MA GX300 soms te nadrukkelijk in het mid/hoog en hoog

Gestart door Alex1980, januari 3, 2013, 20:24:36

Vorige topic - Volgende topic

Alex1980

Bijna alle opties die je noemt heb ik geprobeerd. Speakers heel ver naar binnen, zodat het beeld en metertje voor je langskruist tot recht vooruit. Dat laatste geeft het beste effect. Speakers achterover hellen maakte weinig uit. Voor mijn gevoel is waterpas de beste stand. De tegel heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb nog 2 natuursteen platen van 8 cm. Echter dat glijdt de speaker te makkelijk dus geen optie. De bekabeling ga ik me ook in verdiepen. Dit is het eerste voorstel die ik meeneem.
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

vanzomereng

Citaat van: Alex1980 op januari  6, 2013, 17:16:02
Bijna alle opties die je noemt heb ik geprobeerd. Speakers heel ver naar binnen, zodat het beeld en metertje voor je langskruist tot recht vooruit. Dat laatste geeft het beste effect.

als ik de foto van je opstelling bekijkt zijn ze m.i.z. ingedraaid  :nervous:

maar inmiddels lees ik ook, dat het probleem is opgelost.....  :smile:
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

roeleken

Gebruik gewoon flinke koperen goedkope luidsprekerkabels voorlopig. Ik heb zelf lang gezocht naar andere die in de buurt kwamen en waar het bedrag ervan niet te absurd hoog was. Kwam op coax kabels uit. Bijna met de minste weerstand....
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, Chord Hugo TT2, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

Wijx wondere wereld

Citaat van: Alex1980 op januari  6, 2013, 16:55:12
De schelle tonen zijn nagenoeg verdwenen de lage tonen zijn wat zwaar aangezet maar goed bij te regelen. Het geheel klinkt wat doffer, minder gedetailleerd.

Doffer en minder gedetailleerd zijn een direct gevolg van minder hoog. Luister er een weekje naar en je mist het niet meer
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

Alex1980

Tja de foto opstelling is verleden tijd. De speakers staan een stukje verder de kamer in en recht naar voren. Ik ga inderdaad een tijdje naar deze sound luisteren. De oplossingsrichting voor het schelle van de speakers is gevonden. Nu nog een versterker die een ruimtelijker beeld geeft. Maar eerst de akoestiek dmv woonkomervriendelijke maatregelen.
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

Midcall

Citaat van: garmtz op januari  6, 2013, 16:08:27
Mee eens. Muzikaliteit is dan ver te zoeken, hoewel het technisch 'wel aardig' kan klinken. Wat mij betreft ook een no-go...
Ongenuanceerde onzin. Want schiet je hiermee niet gelijk semi-aktieve luidsprekersystemen (en en passant aktieve subwoofer opstellingen) overhoop met deze bewering?
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

morca

Citaat van: Midcall op januari  6, 2013, 23:40:14
Want schiet je hiermee niet gelijk semi-aktieve luidsprekersystemen (en en passant aktieve subwoofer opstellingen) overhoop met deze bewering?
Dat dacht ik ook al ......

chansig

Het is ook een mythe...Veel van die dogma's loslaten en dan zal je zien hoe simpel het is een goede set samen te stellen.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Former member 78

Citaat van: chansig op januari  7, 2013, 07:42:56
Het is ook een mythe...Veel van die dogma's loslaten en dan zal je zien hoe simpel het is een goede set samen te stellen.

Gr Hans

Vergeet ff niet dat het vooral rust brengt :D

erik s.

heb hier al veel sets gebiamped. zelfde versterkers voor hoog/laag gaf vrijwel altijd het beste resultaat.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Former member 78

Citaat van: erik s. op januari  7, 2013, 10:30:16
heb hier al veel sets gebiamped. zelfde versterkers voor hoog/laag gaf vrijwel altijd het beste resultaat.

Met biamp kan ik het nog begrijpen.
Maar met een verschillend merk VV en EV kun je echt muziek maken.

erik s.

Citaat van: ArjanR1 op januari  7, 2013, 10:34:42
Met biamp kan ik het nog begrijpen.
Maar met een verschillend merk VV en EV kun je echt muziek maken.
het ging niet om vv-ev.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Former member 78

Citaat van: erik s. op januari  7, 2013, 10:37:59
het ging niet om vv-ev.

Daarom stond er ook een maar :)

[edit]

Heb het verkeerd gelezen  :nopompom:
Dacht te lezen dat het om VV en EV ging...  :blush:

tiptop

Ongenuanceerde onzin. Want schiet je hiermee niet gelijk semi-aktieve luidsprekersystemen (en en passant aktieve subwoofer opstellingen) overhoop met deze bewering?
Dat is misschien wel een reden dat het integreren van een (of twee) sub(s) in een stereosetting lastig is. Ik heb drie subs hier gehad en uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat het met geen van die subs goed integreerde. Al klonk het in het begin wel indrukwekkend en luister je naar de positieve zaken. Al snel merk ik altijd verschil in het overgangsgebied en na veel afstellen en veranderen van opstelling dan toch maar weer weg gedaan.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Timvg

Ik denk wat Garmt bedoelt is dat het afgeraden is omdat er, onder andere, verschillen kunnen zitten in de gain structuur van de gebruikte versterker. Bi-ampen met verschillende versterkers zonder dat je van zo'n zaken kennis hebt kan idd meer kwaad dan goed doen.

chansig

Ik ben nieuwsgierig dus ik ga het eens voorleggen aan iemand die naast de technische kennis ook de ervaring heeft.

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Midcall

Citaat van: Timvg op januari  7, 2013, 17:38:35
Ik denk wat Garmt bedoelt is dat het afgeraden is omdat er, onder andere, verschillen kunnen zitten in de gain structuur van de gebruikte versterker. Bi-ampen met verschillende versterkers zonder dat je van zo'n zaken kennis hebt kan idd meer kwaad dan goed doen.
Dat is enige nuance die er wel aan ontbreekt inderdaad. Maar alle semi-aktieve luidsprekers en aktieve subs hebben volume regeling om de gain (versterkingsfactor) aan te passen aan de andere versterker en de ruimte (wat normale bi-amp setups niet kunnen trouwens).
Stereo: GoldenEar Triton Reference - Audio Research Reference 5SE - Audio Research Reference CD7 (incl. CD8 mod) - Audio Research Reference 75 - Denafrips Terminator DAC + Gaia DDC - Mano Ultra MkIII Farad - Cable Research Lab (CRL) Gold ls-cables - NBS Black Label XLR interlinks - Audioquest Dragon powercables - Audiolund True Silver i2s - Callas Audio Clamprack
HT (geïntegreerd met stereo): Sony VPL-VW590ES - Tonewinner AT-300 - 4x Infinity Renaissance 90 (surround and rears) - GoldenEar SuperCenter Reference (center) - 4x GoldenEar Supersat 60 Atmos - 2x GoldenEar Triton Reference subs - XTZ A2-400 - XTZ A2-300 - Korsun D9 - NBS Statement II XLR kabels.

chansig

Afgelopen weekend mijn UcD meegnomen en vervolgens op de speaker uitgang (van UcD en buizenversterker) gemeten. De UcD stuurt harder uit. Dus een streepje neergezet bij de UcD tot waar hij evenveel versterkt als de buizenbak.

Ik heb dan wel de mazzel dat ik op beide eindbakken ook een volumeknop heb zitten. Dus mogelijk dat dit mijn aanname (geen probleem om te bi ampen met verschillende merken versterkers) wat vertroebelt.

Gr Hans

Coax AQ Carbon

Midcall

Citaat van: chansig op januari  7, 2013, 18:20:29
Dus mogelijk dat dit mijn aanname (geen probleem om te bi ampen met verschillende merken versterkers) wat vertroebelt.

Gr Hans
Je bedoelt 'verheldert'  ;)

chansig

Oke...als jij denkt dat ik dat bedoel. :D

Gr Hans
Coax AQ Carbon

Midcall

Citaat van: chansig op januari  8, 2013, 07:41:01
Oke...als jij denkt dat ik dat bedoel. :D

Gr Hans
Afzonderlijke volumeregeling is een randvoorwaarde als je gaat bi-ampen met versterkers met een verschillende gain factor. Overigens wordt het positieve effect van bi-amping vaak wat overschat vind ik, zeker bij 'normale' luidsprekersystemen die zelden tot nooit tot serieuze volumeniveau's worden gedreven waarbij versterkers het enigszins lastig zouden krijgen.

garmtz

Ik hoor bij deels actieve systemen hetzelfde euvel soms ja. Hoewel ik bij systemen met alleen actief laag vaak niet zoveel problemen hoor, omdat het gehoor daar gewoon niet zo gevoelig is. Echter, ga je biampen op een 2-weg systeem, krijg je de overgang van de ene naar de andere versterker precies in het gebied waar het gehoor gevoelig is: zo rond 1-3 kHz.

Actieve subwoofers is een ander verhaal (omdat daar de integratie vooral afhangt van de juiste fase t.o.v. het hoofdsysteem, tonale of 'karakter'-verschillen zijn in dat gebied helemaal niet zo relevant, zoals ik al zei), hoewel zelfs daar vaak een beter resultaat wordt verkregen met deze aangesloten op de luidsprekeruitgangen van de versterker i.p.v. de line-out, omdat de karakteristiek van de eindversterker (vooral als dat een buizenversterker is met aanzienlijke fasedraaiing in het laag) dan door de subwoofer wordt overgenomen.

Inderdaad ontstaan er snel niveau-verschillen door verschillende gain (eindversterkers van verschillende merken hebben geen gestandaardiseerde gain), maar dat is niet eens het belangrijkste.

Het is puur mijn eigen ervaring (hoewel inderdaad weer wat bot gesteld wellicht... ;)) dat ik gewoon een 'break' hoor tussen de verschillende drivers bij bi-amping met verschillende versterkers. Dit vermindert de muzikaliteit. Dus luister bij bi-amping eens naar de muziek/ritme/melodie en niet naar de technische verbeteringen. Wellicht wordt het dan duidelijker wat ik bedoel..

Ik zou eigenlijk Hans aan willen raden om weer eens naar 1 enkele versterker terug te gaan en de buizen met de UcD te vergelijken t.o.v. de bi-amp configuratie. Kan me bij Avantgarde echter wel voorstellen dat het kan werken, hier is de integratie door de actieve woofer met de rest al een licht compromis (hoewel een prachtig compromis).