Oppo 103 gaf slecht beeld maar de Dune schokt!!!

Gestart door sandervg, februari 23, 2013, 11:17:06

Vorige topic - Volgende topic

sandervg

Hallo,
Ik heb deze week een Oppo gekocht bij Wifi media, maar zit te twijfelen om deze terug te sturen (hij is nog niet in gebruik genomen). Reden: heb gisteren een Oppo aan het werk gezien en was onder de indruk van het geluid (veel beter dan wanneer ik films met m'n laptop afspeel via HDMI), maar wat een belabberde beeldkwaliteit!! We zijn halverwege de film gestopt met kijken, hebben de file naar m'n laptop gekopieerd en hebben toen vanaf mijn laptop verder gekeken. Wat een verademing was dat! Gewoon een strak, goed beeld. Je zag wel dat er betere dowloads zijn te krijgen (wat ruis, niet optimaal scherp, maar het was tig keer beter dan vanuit de Oppo). Echter: de geluidskwaliteit via HDMI van m'n laptop was weer een stuk minder: veel breder en minder gefocust geluid. Ik zou zeggen: een jitter probleem?

Ik zit nu dus in dubio: heeft hij een 'slecht exemplaar' gehad van de Oppo? Is de Oppo toch niet zo geschikt voor streamen (we hadden geen tijd om uitgebreid met DVD's te testen)? Is een PC/Laptop altijd zoveel beter? Zat er toch een instelling niet goed bij hem?

Achtergrondinformatie voor wie geïnteresseerd is:
Het betrof een gedownloade 720p film die flinke compressie had. Bij de Oppo moest je letterlijk door de artifacten heenkijken (ook heel veel scaling fouten) en bij de laptop zag het er gewoon strak uit! Dit was geen klein verschil maar het verschil tussen 'wow, best mooi beeld' en 'wat een bagger hier is niet naar te kijken'. Daarna hebben we wat testjes gedaan met andere films. Bij 1080p materiaal is het verschil veel kleiner. Ik neem aan omdat de scaler van de Oppo dan niet gebruikt hoeft te worden, maar ook daar won de laptop het met gemak van de Oppo. Ook de kleuren en het contrast van de laptop was beter dan van de Oppo. Nu kun je natuurlijk zeggen: alleen maar >10GB 1080p materiaal downloaden, maar de realiteit is natuurlijk dat er veel wordt aangeboden met een wat mindere kwaliteit. En dat moet ook goed te bekijken zijn. Vandaar deze vraag.
Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

alexander2

Citaat van: sandervg op februari 23, 2013, 11:17:06
Hallo,
Ik heb deze week een Oppo gekocht bij Wifi media, maar zit te twijfelen om deze terug te sturen (hij is nog niet in gebruik genomen). Reden: heb gisteren een Oppo aan het werk gezien en was onder de indruk van het geluid (veel beter dan wanneer ik films met m'n laptop afspeel via HDMI), maar wat een belabberde beeldkwaliteit!! We zijn halverwege de film gestopt met kijken, hebben de file naar m'n laptop gekopieerd en hebben toen vanaf mijn laptop verder gekeken. Wat een verademing was dat! Gewoon een strak, goed beeld. Je zag wel dat er betere dowloads zijn te krijgen (wat ruis, niet optimaal scherp, maar het was tig keer beter dan vanuit de Oppo). Echter: de geluidskwaliteit via HDMI van m'n laptop was weer een stuk minder: veel breder en minder gefocust geluid. Ik zou zeggen: een jitter probleem?

Ik zit nu dus in dubio: heeft hij een 'slecht exemplaar' gehad van de Oppo? Is de Oppo toch niet zo geschikt voor streamen (we hadden geen tijd om uitgebreid met DVD's te testen)? Is een PC/Laptop altijd zoveel beter? Zat er toch een instelling niet goed bij hem?

Achtergrondinformatie voor wie geïnteresseerd is:
Het betrof een gedownloade 720p film die flinke compressie had. Bij de Oppo moest je letterlijk door de artifacten heenkijken (ook heel veel scaling fouten) en bij de laptop zag het er gewoon strak uit! Dit was geen klein verschil maar het verschil tussen 'wow, best mooi beeld' en 'wat een bagger hier is niet naar te kijken'. Daarna hebben we wat testjes gedaan met andere films. Bij 1080p materiaal is het verschil veel kleiner. Ik neem aan omdat de scaler van de Oppo dan niet gebruikt hoeft te worden, maar ook daar won de laptop het met gemak van de Oppo. Ook de kleuren en het contrast van de laptop was beter dan van de Oppo. Nu kun je natuurlijk zeggen: alleen maar >10GB 1080p materiaal downloaden, maar de realiteit is natuurlijk dat er veel wordt aangeboden met een wat mindere kwaliteit. En dat moet ook goed te bekijken zijn. Vandaar deze vraag.

Welke file was dat?
Kan mij dit niet voorstellen om de waarheid te zeggen omdat ik gisteren even aan de gang ben geweest met enkele files bij iemand.

Life of Pi 2012 720p WEB-DL DD5 1 H 264-HD4FUN
Life of Pi 2012 1080p WEB-DL DD5 1 H 264-CrazyHD

sandervg

Was Safehouse (2012). Materiaal op 720p met NL subs.

Daarna getest met Skyfall (Skyfall (2012) 1080p BluRay AC3+DTS HQ Eng NL Subs). Hier was het verschil veel minder groot, maar ook hier was de laptop duidelijk superieur. Je zag het al bij de introductie (je kent het wel, dat gele standbeeld van columbia aan het begin): de tredes vol met scaling fouten. Ook in de eerste scene als bond de kamer binnen loopt en constateert dat de HD weg is zie je bv. artifcaten in de houtenplanken op de vloer waar het zonlicht op schijnt.

Overigens: als we skyfall op 16:9 lieten afspelen (dan wordt alles dus verticaal opgerekt) zat het bij Skyfall weer vol met scaling fouten. Daarom denk ik dat het aan een belabberde scaler ligt.

Syphon

Citaat van: alexander2 op februari 23, 2013, 11:44:30
Welke file was dat?
Kan mij dit niet voorstellen om de waarheid te zeggen omdat ik gisteren even aan de gang ben geweest met enkele files bij iemand.

Life of Pi 2012 720p WEB-DL DD5 1 H 264-HD4FUN
Life of Pi 2012 1080p WEB-DL DD5 1 H 264-CrazyHD
Heb hier ook naar gekeken maar er is nog geen echte HD uit van Life of Pi\

-.Source: Life.of.Pi.2012.720p.WEB-DL.DD5.1.H264
-.Format: x264 MKV
-.Size: 4.42 GB
-.iMDB: (8,3/10) http://www.imdb.com/title/tt0454876/
-.Moviemeter: http://www.moviemeter.nl/film/83229
-.Youtube: http://www.youtube.com/watch?v=mZEZ35Fhvuc
-.Audio: Engels(DD5.1)
-.Video: 1280*720
-.Ondertitels: NEDERLANDS & Engels, duits, pools en diverse andere talen

Release is pas 12 maart, check http://www.blu-ray.com/movies/Life-of-Pi-Blu-ray/60904/

papaleo

Op welke weergever,anders dan je 'laptop' speel je 1080p materiaal af?
Zou dit een Full HD weergever zijn,dan valt er niets te scalen...,dus zou je daar in iedergeval geen arteffects van mogen zien...
Projector: JVC DLA-NZ8 TV:Sony75x9405c
Processors: Lyngdorf MP60 / Lumagen RadiancePro 4444 18Gb/s Amp's: NAD Master M27 + M22.2 Proj.Scherm: WS-Spalluto MultiMask 100" Speakers: Monitor Audio Platinum/Gold PL300,PL100,C250 (5G) Sub: JLaudio Fathom f113v2 Atmos : 4x MA CP-CT380iDC
BDP:Oppo UHD205 4K/HDR MP:Zappiti Reference,AppleTV 4K 2021 Bluesound Node 2i
Remote:Neeo,Homey Pro Stroom:Aparte stroomgroep met Lapp kabel/ AHP Klankmodule,Kemp powerstrip 8x,Audioquest NRG-Y2,Diverse custom/make stroomkabels

Ronin79

Ik kijk ook wel eens gedownloade files via de Oppo 103, alleen dan met een Externe schijf erop aangesloten.
Maar tot nu toe alles wat ik keek .... zag er indrukwekkend goed uit. Wel zeg ik erbij; ik kijk alleen maar 1080p files met films,
en soms 720 met series (tenzij de 1080p word aangeboden).

Ik heb net even gekeken, en wellicht kun je het eens proberen met de 1080p Web-download van Life of Pi:
Life of Pi (2012) X264 DD 5.1 NL Subs, (de orginele bron is: Life.of.Pie.2012.1080p.WEB-DL.H264-CrazyHD)
Al wacht ik altijd op de BR (Retail) versie bij films, als ik er iets afhaal (MKV).

alexander2

Zoals ik zei ik heb toevallig deze week verschillende files getest en ben dit niet tegengekomen?
Probeer het is met een externe schijf.

sandervg

Hij heeft een Epson full HD projector. Wat ik me kan herinneren zijn wat vreemde zaken:
- Oppo instellen op 'source direct' --> geen verbetering
- Oppo instellen op 720p --> veel beter beeld (nog niet zo goed als de laptop, maar er is naar te kijken). In dat geval verzorgt de Epson projector voor de scaling naar 1080p. Dus blijkbaar is de scaler in de Oppo niet zo best.
- Hij had nog een Philips bluray staan en dat was erger dan de Oppo. Ook op 720p. Dus blijkbaar is scaling hier niet alles.

We hebben wat fotootjes gemaakt. Ik zal eens kijken of het verschil te zien is (valt niet mee goed op foto vast te leggen)

sandervg

Tis lastig te zien op de fotootjes. Ik post er één waar je heel duidelijk een (ik denk scaling) fout ziet op de oppo en niet op de Laptop. Ik heb de 'fout' omcircelt. Geloof me: er was niet naar te kijken. Misschien had ik te hoge verwachtingen van de Oppo en kan geen blurayspeler/dvdspeler op tegen een computer (mbt beeld scaling). Overigens: nog wel een plusje voor de Oppo: pans waren net wat vloeiender. Toch snap ik niet waarom de Oppo zo opgehemeld wordt.

Ronin79

CiteerToch snap ik niet waarom de Oppo zo opgehemeld wordt.

Ik heb 2 Oppo's thuis staan, en ik kan echt zeggen; dat het de beste BR spelers zijn
die ik ooit gehad heb, en dat zijn er de afgelopen tig jaar aardig wat geweest
(Ook beter als mijn 2 PS3's (Slims) die ik hier heb staan).
Of de Oppo's ook beter zijn als de BR speler in mijn PC ... dat is lastig testen.

Toch vind ik dat je een PC niet kan vergelijken met een Losse BR speler.
Een PC speelt alles af, de grafische kaarten in een PC zijn soms al duurder als een losse speler,
Codecs worden beter ondersteund, en zijn makkelijk toe te voegen etc.
Ik kan alleen maar zeggen dat ik zeer tevreden ben over het beeld wat mijn spelers geven,
incl. mijn PC.

alexander2

Beamer ai daar kan ik niet echt een antwoord op geven maar is het mogelijk ( als er een LCD of Plasma staat ) om diezelfde file daar is op af te spelen.
Ik heb nog geen aandelen in de Oppo toko maar ik heb echt nog nooit deze klacht gelezen eerder lovende kritieken als het om beeldkwaliteit gaat.
Sterker ik heb er aardig wat middagen aan besteedt. :D

Peerless Monster

Je mag mijn Oppo 83 met Dune smart d1 ruilen met jouw "maandagmorgen" Oppo 103. ;D
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

sandervg

Citaat van: alexander2 op februari 23, 2013, 16:37:52
Beamer ai daar kan ik niet echt een antwoord op geven
We hebben we cross test gedaan op een (kleine) computer monitor, maar gaf hetzelfde resultaat.

Citaat van: SillentWolf op februari 23, 2013, 16:25:01
Of de Oppo's ook beter zijn als de BR speler in mijn PC ... dat is lastig testen.

Toch vind ik dat je een PC niet kan vergelijken met een Losse BR speler.
Een PC speelt alles af, de grafische kaarten in een PC zijn soms al duurder als een losse speler,
Codecs worden beter ondersteund, en zijn makkelijk toe te voegen etc.
Niet helemaal met je eens: deze  'PC' was een gewone huis/tuin/keuken laptop zonder speciale software (gewoon VLC player) en een gewone standaard NVIDIA videokaart. Waarom is het lastig om de oppo met de BR in je PC te vergelijken? PC aansluiten op je weergever en je weet het   ;)

Ben inmiddels emotioneel afscheid aan het nemen van de Oppo en denk dat ik 'm maandag ga terugsturen. Ben in een ander topic aan het kijken of ik het geluid van de Laptop wat kan pimpen. Een afstandsbediening erop installeren (of draadloos keyboard/muis), een extra voeding kopen zodat ik deze  niet steeds op en neer hoef te slepen en dan zou het moeten lukken. Ik heb het gevoel dat ik met het uitgeven van zo'n 700 euro een downgrade doe van m'n beeld en een kleine upgrade van geluid. Da's geen goede investering. Overigens: met goed 1080P materiaal deed ie het prima (skyfall 1080p getest), maar dat is zoiets als zeggen dat een Ferrari goed op een 80 km/hr weg rijd. Logisch, maar daar hoef je geen ferrari voor te kopen. Volgens mij geeft elke losse BR een prima beeld met blurays. De kunst is juist om van wat minder materiaal (DVD - 720p, wat compressie etc.) er wat goeds van te maken.

sandervg

Citaat van: Peerless Monster op februari 23, 2013, 16:45:39
Je mag mijn Oppo 83 met Dune smart d1 ruilen met jouw "maandagmorgen" Oppo 103. ;D
Deze Oppo was niet van mij  ;D. De mijne zit nog ongebruikt in de doos te wachten op het oordeel: in gebruik nemen of terugsturen.

Overigens: Heb je eens een stream van de 83 vergeleken met de Dune? (en dan dus geen 1080p, maar iets waarbij het apparaat echt aan het werk moet!)

Peerless Monster

Citaat van: sandervg op februari 23, 2013, 16:48:04
Deze Oppo was niet van mij  ;D. De mijne zit nog ongebruikt in de doos te wachten op het oordeel: in gebruik nemen of terugsturen.

Overigens: Heb je eens een stream van de 83 vergeleken met de Dune? (en dan dus geen 1080p, maar iets waarbij het apparaat echt aan het werk moet!)

Nope, ik ben daar niet eens aan begonnen, omdat ik het gemak van de Dune apprecieer.
Het is wel een idee om het eens te doen! Volgens mij gewoon een harde schijf op de usb poort van de Oppo, toch?
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

Ronin79

Je moet het natuurlijk ook zelf weten.

Als jij niet tevreden bent met het product, dan moet je hem terugsturen.
Ik heb alleen nog nooit gelezen dat men problemen ondervond met de beeldkwaliteit van de Oppo's.
Ik heb op de slaapkamer een Oppo 83 S.E. NuForce (ikluister geen audio meer, dus staat hij in de slaapkamer aangesloten),
en in de woonkamer de Oppo 103 + Modificaties voor regio (DVD + Blu-ray), en ik ben er meer dan tevreden mee.
Daarom staat die ook in de woonkamer.

Maar wat ik al zei; je moet niet iets bewaren, als je er niet tevreden mee bent.
Zeker niet als het nog nieuw in de doos zit.  ;)

@ Peerless

Klopt.

Ik speel nog wel eens MKV bestanden zo af. Werkt goed.
Ik heb de firmware nog zo gelaten, toen ik hem in nov / dec. kocht.

Peerless Monster

Citaat van: SillentWolf op februari 23, 2013, 16:52:43

@ Peerless

Klopt.

Ik speel nog wel eens MKV bestanden zo af. Werkt goed.
Ik heb de firmware nog zo gelaten, toen ik hem in nov / dec. kocht.

Thanks! Ga het proberen!

Ronin79

alexander2

Misschien dat er anderen zijn die een oordeel willen geven omtrent de kwaliteit van streamen en afspelen met een externe HD.
kan mij niet voorstellen dat daar verschil in zit hoogstwaarschijnlijk soms een artifacts maar dat kan zoveel oorzaken hebben.

FDLARRY

Ik heb zelf de 95, en daar heb ik al echt al heel veel mee gestreamd, (externe HD en de laatste tijd soms NAS) Het beeld is bij mij altijd perfect geweest, ik ben bang dat je naar een maandagmorgen product heb zitten kijken. OPPO wordt volgens mij niet voor niks elke keer de hemel in geprezen, welke review je ook leest het is latijd top tot uitmuntend.
OPPO BDP-95   :::   Monitor Audio GS20   :::   Roksan Caspian M2   :::  Philips 40PFL9705H   :::   Taralabs Prism Helix 8   :::   OPPO Sonica Dac   :::   Synology DS216+II

RubenV.

Citaat van: FDLARRY op februari 23, 2013, 19:09:32
Ik heb zelf de 95, en daar heb ik al echt al heel veel mee gestreamd, (externe HD en de laatste tijd soms NAS) Het beeld is bij mij altijd perfect geweest, ik ben bang dat je naar een maandagmorgen product heb zitten kijken. OPPO wordt volgens mij niet voor niks elke keer de hemel in geprezen, welke review je ook leest het is latijd top tot uitmuntend.

Ik stream de laatste tijd ook ontzettend veel met de Oppo, en mijn pc's en mediaplayers komen kwa beeldkwaliteit niet in de buurt. Sterker nog, laatst een keer als test een film gedwonload die ik ook op Blu ray heb. Geen verschil te bekennen.
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Ronin79

Dat zijn dus al 4 mensen (incl. mijzelf) met 1 of meerdere Oppo's, die er nooit klachten ... qua
beeldkwaliteit (of streaming / afspelen van een externe bron) mee hebben.

Ik zou jouw Oppo uit de doos halen, en ook eens testen op jouw apparatuur.
Niet alleen qua streamen, en afspelen maar ook op verschillende schermen.
Terug sturen kun je later alsnog doen. Al kan ik mij niet voorstellen; dat de Oppo
van zich zelf slechte beeld kwaliteit geeft. Misschien is er iets niet goed ingesteld, of
wellicht is de Oppo van die vriend niet helemaal goed.

sandervg

Als ik 'm uitpak en aansluit kan ik 'm niet meer in de afkoelingsperiode terugsturen (mag alleen bij ongebruikte apparatuur). Maarrrrr..... Ik zou op zich wel een testje willen doen als iemand daarvoor in is  :)  >:D

Eigenlijk heel simpel. Ik stuur het test bestand (die film Safehouse dus) via 'wetransfer' naar iemand met een Oppo, je haalt het bestand binnen, zet het op je PC en bekijkt de specifieke scene waarbij het verschil overduidelijk was op je PC en op de Oppo en dan ben ik erg benieuwd. Als de Oppo het dan gewoon goed doet (je kunt het eenvoudig vergelijken met het beeld op je computerscherm... het verschil was zo groot dat het allemaal prima te zien is) is de kans erg groot dat z'n Oppo niet goed was / verkeerd was ingesteld (hoewel je niet zo gek veel instelmogelijkheden hebt).

Is er iemand in voor z'n testje? (moet dan eigenlijk wel zondag gebeuren, want ik wil met het terugsturen het niet op de laatste dag laten aankomen)

riwi

Ik heb geen 103 dus daar heb ik nog geen stream ervaring mee. Maar wel met een 83 en 95 waarover ik kwa streaming erg tevreden was/ben kwa beeldkwaliteit.

Als ik naar je screenshots kijk denk ik dat plaatje 1 niet dezelfde scene is als plaatje 2
De Oppo heeft meer ruis, maar ook meer detail. De PC is gefiltered (ruis en detail weg) en er is meer edge enhancement.

Ik merk wel bij meer mensen dat ze het lekker vinden om te kijken naar een opgepompt plaatje. Extra contrast en sharpness erin 'lijkt' mooier dan een correct plaatje.

Misschien dat je met de beeldcontrols van de Oppo wat kan spelen om de sharpness en contrast ervaring wat te boosten?

<edit>
En kwa scaling fouten : als je in je screenshot kijkt naar het donkere driehoekje onder je cirkel dan zie je in de PC shot duidelijk trappetjes terwijl de Oppo versie de diagonaal smooth/recht weer geeft. DAT zijn de scaling fouten van je PC software of van het orgineel dat met x264 gere-encode is.

sandervg

Wat meer ruis, wat minder contrast. Allemaal waar, maar vind ik niet zo belangrijk. De scenes komen bijna overeen (niet exact, maar het voorbeeld in de cirkel stond het vol mee in het beeld). De Oppo was bezaaid met grove scaling fouten waardoor het beeld echt niet om aan te zien was.

Maar nogmaals: als iemand in is voor de test die ik zojuist beschreef weten we een stuk meer!

EDIT:
@riwi: ik zie niet welk driehoekje je bedoelt? Maar je ziet toch die fout in de cirkel? Hoe wil je dat dan noemen? Geloof me: je zou het beeld dat de Oppo leverde niet kunnen aanzien. Ik stuur met alle plezier het file naar je toe.