Oppo 103 gaf slecht beeld maar de Dune schokt!!!

Gestart door sandervg, februari 23, 2013, 11:17:06

Vorige topic - Volgende topic

Syphon

Citaat van: SillentWolf op februari 26, 2013, 00:09:50
Ik haalde mijn oudere 800 XT PE aan van AMD, en met de GTX 480 is het beeld toch echt mooier.
Maar ik gaf het alleen als voorbeeld. In de duurdere BR spelers, zit gewoon een betere chip, waardoor
het plaatje er beter uitziet, als bij een goedkopere speler.
Als je dan ook nog een goed scherm hebt, zoals een Pioneer LX5090H (zoals ikzelf),
of een goede andere TV ... dan ziet dat er erg goed uit. Koop je later een betere TV, zoals
de aankomende OLED of Panasonic V60 / Z60, dan kun je ook weer een vooruitgang tegemoet zien ..
en zo gaat het maar door. Een goede speler, goede TV en goede bron materiaal zorgen voor een mooi plaatje.
Kabeltjes, en andere zaken komen later pas. Maar dat is een discussie die ik niet aanga (veel is namelijk marketing)
Wat kabels 100% mee eens. Heb te veel testen gezien dat mensen niet eens het verschil zien.
Maar qua bron heb je wel een punt. Ga me is goed inlezen. Krijg woensdag mijn nieuwe Dune Base 3D binnen.
Verder net een nieuwe Panasonic dus kan eens goed testen. Heb ook nog een AC Ryan van 3 jaar oud. Zal is kijken of ik verschil kan vinden.

Heb je misschien wat leesvoer over dit onderwerp? Leuke artikelen?

alexander2

Het gaat niet om een chip alleen het is een samenspel van heel veel software en hardware.

Ronin79

Dat is waar. Software (Codecs, Firmware, OS) helpen ook mee .. dat iets soepel loopt.

jurrien1962

Citaat van: alexander2 op februari 26, 2013, 02:28:51
Het gaat niet om een chip alleen het is een samenspel van heel veel software en hardware.
Oftewel: de zwakste schakel bepaalt de kracht van de keten. En is dat nou niet precies wat de TS beweegt en wat hij wil uitzoeken, nl. of de Oppo in dit geval de zwakste schakel is.

Mij is altijd geleerd dat goed onderzoek vereist dat je slechts een van de parameters verandert om een reële vergelijking te maken. In dit geval dus hetzelfde bronmateriaal met dezelfde kabels en hetzelfde scherm etc, etc. en dan kijken of er verschil is.
Dan objectiveer je de waarneming en vergelijking zo ver als mogelijk is.
Een subjectieve kant blijft er altijd zoals wel blijkt uit de Oppo-adepten die op voorhand stellen dat het niet aan de Oppo ligt/kan liggen.

Ronin79

Dat kan inderdaad wel zo wezen, maar zelfs dan heb je verschillende meningen.

Een tijd geleden zag ik een kabel test bij Kassa. Alle TV's waren hetzelfde, alle Films, en alle spelers.
Men had alleen andere kabels eraan gehangen, om de experts (zogenaamde)
te laten bepalen welke kabel het beste was.

De mensen die er blijkbaar hun vak van hadden gemaakt, kwamen tot de conclusie dat er geen verschil in de kabels zat.
We noemen oa. een € 2,50 (of € 5), een Monster van € 150, en nog wat anderen. Later kwam een liefhebber de beelden inspecteren.
Wat een onnozel gezwets stak deze af. Leuk als mensen een hobby hebben, maar deze meneer deed alsof hij een volleerd expert was,
met de bijbehorende uitdrukkingen. Ik word daar misselijk van. Maar goed .... wat bleek nou; de liefhebber haalde een scherm eruit, met
volgens hem het beste beeld, incl. zijn beredenering wat bestond uit; 'interessant willen doen, technisch geneuzel'. Meneer koos wel de TV eruit,
met de goedkoopste kabel eraan. Zo zie je maar weer.

Ik koop zelf ook dure kabels, als ik een kabel moet hebben. Niet omdat ik denk dat die veel beter is ... nee; omdat het mij een beter gevoel geeft, dan een
€ 2,50 kabeltje. Ook de afwerking ziet er wat leuker en niet goedkoop uit. Ik koop het niet; omdat ik denk dat zulke kabels superieur zijn aan de goedkoper,
zeker niet als je kabels hebt van 0.7 tot 2,40 meter. Je moet gewoon kopen wat jij denkt dat goed is (ook buiten kabels om), afgezien van alle marketing gezwets.
Maar nu dwaal ik af .... het moraal is ..... je kunt nog zoveel dezelfde apparatuur opstellen, met dezelfde bronnen, zelfde kabels, zelfde TV's, allemaal gelijkwaardig gekalibreerd, etc ...
en je krijgt waarschijnlijk toch verschillende meningen. Zeker als je ook nog eens liefhebber (van bepaalde merken) bent. Al moet slechte kwaliteit wel
te herkennen zijn, tenzij je nog slechter gewend bent, dan vind je het prachtig  ;)

alexander2

Jongens 5 pagina's verder en de conclusie?  :D

riwi

Citaat van: alexander2 op februari 26, 2013, 15:53:52
Jongens 5 pagina's verder en de conclusie?  :D

voor (vervelende) kabel discussies is een aparte sectie op het forum.

Ronin79

Bijdehandje  ;)

Conclusie: bij goede spelers hoort goede content. 

jurrien1962

Citaat van: SillentWolf op februari 26, 2013, 15:41:22
Dat kan inderdaad wel zo wezen, maar zelfs dan heb je verschillende meningen.
Mee eens. Het was mij niet te doen om een kabel-discussie in dit topic te starten maar om een beschrijving te geven van een zo objectief mogelijke vergelijking.

Meningen worden duidelijk als je samen en tegelijkertijd de vergelijking zou doen en niet iedereen thuis.

Ik gebruik overigens bagger content (als ik jullie mag geloven, nl. <1Gb voor 720p en <2Gb voor 1080p) op mijn Dune Max en kijk er meestal met veel genoegen naar.   ;D Zo subjectief is een mening dus inderdaad.

Ronin79

Is niet erg.

Als jij blij bent met de content waar je na kijkt, dan is dat toch mooi.  ;)

jurrien1962

Citaat van: SillentWolf op februari 26, 2013, 20:29:02
Is niet erg.

Als jij blij bent met de content waar je na kijkt, dan is dat toch mooi.  ;)
Waarvan akte!  :thumbs-up:

LuPo

Citaat van: jurrien1962 op februari 26, 2013, 06:43:48
Oftewel: de zwakste schakel bepaalt de kracht van de keten. En is dat nou niet precies wat de TS beweegt en wat hij wil uitzoeken, nl. of de Oppo in dit geval de zwakste schakel is.

Mij is altijd geleerd dat goed onderzoek vereist dat je slechts een van de parameters verandert om een reële vergelijking te maken. In dit geval dus hetzelfde bronmateriaal met dezelfde kabels en hetzelfde scherm etc, etc. en dan kijken of er verschil is.
Dan objectiveer je de waarneming en vergelijking zo ver als mogelijk is.
Een subjectieve kant blijft er altijd zoals wel blijkt uit de Oppo-adepten die op voorhand stellen dat het niet aan de Oppo ligt/kan liggen.

Dat vind in inderdaad ook wel een beetje storend bij sommige reacties.

alexander2

Daar wil ik wel even op inhaken ik heb vele met verschillende Oppo's gespeeld maar ik ben van mening dat het geen mediaspeler is.
Oppo is niet de enige BR speler die kwaliteit biedt integendeel zelfs. ;)

Syphon

Kjelt

Op zich mee eens, Oppo is niet perfect, verre van zelfs.
Toch vind ik dat je ook reeel moet zijn mbt je bronmateriaal.
Ik zie de review van bv een 6000 euro kostende Classe CP800 pre al dat deze mp3 tot 128kb/s perfect weergeeft maar dat hij bij mp3s onder de 15 kb/s wel wat steekjes laat vallen. Dan zeg ik ja boeiend wie gaat er nou da soort crap op een dergelijke highend apparaat afspelen?
Dat ze daar niet op testen kan ik me iets bij voorstellen.

sandervg

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari 25, 2013, 08:34:11
Vreemd verhaal
....
Ik denk toch echt dat ergens wat fout doet, check aub even de resolutie settings in de OPPO maar ook de zoom opties, met andere woorden als je een 2.35:1 film kijkt moet je wel zwarte balken onder en boven hebben, volgens mij staan bepaalde 103s uit de doos op een vreemde zoom/uitvul stand. En dan kun je artefacten krijgen.
Resolutie staat goed: getest op 1080p, 720p (veel beter beeld!) en source direct (weer slecht). Zoom staat ook goed (dus gewoon originele weergave). Overigens, zou je bij een echt goede scaler eigenlijk minimaal artefacten moeten krijgen als je het de Oppo laat uitvullen (maar die artefacten komen er zeker wel, dat ben ik met je eens!)

Citaat van: J.A.F._Doorhof op februari 25, 2013, 09:16:29
Als TS praat over bagger scaler moet er iets fout staan, anders kun je niet spreken over bagger beeld bij een OPPO
Dan even rechtzetten: ik heb te weinig ervaring om goed te kunnen omschrijven wat er fout gaat. Ik weet niet of het de scaler is of de decoder. Ik weet alleen dat het beeld van de Oppo bagger was en van de laptop okay. Begrijp inmiddels dat het waarschijnlijk niet de scaler is, maar waarschijnlijk de decoder.

Citaat van: LittleNinja op februari 25, 2013, 08:32:55
Het lijkt er dus inderdaad op dat de laptop meer kan maken van een slechte transfer als de Oppo. Vraag is.. Gebruik je de Oppo alleen om te streamen? Ik gebruik de Oppo voor films streamen, een cd'tje zo nu en dan en natuurlijk de BD schijfjes zelf. Ik pak films pas als ze pakweg rond de 4 à 4,5 GB zijn. Valt de kwaliteit tegen, verwijder ik hem en wacht ik op een betere.
Feitelijk wel: voor mij zou de Oppo voornamelijk gebruikt worden voor streamen. Waarom dan geen Dune kun je vragen... eigenlijk heel simpel: op basis van wat ik hier op het forum las en ook elders op internet leek de oppo betere papieren te hebben. Dat hij niet alle formaten aan kan zie ik eigenlijk niet zo'n probleem in: dat moet vast met e.o.a. programma te converteren zijn in mkv oid.

Stereo: Audio Note - 47 Labs - Auralic - Pel
HT: JVC - WLM - Velodyne - Arcam - Meridian

sandervg

Goed: ik ben in staat geweest om nog wat verder te testen met interessante uitkomsten.

1. Ik zal niet meer spreken over die zwaar gecomprimeerde file, maar het type fout dat ik daar zo duidelijk kon waarnemen (en met mij dus ook anderen) zie ik OOK in andere, goede files. Ik weet helaas niet hoe ik het moet noemen. Ik vond 'staircasing' wel een leuke omschrijving. Het lijkt ook erg op een moire achtig effect. Je ziet het bv. ook bij de opkomst van het columbia standbeeld in het trappetje waar het beeld op staat. Ik kan niet anders concluderen dat hier de Oppo steken laat vallen. Ook bij prima files van > 10 GB zonder (te) zware compressie. Ik kon dit helaas niet testen bij een originele Bluray, maar bij originele DVD's zie je dit effect ook. Dit effect is afwezig bij mijn computer. Dus er zit duidelijk iets wat de Oppo niet goed onder controle heeft. Ik weet niet zeker of dit een decode fout is of een scaling fout (of nog iets anders). Helaas is dit lastig te fotograferen. Dit effect was ook duidelijk te zien bij mission impossible 5 (bij de openingsscène in Boedapest komt een kerktoren met een klok voorbij. In deze klok was het een groot feest! Er komen lijnen in de klok die bewegen tov de klok. Ik vind het erg op moire lijken. Ook als onze stoere hoofdpersoon op het dak loopt zie je achter hem horizontale 'richels' op het dak, heel dicht op elkaar. Weer een feest van bewegende lijnen er doorheen. Ander voorbeeld bij Munich (overigens is deze wel flink compressed). Ook de openingsscène als ze over het hek klimmen zie je op de achtergrond een trap. Een feest van bewegende lijnen door de treden heen. Tot slot skyfall. Ook openingsscène als Bond binnenkomt in de kamer dan zie je een houten vloer waar een stukje van verlicht is. Bij de verlichting zie je vanalles bewegen (waar vel contrast is) wat stil hoort te staan. Ook het stripje bij de badkamer die een paar seconden later in beeld komt vertoont dit effect. Kortom: ik zie bij de Oppo één artefact dat steeds in meer of mindere mate terugkomt.

2. Voor alle overige zaken is de Oppo superieur aan de laptop. Het belangrijkste: minder blokkerigheid in de donkere scene's en vooral veel vloeiender met bewegende beelden. Ik zou niet willen zeggen dat de laptop schokt, maar vergeleken de Oppo lijkt de laptop steeds hele kleine sprongetjes te maken bij pans. Verder heb ik de indruk dat de scherpte iets beter is. Ik heb geprobeerd verschil in diepte te zien. Soms denk ik het te kunnen zien, maar ik houd het vooralsnog voor mezelf op het placebo effect :). Ik vond het verschil in diepte niet heel erg groot (maar dat ligt ongetwijfeld aan mijn gebrekkig waarnemingsvermogen)

3. Het apparaat bleek niet de meest recente firmware te hebben. Dit heeft het aantal keer dat je het artefact dat ik bij punt 1 noem ziet vermindert. Vooral bij mission impossible en bij Munich zie je het niet meer. Bij Skyfall zie je het nog steeds wel en ook bij het trappetje van het beeld van Columbia. Kortom: voor mij blijft dit de achilleshiel van de Oppo. De inmiddels (te) veel besproken scene van Safehouse wordt er na de firmware upgrade (helaas) ook niet beter op :)

Eindconclusie: ga ik 'm houden?

Tja... ik neig naar 'ja'. Ik vind eigenlijk het verschil in vloeiendheid wel erg belangrijk. Een ander alternatief zou zijn de Dune, maar ik ben bang dat ik dan die vloeiendheid weer kwijt ben. Nog maar eens één nachtje over slapen :).

EDIT: heb even een apart topic geopend voor advies: Dune of Oppo (http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=131465.new#new)

LittleNinja

Bedankt voor de grafische omschrijving van jouw ongenoegen over mijn vergelijk. :D
Maar goed, zoals je het nu omschrijft had ik het nog niet bekeken.

Citaat van: riwi op februari 25, 2013, 11:08:22
Dan kun je wel kromme vergelijkingen met Ferrari's maken, maar doe dat dan goed. Met deze Ferrari 103 kan je kennelijk niet in kleine dorpjes rijden, de motor stottert en pruttelt dan. Dat lijkt me gewoon een fout en een forse tekortkoming in deze 'Ferrari'.

@Sandervg

Ik heb net Skyfall gekeken maar ik zie echt niet wat jij bedoeld.
Skyfall is bij mij een mkv van pakweg 12GB.

Raymond187

Citaat van: sandervg op februari 26, 2013, 23:36:30
minder blokkerigheid in de donkere scene's
Blokkerigheid?? Dat heb ik 1 x gezien op de oppo en dat was met een beroerd bestand en die blokken  ( :D ) die zag ik ook op me PC waar best een goeie VGA kaart in zit.

Ik kijk zelfs series op de Oppo en die *.MKV die zijn maar ~1 GB. Zo scherp zijn de meeste DVDs niet. Ik kijk ook 720P Anime ( One piece afl. duurt 20 min.) en die zijn maar 350MB ook deze zijn haarscherp.

is de Oppo primaire niet een Blu ray speler? Als je hem als mediaplayer gaat gebruiken en geen schijfjes voert zou het dan niet goedkoper zijn om idd een Dune aan te schaffen?         

sandervg

Citaat van: LittleNinja op februari 27, 2013, 05:18:34
Ik heb net Skyfall gekeken maar ik zie echt niet wat jij bedoeld.
Skyfall is bij mij een mkv van pakweg 12GB.
Kun je me de NZB file sturen? Ik ben erg benieuwd naar jouw versie. Als je wilt kan ik een poging wagen om de NZB te vinden van mijn Skyfall versie zodat daar het effect kunt zien wat ik bedoel. Ik stuur je even een PM.

sandervg

Citaat van: Raymond187 op februari 27, 2013, 08:07:54
Blokkerigheid?? Dat heb ik 1 x gezien op de oppo en dat was met een beroerd bestand en die blokken  ( :D ) die zag ik ook op me PC waar best een goeie VGA kaart in zit.
Ik schrijf toch ook dat de Oppo MINDER last heeft van blokkerheid? Dus een pré voor de Oppo en minder goed op de laptop. Als je maar genoeg compressed zie ik vrij snel blokkerheid in donkere scene's. Dat zie ik al bij veel DVD's in de donkere egaal gekleurde vlakken.

Citaat van: Raymond187 op februari 27, 2013, 08:07:54
is de Oppo primaire niet een Blu ray speler? Als je hem als mediaplayer gaat gebruiken en geen schijfjes voert zou het dan niet goedkoper zijn om idd een Dune aan te schaffen?         
Zie topic http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=131465.msg2372179#msg2372179 Ik ben ook tot de conclusie gekomen dat ik me deze vraag moet stellen.

Ronin79

Koop je toch; en een Dune, en een Oppo.

Als je alleen maar MKV zo afspelen, is in mijn ogen een Oppo meer dan voldoende.
Eerst had ik ook nog een Dune op mijn lijstje staan, maar aangezien de Oppo
alles slikt wat ik hem geef, heb ik de Dune vooralsnog geschrapt.
Maar jij moet natuurlijk doen, wat jij denkt dat het beste is.  ;)

riwi

Citaat van: LittleNinja op februari 27, 2013, 05:18:34
Bedankt voor de grafische omschrijving van jouw ongenoegen over mijn vergelijk. :D

Ik weet dat jij er wel tegen kunt dus had ik me niet ingehouden ;)  :)

LittleNinja

Citaat van: riwi op februari 27, 2013, 12:48:58
Ik weet dat jij er wel tegen kunt dus had ik me niet ingehouden ;)  :)

Komt wel goed inderdaad. :D

master30

Ik wil mij ook toevoegen aan het rijtje tevreden gebruikers. :angel:

Tegenwoordig zoek ik naar remuxed br versies die op een 25gb schijfje passen.
Die brand ik dan lekker ouderwets en doe een schijfje in de oppo en ga lekker film kijken.
Mijn hd's houd ik voor series en films, meestal mkv's.
Zo hoef ik geen hd's bij te kopen voorlopig.

En wat een geklaag over blokken, ik heb hier soms scheuren in het beeld in full HD, klaagt ik ook niet over.  :P
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.