Hoe gaan we om met stereo in de toekomst....

Gestart door J.A.F._Doorhof, december 27, 2003, 16:55:56

Vorige topic - Volgende topic

RCD

Hoi

Hee hij is er weer.
Het verschil is dat Garmt zijn menig verteld en de andere zijn mening respecteerd.
Jij vertelt het zo dat jou meing de enige is wat de absolute waarheid is en respecteerd een ander zijn mening niet en dat doe je door er allerlei verhalen bij te halen die je elke keer herhaald als iemand reageerd om dat ons duidelijk te maken.
Ook ik weet dat er veel leden zijn die niet reageren omdat het toch geen zin heeft er leeft hier namelijk maar een mening op dit forum.

Rob

J.A.F._Doorhof

Voor de mensen die blind geloven wat er geschreven wordt:

CiteerJe kunt zeker alles met 2 speakers weergeven, volgens sommige is zelfs de diepte meer te horen met 2 speakers.

CiteerAls ik trifield activeer dan hoor ik PERSOONLIJK meer diepte en detail dan als ik in stereo luister, hoe dit kan lijkt me logisch, de informatie op een stereo opname is immers niet stereo, dan zou er alleen LINKS en RECHTS zijn, en dat is niet zo, zoals Martin al aangaf hoor ik ook regelmatig in stereo mode geluiden achter me maar inderdaad vaag, bij Trifield is dat al een stuk vaster van vorm.

CiteerIk ben van mening dat de DSP ontwikkeling en MC opnames in dezelfde periode zitten, er wordt nu veel geexperimenteerd wat leidt tot een SLECHTE representatie van de werkelijkheid, er zijn echter ook al echte juweeltjes op de markt die gewoon ronduit FANTASTISCH klinken in MC.

CiteerNogmaals moet ik heel eerlijk zeggen dat Trifield niet op ALLES 100% werkt, en er zijn opnames die ik gewoon op stereo afluister, maar in 90% van de muziek die ik luister geeft Trifield een beter en ruimtelijker resultaat.

CiteerJoe Satriani is inderdaad ook niet mijn smaak als MC opname hoewel ik het wel begrijp vanuit ZIJN standpunt, soms kunnen we het niet eens zijn met de artistieke ideeën van een artiest.
Zelf geef ik de voorkeur aan de stereo track geupsampled en met Trifield bewerkt, dat is SWEET.

CiteerAls de feel van de muziek goed is en het transporteert je naar hogere sferen dan is het voor mij geslaagt, Trifield doet dit zeer subtiel met een HELE zware focus op de fronts, MC opnames van bv Queen doen dit met all-out MC.

CiteerDe artiest bepaald, en daarnaast bepaald de luisteraar wat hij/zij mooi vindt.

CiteerPurist of niet, uiteindelijk gaat het erom dat we tevreden zijn.....

CiteerMAW, verwachten we de PERFECTE DSP in de toekomst.
Ik zeg ja, want Trifield en Logic 7 hikken al heel erg tegen perfectie aan.

Je kunt lezen wat je wilt lezen, en blijkbaar doe je dat ZEER selectief, je inlevingsvermogen is 0,0 je beredeneert alles vanuit je eigen denkwijze en je eigen schijnbaar beperkte ervaring op dit gebied, als je de keren bij mij al luistersessies noemt dan neem ik dat helemaal niet meer serieus, je hebt zeggen en schrijven 2 nummers gehoord, terwijl we gewoon aan het praten waren.

Ik probeer me in elke post in te leven en mensen een goede en onderbouwde uitleg te geven van MIJN mening en de theorie erachter, dat is het nut van een forum en de taak van een forum.

Als er al één mening is op dit forum dan is dat de mening van HET forum, en niet van een individue, maar goed waarom pak je Jaco niet even aan, ga hem even de oortjes wassen want die roept alles nog iets extremer dan ik, of wacht even...... Jaco is niet intressant genoeg, Frank wel ?

BAH.

MvrGr.
Frank

www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

jaco

Ik kan wel schone oren gebruiken..

Ik vindt ook de opmerking dat er zaken bijgehaald worden wat flauw.
Die mensen die ik aanhaal schat ik hoog in, en denk dat ze zeer zeker weten waar ze over praten. Als iemand dan alleen maar volhoud aan: "ik vindt het beter via 2 kanalen" en niet probeert het uit te leggen vindt ik dat een slappe manier van dicusssieren.

Ik kan er best wel achter staan dat iemand een mening heeft, en die kenbaar maakt. Dat heb ik zelf ook, maar ik probeer niet keer op keer iemand anders zijn ongelijk proberen aan te tonen door steeds maar weer mijn eigen ervaring als waarheid door te drukken. Dan probeer ik dus voorbeelden aan te halen van bronnen waar ik vertrouwen in heb.

Ik besef me wel dat ik het ook fout kan hebben, omdat mijn gehoor zeker niet 100% is.

Ik denk dat we misschien maar wat vaker met elkaar moeten luisteren naar zaken, om het begrip van wat de ander bedoeld wat duidelijker te snappen. Ik heb daar soms wel veel van geleerd.

Jaco

J.A.F._Doorhof

Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RCD

Hoi Frank

Jammer voor je dat je zo denkt maar ik heb regelmatig op Jaco zijn uitspraken gereageerd.
Ovirigens heb je een paar nummers gedraaid van een CD die je van mij hebt gekregen en ik door en door ken als je dan een paar keer switched naar trifield stereo heb ik daar niet heel de dag voor nodig om er een conclusie aan te hangen.
Verder ben ik ook nog bij Garmt geweest en heb daar een demo gehad van Logic 7 met dezelfde ervaring als bij jou.

Hoi Jacco
Ik voel me aangesproken dus reageer even.
ik zou graag willen dat ik het uit kon leggen waarom ik vind dat ik stereo nog steeds het mooiste en natuurlijkste vind klinken qua beeld maar waarom dit voor mij is weet ik niet.
Ook weet ik niet welke theorie ik er bij moet halen om mijn verhaal te bevestigen.
Ik houd er ook niet van om vehaaltjes te verzinnen die mischien bij mijn uitspraken passen waar ik niet zeker van weet of het wel klopt en inderdaad zo is.
Dan zeg ik gewoon liever dat ik het niet weet.
Wat ik wel weet is wat ik hoor en dat is voor mij de belangrijkste factor om daarop een uitspraak te doen of een beslissing te nemen ook praat ik altijd voor mijn eigen en niet voor een ander.
Citeermaar ik probeer niet keer op keer iemand anders zijn ongelijk proberen aan te tonen door steeds maar weer mijn eigen ervaring als waarheid door te drukken
Hier bedoel je mij niet mee geloof ik want nergens zeg ik dat mijn mening als waarheid genomen moet worden en regelmatig vertel dat alleen je eigen mening belangrijk is.
CiteerIk besef me wel dat ik het ook fout kan hebben, omdat mijn gehoor zeker niet 100% is.
Ook dat vind ik onzin jij moet toch altijd met die oren luisteren en zult daar de beslissingen mee moeten nemen en niet met wat hier op het forum geschreven word anders had je wel B&W speakers.

Rob

J.A.F._Doorhof

Zoals eerder aangegeven is dat met muziek die je door en door kent in stereo.....
Waar ik al pagina's over doorzaag is dat je de test eigenlijk zou moeten doen met muziek die je NIET kent en dan beginnen in Trifield, het stuk goed leren kennen en dan overschakelen naar stereo, de uitkomst is dan verrassend (of niet) anders om.

Mono liefhebbers die de eerste keer stereo hoorde vonden het ook niet direct wat, veel te gemaakt en veel te kitscherig, en het kwam van 2 kanten, bah.

We zitten nu in dezelfde fase, en als mensen zoals ik en Jaco en meer daar blijkbaar voor open staan en ondertussen een beetje bekeert zijn, betekend dat MISCHIEN wel dat er dus meer is tussen de aarde en hemel.

Dat inlevingsvermogen mis ik gewoon bij je....
Daarbij komt dat je inderdaad ERG moet wennen aan trifield of ambisonics of Music of Logic 7 en ik denk dat dat bij NIEMAND een process was van,  hummm da's beter klaar. Het heeft bij mij enkele weken geduurt voordat het muntje viel en ik besloot dat 90% van mijn luisteren in de DSP stand zou gebeuren.

Maar NOGMAALS, trifield is verre van perfect, voor mij alleen iets minder ver van perfect als stereo.

Ik wil graag met iemand van het forum de test doen door naar nieuwe muziek te luisteren die NIET bekend is bij die persoon, en dan kijken wat de uitkomst is.

En mischien ben ik inderdaad wel altijd erg op barricade en snel met dingen, ik ben oa op dit forum bijna geflamed omdat ik net na het uitkomen van SACD al riep dat het een stuk minder was dan DVD-A (ik geloof oa door jouw, het zou door mijn combi speler komen), toch is ondertussen allom bekend dat SACD INDERDAAD minder is dan DVD-A.

We zullen zien waar we staan over 2 jaar met DSP's, mensen met een open mind kunnen nu al experimenteren en komen luisteren bij mij en hun eigen oordeel vellen.
Jammer genoeg is Trifield niet te vinden in meer pre-amps.

MvrGr.
Frank
Custom installer

patrick_vdb

Hi,

Citaat van: jaco op januari  6, 2004, 10:17:55Ik denk dat we misschien maar wat vaker met elkaar moeten luisteren naar zaken, om het begrip van wat de ander bedoeld wat duidelijker te snappen. Ik heb daar soms wel veel van geleerd.

Ik vind dit een zeer goed voorstel. Juist in dit soort real-time sessies is een dergelijke discussie vele malen beter te voeren omdat men dan ter plekke kan duidelijk maken middels expressie en gehoor wat men bedoelt, via een forum is dat toch wat lastiger daar de ervaring van het moment ontbreekt.

Mvrgr

Patrick

Raf1

Garmt zijn reply lezend, kan ik daar veel van wat ik vind en gezegd heb  in vinden.

Een luister sessie houden met reeds bestaand materiaal zou een interpretatie van een interpretatie inhouden.
Frank is deze topic gestart om het over de toekomst te hebben.
Of in hoeverre stereo over 2 of 4/6???? jaar nog mainstream is, voor muziek weergave.
Het zou dus veel beter zijn om zelf het weergave materiaal te maken.
Hierbij zou een eerlijker resultaat verkregen worden.
Zelfs het mixen van stereo,terwijl er in trifield afgeluisterd word, zou mogelijk zijn. ;D
Dat zou mijn inziens meer duidelijk maken, en tevens inzich en begrip brengen in het tot stand komen van een mix.

Groetjes,

Raf.

Spacebass

CiteerIk blijf erbij dat je dit soort dingen niet middels een babbel op een forum kunt behandelen. Kan alleen maar in de praktijk. Een toetsenbord en een beeldscherm geeft te veel beperkingen. Leerzaam is dit soort discussies volgens mij nooit, omdat de meeste mensen al overtuigd zijn...terecht of onterecht.

Dat is de reden Patrick waarom ik dit pagina's geleden al aangaf.

Enne ik beloof dat ik niet: "Zie je wel!" zal zeggen  ;D

RCD

Hoi

Testen met zijn alle zou inderdaad mooi zijn maar brengt wel een aantal problemen met zich mee.
Wat is een goede stereo opstelling en met welke apparatuur en software?
Wat is een goede MC setup 5.1 / 7.1 welke apparatuur en software?
En ook dan voorspel ik weer verschillende meningen en welke is dan de juiste?
Maar ik ben wel in voor een test.

Rob

Spacebass

Als je objectief kan luisteren, zou de set niet uit hoeven maken om een verbetering te kunnen horen, denk ik (grof genomen en je moet niet bijvoorbaat al een hekel hebben aan specifiek merk)

Wat de juiste opstelling is kan vast wel uitgekomen kunnen worden.

De "stereo fans" mogen dat voor stereo bepalen en de "Trifield/Logic7 fans" voor hun opstelling.
Uitgaande dat beide weten wat de correcte positionering moet zijn om die methode optimaal te laten klinken.

Een vereiste is uiteraard dat ALLE luidsprekers gelijk zijn.

Kweet niet of Garmt nog een idee heeft, daar hij vaker producten met elkaar vergelijkt?

jaco

Gezien de discussie iemand met een Meridian voorversterker (Frank, Robbo, Markvl, ikzelf), aangezien de discussie van Frank en mijn kant uit om Trifield ging.
Ook zou Logic 7 kunnen (Garmt)

Verder iemand met zo mogelijk 5 of 7 gelijkwaardige speakers.
Andere pre is gelijke versterking op alle kanalen, en zo mogelijk een luisterruimte met een goede acoustiek.

De muziek zou ik zeggen:
- aantal CD's met sterke nummers waarbij een heel mooi sterobeeld naar voren komt.
- aantal CD's waarvan iemand met voorkeur om deze met DSP af te spelen vindt dat er groot verschil in zit.

Deelnemers: alleen mensen die actief aan de discussie meegedaan hebben, om niet een groep van 20 man te hebben.

Ik wil mijzelf wel beschikbaar stellen, maar:
Geen top acoustiek, geen 5 of 7 echt gelijke speakers:
Front Kef 203, center 204c en 4 x Q70 surround ->oude modellen Q)
Wel alle kanalen zelfde versterker, Trifield, DVD-a en SACD afspeelmogelijkheden.

Jaco

J.A.F._Doorhof

Ik wil wel meedoen, bezit een 568.2 (binnenkort G68) gelijke speakers en goede acoustiek.

DVD-A en SACD mogelijkheden.

MvrGr.
Frank
Custom installer

RCD

Hoi Spacebass

Citaat van: Spacebass op januari  6, 2004, 14:20:09
Als je objectief kan luisteren, zou de set niet uit hoeven maken om een verbetering te kunnen horen
Ik denk dat dat nu net wel heel erg belangrijk is omdat in mijn oren nu net daar het verschil ligt tussen goed en High End stereo.
Er zijn namelijk veel speakers die goed klinken maar weinig speakers die een goed beeld neer zetten en daar gaat groten deels deze discussie om.
Ik denk eerder aan Martin of Erik v/d Voorst zeker de laatste omdat die Avalon heeft die daar heel sterk mee is.

Rob

Spacebass

Ik begrijp wat je bedoeld Rob,
Ik denk alleen dat zij afvallen, omdat Martin volgens mij geen center heeft en Erik geen gelijk klinkende componenten (zelf bouw center die beter klinkt dan de fronts ;) ).

Beide zijn natuurlijk belangrijk om TriField/Logic7 eerlijk te kunnen beoordelen.

Maar ik snap waar je heen wilt. Een set met drie gelijkwaardige high-end full-range front speakers.
Da's idd de meest ideale situatie....

Kunnen we een Avalon/Wilson dealer niet zo gek krijgen....  :)

Als Garmt dat nou regelt, kan hij meteen een mooi artikeltje over dit verhaal schrijven voor zijn blad en HiFI.nl  ;D (Hij heeft immer een hoop connecties)
Of ben ik nu iets te enthousiast 8)

Martin_M

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

jaco

Is de stelling nu dat je wilson of avalon speakers moet hebben om stereo goed te kunnen luisteren.  Dan praten hier heel veel mensen over stereo terwijl ze dat thuis dus ook niet goed kunnen luisteren.

Of interpreteer ik het nu fout ?

Het lijkt mij dat ook op een gemiddeld systeem je toch wel het verschil kunt beluisteren.

Jaco

Robbo

Kan een leuke test worden, maar dan nog blijft het een kwestie van persoonlijke voorkeur en lenen bepaalde stukken zich beter voor stereo andere weer beter voor DSP.  Dus echt een vergelijk is het niet.  

Maar zowieso opzich wel leuk om een keer te doen.   Ik las net nog een stuk van de Rhapsody kerstshow op hifi.nl   http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1592  5x Audio Physic Avanti met Pass Labs voor/eind.   Dat lijkt me een redelijke set  ;)

Ik verwacht niet dat zij daar zin in hebben; ik ga er in elk geval binnenkort een keer wat luisteren.  Zal meteen de stemming even peilen  :)

bmateijsen

Jemig.. heb daar echt niet zo'n set voor nodig om die vergelijking goed te kunnen maken. Wat je wel wil is een setup die redelijk identiek is qua luidsprekers en versterking. De DSP power moet wel van een goede komen, en tja.. dan kom je of bij Lexicon of bij Meridian uit..

Verder denk ik dat de discussie niet zo snel heel anders zal worden, voor mij is het puur een kwestie van smaak en interpretatie. En natuurlijk zal de set daar bij helpen, maar kijk ik naar mezelf, ik heb een vrij simpele 2 kanaalsopstelling staan, die de sterren van de hemel speelt, aangezien alles gewoon goed gematched  is.

Gisteren overigens ook nog bij Jaco geweest en hebben we stereo en trifield nog eens kritisch beluisterd. De voor en nadelen zijn evident en berusten vaak op smaak en eigen referentiekader. Neemt niet weg dat het altijd leuk is om over dit soort onderwerpen te bomen onder het genot van een lekker drankje en een stukje muziek. (misschien wordt dat hier weleens vergeten, want de muziek telt eigenlijk nog steeds meer dan soundstaging, diepte, etc...)

Groet Bjorn (die zich zeer afzijdig heeft gehouden van deze thread, aangezien de waarheid in het midden zal liggen...;)  :P)

RCD

Hoi

Maakt me niet uit welke speakers maar dat zijn er 2 die een goed stereo beeld kunnen maken en als je speakers gaat nemen die dat niet goed kunnen hoef je ook geen vergelijking te maken.

Rob

roland p

Citeerdie zich zeer afzijdig heeft gehouden van deze thread, aangezien de waarheid in het midden zal liggen...;

Je bedoeld de center?  ;D
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - MKSound

bmateijsen

Citaat van: Rob_Dingen op januari  7, 2004, 13:08:10
Hoi

Maakt me niet uit welke speakers maar dat zijn er 2 die een goed stereo beeld kunnen maken en als je speakers gaat nemen die dat niet goed kunnen hoef je ook geen vergelijking te maken.

Rob

Natuurlijk... maar er zijn zoveel speakermerken die dit goed kunnen, ik denk dat het eerder belangrijk is dat de componenten goed gematched zijn.. en wilde dus ook meer dat benadrukken,... ;)

Groet Bjorn

RCD

Hoi

Waar het mij om gaat is dat er geluisterd kan worden hoe stereo op een goede setup echt kan klinken en hoe groot het beeld kan zijn.
Als we een 7.1 setup pakken die met zijn 2 speakers en versterkers dat niet of minder hebben kan de conclusie er heel anders uit zien.
En eigenlijk hebben we een 7.1 setup nodig want de test word Trifield/Logic 7 versus gewoon stereo.
De topic was ook hoe gaan we met stereo om in de toekomst via DSP voorkeur van Garmt Jaco Frank of gewoon via een pure stereo setup onder andere mijn voorkeur.
De toekomst is er nog niet en daar kan van alles gebeuren maar hoe we er nu voorstaan kunnen we wel testen.

Rob

J.A.F._Doorhof

De vraag wordt dan hoe gaan we met de opstellingen om.
In veel opstellingen zal het zwaartepunt liggen op Home Theater, maw 5.1 of 7.1 speakers, en zoals bekend is dat blijkbaar nier altijd een ideale stereo opstelling.

Niet iedereen wil een 2e set voor stereo neerzetten.
Dus zullen de DSP's als Logic en trifield voor veel mensen de perfecte oplossing geven en een betere soundstage en imaging geven in DEZELFDE opstelling als stereo.

In mijn setup klinkt stereo meer dan redelijk maar als ik mijn speakers ongeveer 50 cm meer naar voren haal en een meter dichter bij elkaar zet val je van je stoel en is het een andere ervaring, toch ben ik dat niet van plan te doen als ik muziek wil luisteren, de trifield oplossing geeft dan met de 7.1 opstelling hetzelfde resultaat qua soundstage en imaging (VOOR MIJN GEVOEL) als de speakers in de stereo opstelling.

Daarnaast ben ik zelf gecharmeerd van de ambiance uit de surrounds.

De vraag is ook niet naar een kleine elite groep mensen gericht die geld te veel hebben en 2 luisterruimtes hebben met mega installaties, maar hoe gaan WE met stereo om in de toekomst. De opkomst van MC muziek en HT is niet meer te stuiten en bij bijna iedereen zie je setjes staan met 5.1 speakers. Jammer genoeg worden er ook vaak sets geplaatst met kleine speakers ipv de oude redelijke stereo speakers. Ik denk dat juist op dat soort sets een GOEDE DSP uitkomst kan bieden.

Een persoonlijke smaak zal het altijd blijven, ik heb een klant en die ZWEERT bij zijn oude acoustimass systeem van BOSE ;D, wat ik ook laat horen hij mist iets.

MvrGr.
Frank
Custom installer

RCD

Hoi Frank

Als de kwaliteit niet zo belangrijk is en we het over de massa hebben dan is voor mij de test totaal zinloos.
Als je een goed compromis wilt tussen HT opstelling en redelijk goed Stereo luisteren via Trifield prima goede oplossing.
Als het om de massa gaat moet je ook niet over trifield en logic 7 praten en zeker niet over een 7.1 setup.
Als je dan 5.1 wilt hebben pak je dat en neem je gewoon MC sacd en DVD audio dan heb je het in iedergeval zoals het opgenomen is.

Rob