De merken SEAS en/of Scanspeak spreken me wel aan.

Zou bijvoorbeeld de SEAS Excel T25CF003 iets zijn als tweeters? Iemand ervaring mee? Of beter een andere? En welke mid-range?

Ik kan zoals je ziet al jullie hulp GOED gebruiken :worship:

Greetz,

Atmoz

Misschien een PB naar Erik van Voorst, heeft er zeker verstand, van kan je adviseren, tips en trucs, valkuilen voorkomen.
Verder mooie amp, en dito foto's.

Atmoz

Citaat van: diceman op augustus 25, 2014, 20:06:45
Misschien een PB naar Erik van Voorst, heeft er zeker verstand, van kan je adviseren, tips en trucs, valkuilen voorkomen.
Verder mooie amp, en dito foto's.

Ah, Erik ja, die "ken" ik wel van zijn mooie creaties :)
Zal hem eens voorzichtig een PM sturen, misschien wil hij tussen zijn projecten door nog een nieuweling op dit gebied helpen :bigsmile:

Thanks voor de tip!!

Atmoz
Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

jaco

Citaat van: Atmoz op augustus 25, 2014, 17:22:29

Sow!! Je bent nogal iets van plan zeg... En 10 plafond speakers is voor een grote bios natuurlijk wel fijn, maar voor ...
Ik ga 7 kanalen  op de normale positie doen, en 4 aan het plafond. Het gaat er meer om dat er nu een 1e generatie komt, en over half jaar tot jaar de 2e generatie.

Bijvoorbeeld 7.1.6 zou wellicht veel beter kunnen klinken door extra speakers in de toplaag.
Verder zit er een gat tussen de side en de front speaker, daar zou een wide kunnen komen.

Duurdere systemen zijn software en hardware upgradable, maar €10.000 en meer.

Een Marantz 7702 is €1999 advies. Voor 7.1.4 heb je niet meer nodig dan zo een Marantz heeft.
Dan blijft €8000 over voor het volgende model wat DTS-UHD heeft en wellicht iets meer kanalen.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

cine(d)rama

#465
Ooh ja Dolby AtmoS en geen AtmoZ  idd  ;D .

Ik zag dat Onkyo ook nieuwe recievers heeft met Dolby Atmos .
7.2.4 enz .
7.2 plus 4 speakers aan het plafond .
4 speakers aan het plafond lijkt mij zo wie zo het max in een ruimte als jou toekomstig HT .

Ik heb ook een HT van 5.2 x 3 mtr en denk nu ook aan Dolby Atmos  ::) .( Bij deze bedankt Atmoz  :P )
Mijn plafond hoogte is echter maar 2.4 mtr en weet niet of dat gaat werken .

Ik wacht jou bevindingen en ervaringen wel af  8) .

Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

cine(d)rama

Ah Jaco was me net voor zie .

Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

jaco

#467
We moeten wachten op white papers van dolby of de gok nemen..

Op avsforum staat er een thread met veel info.

Een hoog plafond is wel handig, want de hoogte speaker moet 2 tot 3x zo hoog als de main speaker hangen. Op een bank zitten zijn mijn oren op 108 cm of zoiets. Dan moet een hoogte speaker dus 216 of zelfs > 300 cm zitten.

Maar ja wat het precies moet zijn is nog niet bekend.
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm



cobaltjeh

Als je zelf gaat bouwen, pas dan op voor de valkuilen. Iets zelf 'goed' ontwerpen kost je echt 5 tot 10 ervaring.
Ik ben na 5 jaar eindelijk zover dat ik de zoektocht opgeef, en een kant en klaar ontwerp kies.
Alles is namelijk afhankelijk van elkaar, en je kan niet zomaar dingen combineren en verwachten dat het gaat werken.

Ik zou gewoon eens gaan luisteren bij diverse zelfbouw winkels en hier een kant een klaar ontwerp kopen.

speakerland, speakerkits, speaker en co, rumoh, humblehomemadehifi etc.

Let wel op dat je de meeste ontwerpen niet zomaar in een muur kunt inbouwen zonder problemen, de filters zijn meestal geoptimaliseerd voor het front van de speaker. 'baffle'

Er is enorm veel keuze, en veel luisteren is denk ik de enige manier om echt te weten wat je zoekt.

Van diverse luisterdagen bij het zelfbouwforum kan ik zeggen dat ik erg gecharmeerd ben van de Orfeo van humblehomemadehifi, echter valt deze ruim buiten mijn budget voor een 5.1 systeem.
Ook de scan-speak modellen zijn erg goed, maar ook weer redelijk aan de prijs.

cine(d)rama

#471
Ik zie dat een onkyo TX-NR838 Dolny Atmos ready is ( 7.2.4 ).
Betekent dit dat hij via een firmware update klaar is voor gebruik van Dolby Atmos ?

Is een 828 ook Dolby Atmos ready ?

Gr Andre .
Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .

Atmoz

#472
Citaat van: jaco op augustus 25, 2014, 21:42:14
Ik ga 7 kanalen op de normale positie doen, en 4 aan het plafond. Het gaat er meer om dat er nu een 1e generatie komt, en over half jaar tot jaar de 2e generatie.

Dat wil ik precies ook zo gaan doen! 7.1.4 dus :headbanging:

Citaat
Bijvoorbeeld 7.1.6 zou wellicht veel beter kunnen klinken door extra speakers in de toplaag.
Verder zit er een gat tussen de side en de front speaker, daar zou een wide kunnen komen.

Wat bedoel je met "wide" een wijd-stralende speaker?

Citaat
Duurdere systemen zijn software en hardware upgradable, maar €10.000 en meer.

Een Marantz 7702 is €1999 advies. Voor 7.1.4 heb je niet meer nodig dan zo een Marantz heeft.
Dan blijft €8000 over voor het volgende model wat DTS-UHD heeft en wellicht iets meer kanalen.

Tja, ik vind die € 2000,- wel even genoeg voor een amp. Gaat me (zeker voor een HT) anders nét iets te ver :)


Citaat van: cine(d)rama op augustus 25, 2014, 21:44:10
Ooh ja Dolby AtmoS en geen AtmoZ  idd  ;D .

;D

Citaat
Ik zag dat Onkyo ook nieuwe recievers heeft met Dolby Atmos .
7.2.4 enz .
7.2 plus 4 speakers aan het plafond .
4 speakers aan het plafond lijkt mij zo wie zo het max in een ruimte als jou toekomstig HT .

Precies! Bij 4 houdt het ook op.

Citaat
Ik heb ook een HT van 5.2 x 3 mtr en denk nu ook aan Dolby Atmos  ::) .( Bij deze bedankt Atmoz  :P )

Jij hebt me aangestoken met je projectiescherm, dus zie het als "eigen schuld, dikke bult" :D

Citaat
Mijn plafond hoogte is echter maar 2.4 mtr en weet niet of dat gaat werken .

Ik wacht jou bevindingen en ervaringen wel af  8) .

Gr Andre .

Komt goed! Dat gaat straks allemaal in dit topic besproken/geshowed worden 8)

Citaat van: jaco op augustus 25, 2014, 22:13:44
We moeten wachten op white papers van dolby of de gok nemen..

Ik denk dat ik de gok ga nemen als het zover is. Ga niet te lang wachten als straks m'n HT klaar is...
Maar ik denk dat Marantz eerder haar spul klaar heeft dan ik mijn HT!

Citaat
Op avsforum staat er een thread met veel info.

Een hoog plafond is wel handig, want de hoogte speaker moet 2 tot 3x zo hoog als de main speaker hangen. Op een bank zitten zijn mijn oren op 108 cm of zoiets. Dan moet een hoogte speaker dus 216 of zelfs 270 cm zitten.

Maar ja wat het precies moet zijn is nog niet bekend.

Hmzzz, tja afwachten. Al denk ik niet dat het "slecht" zal klinken als het plafond iets lager is...

Citaat van: morca op augustus 25, 2014, 22:15:12
Heeft seas geen kant en klare,die wilde ik toen ook bouwen....effe zoeken..................
Gevonden
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=category&id=66&Itemid=250

Dat zijn dan weer echt speaker-boxen. Ik moet het geheel in de wand bouwen, dat kan dan niet zomaar toch? Ook niet met een goed zelfbouw setje...
Het geluid klinkt anders uit een muur dan uit een speaker... shit hey, dat gaat nog wat worden...

Aan de andere kant: ik heb geen keus! Ik zal ze toch écht in de wand moeten verwerken ::)

Citaat van: morca op augustus 25, 2014, 22:19:50
Ik had toen 5 van deze op het oog....
http://www.seas.no/index.php?option=com_content&view=article&id=383:odin-mk3-seas-diy-kits&catid=66:seas-diy-kits&Itemid=365

Ook erg mooi. Maar vooral (of eigenlijk alleen maar) bedoeld om "los" te staan he?!

Citaat van: cobaltjeh op augustus 26, 2014, 09:14:48
Als je zelf gaat bouwen, pas dan op voor de valkuilen. Iets zelf 'goed' ontwerpen kost je echt 5 tot 10 ervaring.
Ik ben na 5 jaar eindelijk zover dat ik de zoektocht opgeef, en een kant en klaar ontwerp kies.
Alles is namelijk afhankelijk van elkaar, en je kan niet zomaar dingen combineren en verwachten dat het gaat werken.

Ik zou gewoon eens gaan luisteren bij diverse zelfbouw winkels en hier een kant een klaar ontwerp kopen.

speakerland, speakerkits, speaker en co, rumoh, humblehomemadehifi etc.

Let wel op dat je de meeste ontwerpen niet zomaar in een muur kunt inbouwen zonder problemen, de filters zijn meestal geoptimaliseerd voor het front van de speaker. 'baffle'

Er is enorm veel keuze, en veel luisteren is denk ik de enige manier om echt te weten wat je zoekt.

Van diverse luisterdagen bij het zelfbouwforum kan ik zeggen dat ik erg gecharmeerd ben van de Orfeo van humblehomemadehifi, echter valt deze ruim buiten mijn budget voor een 5.1 systeem.
Ook de scan-speak modellen zijn erg goed, maar ook weer redelijk aan de prijs.

Thanks voor de tips!!
Het probleem is echt dat ik geen andere keus heb. Ik MOET die speakers wel in een wand bouwen...
Op het zelfbouwaudio forum stelde Henkjan (dat is daar de moderater, right?) voor om misschien een "twenty five" array te maken. (hij gaat dat zelf ook doen)
Dus allemaal breedband speakertjes onder elkaar. Dan krijg je in ieder geval een heel "verspreid" geluidsbeeld. En makkelijk te maken zo naast het projectiescherm.
En dan natuurlijk aangevuld door die 2 woofers.

Tja, ideeën.... maar weet dus nog totaal niet wat ik allemaal moet aanschaffen...
Ik kan wel veel gaan lezen en luisteren, maar ik zal toch iets moeten aanschaffen om erachter te komen hoe e.e.a. klinkt.

Had eigenlijk gehoopt dat ik wat van die mooie SEAS speakers ging kopen (mid en hoog) en dan wat los spul zoals condensators, spoelen en weerstanden, en dan gewoon testen/proberen/etc...

[edit]

Citaat van: cine(d)rama op augustus 26, 2014, 09:54:40
Ik zie dat een onkyo TX-NR838 Dolny Atmos ready is ( 7.2.4 ).
Betekent dit dat hij via een firmware update klaar is voor gebruik van Dolby Atmos ?

Daar ga ik dan zeker van uit ja. Anders mogen ze hem nooit de stempel "Dolby Atmos" geven lijkt mij.

Citaat
Is een 828 ook Dolby Atmos ready ?

Gr Andre .

Geen idee, even zoeken :)


Beeldweergevers: LG 77" 4K OLED, 2x LG 65" 4K OLED, JVC X7900
Bronnen: Oppo UDP-205, Xbox Series X, PS4, Marantz CD6003
Versterking: McIntosh MA5200, Marantz PM11S3, Marantz PM6004, SONOS amp's
Speakers: B&W 803Di (Rosewood), B&W 803Di (Piano black), Harbeth 7ES-3, REL S5

MVG

Hey Atmoz! Leuke plannen!  :thumbs-up: :headbanging:

Maare...waarom dan niet van begin af aan kiezen voor gewoon kant en klare inbouwspeakers..? Hier heb je echt mooie speakers voor zoals je zelf al weet met de B&W's.. 

Ik zou zeker nooit zomaar losse drivers in een muur gaan bouwen. (Conventionele speakers kun je wel inbouwen maar moet je dan flush mounten zoals ze in studios vaak doen. Google maar eens op baffle wall, flush mount speakers etc...)

Je moet t zelf weten natuurlijk maar seas en scan speak drivers (niet goedkoop) kopen om proberen in te bouwen is geen gok die je moet nemen als je nog nooit zelf gebouwd heb denk ik dan maar. Gewoon lekker de sub(s) zelf bouwen en als je per se inbouwspeakers wilt gewoon vertrouwen op de fabricanten die er wel kaas van hebben gegeten  ;D

(Op AVS is trouwens een duitser die wél een hele ''baffle'' wall heeft gemaakt met zelfbouw speakers, en 18 maal een Peerless xls 10 woofer erin voor het laag  :headbanging: )




cine(d)rama

Of een iets kleinere Baffle Wall .

Niet vaak meer actief op het HT Forum maar geniet nog steeds/vaak van mijn HT .