Oppo 103 gaf slecht beeld maar de Dune schokt!!!

Gestart door sandervg, februari 23, 2013, 11:17:06

Vorige topic - Volgende topic

sandervg

Mensen, daar ben ik weer. Inmiddels heb ik, wijzer geworden door alle info op het forum + de adviezen die ik kreeg, voor de Dune gegaan. De Dune base 3D (of beter gezegd: de Zappiti player, maar dat is feitelijk hetzelfde apparaat).

Aangesloten en getest.

Beeldkwaliteit vind ik erg mooi. Ik persoonlijk zie geen verschil met de Oppo en voor zover ik iets denk te zien vind ik het niet boeiend. Overigens: de inmiddels 'beruchte' scene van Safe House met het feest van artefacten bij de Oppo laat de Dune mooi strak zien (voor zover dat kan met de vreselijke compressie). De fouten waar we het over hadden bij Skyfall laat de Dune ook niet zien. Hij speelt alle formaten af, dus je zou denken: probleem helemaal opgelost.

Helaas... de dune schokt  :( :( :(. Het is zeer duidelijk aanwezig bij enkele films. Het zijn (toeval?) allemaal bestanden van tussen de 8 - 13 GB. Bv. Fightclub, Taken 2 en The Dark Knight Rises. In principe speelt alles mooi soepel (dus niet die 'micro' schokkerigheid van de PC), maar dan opeens een hapering. Soms een paar achter elkaar en dan weer een tijd vloeiend. Het meest zichtbaar bij langzame pans, maar ook in andere scenes is het te zien.

Om maar weer concreet te worden: De Dark Knight Rises bij de begin scene waarin het vliegtuigje langs een berg vliegt (op ca. 2 minuten van het begin) kun je het zeker niet missen.

Ik heb de hoop dat het een verkeerde instelling is, want dan ga ik deze Dune / Zappiti houden. Maar dit moet wel opgelost worden. Wat heb ik al geprobeerd / wat is mijn setup:
- streamen vanaf een Synology NAS (412+) met router Linksys E4200 en alles gigbit uitgevoerd, dus zou snel genoeg moeten zijn. Ik benader de NAS met een NFS share.
- Laatste firmware staat erop (versie 130222-1831-b5)
- Ik heb een test gedaan van de leessnelheid met de Dune: haalt 35 - 40 MBytes/sec
- Vanaf een externe USB harde schijf hetzelfde probleem
- Ik heb videomode ingesteld op 1080p/24p, maar ook op 23.976p geprobeerd (alle genoemde films zijn native 23.976 fps). Ik heb autoframerate op 24/50/60 staan (dus automatische keuze door Dune), maar ook op 'same as videomodes' gezet. In alle gevallen blijft het probleem zich voordoen.
- Ik heb overwogen of een interne harde schijf in de Dune het probleem zou oplossen, maar de 35-40 Mbytes/sec leessnelheid is volgens mij meer dan voldoende
- Zou het nog een onopgeloste bug zijn?

Ik hoop dat jullie tips hebben hoe ik dit op kan lossen.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

riwi

Als ie geschokt heeft zie je dan in het info scherm "buffer underrun" staan?
Dan ligt het aan je netwerk.

Probeer in de definitie van de nfs share in de dune eens tcp ipv udp als transport of andersom.
Bij mij werkt tcp beter. Met udp heb ik soms haperingen (maar dat ligt aan mijn rare complexe netwerk).

sandervg

Citaat van: riwi op maart 10, 2013, 22:09:03
Als ie geschokt heeft zie je dan in het info scherm "buffer underrun" staan?
Dan ligt het aan je netwerk.
Nee, geen meldingen. Alleen korte schokjes.

Citaat van: riwi op maart 10, 2013, 22:09:03
Probeer in de definitie van de nfs share in de dune eens tcp ipv udp als transport of andersom.
Bij mij werkt tcp beter. Met udp heb ik soms haperingen (maar dat ligt aan mijn rare complexe netwerk).
Ik heb beide geprobeerd, maar zag op het eerste gezicht geen verschil (maar heb ik niet uitgebreid getest, want leek me een zinloos verschil). Ik ga het nog uitgebreider testen.

riwi

Citaat van: sandervg op maart 10, 2013, 22:17:31
Nee, geen meldingen. Alleen korte schokjes.

Ik bedoel ook geen meldingen, maar als je in het info scherm kijkt zie je resolutie etc. Als er buffer underruns zijn dan zie ja dat daar.
Je kan ook een read test doen op de file. bij navigatie op de file staan ->  popup, properties, read test.

sandervg

Citaat van: riwi op maart 10, 2013, 22:33:25
Ik bedoel ook geen meldingen, maar als je in het info scherm kijkt zie je resolutie etc. Als er buffer underruns zijn dan zie ja dat daar.
Je kan ook een read test doen op de file. bij navigatie op de file staan ->  popup, properties, read test.
De read test gaf aan 35 - 40 MBytes/sec. Ik ben na een paar minuten gestopt, want dat leek me ruim voldoende (factoren meer dan een full bluray rip van 40 - 50 Mbit/sec). Of moet ik de read test helemaal afmaken?

papaleo

Mmm...,ook ik heb precies dezelfde ervaring,en toevallig ook met een Zappiti speler.

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=131159.msg2373944#msg2373944
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Kanariepiet

Dit is toch al een bekend fenomeen met de nieuwe Dune/Zappiti spelers en gaat toch met firmware opgelost worden?

sandervg

Citaat van: papaleo op maart 10, 2013, 23:21:56
Mmm...,ook ik heb precies dezelfde ervaring,en toevallig ook met een Zappiti speler.
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=131159.msg2373944#msg2373944
Maar je geeft toch verderop in dat topic aan dat je met de Oppo dezelfde haperingen hebt en dat het dus niet aan de Dune ligt?
Ik heb dezelfde files getest op de Oppo en daar lopen ze als een zonnetje. Ik weet niet wie de uploader is. Zal eens kijken of ik dat kan achterhalen

Citaat van: kanariepiet op maart 11, 2013, 07:36:53
Dit is toch al een bekend fenomeen met de nieuwe Dune/Zappiti spelers en gaat toch met firmware opgelost worden?
Oh?? Heb je hier meer info over? Dus waar dit staat aangegeven etc. Ik heb hier nameljik niets van kunnen vinden op het internet en toch flink lopen zoeken.

riwi

Citaat van: kanariepiet op maart 11, 2013, 07:36:53

Ik heb er geen last van (Dune, geen Zappiti). Waar hoor jij dat dit een 'bekend' fenomeen is?

@Leo : waarom koop je dan ook niet gewoon het orgineel ;)  ::)
Serieus : 1 van de voordelen van Dune boven 'andere' merken is de goede software support. Met de Zappiti koop je hetzelfde platform maar dan zonder de firmware support van Dune. Of laad je gewoon Dune firmware op de Zappiti?

papaleo

Citaat van: sandervg op maart 11, 2013, 10:03:02
Maar je geeft toch verderop in dat topic aan dat je met de Oppo dezelfde haperingen hebt en dat het dus niet aan de Dune ligt?
Ik heb dezelfde files getest op de Oppo en daar lopen ze als een zonnetje. Ik weet niet wie de uploader is. Zal eens kijken of ik dat kan achterhalen
Oh?? Heb je hier meer info over? Dus waar dit staat aangegeven etc. Ik heb hier nameljik niets van kunnen vinden op het internet en toch flink lopen zoeken.

Nou...,dat dacht ik in eerste instantie wel,maar dat kwam door een foutieve instelling op de Oppo,
ik heb dit dan ook verwijderd  ;)
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

papaleo

Citaat van: riwi op maart 11, 2013, 11:08:38
Ik heb er geen last van (Dune, geen Zappiti). Waar hoor jij dat dit een 'bekend' fenomeen is?

Serieus : 1 van de voordelen van Dune boven 'andere' merken is de goede software support. Met de Zappiti koop je hetzelfde platform maar dan zonder de firmware support van Dune. Of laad je gewoon Dune firmware op de Zappiti?

Tja,normaal gsproken doe ik dit ook..., ;) maar omdat de Zappiti dezelfde fw als de Dune tot zich neemt en ik de 'meerwaarde' van de geintregeerde Zappiti licentie wel zag zitten heb ik voor de Zappiti uitvoering gekozen.
En dat Zappiti na verloop van tijd geen support meer zal geven,zal denk ik wel los lopen....,mocht dit ooit gebeuren zal ik tegen die tijd wel weer een andere speler in huis hebben staan  :D

sandervg

Citaat van: riwi op maart 11, 2013, 11:08:38

Ik kan me haast niet voorstellen dat je hier geen last van hebt... Als de 'the dark knight rises' kijkt bij de vliegtuig scene met het berglandschap... Als dat echt zo is is de oplossing eenvoudig: zappiti eruit en een originele Dune base 3D naar binnen! Maar dat zou echt bizar zijn. De Zappiti is feitelijk identiek aan de dune met dezelfde firmware (alleen download je de firmware vanaf de zappiti website, maar dezelfde bugs zijn dan opgelost en de frequentie van nieuwe firmware is ook gelijk... Zappiti krijgt de firmware van Dune)

riwi

Ik zal de Dark knight Rises wel eens testen vanavond.
Ik heb alleen de full rip en de bluray disk orgineel zelf.

LittleNinja

In de 103 hier geen schokken.. ( originele BD )

Raymen

Net die scene met 4 man zitten kijken op mijn dune prime

Niks geen hapering,heb het wel 6 keer teruggespoeld, maar niks van te zien hier

Mvrg,
Raymen
HOMECINEMA :Jvc nz7- Screen Excellence Neo 4k 120 inch-Lyngdorf mp50-Gigawatte-PF-2 EVO-Ncore hypex 7X500W Ncore hypex 6x250w-Madvr Envy Pro-Zidoo x3000pro-Apple tv 4K(2022)-5XM&K MP 150-4xM&K IC95-1XM&K X12+ 1m,2m AQ coffe hdmi-3X Pcord CM- -2 X Supra sword XLR (sub )9x WWorld XLR 5xAQ cinnamon ethernet

HUISKAMER:LG Oled 77c8 -Zidoo zx98k-ziggo(next)-synology 1512+-(5x10TB) en synology 1812+-(8x16TB)supraDC blocker,pcord supra en 2 x en 3 x wworld

rho

Citaat van: sandervg op maart 10, 2013, 21:45:10
Mensen, daar ben ik weer. Inmiddels heb ik, wijzer geworden door alle info op het forum + de adviezen die ik kreeg, voor de Dune gegaan. De Dune base 3D (of beter gezegd: de Zappiti player, maar dat is feitelijk hetzelfde apparaat).

Aangesloten en getest.

Beeldkwaliteit vind ik erg mooi. Ik persoonlijk zie geen verschil met de Oppo en voor zover ik iets denk te zien vind ik het niet boeiend. Overigens: de inmiddels 'beruchte' scene van Safe House met het feest van artefacten bij de Oppo laat de Dune mooi strak zien (voor zover dat kan met de vreselijke compressie). De fouten waar we het over hadden bij Skyfall laat de Dune ook niet zien. Hij speelt alle formaten af, dus je zou denken: probleem helemaal opgelost.

Helaas... de dune schokt  :( :( :(. Het is zeer duidelijk aanwezig bij enkele films. Het zijn (toeval?) allemaal bestanden van tussen de 8 - 13 GB. Bv. Fightclub, Taken 2 en The Dark Knight Rises. In principe speelt alles mooi soepel (dus niet die 'micro' schokkerigheid van de PC), maar dan opeens een hapering. Soms een paar achter elkaar en dan weer een tijd vloeiend. Het meest zichtbaar bij langzame pans, maar ook in andere scenes is het te zien.

Om maar weer concreet te worden: De Dark Knight Rises bij de begin scene waarin het vliegtuigje langs een berg vliegt (op ca. 2 minuten van het begin) kun je het zeker niet missen.

Ik heb de hoop dat het een verkeerde instelling is, want dan ga ik deze Dune / Zappiti houden. Maar dit moet wel opgelost worden. Wat heb ik al geprobeerd / wat is mijn setup:
- streamen vanaf een Synology NAS (412+) met router Linksys E4200 en alles gigbit uitgevoerd, dus zou snel genoeg moeten zijn. Ik benader de NAS met een NFS share.
- Laatste firmware staat erop (versie 130222-1831-b5)
- Ik heb een test gedaan van de leessnelheid met de Dune: haalt 35 - 40 MBytes/sec
- Vanaf een externe USB harde schijf hetzelfde probleem
- Ik heb videomode ingesteld op 1080p/24p, maar ook op 23.976p geprobeerd (alle genoemde films zijn native 23.976 fps). Ik heb autoframerate op 24/50/60 staan (dus automatische keuze door Dune), maar ook op 'same as videomodes' gezet. In alle gevallen blijft het probleem zich voordoen.
- Ik heb overwogen of een interne harde schijf in de Dune het probleem zou oplossen, maar de 35-40 Mbytes/sec leessnelheid is volgens mij meer dan voldoende
- Zou het nog een onopgeloste bug zijn?

Ik hoop dat jullie tips hebben hoe ik dit op kan lossen.
Ik had net hetzelfde effect op mijn Dune HD Max. Ik heb toen wat met de video-instellingen gespeeld en het was opgelost.
Als je er nog last van hebt kan ik eens zoeken wat ik juist gedaan had. (De Dune is ondertussen terug naar verkoop-adres omdat het optische station het begeven heeft. Dus ik kan het nu niet nakijken. Maar ik heb het ergens online staan denk ik)

sandervg

Citaat van: riwi op maart 11, 2013, 13:46:43
Ik zal de Dark knight Rises wel eens testen vanavond.
Ik heb alleen de full rip en de bluray disk orgineel zelf.

Ik zal zo een link naar het file doorsturen. Dan weten we zeker dat we naar hetzelfde file kijken.

Citaat van: LittleNinja op maart 11, 2013, 15:31:24
In de 103 hier geen schokken.. ( originele BD )
Op welke mediaplayer was dat?

Citaat van: rho op maart 11, 2013, 17:35:16
Ik had net hetzelfde effect op mijn Dune HD Max. Ik heb toen wat met de video-instellingen gespeeld en het was opgelost.
Als je er nog last van hebt kan ik eens zoeken wat ik juist gedaan had. (De Dune is ondertussen terug naar verkoop-adres omdat het optische station het begeven heeft. Dus ik kan het nu niet nakijken. Maar ik heb het ergens online staan denk ik)
Als je de oplossing hebt... GRAAG!! Ik heb nog steeds last van de schokken.

Ik zie het bij veel meer films, maar het meest duidelijk en consistent bij the dark knight rises. Voor wie de file graag zelf wil testen en de betreffende begin scene wil kijken op zijn systeem, moet je even een PM sturen, dan stuur ik je een link naar de betreffende file.

Robbo

Als je refresh rate goed staat en de file is goed, dan ook eens kijken naar de Color depth.   De 12 bit optie kan problematisch zijn.   

riwi

Ik heb een andere mkv file gedownload van 13GB van TDKR (Alliance).

Op de Base3D zie ik tijdens de vliegtuig-langs-de-berg scene op 2 minuten 2x een lichte twitch in de bergwand.
Als ik de full bluray rip speel met de Dune3D dan speelt ie soepel.
Als ik de mkv via upnp/twonky speel op de Oppo 95 dan speelt deze ook soepel.

Als ik de mkv op de PC speel is de pan soepel (dwz geen twitch) maar zie ik veel digitale dingen in beeld en is de pan zowiezo niet mooi.

Dus de base3D is nog niet 100% als het gaat om afspelen van x264 mkv files.

Citaat van: sandervg op maart 11, 2013, 20:03:50
Op welke mediaplayer was dat?
Als LN het over de 103 heeft bedoelt ie hoogstwaarschijnlijk de Oppo 103 uit de titel van deze thread. Je weet wel, de speler die je vorige week zelf nog thuis had  ;)

Vandaag bleef de base3D hangen op "Loading". Na uit / aan zetten starte ie wel goed op.
Gisteren na een poging een 3D bluray te starten (life op Pi) hing ie zich ook op en nam de HDMI van de versterker mee. m.a.w. ik moest de Amp uit/aan zetten om weer HDMI beeld+geluid te krijgen (ook andere inputs).

In het verleden loste HDI dit soort zaken redelijk goed op met firmware. Ik hoop/vertrouw daar ook nu weer op.

riwi

Citaat van: riwi op maart 11, 2013, 22:43:29

@ Leo ik vermoed dat dit hetzelfde issue is als jij met de QoQ files had/hebt.

(en als je gewoon dune FW kan laden in je zappiti dan is er kwa support niks aan de hand inderdaad.)

papaleo

ik had het bij een (x264\MKV 1080p file) de film Trouble with the Curve,vooral bij het begin van de film wanneer de camera langzaam een panshot naar rechts maakt en de de muur met fotolijstje in beeld neemt.... Dus heb vanavond een andere x264\MKV file,van de zelfde film bbinnen ghaald en ook daar het verschijnsel,dus lag niet aan die specifieke file hij doet het ook bij een file van iemand anders.

wanneer ik de info checkt wat de resolutie en de huidige modus op datmoment zijn,staat de Resolutie op 1080x800(23,976Hz) en de huidige Modus op 1080(23,976Hz) dus zou je zeggen dat de refressrate in orde moet zijn.

Maar ik heb ondekt dat wanneer je tijdens de film even teruggaat in de
-Instellingen>>Video>> en daar de >>Videomodus<<wederom in >>'Automatisch Edit'<<zet,de haperingen als sneeuw voor de zon verdwenen zijn...
(Op een of andere manier verliest de Dune,of kiest hij intern de verkeerde refresrate..?!)
Wanneer het beeld vloeiend loopt en je kijk wederom met de knop Info,dan zie je daar bij >Huidige Modus< vreemde getallen staan,namelijk: 480P (59,94Hz) ????

Ik ben ook wat andere files aan het stoeien geweest...Hier een foto van een andere file (niet de beste ::) )maar met ook die vreemde HUIDIGE MODUS getallen...

sandervg

Zucht... ik en mediaplayers is niet echt een gelukkig huwelijk geloofd  :(. Misschien verwacht ik er te veel van. Ben benieuwd of de oudere Dunes het wel goed doen bij deze file. 

Als LN het over de 103 heeft bedoelt ie hoogstwaarschijnlijk de Oppo 103 uit de titel van deze thread. Je weet wel, de speler die je vorige week zelf nog thuis had  ;)
Oeps....  :-X

In het verleden loste HDI dit soort zaken redelijk goed op met firmware. Ik hoop/vertrouw daar ook nu weer op.
Tja... dat is dus de grote vraag: ga ik erop vertrouwen dat dit met een update goed gaat komen. Als Dune het probleem zou onderkennen en aan zou geven dat ze het willen gaan oplossen zou ik daar niet zo veel moeite mee hebben, maar voor hetzelfde geld kennen ze het probleem helemaal niet.

@Riwi: jij hebt al redelijk veel gekeken op je Dune 3D, maar ik begrijp dat je dit probleem (dat we dus zien bij TDKR) niet / nauwelijks bent tegen gekomen bij andere films? Met andere woorden: bijna alle films lopen gewoon wel goed? Dan misschien toch de gok wagen voor een firmware upgrade.

Citaat van: papaleo op maart 11, 2013, 23:21:29
... Maar ik heb ondekt dat wanneer je tijdens de film even teruggaat in de
-Instellingen>>Video>> en daar de >>Videomodus<<wederom in >>'Automatisch Edit'<<zet,de haperingen als sneeuw voor de zon verdwenen zijn...
(Op een of andere manier verliest de Dune,of kiest hij intern de verkeerde refresrate..?!)
Wanneer het beeld vloeiend loopt en je kijk wederom met de knop Info,dan zie je daar bij >Huidige Modus< vreemde getallen staan,namelijk: 480P (59,94Hz) ????
Bizar... ga ik morgen bekijken / testen bij TDKR.

papaleo

Kreeg de foto niet kleiner dus nogmaals geplaatst...

riwi

Citaat van: sandervg op maart 11, 2013, 23:43:38
@Riwi: jij hebt al redelijk veel gekeken op je Dune 3D, maar ik begrijp dat je dit probleem (dat we dus zien bij TDKR) niet / nauwelijks bent tegen gekomen bij andere films? Met andere woorden: bijna alle films lopen gewoon wel goed? Dan misschien toch de gok wagen voor een firmware upgrade.

Geloof het of niet, maar ik heb nog niet heel veel gekeken. En ik kijk bijna alleen full bluray rips en series. Momenteel met 10 seizoenen Stargate bezig in SD kwaliteit  :-X  ::)
Dus als het gaat om het beoordelen van het omgaan met obscuur cq. gerecode materiaal ben ik niet de beste graadmeter voor je.
Ik heb op de slaapkamer nog de base3.0 staan. Zal straks de scene daar ook eens spelen.

rho

Ik heb iig de videomodus niet meer op "Automatisch (EDID)" staan. Dat was volgens mij de hoofdoorzaak. (ik vond dat ook vreemd)
Ik zal eens zoeken waar ie nu op staat.

edit: Blijkbaar staat die nu op "1080p/50Hz".
Je kan trouwens gewoon screenshots nemen met je Dune hoor. Levert mooie plaatjes op.
Zoals dit: (Kan je in 1 keer zien waarom mijn HD Max terug is gestuurd. (geen optisch station te zien!))