MA GX300 soms te nadrukkelijk in het mid/hoog en hoog

Gestart door Alex1980, januari 3, 2013, 20:24:36

Vorige topic - Volgende topic

Alex1980

Citaat van: Wijx wondere wereld op januari  5, 2013, 16:05:30
klinkt het ook schel op lagere volumes?

Ja. Het maakt geen verschil hoe hard de set staat te spelen.
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

garmtz

Voorversterker doet veel voor de klankkleur, dus wil je daar iets anders, zou ik je hele receiver aanpakken. Misschien Arcam? Of Anthem, met ARC, een superieur room correction systeem.

Paul1967

Citaat van: Bo1972 op januari  5, 2013, 13:31:02
De GX300 gaat met een bi-wire kabel ruimtelijker en beter spelen. Wat een betaalbaar advies is is een losse eindversterker gaan kopen voor je frontspeakers. Een primare 30.2 vind je op het net voor leuke prijzen. De klankeigenschappen passen perfect bij de GX300 en je krijgt ineens diepte wat verslavend leuk is voor deze speakers.

Nope! het beste (zelf uitgeprobeerd en na wat zoeken op internet meerdere believers) is deze speakers single-wire aan te sluiten (goede brugjes zitten er standaard bij) met de + kabel op de +high, en de - kabel op de -low (diagonaal aangesloten dus).
Zo klinken ze het best in evenwicht én beter een goede single-wire kabel dan hetzelfde geld uitgeven aan een mindere bi-wire kabel.

Alex1980

Dat dacht al wel dat het voorversterkerdeel een stevige duit in het zakje doet. Zoals iedereen zal begrijpen moet de receiver een stukje meer rust geven dan de denon. Volgens mij zijn er merken zat die dat doen. Anthem ken ik alleen van dit forum. Waar kan ik die bekijken-luisteren? Wat zijn de klankeigenschappen tov een arcam?
NAD T758V3, Acoustic Energy AE509 frontt. MA GX100 rear, MA GX150C, Eversolo DMP-A6, Zappiti one se 4k hdr, LG OLED 77C25, XTZ17.12 edge,

Alex1980

Citaat van: Paul1967 op januari  5, 2013, 16:20:15
Nope! het beste (zelf uitgeprobeerd en na wat zoeken op internet meerdere believers) is deze speakers single-wire aan te sluiten (goede brugjes zitten er standaard bij) met de + kabel op de +high, en de - kabel op de -low (diagonaal aangesloten dus).
Zo klinken ze het best in evenwicht én beter een goede single-wire kabel dan hetzelfde geld uitgeven aan een mindere bi-wire kabel.

Dat is een kleine test natuurlijk. Ga ik morgen even doen. Alleen zit ik dan nog steeds met de VDH...

erik s.

Citaat van: Alex1980 op januari  5, 2013, 16:24:33
Dat dacht al wel dat het voorversterkerdeel een stevige duit in het zakje doet. Zoals iedereen zal begrijpen moet de receiver een stukje meer rust geven dan de denon. Volgens mij zijn er merken zat die dat doen. Anthem ken ik alleen van dit forum. Waar kan ik die bekijken-luisteren? Wat zijn de klankeigenschappen tov een arcam?
een Anthem zal minder pittig zijn dan een Arcam. de combinatie Arcam MA is bij mij een No Go.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

roeleken

Zou wel bij jezelf te raden gaan of je denon vervangen voor het stereo geluid ditje wel waard is. Als je het geld hebt en wil besteden kun je uitkijken naar een andere. Arcam, vooral de duurdere varianten zijn wel heeel goed hoor
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, Chord Hugo TT2, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

Paul1967

De ribbon tweeter uit de Gold GX en Platinium series klinken gelukkig minder helder/scherp dan die c-cam dingen.

roeleken

Beste Alex, lees de conclusie maar. Als je voor hifi gaat is een surround versterker ook vragen om moeilijkheden hè  ;D
https://s3.amazonaws.com/hifi.nl/Music-Emotion/ME12-11-Monitor.pdf
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, Chord Hugo TT2, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

Bo1972

De tweeter van de GX verschilt behoorlijk met die van de Platinum. het materiaal is heel anders. GX heeft helaas een paar honderd uur inspeeltijd nodig. Los daarvan is hij briljanter in klank dan de hoogbandtweeter van de Platinum. Arcam is klankmatig een super mooie combinatie. Maar er zit echter 1 maar aan. Aan iedereen waar ik de GX heb laten horen met versterkers die diepte kunnen weergeven. Gaat iedereen direct voor deze versterkers. Omdat de beleving veel groter len intenser is. Jouw speakers hebben in zijn prijsklasse de meeste potentieel. Alleen moet je de eigenschappen die het bezit er wel optimaal uithalen. Arcam is helaas 2 dimensionaal. En hiermee laat je wel de meest bijzondere eigenschap van je luidsprekers liggen. Je bent van harte welkom om eens jouw speakers te komen beluisteren met versterkers die dit kunen. En wat het verschil is tussen 2 dimensionale versterkers en 3 dimensonale versterkers. Het is iets wat je moet ervaren en zelf luisteren met jouw muziek en bluray voor je het begrijpt. waarschijnlijk gaat er dan een hele nieuwe wereld voor je open. Heel veel succes en luisterplezier.

roeleken

Haha Bo, ik hoef jou niet te vragen of je de Hobbit in 2D of 3D gezien hebt  :)

Alex1980

Citaat van: Bo1972 op januari  5, 2013, 16:56:31
De tweeter van de GX verschilt behoorlijk met die van de Platinum. het materiaal is heel anders. GX heeft helaas een paar honderd uur inspeeltijd nodig. Los daarvan is hij briljanter in klank dan de hoogbandtweeter van de Platinum. Arcam is klankmatig een super mooie combinatie. Maar er zit echter 1 maar aan. Aan iedereen waar ik de GX heb laten horen met versterkers die diepte kunnen weergeven. Gaat iedereen direct voor deze versterkers. Omdat de beleving veel groter len intenser is. Jouw speakers hebben in zijn prijsklasse de meeste potentieel. Alleen moet je de eigenschappen die het bezit er wel optimaal uithalen. Arcam is helaas 2 dimensionaal. En hiermee laat je wel de meest bijzondere eigenschap van je luidsprekers liggen. Je bent van harte welkom om eens jouw speakers te komen beluisteren met versterkers die dit kunen. En wat het verschil is tussen 2 dimensionale versterkers en 3 dimensonale versterkers. Het is iets wat je moet ervaren en zelf luisteren met jouw muziek en bluray voor je het begrijpt. waarschijnlijk gaat er dan een hele nieuwe wereld voor je open. Heel veel succes en luisterplezier.

Welke versterkers denk je dan aan? En waar moet ik langskomen om ze te beluisteren?

morca

Citaat van: roeleken op januari  5, 2013, 13:29:01
je hebt nog niet alles gelezen, maar laat je niets wijsmaken zeg je hierna.  Komt me een beetje bruusk over  ;)    Maar no hard feelings hoor, meten is weten tenslotte.
Idd meten is weten,
en teruglezend komt dat idd wel een beetje kort over,maar dat kwam door een zeker nieuw lid die ook een beetje bruusk overkwam/komt.
Dan ben ik wel eens kort,zeker geen hard feelings  van deze kant  :)

roeleken

Haha ja mr. 3D, de verkoper die op dit forum in korte tijd klanten aan het ronselen is. Ok, nu ben ik misschien wat kort door de bocht

Wijx wondere wereld

Schel geluid is lastig te meten. Het verschil tussen schel en niet schel kan minder dan een dB schelen in een beperkt frequentie gebied. Je kunt wel meten of een speaker het hoog benadrukt. Dat doen de meeste want dan klinkt het "open" en gedetailleerd
Versterking: Gryphon Attila
Bron: Benchmark dac 3B
Luidsprekers: Milestones
Bekabeling: XTC (Henno Appel) en Pink Faun

morca

Veel nagalm kan al duiden op een aanwezig gebied,wat dan rommelig en vermoeiend klinkt of schel.
In een spl meting idd niet 123 veel af te lezen zoals je zegt.

Denk dat een kleed en wat panelen de TS ook wel eens een eindje op weg kunnen helpen.
Lukraak dure spullen kopen als je kamer zoveel harde vlakken heeft kan zonde geld zijn.
Omdat juist die kamer wat finetuning nodig heeft,en de plaatsing misschien

Bo1972

Het gaat niet om klanten ronsellen. Wanneer je dit zo leest, zie je weer hoeveel dingen er verkeerd gaan. Denk dat de advisering bij veel audio winkel en bedrijven verre van optimaal is. Het gaat juist om een transparanter en eerlijker advies. je ziet aan de sets van de mensen dat er veel geld wordt uitgegeven. dan verdien je ook kwaliteit en de juiste adviezen.

morca

Citaat van: Bo1972 op januari  5, 2013, 18:41:27
en de juiste adviezen.
Daar is het forum voor  ;)
En 1 vd winkels gaf toch aardig goed advies imo.

De meeste leden weten ong waar ze het over hebben,
dus dan komt je verhaal een beetje zo over, alsof niemand hier kennis van de door jouw genoemde zaken heeft.
Wat niet helemaal waar is ,en dan heb ik het niet over mezelf,maar wat medeleden die zeer verstand van zaken hebben.

Eerlijk advies is altijd ok,de manier waarop..... word je verkeerd begrepen denk ik.

Bo1972

Veel nederlanders zijn t.a.v hun eigen ideeen en persoonlijke voorkeuren altijd al terughoudend en gericht op zich zelf. Dat is niet verbazingwekkend. Juist dat laatste stukje ontbreekt waardoor men niet altijd content is over hun set. Je moet nooit meer dan 1 onderdeel per keer veranderen
anders ben je je overzicht kwijt. Veel mensen mee gemaakt met sets van ruim 70.000 euro die geen lol meer hadden in hun installatie. En dat moet je ten alle tijden zien te voorkomen. Je installatie is en blijft slechts een middel om je muziek en films mee af te spelen. Niet meer en niet minder. Je vreugde haal je vooral uit muziek en films. Meest trieste was wanneer je bij mensen kwam met sets van rond de 100.000 euro en men heeft maar een 30-40 cd's. Leg ook dan uit dat de essentie muziek moet zijn. Want anders ben je alleen maar bezig met geluid en is de kans dat je kunt genieten erg klein.

Alex1980

In mijn geval is dat ook een beetje zo. Maar ik kan pas echt genieten als de klank er is die ik zoek. Ik heb verschillende luidsprekers met name bij 1 winkel beluisterd. Daar is dus MA uitgekomen. Net toen ik die beslissing had genomen werd de GX300 tweede hands aangeboden. Die heb ik gekocht, overigens iom de winkel en later heb ik bij de winkel de center en back erbij gekocht. Iedereen weet wat die set gekost heeft, maar in verhouding met de misschien 120 cd's die ik heb is het misschien wat over de top (qua geld). Daar komt nog eens bij dat ik ook wel eens een flac file wil streamen en dat moet ook goed gaan. De muziek, cd en streams, die ik heb moeten wel erfect worden weergegeven. Dat is namelijk wat ik verwacht van een set als deze. Dat de versterking niet in verhouding staat met de speakers waren we voor de aankoop al van bewust. De yamaha S2000 versterker waar ik de GX200 op geluisterd heb klonk wat dat betreft al een stuk minder fel in het hoog denk ik. Het hoog was me namelijk niet ze opgevallen tijdens de luistersessies.

@Bo: Ik ben wel beniewd wat je concreet aan versterking zou adviseren. Laten we het budget eerst eens tot 2000 euro lopen. Tweede hands is geen probleem. Ik heb zelf al een paar kanshebbers maar ik ben nu echt benieuwd wat jouw advies is. 

morca

Waar speel je die flac,s mee af,een goeie dac doet ook wonderen ipv een mediaspeler.

BJF

Ik zie dat Arcam ook voorbijkomt als advies. Hoe zit het met de bugs in de software? Zijn die onder de knie? Heeft Arcam inmiddels (echte) airplay?
Niks. Oh nee? Nee. Oh.

tiptop

Arcam en Primare zijn imho niet ect geschikt met MA. Zeker als het met Denon te scherp klinkt kan je deze merken beter links laten liggen. Yamaha voldoet dan idd beter en misschien Anthem waar ik veel over heb gehoord maar zelf helaas niet ken.

Marantz en Cambridge zijn hele goede surroundkandidaten qua klank bij MA. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

garmtz

Ik was eerder misschien wat ongenuanceerd met 'Monitor Audio is schel', maar de huidig Monitor Audio speakers hebben gewoon een behoorlijk pittige klankbalans. Als je echt je speakers wilt behouden om datgene wat ze in jouw ogen goed doen, is de meest significante verandering (naast akoestiek) een wat warmer afgestemde receiver, of nog beter: een losse naar het warme neigend stereo-versterker met een ht pass through. Er zullen ongetwijfeld genoeg suggesties zijn van de forumleden welke versterker dat zou moeten zijn, maar vertrouw vooral je eigen orn hier.

Timvg

Veel onzin gelezen, met hier en daar een correcte opmerking  :coffee:
Sinds de akoestiek aanpassen geen optie is zal een equalizer toch de beste (meest haalbare) oplossing zijn.

Alex, jouw probleem zit hem dat de frequentierespons op jouw luisterplek door combinatie van kamerinvloeden, gekozen hardware, .. een nadruk leggen op het hoge register. Indien we de respons op jouw luisterplek zouden meten, zal dit onmiddelijk te zien zijn. De oplossing is simpel: met een EQ toestel de grote pieken in de respons dempen, en indien nodig zelfs een shelf filter inschakelen om de klankbalans aan te passen.