Glasvezel wel of niet?

Gestart door Mausman, maart 28, 2013, 15:43:21

Vorige topic - Volgende topic

Mausman

hoi,

In onze woonplaats in de Haarlemmermeer zijn ze momenteel bezig om te inventariseren of de inwoners glasvezel wel of niet willen. Je kunt je dan inschrijven bij een provider (diverse providers mogelijk; zoals bijv. Telfort, KPN, Lijbrandt etc.) en bij minimaal 30% inschrijvingen wordt er glasvezel aangelegd.

Op dit moment hebben wij nog internet, tv en bellen via de kabel (bij Ziggo een zg. allesin1pakket) waar we op zich tevreden over zijn.

Mijn vraag is eigenlijk of het erg zinvol is om over te stappen naar glasvezel en zo ja welke provider aan te raden is.

Alvast bedankt voor de adviezen/tips.

XanaduNL

Heb je zelf al de paketten en prijzen vergeleken?
Als je niet de e-mail van je provider gebruikt, kan het weinig kwaad. Glas is hoogstwaarschijnlijk de toekomst. Heb je behoefte aan meer snelheid?
Veel mensen zullen hun eigen provider aanraden, gezien ze geen ervaring hebben met anderen. :)

SpeedyAndré

Ik heb nu een paar jaar glasvezel van Xms maar sinds Kpn de boel overnam en alles naar Telfort wil moven word ik steeds minder blij.
Mijn aansluiting is in een zgn. Wgdo gebied waar tot voor kort de tv kwaliteit perfect was (directe HD streams zonder codering).
Echter nu Kpn de boel heeft opgekocht komen de zenders achter de veel slechtere Verimatrix bende te zitten en gaat de bandbreedte flink achteruit  :sneaky:
Met internet heb ik nog nooit zoveel verschillende ip's gehad als sinds Kpn in beeld kwam, ze bleven maar 'migreren'.
Vervolgens is gebleken dat de overgang naar een ander administratie systeem bijzonder slecht is verlopen waardoor je instellingen voor bijv. telefonie of een tv pakket niet of nauwelijks kan veranderen.
Veel tweakers durven niets te wijzigen wat tijdelijk zou moeten zijn, zoals 2 maanden HBO nemen en dan weer stoppen.
De kans bestaat dat je er maanden langer aan vast zit of dat je wel betaalt maar geen extra zenders ontvangt.

Dit alles speelt met name bij Xms en Lijbrandt, waardoor ik geneigd ben om naar een ander over te stappen zoals Tweak fiber.
Echter gaat werkelijk alles stroef, dus ook een nummer portering als je naar een andere provider switcht.
Bij Xms zit je dan nog met een waardeloos facturatie systeem dat zowel vooraf als achteraf factureert waardoor je bijvoorbeeld na overstappen nog steeds rekeningen krijgt, zelfs als je op papier geen klant meer bent  :devil:
Als het eenmaal werkt dan zijn er weinig problemen maar ik lees nu steeds vaker over foute patches waardoor klanten opeens alle diensten kwijt zijn en soms weken moeten wachten tot Xms dit hersteld heeft.
Zoals het nu is raad ik het niemand aan, ik betwijfel ook zeer sterk of het beter zal gaan als alles straks Telfort heet  :sarcasm:
Het belangrijkste voordeel van glasvezel is dat de upload net zo hoog is als de download, heb je dat niet nodig dan zou ik er mee wachten tot de boel een keer wat soepeler loopt.
Die 30% halen hangt trouwens niet van één nieuwe aansluiting af, meestal kan je later alsnog overstappen.

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

morca

Bij ons moest je ook 30 % halen,maar uiteindelijk wilde de gemeente/WS het.
Dus kreeg iedereen opeens een brief zijn huis toegankelijk te maken voor de kabel naar binnen.
Niet afnemen maar alle huizen opeens aansluiten zeg maar,met de keuze het te gebruiken.

kpn geeft wel vaker problemen lees ik

jaco

Ik heb ook vezel in de meterkast. Ik neem echter nog steeds niets af vanwege de bedroevende beeld kwaliteit die kpn levert. HD met 7 mbps is toch echt te weinig, het ziet er compleet plat gecomprimeerd uit..

SpeedyAndré

Dat is de reden dat ik Kpn vermijd en de standaard Experia box, ik wil zelf kiezen welke router enz. erop komt en niet alles dubbel.
Tv is idd bagger, gelukkig zit ik in een Wgdo gebied waar het tot nu toe nog goed gaat met de NL (HD) kanalen.
Echter is er al een proces aan de gang om alle kanalen met het Kpn aanbod 'gelijk te trekken', wat ik zie als afbreken van de kwaliteit.
Voor zover ik weet mag dvb-c en analoog via de fiber blijven, maar het zal me niet verbazen als ook dat aanbod straks door de Verimatrix shredder gaat  :whatsthat:
Inmiddels gaat Upc starten met onversleutelde dvb-c, dat kan een alternatief zijn voor tv via glasvezel.
M'n schotels staan ook nog op het dak, daarmee heb ik bijna alles in goed HD ;)

André  8)
Northstar Extremo CD+dac, Soundaware D100 pro, Monster Sigma 2K, Sphinx PJ8, 2x Aragon Palladium, Infinity Renaissance 90, 3x Xtc + NBS Statement III + Dragonfly, Straightwire Virtuoso bi-wire en XLR,
Onkyo Tx-RZ50, Oppo Udp-203 + Bdp-83, Panasonic DMR-UBS80, Shield tv 4K, HDfury Vertex 2 + VRROOM, Google TV 4K +ultra, Toshiba HD-XE1, PS3, PS4 Pro +VR, PS5 + VR2, Infinity Kappa center B, 4x Kappa Video II, 4x Oreus (height), SVS PB12ISD, Sony Vpl-XW7000,  Harmony Elite, TX-P42U10E, LG UJ620V, VU+ Uno 4K SE, Zidoo Z9S + UHD8000, 50TB in DS1515+, Sony MDR-HW700 (9.1), WH-1000MX3. Pc met MadVR, Decklink quad, 12Gbs SAS + 2x 14TB

Xander32

Hier sinds oktober 2012 KPN glasvezel (Reggefiber).

De eerste maand een aantal issues gehad welke m.n. de soms brakke hardware betrof. Echter zijn deze, mede dankzij de altijd behulpzame helpdesk naar tevredenheid opgelost.

De Experiabox waaraan je bij KPN vast zit is voorts een prima modem maar diens wifi signaal is zeer instabiel, beperkt betreft reikwijdte en traaaaaaag ... Dat heb ik opgelost door het wifisignaal in de Eperiabox uit te zetten en er een stabiele en snelle router achter te koppelen ( Asus NT-66u).

Sinds dien onbedraad 94mbit dl (van de 100) hetgeen erg goed te noemen valt. Zo heb ik de SBT draadloos in het netwerk hangen en diens ontvangst is steevast 100%.

Telefoonverkeer is probleemloos en (i) TV is prima en erg prettig in het gebruik(overal in en rond het huis TV kijken op laptop of IPad).

Voorts ook nog Spotify premium welke onderdeel uitmaakt van het standaardpakket.

Ik ben, na enige aanloopproblemen en het plaatsen van een eigen router tevreden.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

morca

Ik heb geen KPN ivm alle rare dingen die ik al jaren hoor,hopelijk is solcon beter

Xander32

Citaat van: morca op maart 30, 2013, 11:51:42
Ik heb geen KPN ivm alle rare dingen die ik al jaren hoor,hopelijk is solcon beter
Hier sinds medio Oktober 2012, zijnde twee weken na aansluiten, probleemloos KPN glasvezel.

Ook ik lees negatieve berichten rondom KPN maar herkennen doe ik deze niet.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

morca

Ik lees en hoor van bekenden,maar dat is ook nog voor en na de glasvezel tijd.
Welke de beste is weet ik ook niet,heb deze keuze gamaakt.
Wel toppie dat je geen problemen hebt Xander,dat gezeur zit niemand op te wachten .

Hier hoop ik ook dat het opeens goed gaat,ik duim voor mezelf  :)

jaco

Kom op, jullie moeten toch zien hoe slecht het beeldsignaal van KPN is, dat is lettelijk platgecomprimeerd, of je nu SD of HDTV kijkt, het ziet er niet uit.

garmtz

Mijn vader is overgegaan naar KPN en hoe vaak er al een nieuwe router is geplaatst... Verder vind ik de beeldkwaliteit van TV niet op het niveau van mijn Ziggo + Humax. Je krijgt ook of je nu wilt of niet netwerk over lichtnet. Ik zou dus niet zo snel voor KPN als provider kiezen.

Etiennevh

Voor beeldkwaliteit moet je het niet doen, al vind ik het reuze mee vallen. Dit wordt ons 4e jaar glasvezel en vanavond wordt voor het eerst de ontvanger vervangen.

Ik moet zeggen dat ik het netwerk vooral stabiel vind. Ons internet heeft er nog NOOIT uitgelegen en dat was met ADSL wel anders. Ik ben er erg content mee, we hebben 100/100 van KPN met interactieve TV.
Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

1nt3gr@

1 van de redenen voor mij om niet bij UPC weg te gaan is i.v.m. telefoniekosten.
Bij UPC bel je gratis naar mede upc-gebruikers. Een hoop familie en vrienden gebruiken ook UPC.
Dat scheelt zoveel in kosten dat als je overstapt naar een andere provider je ineens een x-aantal cent per minuut gaat gebruiken.
Ik kwam al snel uit op een verschil van 15€ per maand, gekeken naar onze huidig bel-gebruik.

Glasvezel is leuk, maar als  UPC zijn snelheden omhoog blijft gooien, dan zal Ziggo ook niet achterblijven.
Daarnaast heeft UPC veel meer zenders in aanbod dan onze lokale glasvezelboer.
En bij de glasvezelboer moet je ineens 2 kastjes neerzetten, terwijl nu juist iedereen over aan het gaan is op CI+ modules.
Ach ja, natuurlijk heeft glasvezel ook voordelen. Het is sneller (upload en download evensnel), maar haastige spoed....
B&W 2x DM605s2 | LCR600s3 | 2x DS6 | 2x DM603s2
Integra DTR-70.2 | DPC-7.9 Panasonic TX-P46GT30 Kenwood DM9020 Oppo BDP-103EU Dynavox High/end (3x, FL, C, FR) Audioquest Black Lab (2x, FR + FL Laag)König 4x2,5mm (SR, SL, SBR, SBL) W&M HD-01 (4x)

jaco

Ja upc levert zo maar 200 mbps down. Kpn maar 100. Upspeed is minder interessant want uploaden is strafbaar :-\

Kpn heeft wel trots 500/500 aangekondigd, maar levert het maar op een paar plaatsen.

alexander2

Citaat van: jaco op april 10, 2013, 22:44:23
Ja upc levert zo maar 200 mbps down. Kpn maar 100. Upspeed is minder interessant want uploaden is strafbaar :-\

Kpn heeft wel trots 500/500 aangekondigd, maar levert het maar op een paar plaatsen.

Uploaden is natuurlijk strafbaar maar eigen files uploaden is wel prettig als je snelheid hebt daarmee bedoel ik dus eigen materiaal of van derden waar ik toestemming van heb.

Ghosty J

Heb je je abbo bij solcon genomen?
die blokken site's zoals geenstijl :)

Citaat van: morca op maart 30, 2013, 11:51:42
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

jaco

Citaat van: alexander2 op april 10, 2013, 23:14:48
Uploaden is natuurlijk strafbaar maar eigen files uploaden is wel prettig als je snelheid hebt daarmee bedoel ik dus eigen materiaal of van derden waar ik toestemming van heb.
Tja dat is maar 20 mbps bij UPC (200/20). Kun je ook redelijk wat me uploaden overigens...

zegel

Heb sinds een maand glasvezel ( Concepts, nog wdgo); en de beeldkwaliteit is aanmerkelijk beter als sateliet ( Canal Digitaal HD).  Maar hopen dat KPN, die ook concepts heeft overgenomen er nog even afblijft.

Voorlopig kan ik het je aanbevelen; ook omdat internet  veel minder downtime als ik vroeger bij mn adsl had heeft.
Kii three + control, Wiim ultra, Roon lifetimer

morca

Citaat van: Ghosty J op april 11, 2013, 07:03:03
Heb je je abbo bij solcon genomen?
die blokken site's zoals geenstijl :)
Net getest,pagina laad gewoon hoor  ;)
Jij hebt ook Solcon Ghosty?

garmtz

Bij de vergelijking ADSL of glasvezel snap ik ook dat glasvezel wint. Vergelijken met kabelaars zoals Ziggo etc. Is eerlijker.

Ghosty J

ik had vroeger een vriendinnetje die hadden solcon.
toen kon ik ook op sommige websites niet komen ivm hun filter.

Blijkbaar hebben ze geenstijl er afgehaald.
Citaat van: morca op april 11, 2013, 16:30:34
Net getest,pagina laad gewoon hoor  ;)
Jij hebt ook Solcon Ghosty?
Mijn HT bestaat uit de volgende merken:
Rotel, B&W & Velodyne!

Home cinema <===> Showcase

morca

Ok...... ik heb nog geen problemen,maar dat kan dus komen........
Of niet,op die manier zijn ze volgend jaar weer alle klanten weer kwijt  :D

tayram

Dat ligt eraan wat je nodig hebt. Voor een gewone gebruiker heeft glasvezel op dit moment geen meerwaarde denk ik.
Marantz PM7004 , Musical Fidelity M1 DAC , Monitor Audio RX8, Mede8er MED600X3D , SYNOLOGY DS213+ , AudioQuest FLX/SLiP 14/4 , Chord CobraPlus ,