Hoe gaan we om met stereo in de toekomst....

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 27, 2003, 16:55:56

Vorige topic - Volgende topic

Spacebass

CiteerIk vindt het prima, kijk het gaat mij erom dat iemand die het helemaal niets vindt, er een keer goed naar kan luisteren, en dat je dan ter plaatse de voor en tegen standpunten bespreekt.

Hmmm misschien kan jij dan een parallel sessie starten samen met Rob. Jullie staan immers redelijk tegenovergesteld aan de uiterste grenzen van de schaal.  ;)

jaco

Citaat van: Spacebass op januari  9, 2004, 15:58:31
Hmmm misschien kan jij dan een parallel sessie starten samen met Rob. Jullie staan immers redelijk tegenovergesteld aan de uiterste grenzen van de schaal.  ;)
Nou misschien komt Rob nog wel een keer in de buurt, dan kan het wel natuurlijk. Alleen heb ik met woorden nogal om mij heen gemaaid natuurlijk. Hij heeft mijn systeem overigens nog niet gehoord met de nieuwe luidsprekers voor, welke nu ook redelijk goed opgesteld staan. Dus wie weet kan ik hem toch nog overtuigen :)

Jaco

RCD

Hoi Jaco

Als ik in de buurt ben kom ik luisteren.

Rob

jaco

Rob, prima. Ik werk wel 9 uur per dag tegenwoordig, maar heb in ruil daarvoor vrijdags vrij ;)
Op dit moment een woofer van mijn rears die aanloopt, dus die moet vervangen worden. Zal wel 2 a 3 weken duren..

Jaco

Spacebass

CiteerAls ik in de buurt ben kom ik luisteren.
Nou zie je...zo komt alles op zijn pootjes terecht... :)

Citeerwie weet kan ik hem toch nog overtuigen
Je komt toch langs de deuren hè ;D

jaco

Citaat van: Spacebass op januari  9, 2004, 22:08:26
Je komt toch langs de deuren hè ;D
Als de deur openstaat, plant ik prompt een voet ertussen ;)

Jaco

bmateijsen

Citaat van: jaco op januari  9, 2004, 22:00:56
Rob, prima. Ik werk wel 9 uur per dag tegenwoordig, maar heb in ruil daarvoor vrijdags vrij ;)
Op dit moment een woofer van mijn rears die aanloopt, dus die moet vervangen worden. Zal wel 2 a 3 weken duren..

Jaco

Heb je de driver al besteld??? Waar een panning test-loopje wel niet goed voor is.. Toch minder dat dit soms gebeurd..

Overigens is die vergelijking in de praktijk een vroege dood gestorven.. Garmt wanneer zou jij hier tijd voor willen vrij maken??

Groet Bjorn

garmtz

Ik heb helaas weinig tijd, moet de komende weken wat zaken afronden voor HVT. Daarna moet het lukken. Rond week 7 lijkt mij wel.

jaco

Ik kan vrijdag de gerepareerde speaker weer ophalen. Dan ben ik er weer helemaal klaar voor.
Garmt planned wel ver voor uit...

Jaco

reMC

Citaat van: RubenP op december 28, 2003, 14:19:02
Ik ben helemaal niet tegen multikanaals opnamen, sterker nog : muziekdvd's vind ik geweldig omdat je veel meer muziekbeleving hebt.
Maar persoonlijk ben ik niet voor het omzetten van een twee kanaals opname naar meerkanaals mbv dsp/toverdoos.
Ik hoop dat SACD en/of DVD-A snel doorbreken! Dan kan de artiest veel beter laten horen hoe creatief hij wel niet is met meer dan 2 kanalen 8)

Ruben

Ik zeg het eerlijk, ik heb niet de hele discussie gelezen..ik volg het namelijk net en het is nogal veel leesvoer in 1 keer! :P

Maar ik ben het toevallig wel eens met Ruben (bovenstaand bericht)

Het doel van de meeste van jullie is toch om de muziek te beluisteren zoals die door de artiest bedoelt is? Dit is toch nooit te realiseren als de 2 kanaals opname met een 'dsp-toverdoos' wordt gemengd naar een 5 of meerkanaals uiting?

Nou snap ik dat sommige van jullie nog doelen op het feit dat sommige opnames vroeger met meerder speakers ed zijn gemaakt maar uiteindelijk, (omdat meerkanaals toen nog niet 'bestond', wel gemixt werden in 2 kanalen.
Op dit moment is het 'eerlijk', 'puur' en zoals het bedoelt is door 2 kanalen. Als de artiest toch meerkanaals wenst dan kan dat tegenwoordig met bijv. SACD prima gemixt worden.

Daarom ben ik ook voorstander van (goede) SACD opnamen. Het is puur en zoals de artiest het bedoelt, maar levert toch, mits het een goede opname is, een veel grotere muziekbeleving dan dezelfde opname over 2 kanalen..

garmtz

Met een aantal mensen gisteren naar Logic-7 geluisterd. Ik laat de anderen maar eerst aan het woord, sta er zelf toch niet neutraal tegenover...  ;D

cinepaulis

Hoi,

Nou, gister weer eens bij Garmt langs geweest samen met Lebaron (mijn bovenbuurman). Daar hebben we Jeroenski ook nog ontmoet. Was gezellig !  8)

Uiteraard hebben we ook geluisterd naar stereo en Logic7.
Je kunt er allerlei redeneringen op los laten waarom dat je het een of het ander prefereert. Persoonlijk ben ik van mening dat het je uiteindelijk 'iets' moet doen. Het gaat mij om de impact van de ervaring.

Tenslotte is geluid toch vaak een persoonlijk iets. Menigeen zoekt het geluid wat hij/zij het meest aangenaam vindt. Neutraliteit staat lang niet altijd bovenaan het prioriteitenlijstje. Koop je een CD-speler / versterker / kabels omdat ze neutraal zijn of vindt je het belangrijker dat de muziek je gewoon 'meer doet' ? Zelf kies ik voor het laatste.

We hebben bij Garmt stukjes geluisterd van o.a. Buena Vista Social Club, Lamb en Roger Waters. Alle stukjes zowel in stereo als in L7.
In L7 werd ik meer ondergedompeld in het geluid en vooral meer betrokken. Bij Buena Vista Social club, wat toch al een ontzettend fraaie opname is die in stereo al bovengemiddeld lekker klinkt, vondt ik het in L7 nog net wat 'gezelliger'.
Bij Roger Waters had L7 onmiskenbaar meer impact. Het was alsof je naar een 5.1 opname aan het luisteren bent !
Toen werd ik echt zeer betrokken bij de muziek, veel meer dan in stereo. Bij Lamb was dit effect er ook.

Het probleem zit hem mijns inziens in hoe puur je het wil benaderen. Bij beeld is het inmiddels vrij duidelijk dat je het maar op 1 manier goed kunt doen: volgens ISF.
Bij geluid bestaat dit feitelijk niet. Sterker nog: een CD wordt dusdanig gemixed dat hij op het gros van de installaties gewoon lekker klinkt. Bij sommige pop-CD's wordt er mijns inziens teveel rekening gehouden met het feit dat de doelgroep het vaak beluisterd op een middelmatige midi-set (bewust een kleine dynamiek en zelden diep laag).

Mijn persoonlijke conclusie is dat ik thuis graag in stereo luister (omdat ik niet beschik over L7 en ik geen 5 of 7 identieke speakers heb). Echter, Bij Garmt's set luister ik liever L7. Een zo hoog mogelijke emotionele impact, dat is hetgene waar ik naar op zoek ben...

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

patrick_vdb

Hi,

Amused to Death zal zich uitstekend laten lenen voor een L7-behandeling, jammer dat we er ook niet even naar geluisterd hebben want het is een top album 8)

Gisteren dus ook L7 en stereo beluisterd met verschillende eigen cd's van Garmt, Martin en mezelf. Het stereobeeld tov L7 in Garmt's set is beknopter maar wat duidelijker doortekend en gedetaileerder, L7 gooide de afbeelding open, en transporteerde ons bij sommige nummers gemakkelijker naar een live-feeling dan dat de stereo-opname dat deed. L7 gooide zelfs wat meer autoriteit in het geluidsbeeld waarbij ik wel de indruk had dat het laag wat meer los stond van het geluidsbeeld dan bij stereo (vandaar mijn vraag aan Garmt of de SVS aan of uit stond ;) ).

Ik ben er nog niet over uit of ik nu de doortekening tov het difusere of juist de ruimtelijkheid tov het beknoptere prettiger vind om naar te luisteren in Garmt's set. Meer en langer luisteren zou daar wel uitkomst in kunnen bieden alhoewel ik vermoed dat het sterk per nummer zal afhangen voor mij persoonlijk.

Om een echte uitspraak te doen wat betreft stereo vs multichannel ala L7 moet ik eerst eens L7 in eens horen in een stereo-setting waarbinnen de afbeelding grootser is.

Mvrgr

Patrick

Spacebass

patrick_vdb

Hi SB,

De luistersessie is volgens mij nog niet geweest. Ik was bij Garmt en ook Martin en Miranda zijn langs geweest...en natuurlijk wordt er dan ook naar L7/stereo geluisterd ;) Een echte L7/stereo sessie zou ik het niet willen noemen, daarvoor werd toch te snel geschakeld tussen beide formaten. Maar het gaf wel een goede indruk van de mogelijkheden van L7 in Garmt's situatie....en die indrukken waren uiterst positief 8)

Mvrgr

Patrick

Matthijs Jager

Tot nu toe gaat (ging) de discussie vooral over het afspelen van tweekanaals software over een multichannel setup. Het kan natuurlijk ook andersom.
Ik ben tot nu toe alleen in aanraking gekomen met high-end stereo sets en niet met een echte high-end multichannel setup.
De beste soundstage die ik ooit gehoord heb was met een complete krell setup bestaande uit de KPS-25sc cd-speler/pre-amp, een setje FPB-250 mono's en een set Lat-1's als speakers. Alles was bekabeld met transparent cables op reference niveau.
Dit setje (understatement?!) wist een soundstage neer te zetten waarbij realisme geen discussiepunt meer was. Bij acoustische muziek had elk instrument zijn plaats, rotsvast en omringt door "ruimte". Nu zijn dit kenmerken die je leest bij vrijwel elke recentie maar ik heb geen enkele set gehoord die dat in deze mate waar kon maken.

Ik ben van mening dat vrijwel elke setup gebouwd is rond compromissen. Aangezien een multichannel setup uit meer componenten bestaat zullen hierbij meer compromissen gemaakt moeten worden. Hierdoor kan een multichannel setup nooit het niveau bereiken van een goede stereo setup. Daar komt nog eens bij dat er maar weinig soundengineers zijn die begrijpen hoe je een cd goed opneemt. Geef ze vier kanalen extra en ze weten helemaal niet meer wat te doen. Alles wat al bij de opname mis is gegaan komt nooit meer goed.

Natuurlijk denken velen van jullie hier anders over en dat hoor ik graag :)

Matthijs

garmtz

Overigens is de Logic-7 performance er een stuk op vooruitgegaan met de Theater i center speaker...  8)

RCD

Mooi gezegd Matthijs daar ben ik het helemaal mee eens en niets meer aan toe te voegen.

Rob

J.A.F._Doorhof

Hi,
Wat ik een beetje storend vindt is dat jullie er maar vanuit gaan dat er bij multichannel altijd compromissen worden gedaan ??
Ook bij stereo zijn er compromissen.

Voor DVD-A is er bv in mijn systeem geen compromis meer ;D, de Meridian 598 heeft een digitale overdracht inclusief basmanagment en timeallignment en dat scheelt een HEEL eind ;D.

Een nadeel van een stereo opstelling is dat je in het midden dient te zitten, en het is alom bekend dat het midden van een ruimte de minst ideale plek is om te zitten, met multichannel kun je zoals het hoort iets uit het midden gaan zitten.....

En zo is er voor elke opstelling wel wat te zeggen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

garmtz

Compromis is een nogal persoonlijk begrip. Ik vind dat jouw set best nog veel compromissen heeft, net als mijn set. Maargoed, wat de één een compromis noemt, is voor een ander al het beste dat er bestaat, dus dat is allemaal wat moeilijk benoembaar.

J.A.F._Doorhof

;D
Correct.
Maar goed ik heb in ieder geval gelijk klinkende speakers rondom, zelfde lengte speakerkabels, zelfde versterkers etc. etc.
En met het timeallignment van de Meridian is er één HEEL groot compromis opgelost.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

garmtz

Klopt. Meridian is de enige die DVD-A 'compromisloos' weer kan geven, vanwege het volledig digitale pad, maar dat zegt nog niet dat de weergave als geheel (dus incl. kabels, speakers, versterkers, ruimte) compromisloos is... Dat er bij stereo ook compromissen zijn is uiteraard ook zo waar als een koe.

Shorty

Garmtz,
CiteerMeridian is de enige die DVD-A 'compromisloos' weer kan geven, vanwege het volledig digitale pad
.... net zoals Denon, Pioneer, EMM en Audio Synthesis.

Mathijs,
CiteerHierdoor kan een multichannel setup nooit het niveau bereiken van een goede stereo setup
Dat is een onlogische uitspraak. Als Krell met 2 speakers een soundstage neerzet
Citeerwaarbij realisme geen discussiepunt meer was
dan is er geen enkele reden te verzinnen waarom dat met 6 (of 8, 10, enz.) speakers niet zou kunnen. Ik vermoed dat na het beluisteren van een multi-channelopname dat zogenaamde realisme van 2-kanaals toch weer een discussiepunt wordt  ;D

VrGr,

Bart J.

garmtz

Citaat van: Shorty op februari 26, 2004, 21:03:40
Garmtz,.... net zoals Denon, Pioneer, EMM en Audio Synthesis.

Klopt, mea culpa...

CiteerIk vermoed dat na het beluisteren van een multi-channelopname dat zogenaamde realisme van 2-kanaals toch weer een discussiepunt wordt  ;D

;D

RCD

Hoi Bart

Daar ben ik het mee eens als je een goede setup hebt met bijv 5 dezelfde speakers en een goede multichanel 5.1 sacd opname dat dat zeer goed kan zijn dat heb ik ook al meerdere malen mogen beluisteren en helaas wil je het helemaal perfect hebben moet je daar ook in het midden gaan zitten.
Maar dat is niet hetzelfde als een stereo opname processen naar een 7.1 of 5.1 setup.

Rob