Aankoopadviezen draaitafel, budget €3500,- | Garrard 301! Goede Vrijdag!

Gestart door Bas Akkerman, maart 31, 2013, 22:48:37

« vorige - volgende »

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Bas Akkerman

Citaat van: garmtz op april  6, 2015, 22:47:50
Deze week niet... :-/   Neem na deze week even contact op!
Ok! :thumbs-up:

Citaat van: Actionhost op april  6, 2015, 23:47:58
Wow erg mooi hoor! Mijn complimenten. Wat een eye catcher!
Dank je! Zit toch wel met de gedachte om het meubel er wat houtkleur beter bij te laten passen. Maar dat komt de verkoopwaarde niet ten goede vrees ik.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

garmtz

Citaat van: Bas Akkerman op april  7, 2015, 07:34:41
Dank je! Zit toch wel met de gedachte om het meubel er wat houtkleur beter bij te laten passen. Maar dat komt de verkoopwaarde niet ten goede vrees ik.

Ik vind het zelf niet zo vloeken hoor...

Bas Akkerman

Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Citaat van: Maikel_audionerd op april  6, 2015, 16:54:35
Je gaat me waarschijnlijk uitlachen  :unsure:  maar met veel experimenteren is voor mij het volgende een erg goed combinatie. Standaard geperst kartonplaat als bodemplaat vervangen voor 18mm mdf plaat en daaronder..... halve tennisballen met de doorgesneden zijde naar onderen  :D
Werkt in mijn geval echt heel goed.
Daarbij moet ik wel opmerken dat ik een TD-2001 Thorens heb met een horizontaal geveerd subchassis van echt mahoniehout. Een 'wiebelbak'  :colgate:

Dan praten we nog steeds over koppeling, Maikel.
Geen fysiek contact .... bijv. magnethisch veld of lucht zou je onder "ontkoppeling" kunnen verstaan.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Maikel_audionerd

Citaat van: scrutinizer op april  7, 2015, 11:55:05
Dan praten we nog steeds over koppeling, Maikel.
Geen fysiek contact .... bijv. magnethisch veld of lucht zou je onder "ontkoppeling" kunnen verstaan.
Aaaah weer wat geleerd  :withstupid:
Dank je voor je uitleg scrutinizer
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Deleted Member 2

met een juiste toepassing van materialen zoals sorbothane is er wel degelijk ontkoppelen mogelijk zonder toepassing van lucht of magnetisme.
Juiste toepassing houdt in dat je het belast met het gewicht conform de specs van het sorbothane of, omgekeerd dat je de keuze van de soort sorbothane afstemt op het gewicht waar mee je het belast.

scrutinizer

Citaat van: Onder013 op april  7, 2015, 23:30:41
met een juiste toepassing van materialen zoals sorbothane is er wel degelijk ontkoppelen mogelijk zonder toepassing van lucht of magnetisme.
Juiste toepassing houdt in dat je het belast met het gewicht conform de specs van het sorbothane of, omgekeerd dat je de keuze van de soort sorbothane afstemt op het gewicht waar mee je het belast.

Nope!! Is een 'bepaalde' bandbreedte (energie) dmv van koppeling in warmte omzetten.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Deleted Member 2


garmtz

Tja, ontkoppeling is wat mij betreft het apparaat in kwestie d.m.v. een massa/veer systeem op een gezamenlijke resonantiefrequentie laten opereren die onder het bruikbare audio-gebied valt. Koppel je het apparaat, ben je meer aan het 'tunen'...

Maargoed, wellicht kun je een veer/demper ook een koppeling noemen met hoge compliantie... :)

Deleted Member 2

het sorbothane fungeert in de opzet die ik heb als resonantie demper voor de er onder en er bovenop liggende granieten tegels. Met een stethoscoop (en eventueel de oscilloscoop) wordt veel duidelijk hoe effectief een en ander is.

garmtz

Citaat van: Onder013 op april  8, 2015, 11:34:17
het sorbothane fungeert in de opzet die ik heb als resonantie demper voor de er onder en er bovenop liggende granieten tegels. Met een stethoscoop (en eventueel de oscilloscoop) wordt veel duidelijk hoe effectief een en ander is.

Dat lijkt mij toch echt een geval van 'ontkoppeling'.

Deleted Member 2

Citaat van: garmtz op april  8, 2015, 11:34:52
Dat lijkt mij toch echt een geval van 'ontkoppeling'.

Eens. Het is een lastige kwestie om te benoemen wat het is omdat er fysiek contact is tussen de twee objecten.
Als je in de natuurkunde en toegepaste mechanica duikt, wordt het getypeerd als ontkoppeling. Er is aardig wat literatuur over de toepassing bij (zwaardere) motoren.

Ook de fabrikant van het door mij toegepaste vel sorbothane beschouwt het materiaal als ontkoppeling.

Maar ok, what's in a name? Het werkt.

Bas Akkerman

Citaat van: Onder013 op april  8, 2015, 11:46:31
Eens. Het is een lastige kwestie om te benoemen wat het is omdat er fysiek contact is tussen de twee objecten.
Als je in de natuurkunde en toegepaste mechanica duikt, wordt het getypeerd als ontkoppeling. Er is aardig wat literatuur over de toepassing bij (zwaardere) motoren.

Ook de fabrikant van het door mij toegepaste vel sorbothane beschouwt het materiaal als ontkoppeling.

Maar ok, what's in a name? Het werkt.
:thumbs-up:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Bas Akkerman

Als we het dan toch over ondergronden hebben. Binnenkort wil ik eens experimenteren met wat verschillende ondergronden. Glas, hout (de bamboe van Ikea?), graniet wellicht. Het hout kan ik vrij simpel halen, graniet moet ik nog nabij Utrecht halen (wanneer is alleen de vraag... :crazy:), blijft over glas. Kan ik daar al het glas voor gebruiken vanaf pak 'm beet een halve centimeter? Moet ik nog ergens op letten?

Zo, na een paar dagen luisteren, heb ik namelijk het idee dat het nog wat dynamischer kan. Misschien heeft het met de plint te maken, misschien met de phonotrap, ik weet het niet, maar een beetje testen met ondergrond moet toch niet al teveel hoeven te kosten.

Oh ja, gisteren ook nog even snel getest met en zonder rubber mat. Zonder was er wat minder bas, misschien iets strakker en was er iets meer nadruk op het midhoog. Ook vond ik het minder coherent en rommeliger overkomen. Met mat vond ik het weer wat meer (wolliger) bas als resultaat, maar ook veel meer flow en een evenwichtiger presentatie.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Groovy

Ivm het gewicht van de dt zou ik 8mm dik glas nemen.
Misschien wat plaatjes hout van verschillende structuurvastheid proberen.
Met een andere mat valt er misschien ook winst te behalen.
Zelf ben ik niet zo van experimenteren :)
Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Jumping Jack

Wilson Benesch / Accuphase/ Eversolo / Dual / Sennheiser / Shure / Meze
Jumping Jack's set
Discogs

Bas Akkerman

Citaat van: Groovy op april  8, 2015, 19:50:42
Ivm het gewicht van de dt zou ik 8mm dik glas nemen.
Misschien wat plaatjes hout van verschillende structuurvastheid proberen.
Met een andere mat valt er misschien ook winst te behalen.
Zelf ben ik niet zo van experimenteren :)
Ik soms wel. Net even vergelijk gedaan tussen streaming en lp. Zo goed en zo kwaad als het ging het volume gelijk gehouden. Met de afstandsbediening kon ik direct schakelen tussen streaming en lp. Streaming klinkt wat helderder en iets meer naar achteren geplaatst. Lp klinkt wat warmer, heeft een iets breder beeld en vooral een betere timing met meer flow en een iets natuurlijker dynamiek. Meer dynamiekstapjes in de dynamiek zeg maar. Tussen de twee verschilde het niet veel wat details betreft. Van lp naar streaming vond ik veel lastiger om te doen dan van streaming naar lp. Lp is voor mij haast op een heel natuurlijke manier verslavender.

Nu luister ik naar DSOTM en vind het echt lastig mijn aandacht bij het schrijven te houden. Met dat laatste ga ik dus stoppen. ;) :music:
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Groovy

Nou ja,ik heb het wel gedaan maar de klankmatige winst vond ik te verwaarlozen.
Ik heb wel een glas en viltmat geprobeert ook matten van verschillende dikte.
Als ik nu een andere klank wil dan koop ik wel een ander element :)


Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Deleted Member 2

Citaat van: Groovy op april  8, 2015, 20:06:14
Nou ja,ik heb het wel gedaan maar de klankmatige winst vond ik te verwaarlozen.
Ik heb wel een glas en viltmat geprobeert ook matten van verschillende dikte.
Als ik nu een andere klank wil dan koop ik wel een ander element :)

en/of een betere arm

Bas Akkerman

Sjonge...

En dan luister je naar Don't give up van Peter Gabriel en Kate Bush. Moest aan een dierbare denken die binnen afzienbare tijd haar man gaat verliezen. De tranen stonden in mijn ogen.

Al het audiofiele geneuzel over matten, ondergronden en allerlei vergelijkingen ten spijt, dat kan muziek via de Garrard met me doen.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Groovy

Luxman l507s.  Yamaha M2. Yamaha c4. Lenco l75
Ortofon rmg 212.  Lenco l75 long base 12 inch dv zelfbouw. Denon dcd 2700. Emt 938. Elipson 1404. Custom made dt op td 160 basis.

Deleted Member 2

Citaat van: Bas Akkerman op april  8, 2015, 20:51:21

dat kan muziek via de Garrard met me doen.

een wekkerradio zou dat net zo goed kunnen (lijkt mij).

Bas Akkerman

Citaat van: Onder013 op april  8, 2015, 23:06:49
een wekkerradio zou dat net zo goed kunnen (lijkt mij).
Nee, een wekkerradio lukt dat niet zo goed. Maar deze discussie heb ik destijds al oeverloos gevoerd in mijn adviestopic voor mijn stereoset.

Vooruit, nog een keer dan. Hoe beter een systeem muziek weergeeft, hoe beter ik me kan ontspannen en hoe meer ik van muziek kan genieten. Voor mij zijn de belangrijkste punten snelheid en dynamiek, de rest vloeit daar uit voort.
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

Xander32

Heb je serieus een wekkerradio overwogen :o  ?
Die betreffende zoektocht heb ik dan gemist.






;D


Citaat van: Bas Akkerman op april  9, 2015, 06:13:20
Nee, een wekkerradio lukt dat niet zo goed. Maar deze discussie heb ik destijds al oeverloos gevoerd in mijn adviestopic voor mijn stereoset.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT